Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 199 Bilag 1
Offentligt
1748296_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSNOTAT
OVER
Enhed
Valgenheden
Sagsbehandler
Anna Nystrup
Sagsnr.
2016 - 665
Doknr.
459177
Dato
26-04-2017
Forslag til lov om ændring af lov om kommunale og regionale valg og lov om
valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet
(Afskaffelse af valgret for udlændinge på tålt ophold, udvisningsdømte udlæn-
dinge og administrativt udviste udlændinge m.v.)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget blev den 13. marts 2017 sendt i høring hos:
Advokatrådet, Akademikerne, Amnesty International, Arbejderbevægelsens Erhvervs-
råd, Bedsteforældre for Asyl, Cevea, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Folkeoplysnings
Samråd, Dansk Industri, Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS), Dansk PEN,
Dansk Røde Kors, Dansk Socialrådgiver Forening, Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF),
Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, De Forenede Nationers Højkom-
missær for Flygtninge (UNHCR), Den Danske Dommerforening, Den Danske-Helsinki-
Komité for Menneskerettigheder, Det Etiske Råd, Dignity - Dansk institut mod tortur,
Dokumentations- og Rådgivningscenteret om Racediskrimination, Dommerfuldmæg-
tigforeningen, Domstolsstyrelsen, Flygtningenævnet, Foreningen af Udlændingerets-
advokater, Institut for Menneskerettigheder, ITU/Demtech, Justitia, KL, Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet og Institut for
Statskundskab), Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Mel-
lemfolkeligt Samvirke, Netværket af Ungdomsråd (NAU), Politiforbundet i Danmark,
Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for
Etniske Minoriteter, SOS mod Racisme, Vestre Landsret, Østre Landsret, Ægteskab
Uden Grænser og Aarhus Universitet (Juridisk Institut og Institut for Statskundskab).
Økonomi- og Indenrigsministeriet har modtaget svar fra:
Dansk Socialrådgiver Forening, Datatilsynet, Flygtningenævnet, Institut for Menneske-
rettigheder, ITU/Demtech, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Politiforbundet i Dan-
mark, Rigspolitiet, SOS mod Racisme, Vestre Landsret og Østre Landsret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
2. Høringssvarene
Dansk Socialrådgiver Forening, Flygtningenævnet, ITU/Demtech, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Politiforbundet i Danmark, Vestre Landsret og Østre Landsret har
ingen bemærkninger eller har ikke ønsket at udtale sig om lovforslaget.
Datatilsynet, Institut for Menneskerettigheder, Rigspolitiet og SOS mod Racisme har
afgivet bemærkninger til lovforslaget.
L 199 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748296_0002.png
2.1. Formålet med lovforslaget
SOS mod Racisme
er i sit høringssvar fremkommet med en række mere generelle
betragtninger om forholdene for udlændinge på tålt ophold, udviste udlændinge m.v.
Desuden har SOS mod Racisme bl.a. anført, at organisationen er uenig i, at der ikke
findes at være demokratiske hensyn, der tilsiger, at disse persongrupper bør have
demokratisk indflydelse på kommunale og regionale valg samt Europa-
Parlamentsvalg i Danmark. SOS mod Racisme anfører endvidere, at når det gælder
kommunale forhold, har de anførte persongrupper netop en særlig stor interesse i at
få medindflydelse på lokal politik, bl.a. i forhold til benyttelse af offentlig transport m.v.
SOS mod Racisme anser det for at være udemokratisk at fjerne demokratiske ret-
tigheder fra de mest udsatte grupper i Danmark.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Regeringen deler ikke organisationens holdning. Persongrupperne omfattet af lov-
forslaget er udlændinge, der ikke har en opholdstilladelse i Danmark, og de skal som
udgangspunkt udsendes af landet, så snart der er mulighed herfor, f.eks. når de har
afsonet deres dom. Det er på den baggrund ikke hensigten, at de pågældende per-
songrupper skal være en del af det danske samfund, og det er på den baggrund helt
rimeligt, at disse persongrupper ikke får indflydelse på sammensætningen af politiske
organer her i landet eller på valget af danske medlemmer til Europa-Parlamentet og
dermed på spørgsmål af politisk karakter.
Høringssvaret giver på den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lov-
forslaget.
2.2. Forholdet til EU-retten, menneskerettighederne og andre internationale for-
pligtelser
Institut for Menneskerettigheder
anfører, at en lang række internationale og EU-
retlige forpligtelser regulerer spørgsmålet om valgret, og at Økonomi- og Indenrigsmi-
nisteriet i bemærkningerne til lovforslaget ikke har redegjort for de menneskeretlige
forhold, som udkastet berører. Instituttet finder dette særligt problematisk, fordi en
række af de internationale og EU-retlige regelsæt ligger til grund for de gældende
regler, som ministeriet ønsker at ændre. Instituttet anbefaler, at ministeriet foretager
en udførlig analyse af adgangen til at begrænse valgretten som tiltænkt i udkastet i
lyset af Danmarks menneskeretlige forpligtelser efter international ret og EU-ret.
Instituttet henviser bl.a. til, at reglen om, at udlændinge kan stemme i Danmark til
kommunale og regionale valg, hvis de har haft fast bopæl i landet i 3 år, oprindelig
blev begrundet med, at den bl.a. ville opfylde Danmarks forpligtelser efter Traktaten
om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 22 og direktiv 94/80/EF.
Instituttet bemærker, at udlændinge på tålt ophold har lovligt ophold i Danmark i mod-
sætning til, hvad der er angivet i lovforslaget, og peger på behovet for, at ministeriet
foretager en nærmere vurdering af, om valgretten kan begrænses i overensstemmelse
med Danmarks internationale forpligtelser, navnlig artikel 6 i den europæiske konven-
tion om udlændinges politiske deltagelse på lokalt niveau, som sikrer udlændinge ret
til at stemme ved valg til lokale myndigheder.
Instituttet bemærker endelig, at lovforslaget skal vurderes i lyset af Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention og Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols
praksis om generel og automatisk begrænsning af valgretten under afsoning af længe-
revarende karakter.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
2
L 199 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748296_0003.png
For så vidt angår forholdet til
EU-retten
er følgende afsnit indsat som pkt. 7 i lov-
forslaget efter den eksterne høring:
”Artikel
22, stk. 1, 1. pkt., i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde
(TEUF) fastslår, at enhver unionsborger, der har bopæl i en medlemsstat, hvor han
ikke er statsborger, har valgret og er valgbar ved kommunale valg i den medlems-
stat, hvor han har bopæl, på samme betingelser som statsborgerne i denne stat.
TEUF artikel 22, stk. 2, 1. pkt., bestemmer, at med forbehold af TEUF artikel 223,
stk. 1, og gennemførelsesbestemmelserne hertil, har enhver unionsborger, der har
bopæl i en medlemsstat, hvor han ikke er statsborger, valgret og er valgbar ved
valg til Europa-Parlamentet i den medlemsstat, hvor han har bopæl, på samme be-
tingelser som statsborgerne i denne stat.
TEUF artikel 22, stk. 1 og 2, er udmøntet ved Rådets direktiv nr. 93/109/EF af 6.
december 1993 om fastsættelse af de nærmere regler for valgret og valgbarhed
ved valg til Europa-Parlamentet for unionsborgere, der har bopæl i en medlems-
stat, hvor de ikke er statsborgere, henholdsvis Rådets direktiv nr. 94/80/EF af 19.
december 1994 om fastsættelse af de nærmere regler for valgret og valgbarhed
ved kommunale valg for unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de
ikke er statsborgere.
EU-borgere, der er udvist ved endelig dom eller endelig administrativ beslutning,
har ikke et opholdsgrundlag i Danmark i EU-retlig henseende. Det er på baggrund
heraf vurderingen, at sådanne EU-borgere ikke kan anses for at have bopæl i
Danmark i den forstand, hvori udtrykket er anvendt i TEUF artikel 22, stk. 1 og 2,
og de nævnte udmøntende direktiver.
Udlændinge, der befinder sig i Danmark på tålt ophold, og udlændinge, som er
dømt ved en international straffedomstol, og som fra udlandet indsættes direkte til
afsoning i en af kriminalforsorgens institutioner, vil i praksis ikke være EU-borgere,
jf. afsnit 2.1.4.3 og afsnit 2.1.7.3.
Lovforslaget indeholder på den baggrund ikke EU-retlige aspekter.”
Det bemærkes, at EU-retten ikke
som anført i instituttets høringssvar
er baggrund
for den gældende regel om, at udlændinge kan stemme til kommunale og regionale
valg efter 3 års fast bopæl i riget. EU-retten
TEUF artikel 22 og direktiv 94/80/EF om
fastsættelse af de nærmere regler for valgret og valgbarhed ved kommunale valg for
unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere
regule-
rer alene EU-borgeres valgret til kommunale og regionale valg. Reglen om valgret
efter 3 års ophold i riget regulerer derimod valgretten for udlændinge, der ikke er
statsborgere i de nordiske lande eller EU-landene.
Efter artikel 6 i
den europæiske konvention om udlændinges politiske deltagelse
på lokalt niveau
(jf. bekendtgørelse nr. 46 af 3. august 2000) forpligter hver part sig
til, under iagttagelse af bestemmelserne i artikel 9, stk. 1 (en række undtagelser, der
alene finder anvendelse i tilfælde af krig o.lign.), at tillægge enhver udlænding valgret
og valgbarhed ved valg til lokale myndigheder, forudsat at den pågældende opfylder
samme juridiske krav, som gælder for statsborgere, og endvidere har haft lovligt og
sædvanligt ophold i den pågældende stat i de seneste fem år forud for valget.
Danmark opfylder denne forpligtelse ved reglerne i den kommunale og regionale valg-
lovs § 1, stk. 1, nr. 4, og § 3 om valgret og valgbarhed efter 3 års forudgående ophold
i riget til udlændinge, som ikke er EU-borgere eller statsborgere i et andet nordisk
land.
3
L 199 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748296_0004.png
Det er Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse, at udlændinge på tålt ophold og
udviste udlændinge m.v. ikke kan anses for at have lovligt og sædvanligt ophold i
Danmark i denne konventions forstand. Afskaffelsen af valgretten og valgbarheden for
denne persongruppe rejser derfor efter ministeriets opfattelse ikke spørgsmål i relation
til konventionen.
Efter
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
(EMRK), tillægsprotokol 1,
artikel 3, forpligter staterne sig til at lade afholde frie, hemmelige valg med passende
mellemrum under forhold, som sikrer folkets frie meningstilkendegivelse ved valget af
medlemmer til den lovgivende forsamling. Valgretten efter artikel 3 er ikke absolut. Der
er efter praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol overladt medlems-
staterne en vid skønsmargin ved den nærmere regulering af valgretten. Begrænsnin-
ger i valgretten skal forfølge et anerkendelsesværdigt formål og være proportionale.
Artikel 3 i tillægsprotokol 1 finder alene anvendelse ved valg til lovgivende forsamlin-
ger og er derfor ikke relevant i forhold til kommunale og regionale valg. For så vidt
angår valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet er det Økonomi- og Inden-
rigsministeriets opfattelse, at EU-borgere, der er udvist ved endelig dom eller endelig
administrativ beslutning, ikke har et opholdsgrundlag i EU-retlig henseende og derfor
ikke er omfattet af Rådets direktiv nr. 93/109/EF af 6. december 1993 om fastsættelse
af de nærmere regler for valgret og valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet for
unionsborgere, jf. ovenfor. Lovforslaget rejser på den baggrund ikke spørgsmål i for-
hold til tillægsprotokol 1, artikel 3 til EMRK.
For så vidt angår spørgsmålet om
udlændinge på tålt ophold
bemærkes, at lov-
forslagets pkt. 2.2 er blevet justeret efter den eksterne høring.
Det fremgår således nu af pkt. 2.2, at tilstedeværelsen af udlændinge på tålt ophold,
udvisningsdømte udlændinge og administrativt udviste udlændinge er uønsket i Dan-
mark. Disse persongrupper bør derfor ikke have indflydelse på sammensætningen af
politiske organer her i landet eller på valget af danske medlemmer til Europa-
Parlamentet og dermed på spørgsmål af politisk karakter. Det virker på den baggrund
stødende, at herboende udlændinge på tålt ophold eller udlændinge, der er udvist ved
dom eller administrativ beslutning, kan have valgret til kommunale og regionale valg
samt Europa-Parlamentsvalg i Danmark. Der findes ikke at være demokratiske hen-
syn, der tilsiger, at disse persongrupper, hvis tilstedeværelse her i landet er uønsket,
bør have demokratisk indflydelse på kommunale og regionale valg samt Europa-
Parlamentsvalg i Danmark.
Høringssvarene giver på den baggrund ikke anledning til at foretage yderligere æn-
dringer i lovforslaget.
2.3. Oplysninger om udlændinge udvist ved endelig dom
Rigspolitiet
har i sit høringssvar oplyst, at der i øjeblikket pågår et arbejde med at
udvikle en ny registreringskode i Det Centrale Kriminalregister (KR), og at den nye
registreringskode vil medføre, at der fremover kan trækkes oplysninger om udlændin-
ge, der er udvist ved dom, fra KR. Den nye registreringskode vil dermed kunne levere
oplysninger om udlændinge, der er udvist ved dom, og som ikke er udrejst af Dan-
mark. Dog vil de udlændinge, der blev udvisningsdømt før implementeringen af den
nye registreringskode, og som endnu ikke er udrejst af Danmark, ikke fremgå af et
udtræk fra KR, da de ikke har fået den nye registreringskode. Der vil derfor i en over-
gangsperiode være behov for at indhente oplysninger om udlændinge, der blev udvis-
ningsdømt før implementeringen af den nye registreringskode, og som endnu ikke er
udrejst af Danmark. Rigspolitiet anfører på den baggrund, at oplysninger om udvis-
ningsdømte udlændinge herefter med fordel kan baseres på et udtræk fra KR.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
4
L 199 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748296_0005.png
Økonomi- og Indenrigsministeriet har på baggrund af høringssvaret fra Rigspolitiet
præciseret i bemærkningerne til lovforslaget, at der for tiden arbejdes på, at oplysnin-
ger om udvisningsdømte udlændinge forud for kommunale og regionale valg samt
Europa-Parlamentsvalg fremover kan baseres på udtræk fra Det Centrale Kriminalre-
gister (KR), dog således at oplysningerne skal suppleres med oplysninger fra Udlæn-
dingestyrelsens Udvisningsdatabase med henblik på at sikre, at valglisterne udarbej-
des på grundlag af oplysninger om udvisningsdømte udlændinge fra den 1. januar
2000 og frem.
2.4. Persondataretlige aspekter
Datatilsynet har i sit høringssvar bl.a. anført, at tilsynet forudsætter, at enhver behand-
ling af personoplysninger i forbindelse med de i lovforslaget beskrevne aktiviteter skal
ske under behørig iagttagelse af den til enhver tid gældende lovgivning om behandling
af personoplysninger.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger
Økonomi- og Indenrigsministeriet kan bekræfte, at behandlingen af personoplysninger
i medfør af lovforslaget vil ske inden for rammerne af den til enhver tid gældende lov-
givning om behandling af personoplysninger.
Høringssvaret giver på den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lov-
forslaget.
3. Øvrige ændringer af lovforslaget
Økonomi- og Indenrigsministeriet har tilføjet en persongruppe i lovforslaget, således at
valgretten også afskaffes for udlændinge, der fra udlandet indsættes direkte til afso-
ning i en af kriminalforsorgens institutioner. Denne gruppe udlændinge omfatter efter
gældende praksis alene udlændinge, som fra udlandet indsættes direkte i en af krimi-
nalforsorgens institutioner for at afsone straf m.v., der er idømt af en international
straffedomstol, og som ikke har andet opholdsgrundlag i Danmark. Der henvises til
lovforslagets afsnit 2.1.7 og 2.3.4.
Ud over de ændringer, der er nævnt ovenfor, har Økonomi- og Indenrigsministeriet
fundet anledning til at foretage mindre, lovtekniske ændringer af lovforslaget efter
høringen.
5