Udvalget for Forretningsordenen 2016-17
L 198 Bilag 1
Offentligt
1748253_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSNOTAT
Enhed
Valgenheden
Sagsbehandler
Emilie Stæhr
Hansen
Koordineret med
OVER
Forslag til lov om ændring af lov om private bidrag til politiske partier og offent-
liggørelse af politiske partiers regnskaber og lov om økonomisk støtte til politi-
ske partier m.v.
(Øget åbenhed om den private økonomiske støtte til politiske partier m.v.)
Sagsnr.
2014 - 19781
Doknr.
456203
Dato
26-04-2017
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget blev den 3. marts 2017 sendt i høring hos:
Advokatrådet, Akademikerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk Arbejdsgi-
verforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF), Dan-
ske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Ældreråd,
Datatilsynet, De opstillingsberettigede partier til folketingsvalg og Europa-
Parlamentsvalg og partistøtteberettigede partier (Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Venstre, Enhedslisten, Liberal Alliance, Alternativet, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Folkebevægelsen mod EU,
Kristendemokraterne), Den Danske Dommerforening, DESA Dansk Erhvervssam-
menslutning, Det Centrale Handicapråd, Forbrugerrådet Tænk, Forhandlingsfælles-
skabet, Formandens Departement i Grønlands Selvstyre, FSR
danske revisorer,
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Heilsu- og Innlendis-
málaráðið (Sundheds- og Indenrigsministeriet på Færøerne), Institut for Menneskeret-
tigheder, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landsorganisationen i Danmark
(LO), Lokallisterne i Danmark, Netværket af Ungdomsråd (NAU), Rigsombudsmanden
i Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rigsrevi-
sionen, Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet, Statsadvo-
katen i København, Statsadvokaten i Viborg, Transparency International Danmark,
Vestre Landsret, Ældre Sagen og Østre Landsret.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har modtaget svar fra:
Akademikerne, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Regioner, Datatilsynet, Den
Danske Dommerforening, Forbrugerrådet Tænk, Forhandlingsfællesskabet, Forman-
dens Departement i Grønlands Selvstyre, Institut for Menneskerettigheder, KL, Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rigsrevisionen, Trans-
parency International Danmark, Vestre Landsret og Østre Landsret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
2. Høringssvarene
L 198 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren.
1748253_0002.png
Akademikerne, Dansk Arbejdsgiverforening, Den Danske Dommerforening, Forbru-
gerrådet Tænk, Forhandlingsfællesskabet, Institut for Menneskerettigheder, KL, Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Vestre Landsret og
Østre Landsret har ingen bemærkninger eller har ikke ønsket at udtale sig om lov-
forslaget.
Danske Regioner, Datatilsynet, Formandens Departement i Grønlands Selvstyre,
Rigsrevisionen og Transparency International Danmark har afgivet bemærkninger til
lovforslaget.
2.1. Anonyme tilskud
Transparency International Danmark
har i sit høringssvar anført, at organisationen
anser anonyme bidrag for særdeles problematiske, bl.a. fordi de giver mulighed for at
omgå beløbsgrænsen på 20.000 kr. Når man ikke kan identificere donoren, kan man
heller ikke sammenlægge flere mindre bidrag fra samme donor for at vurdere, om det
samlede beløb overstiger beløbsgrænsen.
Det anføres desuden, at Partistøtteudvalget i en kronik i Berlingske den 25. marts
2015 anbefaler, at reglerne vedrørende anonyme bidrag bør strammes i forhold til
Partistøtteudvalgets anbefalinger i betænkningen. Det anføres videre, at kronikken
desværre ikke omtales i kommentarerne til lovforslaget, og at Transparency Internati-
onal Danmark håber, at man vil følge Partistøtteudvalgets anbefalinger.
Det anføres videre, at anonyme bidrag kan medføre, at enkelte personer i et parti ved,
hvem støtten kommer fra, mens alle andre er uvidende herom.
Transparency International Danmark foreslår på denne baggrund, at der enten indfø-
res forbud mod anonyme bidrag eller at der skal ske modregning af den samlede stør-
relse af modtagne anonyme tilskud i den offentlige partistøtte.
Endelig anfører Transparency International Danmark, at organisationen finder det
tankevækkende, at det i lovforslaget indikeres, at partierne måske godt alligevel kan
finde ud af, hvem der skjuler sig bag en anonym donor, således at pågældende kan få
for store bidrag tilbage fra statskassen.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Økonomi- og Indenrigsministeriet skal bemærke, at kronikken fra Partistøtteudvalgets
medlemmer den 25. marts 2015 er omtalt i afsnit 2.2 i bemærkningerne til lovforslaget.
Partistøtteudvalgets medlemmer rådede i kronikken til, at et forbud mod private tilskud
skulle indgå i de politiske drøftelser om ændringer i partistøttesystemet. Det bemær-
kes, at et forbud mod anonyme tilskud er indgået i de politiske drøftelser, og at et for-
bud mod anonyme tilskud over beløbsgrænsen netop er en del af den indgåede aftale
mellem regeringen og Socialdemokratiet, der udmøntes ved bl.a. dette lovforslag.
Transparency International Danmark anfører, at anonyme bidrag kan medføre, at en-
kelte personer i et parti ved, hvem støtten kommer fra, mens alle andre er uvidende
herom. Hertil bemærker Økonomi- og Indenrigsministeriet, at et anonymt tilskud til
partier, herunder regionale og kommunale kandidatlister, defineres på følgende måde
i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 2:
”Det
er efter det foreslåede stk. 1 [i § 2 a] kun tilskud, der ydes anonymt, som om-
fattes af forbuddet. Ved anonyme tilskud forstås i den forbindelse tilskud, hvor det
politiske parti, herunder den regionale eller kommunale kandidatliste, reelt ikke er
bekendt med tilskudsyderens identitet. Der er således tale om situationer, hvor til-
skudsyderen ikke har givet sig til kende i forbindelse med donationen, og hvor det
2
L 198 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren.
1748253_0003.png
politiske parti, herunder den regionale eller kommunale kandidatliste, heller ikke på
anden måde efterfølgende er blevet bekendt med identiteten på tilskudsyderen.”
For så vidt angår Transparency International Danmarks forslag om, at der enten indfø-
res forbud mod anonyme bidrag, eller at der skal ske modregning af den samlede
størrelse af modtagne anonyme tilskud i den offentlige partistøtte, bemærkes, at dette
falder uden for den politiske aftale, der er indgået mellem regeringen og Socialdemo-
kratiet, og som udmøntes ved lovforslaget. Ved indførelsen af en pligt i lovforslaget for
de politiske partier til at returnere henholdsvis overføre til en konto hos Økonomi- og
Indenrigsministeriet anonyme tilskud sikres, at partiet ikke får økonomisk gevinst af de
modtagne anonyme tilskud.
Transparency International Danmark finder det tankevækkende, at det i lovforslaget
indikeres, at partierne måske godt alligevel kan finde ud af, hvem der skjuler sig bag
en anonym tilskudsyder således, at pågældende kan få store tilskud tilbage fra stats-
kassen. Hertil bemærkes, at det vil være den anonyme tilskudsyder, der
hvis den
pågældende giver sig til kende indtil seks måneder efter, at tilskuddet er overført
kan
få overført de anonyme tilskud, der af partiet, herunder den regionale eller kommunale
kandidatliste, er overført til en konto hos Økonomi- og Indenrigsministeriet, jf. den
foreslåede bestemmelse i partiregnskabslovens § 2 a, stk. 3. Det er alene i de tilfælde,
hvor det ikke er muligt for partiet at returnere det anonyme tilskud til tilskudsyderen, at
partiet, herunder den regionale eller kommunale kandidatliste, skal overføre beløbet til
en konto hos Økonomi- og Indenrigsministeriet. Det bemærkes videre, at det i langt de
fleste tilfælde formentlig ikke vil være muligt for partierne, herunder de regionale og
kommunale kandidatlister, at returnere tilskuddet til den anonyme tilskudsyder, da
man ikke kender identiteten på tilskudsyderen. Økonomi- og Indenrigsministeriet kan
dog ikke udelukke, at det i visse tilfælde vil være muligt at returnere det anonyme til-
skud til tilskudsyderen. Hvis tilskuddet f.eks. er modtaget via en bankoverførsel, vil
partiet muligvis kunne få hjælp af banken til at tilbageføre beløbet til den konto, som
beløbet er modtaget fra. Det bemærkes i øvrigt, at hvis partiet, herunder den regionale
eller kommunale kandidatliste, er eller efterfølgende bliver bekendt med identiteten på
tilskudsyderen, er tilskuddet ikke anonymt og dermed ikke omfattet af forbuddet mod
anonyme tilskud over beløbsgrænsen. Tilskuddet vil derimod være omfattet af den
indberetningspligt, der gælder i forhold til private tilskud over beløbsgrænsen.
Høringssvaret fra Transparency International Danmark har ikke givet Økonomi- og
Indenrigsministeriet anledning til at foretage ændringer i lovforslaget. Det bemærkes
dog, at Økonomi- og Indenrigsministeriet i de specielle bemærkninger til lovforslagets
§ 1, nr. 2, har indsat eksempler på, hvornår det eventuelt vil være muligt, samt hvornår
det ikke vil være muligt for partiet, herunder den regionale og kommunale kandidatli-
ste, at returnere tilskuddet til den anonyme tilskudsyder.
2.2. Revision af regnskaber fra partiernes landsorganisationer
Rigsrevisionen
har ikke har nogen overordnede bemærkninger til lovforslagets be-
stemmelser om statslig økonomistyring, regnskab og revision. Rigsrevisionen har dog
bemærket, at revisorer ikke
godkender
et regnskab, således som det anføres i lovud-
kastets § 1, nr. 5, men
reviderer
et regnskab.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Økonomi- og Indenrigsministeriet har på baggrund af høringssvaret fra Rigsrevisionen
ændret terminologien ”godkendes af en revisor” til ”revideres af en revisor”
i lovforsla-
get.
2.3. Regionernes opgaver
3
L 198 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren.
1748253_0004.png
Danske Regioner
bemærker, at det ser ud til, at regionerne pålægges nye admini-
strative opgaver med henholdsvis at modtage erklæringer og offentliggøre disse, hvil-
ket fremgår af de foreslåede regler vedrørende begrænsninger i adgangen til at mod-
tage anonyme tilskud i lovforslaget § 1, nr. 2, og reglerne om øget åbenhed om private
tilskud i lovforslagets § 2, nr. 7. Danske Regioner ønsker det gerne præciseret, så-
fremt der af de foreslåede regler herudover måtte følge opgaver og ansvar for regio-
nerne.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Det er korrekt, at også regionerne med lovforslaget pålægges nye administrative op-
gaver. Med lovforslaget indføres en offentliggørelsesordning for erklæringerne vedrø-
rende private og anonyme tilskud, der skal håndteres af regionsrådene. Der henvises
til lovforslagets § 2, nr. 7 (§ 10 b, stk. 7).
Derudover indføres med lovforslaget skærpede indberetningskrav for bl.a. de regiona-
le kandidatlister, hvorfor regionsrådene fremover vil modtage flere erklæringer og op-
lysninger fra regionale kandidatlister, herunder oplysninger om kandidater, der har
været opstillet til folketingsvalg, regionsrådsvalg og eventuelt tillige kommunalbesty-
relsesvalg. Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 5, 6 og 7.
Som anført i lovforslagets bemærkninger indebærer lovforslaget dermed ubetydelige
administrative konsekvenser for regionerne, som ikke giver anledning til at regulere
regionernes bloktilskud.
Økonomi- og Indenrigsministeriet vil desuden efter ikrafttrædelsen af lovforslaget
skriftligt orientere regionsrådene og kommunalbestyrelserne om de nye og ændrede
opgaver som følge af lovforslaget.
Høringssvaret fra Danske Regioner giver på den baggrund ikke anledning til at foreta-
ge ændringer i lovforslaget. Det bemærkes dog, at Økonomi- og Indenrigsministeriet i
lovforslaget har udbygget afsnittet om de økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige.
2.4. Lovforslagets territoriale gyldighed
Bureau for Inatsisartut (det grønlandske selvstyreparlaments administration) har på
vegne af
Formandens Departement i Grønlands Selvstyre
afgivet høringssvar.
Bureau for Inatsisartut har i høringssvaret overvejet, hvorvidt det ville være hensigts-
mæssigt at lade de bestemmelser, der i lovforslagets § 4, stk. 2, ved kongelig anord-
ning vil kunne sættes i kraft for Grønland, i stedet gælde direkte for Grønland. De be-
stemmelser, der ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Grønland, er lovforsla-
gets § 2, nr. 1, 2, 3, 9 og 10. Bureau for Inatsisartut finder det hensigtsmæssigt, at
lovforslagets § 2, nr. 1, gælder direkte for Grønland. Med lovforslagets § 2, nr. 1, fore-
slås indsat en
officiel populærtitel ”partistøtteloven”
til loven.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Økonomi- og Indenrigsministeriet vil umiddelbart efter lovens ikrafttræden overveje,
om alle eller enkelte af bestemmelserne § 2, nr. 1, 2, 3, 9 og 10, ved kongelig anord-
ning skal sættes i kraft for Grønland samt for Færøerne. Ministeriet vil inddrage hø-
ringssvaret fra Formandens Departement i Grønlands Selvstyre i disse overvejelser
og vil i forbindelse med udfærdigelsen af den kongelige anordning inddrage Færøer-
nes Landsstyre og Grønlands Selvstyre.
Høringssvaret fra Formandens Departement i Grønlands Selvstyre giver på den bag-
grund ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
4
L 198 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren.
1748253_0005.png
2.5. Persondataloven
Datatilsynet
har afgivet høringssvar telefonisk og i denne forbindelse oplyst, at Data-
tilsynet ikke tidligere har forholdt sig til partistøttelovgivningen. Lovforslaget indeholder
bl.a. bestemmelser om offentliggørelse af navn og adresse på private bidragsydere,
der har ydet bidrag over beløbsgrænsen til kommunale og regionale kandidatlister og
enkeltkandidater, der er følsomme personoplysninger. Det er på denne baggrund øn-
skeligt, at lovforslaget forholder sig til persondataloven. Datatilsynet bemærker, at det
umiddelbart er Datatilsynets opfattelse, at behandlingen vil falde inden for rammerne
af persondataloven.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Med lovforslaget skal navn og adresse på private tilskudsydere, der har ydet tilskud
over beløbsgrænsen til kommunale og regionale kandidatlister og enkeltkandidater,
fremover offentliggøres. Med lovforslaget vil der således ske behandling af følsomme
personoplysninger, da oplysninger om navn og adresse på personer, der har ydet
tilskud til regionale og kommunale kandidatlister og enkeltkandidater, er oplysninger
om den pågældendes politiske overbevisning, der er beskyttet efter persondatalovens
§ 7.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har på baggrund af høringssvaret fra Datatilsynet i
lovforslaget forholdt sig til persondataloven. Økonomi- og Indenrigsministeriet har
foretaget en vurdering af, om offentliggørelse af navn og adresse på tilskudsydere, der
har ydet private tilskud til kandidatlister og enkeltkandidater, kan ske inden for ram-
merne af persondataloven. Det er på denne baggrund Økonomi- og Indenrigsministe-
riets opfattelse, at offentliggørelse af navn og adresse på tilskudsydere, der har ydet
private tilskud til kandidatlister og enkeltkandidater, vil falde inden for rammerne af
persondatalovens § 7, stk. 2, nr. 4, samt de generelle behandlingsbetingelser i § 5.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har derudover foretaget en vurdering af, om offent-
liggørelse af navn og adresse på tilskudsydere, der har ydet private tilskud til kandi-
datlister og enkeltkandidater kan ske inden for rammerne af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 679 af 27. april 2016 (databeskyttelsesforordningen), der skal
anvendes fra den 25. maj 2018. Det er Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse,
at offentliggørelse af de nævnte oplysninger også kan ske inden for rammerne af da-
tabeskyttelsesforordningen, da forordningens artikel 9 om behandling af følsomme
oplysninger indeholder tilsvarende bestemmelser for videreførelse af gældende ret
som efter databeskyttelsesdirektivet.
2.6. Lovtekniske bemærkninger
Danske Regioner
har i sit høringssvar foreslået, at den generelle bestemmelse om
pristalsregulering, der med lovforslagets § 2, nr. 9, foreslås indsat som en ny bestem-
melse i § 11 e i partistøtteloven, ikke placeres som en delmængde af partistøttelovens
§ 11, da §§ 11-11 d vedrører støtte fra kommunen.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
For at der ikke skal opstå tvivl om rækkevidden af bestemmelsen, der med lovforsla-
gets § 2, nr. 9, foreslås indsat i partistøttelovens § 11 e, har Økonomi- og Indenrigs-
ministeriet imødekommet forslaget fra Danske Regioner. Økonomi- og Indenrigsmini-
steriet bemærker i denne sammenhæng, at den foreslåede bestemmelse i § 11 e i
øvrigt placeres mere hensigtsmæssigt efter partistøttelovens § 12, da § 12 relaterer
sig til §§ 8-11 d, der regulerer støtte fra regionen henholdsvis kommunen.
5
L 198 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren.
1748253_0006.png
Økonomi- og Indenrigsministeriet har på baggrund af høringssvaret fra Danske Regi-
oner valgt at placere den foreslåede bestemmelse vedrørende regulering af beløb i en
ny bestemmelse i partistøttelovens § 12 a.
2.7. Øvrige bemærkninger
Transparency International Danmark
er i sit høringssvar fremkommet med en ræk-
ke forhold, som organisationen ønsker ændret i lovforslaget.
Transparency International Danmark oplyser, at organisationen støtter tanken om, at
de landsdækkende partier pålægges regnskabspligt i alle led, men at man bør konso-
lidere samtlige niveauer, herunder enkeltkandidater for så vidt angår modtaget privat
og offentlig støtte.
Transparency International Danmark anbefaler, at der gives oplysning om den samle-
de størrelse af et bidrag, såfremt bidraget overstiger beløbsgrænsen.
Derudover anbefaler Transparency International Danmark, at der sker en præcisering
af de skattemæssige regler om fradrag for donationer til et politisk parti.
Ydermere anbefaler Transparency International Danmark, at der indføres begræns-
ninger i, hvilke juridiske personer der kan yde partistøtte, og hvor meget de kan yde.
Transparency International Danmark anfører, at denne anbefaling er i overensstem-
melse med GRECO’s
anbefalinger.
Det er videre Transparency International Dan-
marks opfattelse, at bidrag fra udenlandske bidragsydere ikke passer med et nationalt
demokrati, og at disse bør undgås eller begrænses. Transparency International Dan-
mark anfører, at GRECO anbefaler, at man forbyder, begrænser eller regulerer dette.
Transparency International Danmark anfører, at Rigsrevisionen bør have mulighed for
ved begrænsede stikprøver at foretage revision i partiregnskaberne på alle niveauer.
Endelig anfører Transparency International Danmark, at der bør indføres rimelige og
afskrækkende sanktioner for overtrædelse af partistøttelovgivningen.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
For så vidt angår anbefalingerne fra Transparency International Danmark vedrørende
regnskabspligt på alle niveauer, oplysningspligt om størrelsen af et privat tilskud, be-
grænsninger i, hvem der kan yde tilskud samt indførelse af rimelige og afskrækkende
sanktioner, skal Økonomi- og Indenrigsministeriet bemærke, at disse anbefalinger
falder uden for den politiske aftale, der er indgået mellem regeringen og Socialdemo-
kratiet, og som udmøntes ved lovforslaget. Den indgåede aftale er udtryk for en afvej-
ning af på den ene side hensynet til mere åbenhed og på den anden side hensynet til
ikke at give partierne unødige administrative byrder.
Transparency International Danmark anfører, at anbefalingerne om, at der skal indfø-
res begrænsninger i adgangen til, hvem der kan yde tilskud, er i overensstemmelse
med GRECO’s
anbefalinger.
Hertil skal Økonomi- og Indenrigsministeriet bemærke, at
disse anbefalinger ikke indgår i rapporten, der blev udarbejdet af GRECO den 2. juli
2009 om de danske regler om gennemsigtighed inden for området for partistøtte og
aflæggelse af partiregnskaber. I rapporten er beskrevet de danske regler om offentlig
støtte til politiske partier i partistøtteloven og reglerne om gennemsigtighed og åben-
hed i partiregnskabsloven. Det fremgår af rapporten, at disse to regelsæt gradvist er
blevet forbedret med henblik på at sikre mere åbenhed omkring partistøtte. GRECO
peger dog i rapporten på områder, hvor indsatsen i de kommende år kan forbedres.
GRECO fremkom på denne baggrund i rapporten med i alt ni anbefalinger til Danmark
vedrørende partistøtte. Anbefalingerne, der er anført af Transparency International
Danmark, om at der skal indføres begrænsninger i adgangen til, hvem der kan yde
6
L 198 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren.
1748253_0007.png
tilskud, er ikke blandt de ni anbefalinger, der er rettet mod Danmark. De ni anbefalin-
ger fra GRECO er beskrevet i afsnit 2.1 i bemærkningerne til lovforslaget.
For så vidt angår anbefalingen om, at de skattemæssige regler om fradrag for donati-
oner til et politisk parti præciseres, bemærkes, at dette hører under Skatteministeriets
ressort.
For så vidt angår Transparency International Danmarks bemærkning om, at Rigsrevi-
sionen bør have mulighed for ved begrænsede stikprøver at foretage revision i parti-
regnskaberne på alle niveauer, henvises til partistøttelovens § 7 c. Det følger af parti-
støttelovens § 7 c, at rigsrevisor direkte fra en modtager af tilskud efter partistøttelo-
vens § 2, dvs. partier og kandidater uden for partierne, der har deltaget i det senest
afholdte folketingsvalg, kan kræve forelagt til gennemgang regnskabsmateriale vedrø-
rende det ydede tilskud efter partistøttelovens § 2, som efter rigsrevisors skøn er af
betydning for gennemgangen af, om betingelserne for tilskud efter partistøtteloven er
opfyldt, og om tilskuddet er anvendt i overensstemmelse med denne lov.
Høringssvaret fra Transparency International Danmark har ikke givet Økonomi- og
Indenrigsministeriet anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
7