Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
L 197 Bilag 2
Offentligt
1752013_0001.png
Til ordfØrerne
I forlængelse af dagens høring om Færgesekretariatets arbejde, resultater og projekter og forud
for førstebehandlingen af lovforslag L 197 i morgen torsdag den 4. maj genfremsendes hermed
vedhæftede forslag til fordeling af de ekstra midler som lovforslaget omhandler.
Bag vedhæftede fordelingsforslag står SmåØernes Færgeselskaber, Færgesekretariatet og
Sammenslutningen af Danske småøer i samarbejde.
Det skal understreges at årsagen til at Fanø
i
forslaget ikke tildeles flere midler, alene er fordi
tallene for Fanø ikke er os bekendt, da de ikke fremgår af den analyserapport udregningerne er
baseret på.
Fordelingsforslaget er tidligere fremsendt til indenrigsministeriet som bilag 4 til vores høringssvar
til lovforslaget. I høringssvaret står bl.a. vedr. fordelingsforslaget:
Vi
foreslår, at man i
stedet for en procentuel fremskrivning af den eksisterende fordeling
arbejder hen mod en ‘trafikal ligestilling’ ved at sikre, at alle færgeruter får ligelig del i tilskuddet
set i forhold til de udmeldte tilskud
i
rapporten ‘Analyse af konkurrencemæssig ligestilling af
små Øer og Ø-kommuner’
De ekstra midler
i
2017 foreslås derfor brugt således, at man sikrer, at alle når op på
43 % af de
udmeldte tilskud
i
rapporten Analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små Øer og Ø-
kommuner. Det kræver 68,7 mio. kr., hvilket er tæt på lovforslagets afsatte midler på 68,4 mio.
kr. (se s.
3,
kolonne 7-9).
I den her foreslåede model tages der fortsat udgangspunkt i den gældende fordelingsmodel. Men
ved at anvende de ekstra midler til at bringe alle på samme procentdel af det beregnede tilskud i
rapporten ‘Analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og ø-kommuner’, som netop
bygger på færgernes egne indberetninger, sikrer man, at alle øer får en fair mulighed for at
komme i gang med den vækst og udvikling, som bliver muliggjort af takstnedsættelserne og får del
i den øgede opmærksomhed på småøerne, som følge heraf.
Såfremt man følger den foreslåede model, vil alle i 2018 med de afsatte midler (74,3 mio. kr.)
kunne opnå 50 % af landevejsprincippet. I 2019 vil midlerne (80,1 mio. kr.) række til at alle opnår
Ca. 65 % af landevejsprincippet (se kolonne 5 i bilaget). Derimod vil lovforslagets procentuelle
fremskrivning af den nuværende fordelingsnøgle betyde, at man i 2019 får en meget varierende og
ulige opnåelse af landevejsprincippet, svingende fra 19 ¾ til 69 ¾ (se kolonne 4 i bilaget).
Beregningerne viser i øvrigt, at der med de 80,1 mio.kr. ikke er midler nok til at opnå det
foreslåede landevejsprincip i 2019, heller ikke hvis man fraregner de 6 ugers højsæson (de 6 uger
svarer til Ca. 30
%,
hvorfor opnåelsen da skulle ligge på 70
%).
med venlig hilsen
Dorthe Winther
formand
Sammenslutningen af Danske Småøer
L 197 - 2016-17 - Bilag 2: Henvendelse af 3/5-17 fra Sammenslutningen af Danske Småøer
1752013_0002.png
Indførsel af trafikal ligestilling
Forslag til fordeling af ekstra midler i 2017 for at opnå trafikal ligestilling.
Alle beløb i 1.000 kr.
Bilag
4
Tilskud 2019
jvf,
lovforslag
(1)
Kommune
Kalundborg
Holbæk
Slagelse
Lolland
Assens
Faaborg- Midtfyn
Langeland
Svendborg
Haderslev
Aabenraa
Horsens
Hedensted
Struer
Norddjurs
Odder
Skive
Aalborg
Total
Ærø
Samsø
Læsø
Fanø*
Total
1.118
5.869
723
853
238
i 665
301
298
951
202
380
528
339
1614
964
602
110
16.755
19.123
14.357
7386
22480
80 101
Behov iflg.
rapport (2)
.
Manglende Takstned-
tilskud 2019 sættelser
i
%
(4)
(3)
.
.
i
Tilskud
2017 (5)
.
Di erence
Tilskud, hvis
Ekstra forbrug
mellem gældende
alle skal op på
af midler
i
og tilskud
43 % i 2017 (6)
2017 (8)
.
.
3.703
8.459
2.744
3.756
528
2 732
i 171
987
2015
333
1.528
1.135
1.803
2.789
1.761
2.463
514
38.421
42.003
25.101
17017
-2.585
-2.590
-2.021
-2.903
-290
i 067
870
689
1064
-131
-1.148
-607
-1.464
-1.175
-797
-1.861
-404
-21.666
-22.880
-10.744
9631
30
69
26
23
45
61
26
30
47
61
25
47
19
58
55
24
21
44
46
57
43
?
776
4.074
502
592
165
i 156
209
207
660
140
264
367
235
1.120
669
418
76
11.630
13.274
9.966
5127
15604
55 601
1.592
3.637
1.120
1.615
227
1 175
504
424
866
143
657
488
775
1.199
757
1.059
221
16.521
18.061
10.793
7317
816
-437
678
1.023
62
19
295
217
206
3
393
121
540
79
88
641
145
816
0
678
1.023
62
19
295
217
206
3
393
121
540
79
88
641
145
5.327
4.787
827
2190
7
4.787
827
2190
?
i alt
lovforslag:
*Fanøs behov kendes ikke, da de ikke indgik i analyserapporten.
(1): Beregnet tilskud i 2019, såfremt tilskuddet fremskrives procentuelt som foreslået i det fremlagte lovforslag
13 132
68.733
68.400
(2): Det beregnede behov ved indførsel af det fulde Iandevejsprincip iflg. rapporten: ‘Analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og ø-
kommuner’ udgivet af Økonomi og Indenriugsministeriet, marts 2015. Tabel 6.3.
(3): Mangelende tilskud for at indføre det fulde landevejsprincip i 2019
(4): Den procentuelle fordeling af, i hvort stort omfang, kommunerne kan indføre landevejsprincippet.
(5): Tilskud i 2017 uden tilførsel af ekstra midler (jvf, gældende bekendtgørelse juni 2016)
(6): Ekstra tilskud, hvis alle færgeruter skal have ligelig del (43%) i tilskuddet set i forhold til de udmeldte tilskud i rapporten ‘Analyse af
konkurrencemæssig ligestilling af små øer og ø-kommuner’
(7): Difference mellem det gældende tilskud og tilskud ved 43% opnåelse af landevejsprincippet.
(8): Ekstra forbrug af midler ved ligestilling mellem kommunerne ved 43 % I alt 68.733 mio. kr. (lovforslaget opererer med 68,4 mio. kr.). Fanø
og Holbæks andel forhøjes ikke i 2017.
-
Bemærkninger:
(Kolonne 7)
Med dette forslag tilføre to kommuner ikke ekstra midler i 2017:
Holbæk kommune er allerede op på Ca. 48% af midlerne til indførelse af landevejsprincippet.
Fanø Kommunes behov kendes ikke, da de ikke indgik i analyserapporten. Fanøs andel af de gældende midler udgør allerede
28% af den samlede pulje. Det vurderes derfor ikke, at Fanøs andel skal forhøjes i 2017.