Til ordfØrerne
I forlængelse af dagens høring om Færgesekretariatets arbejde, resultater og projekter og forud
for førstebehandlingen af lovforslag L 197 i morgen torsdag den 4. maj genfremsendes hermed
vedhæftede forslag til fordeling af de ekstra midler som lovforslaget omhandler.
Bag vedhæftede fordelingsforslag står SmåØernes Færgeselskaber, Færgesekretariatet og
Sammenslutningen af Danske småøer i samarbejde.
Det skal understreges at årsagen til at Fanø
i
forslaget ikke tildeles flere midler, alene er fordi
tallene for Fanø ikke er os bekendt, da de ikke fremgår af den analyserapport udregningerne er
baseret på.
Fordelingsforslaget er tidligere fremsendt til indenrigsministeriet som bilag 4 til vores høringssvar
til lovforslaget. I høringssvaret står bl.a. vedr. fordelingsforslaget:
Vi
foreslår, at man i
stedet for en procentuel fremskrivning af den eksisterende fordeling
arbejder hen mod en ‘trafikal ligestilling’ ved at sikre, at alle færgeruter får ligelig del i tilskuddet
set i forhold til de udmeldte tilskud
i
rapporten ‘Analyse af konkurrencemæssig ligestilling af
små Øer og Ø-kommuner’
De ekstra midler
i
2017 foreslås derfor brugt således, at man sikrer, at alle når op på
43 % af de
udmeldte tilskud
i
rapporten Analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små Øer og Ø-
kommuner. Det kræver 68,7 mio. kr., hvilket er tæt på lovforslagets afsatte midler på 68,4 mio.
kr. (se s.
3,
kolonne 7-9).
I den her foreslåede model tages der fortsat udgangspunkt i den gældende fordelingsmodel. Men
ved at anvende de ekstra midler til at bringe alle på samme procentdel af det beregnede tilskud i
rapporten ‘Analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og ø-kommuner’, som netop
bygger på færgernes egne indberetninger, sikrer man, at alle øer får en fair mulighed for at
komme i gang med den vækst og udvikling, som bliver muliggjort af takstnedsættelserne og får del
i den øgede opmærksomhed på småøerne, som følge heraf.
Såfremt man følger den foreslåede model, vil alle i 2018 med de afsatte midler (74,3 mio. kr.)
kunne opnå 50 % af landevejsprincippet. I 2019 vil midlerne (80,1 mio. kr.) række til at alle opnår
Ca. 65 % af landevejsprincippet (se kolonne 5 i bilaget). Derimod vil lovforslagets procentuelle
fremskrivning af den nuværende fordelingsnøgle betyde, at man i 2019 får en meget varierende og
ulige opnåelse af landevejsprincippet, svingende fra 19 ¾ til 69 ¾ (se kolonne 4 i bilaget).
Beregningerne viser i øvrigt, at der med de 80,1 mio.kr. ikke er midler nok til at opnå det
foreslåede landevejsprincip i 2019, heller ikke hvis man fraregner de 6 ugers højsæson (de 6 uger
svarer til Ca. 30
%,
hvorfor opnåelsen da skulle ligge på 70
%).
med venlig hilsen
Dorthe Winther
formand
Sammenslutningen af Danske Småøer