Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
L 197 Bilag 1
Offentligt
1748024_0001.png
Enhed
Opgaver og Struk-
tur
Sagsbehandler
Mona Boel Øster-
gaard
Koordineret med
Høringsnotat om udkast til forslag til lov om ændring af
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kom-
muner (Udvidelse af landevejsprincippet for biler, passa-
gerer m.v. til og fra visse øer)
A. Modtagne høringssvar
Økonomi- og Indenrigsministeriet har modtaget i alt 15 høringssvar.
Følgende myndigheder og organisationer m.fl. (i alt 14) har meddelt, at de har be-
mærkninger: Fanø Kommune, Færgesekretariatet, Faaborg-Midtfyn Kommune, He-
densted Kommune, Holbæk Kommune, HORESTA, Læsø Kommune, Sammenslut-
ningen af Danske Småøer, Samsø Kommune, Skive Kommune, Svendborg Kommu-
ne, Ærø Kommune, Aabenraa Kommune og Sejerø Beboerforening.
Følgende myndigheder og organisationer (i alt 1) har meddelt, at de ikke har bemærk-
ninger: DI.
Følgende myndigheder og organisationer (i alt 20) har ikke afgivet høringssvar: As-
sens Kommune, Bornholms Regionskommune, Danmarks Rederiforening, Dansk
Erhverv, Danske Regioner, Friluftsrådet, Haderslev Kommune, Horsens Kommune,
Håndværksrådet, Kalundborg Kommune, KL, Langeland Kommune, Lolland Kommu-
ne, Norddjurs Kommune, Odder Kommune, Slagelse Kommune, Småøernes Færge-
selskaber, Struer Kommune, Visit Denmark og Aalborg Kommune.
B. Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende foretages en tværgående gennemgang af de centrale politiske tilkende-
givelser, der er fremkommet i høringssvarene. Der er ud over de punkter, som omta-
les i det følgende, indarbejdet en række mere tekniske, herunder lovtekniske, ændrin-
ger i lovforslaget inden fremsættelsen på baggrund af ministeriets egen kvalitetssik-
ring af lovforslaget.
Det bemærkes, at lovforslagets del vedrørende kompensation for øget afgiftsbelast-
ning af tidsmæssige grunde ikke indgik i det udkast til lovforslag, som har været i ordi-
nær høring. Regeringen har besluttet, at kommuner kan få kompensation for afgifts-
mæssige konsekvenser som følge af, at et tilskud til nedsættelse af færgetakster er
omfattet af momslovens anvendelsesområde. Det betyder, at der skal etableres en
formel ramme for kompensationsordningen i form af en hjemmel til økonomi- og in-
denrigsministeren til at yde kompensation og til at fastsætte nærmere regler om ord-
ningen, herunder om opgørelse af kompensationens størrelse. Tilvejebringelsen af
den formelle ramme for kompensationsordningen vurderes hensigtsmæssigt at kunne
ske samtidig med ændringen af lovgivningen i forhold til en udvidelse af landevejs-
princippet.
Sagsnr.
2017 - 237
Doknr.
456982
Dato
26-04-2017
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748024_0002.png
Generelle bemærkninger
Langt de fleste høringssvar hilser overordnet forslaget om en yderligere nedsættelse
af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer velkomment.
Fanø Kommune vil gerne kvittere for, at lovforslaget har form af en generel ramme,
hvor den enkelte kommunalbestyrelse gives mulighed for
inden for den fastlagte
overordnede tidsramme
at træffe beslutning om de perioder, hvor nedsættelse af
færgetaksterne skal indfases.
Faaborg-Midtfyn Kommune finder det positivt, at der tages endnu et skridt mod til-
nærmelse til landevejsprincippet, og at det er op til de enkelte kommuner og færgeru-
ter at fastlægge, hvordan pengene skal bruges.
Hedensted Kommune hilser det øgede tilskud velkomment, ligesom det værdsættes,
at den hidtidige ordning med fire takstændringer i løbet af året reduceres til to.
Holbæk Kommune støtter ambitionen om trafikal ligestilling for de danske småøer,
som en udvidelse af landevejsprincippet sigter mod.
HORESTA støtter lovforslaget om en udvidelse af landevejsprincippet, som organisa-
tionen finder særdeles positiv i relation til udviklingsmulighederne på de danske øer.
Læsø Kommune tilkendegiver, at lovforslaget er modtaget meget positivt.
Sammenslutningen af Danske Småøer udtrykker stor tilfredshed med, at der afsættes
ekstra midler til udvidelse af landevejsprincippet.
Samsø Kommune er meget positiv over for, at perioden bliver udvidet til hele året,
højsæsonen undtaget. Kommunen har store forventninger til, at den kommende udvi-
delse af ordningen vil styrke turismen og beskæftigelsen på Samsø.
Skive Kommune udtrykker tilfredshed med, at der er en forøgelse af tilskuddet til udvi-
delse af landevejsprincippet, at perioden udvides, og at der er mulighed for stor lokal
selvbestemmelse i udmøntning af tilskuddet.
Svendborg Kommune forholder sig positiv over for ændringsforslagene og ser frem til,
at perioderne for takstnedsættelse ændres til også at indeholde vinterperioden. Efter
kommunens opfattelse bliver det nemmere for færgernes gæster, besætning og admi-
nistration, når man ikke længere skal forholde sig til de mange perioder og deraf føl-
gende prisstrukturer.
Ærø Kommune ser positivt på, at der med forslaget lægges op til at tage endnu et
skridt mod trafikal ligestilling af landets øer.
Aabenraa Kommune er generelt positivt indstillet i forhold til udvidelse af landevejs-
princippet for færgesejladsen.
Fuldt landevejsprincip
Efter Færgesekretariatets opfattelse bør en fuld implementering af landevejsprincippet
ske så hurtigt som muligt. Færgesekretariatet henviser til, at landevejsprincippet alle-
rede har vist sig at være en succes. Samtidig bør det ifølge Færgesekretariatet sikres,
at den nedre grænse ved grundtaksten for passagerer på 20,22 kr. ikke bliver en bar-
riere ved indførelsen af det fulde landevejsprincip.
Læsø Kommune fremfører ønsket om, at ligestillingen er gældende for hele kalender-
året.
2
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748024_0003.png
Samsø Kommune har en forhåbning om, at der fortsat arbejdes for en fuld finansiering
af landevejsprincippet. I den forbindelse gør kommunen gældende, at der ikke i dag er
en fuld finansiering af landevejsprincippet, da der er indbygget et ”gebyr” pr. passager
i den tekniske beregning, og da beregningen ikke bygger på opdaterede trafiktal.
Ærø Kommune foreslår, at der sker en ændring af lovforslagets bemærkninger om, at
der med en forhøjelse af tilskuddet sker en gradvis indførelse af et fuldt landevejsprin-
cip, men undtagelse af højsæsonen. Kommunen henviser til, at der i de tekniske be-
regninger af tilskudsbehovet er indregnet en grundtakst på godt 20 kr. pr. returbillet.
Kommunen opfordrer til at fortsætte arbejdet mod trafikal ligestilling, så det også bliver
muligt at benytte færgerne til landevejstakster i skolernes sommerferie, samt at det
tekniske beregningsgrundlag befries for grundtaksten på godt 20 kr.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Udformningen af tilskudsordningen skal sikre, at de afsatte midler til nedsættelse af
færgetakster på passagerområdet kan få størst mulig effekt.
Det foreslås, at landevejsprincippet skal gælde hele året, med undtagelse af skolernes
sommerferie, hvor antallet af turister typisk i forvejen er højt. Denne afgrænsning
modvirker samtidig, at tilskudsordningen bidrager til at skabe kapacitetsproblemer i
sommerperioden.
I forbindelse med ordningens etablering pr. 1. august 2016 var der bred politisk op-
bakning til udformningen af landevejsprincippet, herunder indregningen af en grund-
takst på 20,22 kr. (2016 pl) pr. returbillet for passagerer.
I de tekniske beregninger af tilskudsbehovet er der således indregnet en grundtakst
på 20,22 kr. (2016 pl) pr. returbillet for passagerer. Der er visse grundomkostninger
forbundet med at håndtere en passagerbillet, og den beregningstekniske model ope-
rerer derfor med en grundtakst af begrænset størrelse for hver passagerreturbillet.
Der er med grundtaksten tale om en form for bagatelgrænse for færgetakster på pas-
sagerområdet i forhold til beregningen af det samlede tilskudsbehov.
Det bemærkes, at grundtaksten på 20,22 kr. (2016 pl) alene er et tal, der indgår i den
tekniske beregning af tilskudsbehovet. Den konkrete udmøntning af ordningen, herun-
der fastlæggelse af takststrukturen, tilrettelægges lokalt. Der er således ikke lagt op til
et lovmæssigt krav om, at alle billetter skal omfatte en grundtakst på 20,22 kr.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Fordelingsnøgle
Færgesekretariatet finder, at særligt de overfarter, som efter Færgesekretariatets op-
fattelse ikke har fået så stor en andel af tilskuddene, bør have forhøjet tilskuddet i en
hurtigere takt end andre med henblik på at sikre, at flest muligt kan være med i den
indledende og dynamiske fase med turistfremgang. Færgesekretariatet giver endvide-
re udtryk for, at der må ses på skævvridninger i forbindelse med øer, som betjenes af
flere operatører. Færgesekretariatet finder, at det vil være hensigtsmæssigt at gen-
nemføre en første, snarlig evaluering af ordningen.
Holbæk Kommune tilkendegiver, at tilskudsordningen rammer skævt i forhold til Orø,
som betjenes af både en privat og en kommunal færgeoperatør. Kommunen oplyser,
at Orøfærgens omsætning er meget begrænset, fordi kommunen løbende har ydet et
stort tilskud til den kommunale færgerute, mens Østre Færge samlet set er en god
forretning og i stand til at levere et overskud. Kommunen fremfører, at den høje om-
sætning for Østre Færge sammenholdt med den meget korte sejlafstand betyder, at
3
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748024_0004.png
Østre Færge får 96,8 pct. af tilskuddet til Orø. Kommunen oplyser, at den private fær-
gerute som følge heraf har haft en stor fremgang i trafiktallene, men det omvendte er
tilfældet for den kommunale færgerute. Hvis en tilskudsordning fremadrettet baseres
på en landevejsmodel, som tager udgangspunkt i en færgerutes omsætning og sejlaf-
stand, vil det efter kommunens opfattelse betyde, at problemet forværres år for år,
fordi tilskuddet øges til færger med stigende omsætning. Kommunen finder det dog
meget positivt, at Økonomi- og Indenrigsministeriet har tilkendegivet, at Holbæk
Kommune kan fordele tilskuddet anderledes mellem de to færgeruter til Orø som følge
af forskydninger i trafiktallene, hvis der lokalt kan opnås enighed herom.
Sammenslutningen af Danske Småøer ønsker med høringssvaret kraftigt at under-
strege, at hvis man ”blot” laver en procentuel fremskrivning, kommer man ikke i mål
med indførsel af landevejsprincippet, fordi den nuværende fordeling efter sammen-
slutningens opfattelse er skæv, og denne skævhed bliver større ved en procentuel
fremskrivning. Sammenslutningen foreslår, at man i stedet for en procentuel frem-
skrivning anvender de ekstra midler til at bringe alle færgeruter på samme procentdel
af det beregnede tilskud
i rapporten ”Analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små
øer og ø-kommuner”.
Svendborg Kommune bakker op om Færgesekretariatets høringssvar vedr. fordeling
af midlerne.
Sejerø Beboerforening ønsker svar på spørgsmålet om, hvorfor man ikke kan anven-
de den samme retfærdige fordelingsnøgle, som efter foreningens opfattelse har funge-
ret så fint i færgestøttens 40-årige historie. Foreningen henviser til, at sejllængden i
hele perioden har indgået som en væsentlig faktor i fordelingen af færgestøtten. For-
eningen fremfører, at farvandets karakter burde indgå som en faktor mere, da der er
stor forskel i kravet til færgernes konstruktion og bemanding afhængigt af, om de sej-
ler inde i fjorde eller ude i åbent hav.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Med landevejsprincippet forstås, at prisen for at sejle svarer til omkostningen ved at
køre en tilsvarende strækning på landevej.
De allerede udmøntede tilskudsmidler er baseret på et teknisk beregnet finansierings-
behov for de enkelte færgeruter ved en nedsættelse af færgetakster for personbefor-
dring efter et landevejsprincip i skuldersæsonen.
Ved ordningens etablering pr. 1. august 2016 var der bred politisk opbakning til den
konkrete udformning af landevejsprincippet.
Udgangspunktet for de tekniske beregninger af landevejsprincippet er, at der betales
for biler m.v. og hver enkelt passager for sig. Det er lagt til grund, at der afregnes med
1,28 kr. for en passagerbillet og 3,66 kr. for en personbil. Dertil er der indregnet en
grundtakst på 20,22 kr. pr passagerreturbillet (2016-tal).
Det betyder overordnet set, at ruter, hvor priserne allerede var relativt lave, har haft et
mindre tilskudsbehov end de ruter, hvor priserne var høje.
Tilskuddet til personbefordring tager altså ikke sigte på, at alle kommuner kan nedsæt-
te taksterne med samme procentdel
som det var udgangspunktet for de tekniske
beregninger af tilskudsbehovet på godsområdet. Formålet er at kompensere for det
indtægtstab, der ville være, hvis alle rejser blev afregnet efter det definerede lande-
vejsprincip. Dermed er tilskuddet målrettet i forhold til de steder, hvor kunderne samlet
set betalte de højeste priser i forhold til sejllængden.
Det bemærkes, at der er enkelte færgeruter, hvor der på grundlag af den tekniske
beregning ikke er et tilskudsbehov eller et forholdsvis lille tilskudsbehov, fordi billetpri-
4
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748024_0005.png
serne samlet set allerede er lave. Der kan på disse ruter alligevel være en række bil-
lettyper, hvor billetprisen ligger over den tekniske beregning af en landevejspris. Det
er derfor indbygget i modellen, at de pågældende ruter alligevel får et tilskud, der sva-
rer til 20 pct. af rutens omsætning for passagerbefordring i skuldersæsonerne i 2013.
Det fremgår af aftalen om finansloven for 2017, at forslaget om nye midler til nedsæt-
telse af færgetakster bygger videre på landevejsprincippet. Det bemærkes, at der var
bred politisk opbakning til udformningen af landevejsprincippet i forbindelse med ord-
ningens etablering pr. 1. august 2016.
Det lægges derfor til grund, at nye midler til nedsættelse af færgetakster for personbe-
fordring fordeles efter samme fordelingsnøgle, som de allerede udmøntede midler.
Det har hidtil været hensigten, at tilskudsordningen til nedsættelse af færgetakster på
passagerområdet skulle evalueres efter fire år, dvs. i 2020. Men i lyset af at der er
sket ganske meget på området inden for få år, overvejer Økonomi- og Indenrigsmini-
steriet i øjeblikket at fremrykke evalueringen.
Indtil der er gennemført en evaluering, og der er taget stilling til resultatet, ligger nøg-
len for fordeling af tilskud mellem de enkelte kommuner fast.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Momsproblematik
Fanø Kommune gør opmærksom på, at det, når bekendtgørelsen udmønter ordnin-
gen, er vigtigt, at der tages højde for evt. moms og afgifter af tilskuddet i det tilfælde,
hvor færgebetjeningen som på Fanø varetages af en privat færgeoperatør, og kom-
munen således videreformidler tilskuddet.
Faaborg-Midtfyn Kommune forventer at blive kompenseret for den moms, der skal
afregnes af tilskuddet til nedsættelse af færgetakster for transport af biler og gods.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Regeringen har besluttet at yde kompensation til kommuner for afgiftsmæssige kon-
sekvenser som følge af, at et tilskud til nedsættelse af færgetakster er omfattet af
momslovens anvendelsesområde.
Den formelle ramme for en kompensationsordning er indbygget i høringsudgaven af
udkast til lovforslag om udvidelse af landevejsprincippet, jf. ovenstående indledende
bemærkninger til punkt B om bemærkninger til lovforslaget.
Administration
Hedensted Kommune ønsker en forenkling af opfølgningsredegørelserne, så man fx
kan nøjes med at indberette det totalt indsejlede beløb.
Holbæk Kommune finder, at det er administrativt byrdefuldt for kommunen at sikre
administration af ordningen for den private færgerute, Østre Færge. Endvidere mener
kommunen, at Holbæk Kommune med den nuværende tilrettelæggelse af ordningen
kan blive sanktioneret ved modregning i tilskud, hvis en privat operatør ikke overhol-
der forpligtelserne som fastlagt i bekendtgørelse.
Samsø Kommune foreslår, at de to separate tilskudsordninger sammenlægges til én
ordning, så der er mulighed for at overføre midler mellem de to tilskudsordninger, ef-
terhånden som behovene opstår eller mindskes. Ved en sammenlægning af de to
ordninger vil der efter kommunens opfattelse kunne laves mere helhedsorienterede
rabatløsninger, som vil fordele rabatten bedre og nemmere for den enkelte kunde.
5
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748024_0006.png
Svendborg Kommune har et håb om, at den administrative byrde forbundet med til-
skuddet fremadrettet bliver nemmere at håndtere.
Aabenraa Kommune tilkendegiver, at der fortsat er en væsentlig, administrativ opgave
forbundet med udarbejdelse af statistikker for anvendelse af det forhøjede tilskud og
anbefaler, at kravet om afrapportering sættes til et minimum. Samtidig foreslår kom-
munen, at højsæsonen defineres som en fast periode frem for skolernes sommerferie,
som varierer.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Den lokale tilrettelæggelse af tilskudsordningen til nedsættelse af færgetakster på
passagerområdet sker lokalt med udgangspunkt i lokale forhold.
Det er netop med til at sikre, at ordningen er så enkel og let administrerbar som mu-
ligt.
Tilskuddene til nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring er øremærkede.
Det er derfor påkrævet, at den enkelte tilskudsmodtager skal udarbejde en revisorpå-
tegnet opfølgningsredegørelse om anvendelse af tilskuddet.
De omfattede kommuner har netop udarbejdet deres første opfølgningsredegørelse
på passagerområdet. Der var frist for fremsendelse af opfølgningsredegørelsen til
Økonomi- og Indenrigsministeriet med udgangen af marts måned. På grundlag af
gennemgangen af opfølgningsredegørelserne for 2016 vil Økonomi- og Indenrigsmini-
steriet bl.a. vurdere, om der er grundlag for at justere i kravene til den årlige opfølg-
ningsredegørelse.
Det er vurderingen, at formidling af tilskud til en privat færgerute gennem en kommune
ikke medfører væsentlige administrative meromkostninger for den pågældende kom-
mune. Hvis en privat færgerute ikke overholder de regler, der følger af tilskudsordnin-
gen, kan der ske en modregning af kommende tilskud til den pågældende private fær-
gerute. Det er således ikke kommunen, som i givet fald bliver sanktioneret.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Øgede driftsudgifter
Aabenraa Kommune oplyser, at Barsøfærgen er en ganske lille færge til max. 24 pas-
sagerer, og takstnedsættelsen har ikke blot betydet, at færgen fyldes mere op, men
også at der skal sejles flere opsamlingsture. På den baggrund anbefaler kommunen,
at den forøgede driftsudgift afledt af takstnedsættelsen skal kunne dækkes af det for-
højede tilskud.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Tilskuddet er ikke bundet op på et bestemt antal færgeafgange. Hvis der åbnes for
flere færgeafgange, kan tilskuddet anvendes på alle afgange.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
6