Skatteudvalget 2016-17
L 196 Bilag 1
Offentligt
1748177_0001.png
26. april 2017
J.nr. 2017 - 899
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende L 196 - Forslag til lov om ændring af lov om spil, lov om afgifter af spil og lov om
Danske Spil A/S (Liberalisering af onlinebingo, heste- og hundevæddemål samt væddemål
på kapflyvning med brevduer samt indførelse af et særligt bidrag til hestevæddeløbsspor-
ten).
Karsten Lauritzen
/ Jeannette Rose Hansen
L 196 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748177_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Arbejdsgiverforening
DA oplyser, at sagen er uden for de-
res virkefelt, hvorfor der ikke ønskes
at afgive bemærkninger.
Dansk Boldspil-Union
DBU har ikke bemærkninger.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har ikke bemærknin-
ger.
Dansk Firmaidrætsforbund
Dansk Firmaidrætsforbund har ikke
bemærkninger.
Danske Medier
Danske Medier bakker op om lov-
forslaget og bemærker at være tilhæn-
ger af et frit og konkurrencepræget
spilmarked.
Dansk Industri
DI er positivt stemt over for lov-
forslaget, herunder lovændringen, der
muliggør, at tilladelsesindehavere af
onlinekasino får mulighed for at ud-
byde onlinebingo uden at skulle igen-
nem en fornyet ansøgningsrunde.
Danish Online Gambling
Association (DOGA)
DOGA udtrykker tilfredshed med
forslaget om liberaliseringen.
DOGA foreslår at tillade onlinevæd-
demål på (udenlandske) lotterier og
på simulerede sportsbegivenheder,
samt at liberalisere onlineskrabespil
med henblik på at konkurrenceud-
sætte flere spil.
Forslaget ligger uden for den poli-
tiske aftale, som går på at liberali-
sere onlinebingo, heste- og hunde-
væddemål og væddemål på kap-
flyvning med brevduer fra 1. ja-
nuar 2018.
Side 2 af 22
L 196 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748177_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DOGA anfører, at deres egen under-
søgelse viser, at i 2015 har 14 pct. on-
linespillere i Danmark spillet hos spil-
udbydere uden dansk tilladelse, hvil-
ket medfører, at 13 pct. af det sam-
lede månedlige spillebeløb ender hos
spiludbydere, der ikke betaler skat i
Danmark, svarende til ca. 380 mio.
kr. i bruttospilindtægt.
DOGA foreslår derfor at skærpe spil-
leloven, således at der indsættes krav
om, at udbyderne skal have dansk til-
ladelse for at tage imod indskud fra
danske spillere.
Det skal indledningsvis bemærkes,
at DOGA´s undersøgelse omfatter
både den situation, hvor der spilles
hos en efter dansk ret ulovlig spil-
udbyder, dvs. den situation, hvor
en spiludbyder uden dansk tilla-
delse udbyder spil målrettet mod
det danske marked (eksempelvis
via en dansk hjemmeside og med
betaling i danske kroner), og den
situation, hvor spiludbyderen efter
dansk ret ikke anses for at være
ulovlig, fordi den pågældende spil-
udbyder ikke udbyder spil rettet
mod det danske marked (også kal-
det det uregulerede marked).
Spillemyndigheden, der fører tilsyn
med det danske spillemarked, har
vurderet, at det samlede uregule-
rede marked (både landbaseret og
online) maksimalt udgør 5 pct., og
at det er støt faldende.
Det er derfor vurderingen, at det
ulovlige marked er mindre end det
uregulerede marked.
Det skønnes således, at det på nu-
værende tidspunkt ikke er nødven-
digt med yderligere tiltag på dette
område.
DOGA konstaterer, at onlinebingo
omfattes af de gældende regler om
udbud af onlinekasino i relation til
bekæmpelse af spilafhængighed, idet
udbydere af onlinekasino er underlagt
en række ansvarlighedskrav, og idet
onlinebingo erfaringsmæssigt er for-
bundet med mindre omsætning og
færre sociale problemer end andre
Det følger af den politiske aftale
fra januar 2017, at der ved ud-
formningen af reglerne for udbud
af onlinebingo, skal være fokus på
spilafhængighed.
Side 3 af 22
L 196 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748177_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
spiltyper, er der ikke behov for yder-
ligere restriktioner.
Den nærmere regulering af online-
bingo vil blive fastsat ved bekendt-
gørelse, som vil blive sendt i hø-
ring på normal vis.
DOGA bemærker, at indførelse af et
bidrag på 8 pct. af indskuddet fra he-
stevæddemål vil medføre, at det ikke
bliver økonomisk attraktivt for spil-
udbydere at udbyde væddemål på
danske hestevæddeløb, da spiludby-
derne vil være nødsaget til at nedre-
gulere oddsene på hestevæddeløb i
forhold til væddemål på f.eks. fod-
bold.
DOGA foreslår på den baggrund
ikke at indføre bidraget, men at he-
stevæddeløbssporten i stedet dækker
sine omkostninger igennem tv-aftaler
og aftaler om levering af data fra he-
stevæddeløb til spiludbyderne. Alter-
nativt foreslås det at ændre bidraget
til en afgift på bruttospilleindtægten
(indsatser minus gevinster), som ken-
des fra det særlige bidrag til heste-
væddeløbssporten i England til briti-
ske hestevæddeløb. I England er bi-
draget på 10 pct. af bruttospilleind-
tægten.
Både tilbagebetalingsprocenten og
odds er konkurrenceparameter ved
udbud af væddemål. Sammensæt-
ningen af disse parametre kan i sa-
gens natur variere afhængig af hvil-
ken begivenhed, som væddemålet
udbydes på.
Det er vurderingen, at det fremad-
rettet vil være muligt at udbyde at-
traktive væddemål på danske he-
stevæddeløb.
Såfremt spiludbyderne udbyder
fastoddsvæddemål på danske he-
stevæddeløb som ved de øvrige
fastoddsvæddemål på f.eks. fod-
bold og tennis, kan det betyde, at
de får et lavere overskud efter ge-
vinster og afgift end for de øvrige
væddemål eller, at væddemålene
får en lavere tilbagebetalingspro-
cent og dermed lavere odds på
danske hestevæddeløb.
I dag er tilbagebetalingsprocenten
på puljevæddemål på hestevædde-
løb på omkring 75 pct., mens tilba-
gebetalingsprocenten for øvrige
sportsvæddemål mv. er på om-
kring 90 pct.
Såfremt tilbagebetalingsprocenten
for danske fastoddsvæddemål på
hestevæddeløb fastsættes til 80
pct., vil spiludbyderne opnå
samme overskud efter gevinster og
afgift inkl. det særlige bidrag, som
Side 4 af 22
L 196 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748177_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
for øvrige væddemål, hvor tilbage-
betalingsprocenten er på 90.
Det vil således være muligt at ud-
byde fastoddsvæddemål på danske
hestevæddeløb, der umiddelbart er
mere attraktive og har en højere
tilbagebetalingsprocent end de nu-
værende puljevæddemål på heste-
væddeløb.
Desuden bemærkes det, at indtæg-
terne fra det særlige bidrag skal an-
vendes til udgifter af fælles inte-
resse for hestevæddeløbssporten
og spiludbyderne med henblik på
at skabe et incitament for heste-
væddeløbssporten til at øge spil-
omsætningen. Bidraget medvirker
således til, at spiludbyderne har
mulighed for at udbyde mere inte-
ressante spil og dermed til en øget
omsætning på væddemål på dan-
ske hestevæddeløb.
Hestevæddeløbssporten må derfor
dække øvrige udgifter med andre
indtægter f.eks. igennem tv-aftaler
og aftaler om levering af data fra
hestevæddeløb til spiludbyderne
mv. Indtægterne fra det særlige bi-
drag forventes på nuværende tids-
punkt langt fra at kunne dække alle
hestevæddeløbssportens udgifter
af fælles interesse.
For så vidt angår forslaget om et
særligt bidrag i pct. af BSI frem for
et særligt bidrag på 8 pct. af om-
sætningen på danske baner, vil det
medføre, at det særlige bidrag skal
udgøre ca. 40 pct. af bruttospille-
indtægten (BSI dvs. indsatser mi-
nus gevinster) fra væddemål på
Side 5 af 22
L 196 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748177_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
danske hestevæddeløb ved en til-
bagebetaling på 80 pct. for at opnå
samme forventede indtægt fra det
særlige bidrag og samme overskud
til spiludbyderne.
Ved en markant lavere sats som i
England (10 pct.) vil indtægterne
fra bidraget, og dermed beløbet til
udgifter af fælles interesse blive
væsentligt reduceret. Det skal her-
til bemærkes, at det engelske mar-
ked for væddemål udbudt på he-
stevæddeløb er markant større end
det danske. Grundlaget for op-
krævningen af det særlige bidrag i
England er også markant større,
hvilket gør en BSI afgift mere hen-
sigtsmæssigt i den sammenhæng.
Danske Spil A/S
Danske Spil bemærker, at de ikke har
kendskab til et større ureguleret mar-
ked for onlinebingo, og at en liberali-
sering af spiltypen ikke nødvendigvis
vil medføre, at det uregulerede mar-
ked forsvinder.
Vurderingen af størrelsen af det
uregulerede marked for on-line-
bingo beror på oplysninger fra
Spillemyndigheden baseret på tal
for danskeres spilforbrug hos
udenlandske udbydere af online-
bingo fra H2 Gambling Capital.
Det er forudsat, at ca. 2/3 af dette
spil vil blive konverteret til regule-
ret spil på det danske marked i for-
bindelse med en liberalisering af
onlinebingo. Tallet er i sagens na-
tur behæftet med usikkerhed.
Danske Spil bemærker, at online-
bingo ikke adskiller sig fra andre lot-
terispil ved at være et spil, der traditi-
onelt afvikles ved spillerens løbende
deltagelse. Det anføres, at det også
gør sig gældende for en række andre
lotterier, og derfor er egenskaben
ikke unik for bingo.
Som det fremgår af bemærknin-
gerne til lovforslaget, er bingo et
lotteri, hvori spillet er præget af til-
fældighed, og hvor trækningen af
numre afgør, hvorvidt man vinder
eller ej. Et lotteri er et monopol-
spil.
Side 6 af 22
L 196 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748177_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Spil antager herefter, at det
anførte i lovforslagets bemærkninger
for så vidt angår spilleres løbende ak-
tive deltagelse ikke har betydning i
forhold til den foreslåede liberalise-
ring.
Danske Spil bemærker, at idet online-
bingo vil blive omfattet af den gæl-
dende tilladelse til onlinekasino, bør
der fastsættes en klar definition af
onlinebingo, således at det afgrænses
fra andre lotterier med henblik på at
undgå tvivl om, hvad der liberalise-
res, og hvad der fortsat er monopol.
Dernæst bør spiltypen gives de
samme muligheder for afvikling, mar-
kedsføring mv., som der allerede i
dag gælder for onlinekasino, herun-
der i form af netværksspil, netværks-
jackpot, bonus, købsbetingede kon-
kurrencer mv.
På den ene side er bingo et spil,
der traditionelt afvikles med spille-
rens løbende aktive deltagelse, og
der sker således ikke blot en træk-
ning af vinderloddet som i lotto.
Spillerens deltagelse ved online
bingo kan dog være automatiseret i
forskellig grader. Bingo er desuden
kendetegnet ved, at den samme
spilleplade kan anvendes af den
samme spiller i flere omgange.
Derved har bingo visse ligheds-
punkter til et andet monopolspil,
som er klasselotteri.
Det er afgørende, at der fremad-
rettet er en klar defineret adskil-
lelse mellem monopolspil, såsom
lotto og klasselotteri, og et liberali-
seret spil som onlinebingo, da
disse spil har en række fællestræk.
Ved en klar definition af online-
bingo er det således væsentligt at
fastholde de kendetegn, som spillet
har, herunder omfanget af spille-
rens aktive deltagelse.
De nærmere regler for afholdelse
af onlinebingo vil blive fastsat ved
bekendtgørelse, som vil blive sendt
i høring på normal vis.
Der vil her bl.a. blive lagt vægt på,
at:
• alle har en lige chance for at
vinde
spillet skal involvere en grad af
aktiv deltagelse
spillet har en vis varighed og med
et klart defineret afslutningstids-
punkt.
Side 7 af 22
L 196 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748177_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Spil vurderer, at fastodds-
væddemål på heste på sigt vil blive
større end puljevæddemål.
Det er ligeledes Skatteministeriets
vurdering, at fastoddsvæddemål vil
udgøre en stigende andel af væd-
demål på hestevæddeløb.
Det bemærkes desuden, at puljestør-
relserne vil blive mindre, såfremt
disse splittes op mellem flere udby-
dere af hestevæddemål.
Derfor foreslås det f.eks. at stille krav
om, at der kun må være én fælles
pulje pr. dansk hestevæddeløb, såle-
des at spiludbydere med en vædde-
målstilladelse kan deltage i samme
pulje.
Det er efter gældende ret muligt
for en spiludbyder med en tilla-
delse til at udbyde væddemål i
Danmark at indgå samarbejde med
andre spiludbydere med tilladelse
til udbud af væddemål til at ud-
byde en fælles gevinstpulje.
Dette vil også omfatte en fælles
gevinstpulje ved udbud af vædde-
mål på hestevæddeløb.
Det bør overlades til parterne selv
at indgå aftaler frem for, at staten
fastsætter krav om en pulje og ad-
ministration af puljen.
Danske Spil antager, at hestevædde-
løbssporten i Danmark er ansvarlig
for tv-dækning af danske hestevæd-
deløb samt leverer disse til spiludby-
derne live uden yderligere omkost-
ninger for spiludbyderne udover det
særlige bidrag, som går til hestevæd-
deløbssporten.
Desuden antages det, at hestevædde-
løbssporten leverer data om danske
hestevæddeløb samt resultatformid-
ling for danske væddeløb til samtlige
spiludbydere som led i betaling af det
særlige bidrag.
Svarende til hvad der gælder for
andre sportsgrene og væddemål,
vil det være op til parterne selv at
indgå en aftale om tv-dækning mv.
Side 8 af 22
L 196 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748177_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Spil antager, at lovforslaget
ikke er til hinder for, at der fremad-
rettet frit kan indgås aftaler med in-
ternationale samarbejdspartnere, her-
under bl.a. ATG og Rikstoto, om spil
på f.eks. danske hestevæddeløb.
Det er efter gældende ret muligt
for en spiludbyder med en tilla-
delse til at udbyde væddemål i
Danmark at indgå samarbejde med
en spiludbyder med tilladelse i et
andet land om at have gevinstpul-
jer på tværs af landegrænser.
Dette vil også omfatte gevinstpul-
jer på tværs af landegrænser i for-
bindelse med udbud af væddemål
på hestevæddeløb. Ved indgåelsen
af aftalerne skal spiludbydere med
dansk tilladelse dog huske at tage
højde af spilafgiften.
Danske Spil anbefaler, at risikoen for
matchfixing i relation til fastodds-
væddemål på danske hestevæddeløb
overvejes. Det foreslås derfor, at der
oprettes en instans for hestesporten,
hvortil danske spiludbydere er for-
pligtet til at indberette usædvanlige
spillemønstre på spillet.
Det er vurderingen, at risikoen for
matchfixing ikke er større ved ud-
bud af fastodds væddemål på he-
stevæddeløb sammenlignet med
andre sportsaktiviteter, hvor udø-
velsen også beror på en enkelt
udøver, f.eks. i tennis.
Spillemyndigheden har i dag fokus
på matchfixing, og der er under
Kulturministeriets ressort oprettet
en national platform til bekæm-
pelse af matchfixing, hvortil spil-
udbyderne kan indberette usæd-
vanlige spilmønstre vedrørende
alle sportstyper.
Danske Spil bemærker, at det med li-
beraliseringen vil være uklart, i hvor
stort omfang øvrige spiludbydere vil
opstille nye terminaler til indgåelse af
hestevæddemål.
Det vil være op til parterne (heste-
væddeløbssporten og spiludby-
derne) at aftale, hvorvidt og i hvil-
ket omfang der skal opstilles ter-
minaler på banerne.
Side 9 af 22
L 196 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748177_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Hertil bemærkes, at såfremt hestespil
fortsat skal være interessant for spil-
lerne, vil det som minimum være
nødvendigt at tilbyde en tilbagebeta-
lingsprocent på et niveau svarende til
i dag.
Der henvises til kommentaren til
DOGA.
Danske Spil bemærker, at det særlige
bidrag på 8 pct. vil forringe oddsene
på danske hestevæddemål i forhold til
i dag, idet det vil vanskeliggøre heste-
væddemålet at konkurrere med andre
væddemålstyper. Hertil bemærkes, at
bidraget på 8 pct. af indskuddet er
særdeles højt sammenlignet med an-
dre markeder for hestespil i de øvrige
europæiske lande. Det anbefales der-
for, at bidraget beregnes på baggrund
af BSI.
Der henvises til kommentaren til
DOGA.
Hertil henstilles, at bidraget fradrages
forinden, at der beregnes spilleafgift
på 20 pct. af BSI.
Det særlige bidrag kan ikke fradra-
ges i afgiftsgrundlaget for spilleaf-
giften.
Danske Spil anbefaler, at det særlige
bidrag ikke tillægges moms, idet bi-
draget ellers reelt set vil udgøre 10
pct.
Der er ikke tale om en momsplig-
tig ydelse, og derfor er der ikke
moms på bidraget.
Danske Spil henstiller med henvis-
ning til lovforslagets § 43 a, at det
særlige bidrag ikke pålægges kombi-
nationsvæddemål, da det kan med-
føre, at spiludbydere ikke udbyder
hestevæddemål i kombination med
andre væddemål. Alternativt henstil-
les det, at det særlige bidrag kun på-
lægges kombinationsspil forholds-
mæssigt.
Som det fremgår af bemærknin-
gerne er det samlede odds ved
kombinationsvæddemål produktet
af oddsene på de enkelte begiven-
heder.
Kombinationsvæddemål kan op-
fattes som om, at spilleren har ét
væddemål, og at gevinsten auto-
matisk videreføres som indsats til
Side 10 af 22
L 196 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748177_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
de efterfølgende væddemål. Ræk-
kefølgen af væddemålene har såle-
des ingen betydning for størrelsen
af det særlige bidrag. Kombinati-
onsvæddemål afspejler således
ikke, at der satses en forholdsmæs-
sig del af indskuddet på hvert væd-
demål, som indgår i kombinatio-
nen, men at hele indskuddet satses
på hvert væddemål.
Såfremt det særlige bidrag ikke på-
lægges kombinationsvæddemål, el-
ler kun pålægges forholdsmæssigt
(f.eks. ved at indskuddet opdeles
ligeligt på baggrund af antallet af
væddemål, der indgår i kombinati-
onen) vil udbydere kunne speku-
lere i at udbyde danske hestevæd-
deløb i kombination med sikre
væddemål, og dermed udvande det
særlige bidrag. F.eks. vil et heste-
væddemål kombineret med et sik-
kert væddemål om, at det bliver 35
grader i Aalborg i januar måned,
således halvere bidraget sammen-
lignet med det rene hestevædde-
mål. Jo flere sikre væddemål he-
stevæddemålet kombineres med, jo
mindre vil udbyderen skulle betale
i bidrag. Danske Spils forslag ved-
rørende kombinationsvæddemål
kan derfor ikke støttes.
Danske Spil bemærker, at såfremt he-
stevæddeløbssporten selv må udbyde
hestevæddemål eller øvrige pengespil,
skal der sikres en tilstrækkelig klar ad-
skillelse mellem selve hestevædde-
løbssporten og eventuelt udbud af
hestevæddemål gennem tilladelse
meddelt til hestevæddeløbssporten.
Som det fremgår af bemærknin-
gerne til lovforslaget, vil provenuet
fra det særlige bidrag udelukkende
kunne anvendes til udgifter af fæl-
les interesse. Dette forudsætter en
klar adskillelse mellem aktiviteter
Side 11 af 22
L 196 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748177_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
omfattet af udgifter af fælles inte-
resse og hestevæddeløbssportens
øvrige aktiviteter.
Danske Spil imødeser ændringen om
Danske Spils mulighed for at konsoli-
dere overskuddet fra de konkurrence-
udsatte datterselskaber inden even-
tuel udbytteudlodning til staten. Det
bemærkes, at koncernen forstår over-
gangsbestemmelsen således, at § 3 vil
finde anvendelse på regnskaber, der
aflægges efter 1. januar 2018, selvom
de måtte vedrøre en tidligere periode.
Således vil de ændrede konsolide-
ringsbestemmelser finde anvendelse
for årsrapporten vedrørende regn-
skabsåret 2017, der aflægges primo
2018.
Finansministeriet er enig i tolknin-
gen af, at de ændrede konsoli-der-
ingsbestemmelser kan finde an-
vendelse for årsrapporten vedrø-
rende regnskabsåret 2017, der af-
lægges primo 2018, idet det lægges
til grund, at udlodningen af over-
skud fra regnskabsåret 2017 sker
efter lovens ikrafttrædelse 1. januar
2018.
Dansk Travsport Central-
forbund, Dansk Galop
samt Dansk Hestevæddeløb
Hestevæddeløbssporten er grundlæg-
gende positiv overfor de kommende
ændringer, og sporten sætter pris på
tilkendegivelsen fra politisk hold ved-
rørende at sikre hestevæddeløbsspor-
ten en bæredygtig fremtid.
Som det fremgår af den politiske
aftale indgået i januar 2017 er for-
målet med indførelse af det særlige
bidrag, at der skabes et incitament
for hestevæddeløbssporten til at
øge omsætningen, som kan med-
virke til, at hestevæddeløbssporten
opnår (økonomisk) selvstændig-
hed.
Det følger ligeledes af aftalen, at
en liberalisering af hestevæddemål
formentlig vil kunne øge interes-
sen for hestevæddeløb, og at he-
stevæddemål derfor bør liberalise-
res på linje med væddemål på an-
dre sportsgrene.
Det er således hensigten at etab-
lere en incitamentsstruktur både
via et liberaliseret spillemarked for
hestevæddemål og via det særlige
Side 12 af 22
L 196 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748177_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bidrag, der bevirker, at hestevæd-
deløbssporten opnår (økonomisk)
selvstændighed og dermed får an-
svar for at sikre sporten en bære-
dygtig fremtid i form af afholdelse
af attraktive hestevæddeløb, som
udbyderne af hestevæddemål har
en interesse i at udbyde væddemål
på.
Hestevæddeløbssporten bemærker
med henvisning til EU-Kommissio-
nens afgørelse af 19. juni 2013, at det
særlige bidrag bør ændres fra 8 pct. til
minimum 8 pct.
Der er i den politiske aftale fra ja-
nuar 2017lagt op til, at udlodnings-
midlerne til hestevæddeløbsspor-
ten fortsætter i en overgangsperi-
ode (fem år), og at midlerne heref-
ter udfases (over fire år), forudsat
at EU-Kommissionen kan god-
kende modellen.
Dette betyder, at hestevæddeløbs-
sporten i en overgangsperiode (på
9 år) modtager støtte via to ord-
ninger, henholdsvis udlodnings-
midlerne samt det særlige bidrag.
Der er ikke lagt op til, at hestevæd-
deløbssporten skal have dækket
samtlige udgifter via de to støtte-
ordninger. Det er, som nævnt,
hensigten, at der skabes en incita-
mentsstruktur, der har til formål at
medvirke til, at hestevæddeløbs-
sporten opnår (økonomisk) selv-
stændighed.
Det er således tanken, at hestevæd-
deløbssporten skal iværksætte initi-
ativer med henblik på at dække de-
res egne udgifter via deres egne
indtægter.
Side 13 af 22
L 196 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748177_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Indførelsen af det særlige bidrag
som støtte til hestevæddeløbsspor-
ten er således ikke udtryk for en
minimumsstøtteordning, hvor
størrelsen af det særlige bidrag kan
reguleres afhængig af, hvor store
udgifter der ønskes dækket.
Hestevæddeløbssporten henviser
til EU-Kommissionens godken-
delse i den franske statsstøttesag
vedrørende indførelse af et særligt
bidrag.
Det skal i den forbindelse bemær-
kes, at den franske støtteordning
alene vedrører støtte til den fran-
ske hestevæddeløbssport via indfø-
relse af et særligt bidrag pålagt ud-
bydere af onlinevæddemål på he-
stevæddeløb i Frankrig. Der er
ikke, som i den foreslåede danske
model, lagt op til, at hestevædde-
løbssporten skal modtage støtte
via to støtteordninger.
Lig den danske støtteordning er
der i den franske støtteordning
også er lagt op til, at den franske
hestevæddeløbssport selv skal
have andre indtægter udover det
særlige bidrag.
Hestevæddeløbssporten bemærker, at
lovforslagets manglende behandling
af spil fra danske kunder på til uden-
landske hestevæddeløb, kan være en
trussel for den europæiske hestevæd-
deløbssektor.
Den manglende afregning kan med-
føre, at udenlandske spiludbydere
Det særlige bidrag er udtryk for en
parafiskal afgift.
En parafiskal afgift er kendetegnet
ved, at der er tale om en tvungen
afgiftsbetaling uden nogen umid-
delbar modydelse, og hvor prove-
nuet går uden om statskassen, men
til et formål bestemt af det offent-
lige.
Side 14 af 22
L 196 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748177_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
etablerer sig i lande med lavere be-
skatning og uden forpligtelse til he-
stevæddeløbssporten i landet, hvor
spillet foretages, hvilket kan undermi-
nere hestevæddeløbssektoren, da det
vil blive mere attraktivt at spille til
udenlandske hestevæddeløb end til
nationale løb.
På den baggrund foreslås det med
henvisning til anbefalingen fra den
Fælleseuropæiske Travsportsorgani-
sation, at hestevæddeløbssporten sik-
res minimum 3 pct. af afregning af
spil foretaget i Danmark til udlandet
(hestevæddeløb på udenlandske he-
stevæddeløbsbaner).
Formålet med denne parafiskale
afgift (det særlige bidrag) er at
skabe et bedre samspil mellem den
danske hestevæddeløbssport og
væddemål udbudt herpå via spilud-
bydere med dansk tilladelse.
Provenuet af det særlige bidrag
skal derfor gå til dækning af udgif-
ter af fælles interesse. Det vil sige,
udgifter forbundet med organise-
ring af hestevæddeløb, som udby-
derne af hestevæddemål har en til-
svarende fordel af.
Et andet kendetegn ved en parafi-
skal afgift er, at der kort sagt er
tale om et lukket kredsløb. I den
foreslåede model omfatter dette
lukkede kredsløb den danske he-
stevæddeløbssport og udbydere af
hestevæddemål på hestevæddeløb
afholdt på danske hestevæddeløbs-
baner, dvs. spiludbydere med en
dansk tilladelse.
Hvis modellen udvides, således at
der også pålægges et særligt bidrag
på væddemål udbudt på hestevæd-
deløb afholdt på udenlandske ba-
ner via en dansk spiludbyder, vil
det lukkede kredsløb ligeledes
blive udvidet. Provenuet fra det
særlige bidrag vil i den forbindelse
også skulle gå til dækning af udgif-
ter af fælles interesse med heste-
væddeløbssporten i de pågældende
udenlandske lande.
Dette er ikke intentionen med ind-
førelsen af det særlige bidrag.
Side 15 af 22
L 196 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748177_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Hestevæddeløbssporten bemærker, at
det i lovforslagets kapital 7a bør un-
derstreges, at indtægter opnået fra
udenlandske parter ikke er en del af
det særlige bidrag.
Provenuet fra det særlige bidrag
må alene dække udgifter af fælles
interesse. Hestevæddeløbssporten
vil kunne anvende indtægter op-
nået fra udenlandske parter til
dækning af de udgifter, der ikke er
omfattet af definitionen udgifter af
fælles interesse.
Indførelsen af det særlige bidrag
med henblik på dækning af udgif-
ter af fælles interesse er udtryk for
statsstøtte i traktatens forstand. En
sådan støtteordning vil derfor
skulle godkendes af EU-Kommis-
sionen, før den kan træde i kraft.
Det er fast praksis, at en godken-
delse af en statsstøtteordning for-
udsætter, at der iværksættes for-
nødne tilsynsforanstaltninger, der
sikrer, at støtten ydes på et korrekt
grundlag, og at støttemodtageren
ikke overkompenseres. Hvis støt-
ten ikke ydes på et korrekt grund-
lag, f.eks. går til dækning af ikke
støtteberettigede udgifter, eller at
udgifterne allerede er dækket via
andre indtægter, vil der være tale
om ulovlig statsstøtte, og støtte-
modtageren vil skulle tilbagebetale
beløbet til staten.
EU-Kommissionen har, i forbin-
delse med godkendelsen af den
franske støtteordning (parafiskale
afgift) til støtte for den franske he-
stevæddeløbssport, fastsat krav
om, at der skal være klare kriterier
for, hvilke udgifter der er omfattet
af definitionen
”udgifter
af fælles
interesse”, regnskabsbestemmelser
samt tilsynsbestemmelser.
Hestevæddeløbssporten finder med
henvisning til lovforslagets § 43 a,
stk. 6, det betænkeligt, at Skattemini-
steren kan fastsætte kriterier for,
hvorledes indtægterne fra bidraget
anvendes.
Det anbefales, at midler til udvikling
af hestevæddeløbssporten, herunder
markedsføring mv., kan accepteres.
Side 16 af 22
L 196 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748177_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det må forventes, at EU-Kommis-
sionen vil fastsætte lignende krav
som forudsætning for en godken-
delse af den danske støtteordning.
Den foreslåede bestemmelse er
derfor nødvendig.
Hestevæddeløbssporten bemærker, at
de i 1997 overdragne aktiver fra Dan-
toto A/S fra hestevæddeløbssporten
til Danske Spil skal tilbageføres til
sporten i forbindelse med liberalise-
ringen. Tilbageførelsen forventes at
ske vederlagsfrit grundet aktivernes
væsentligt forringede værdi.
Samtidig bedes der om at få under-
streget, at hestevæddeløbssporten har
rettighederne til at etablere puljer, ud-
veksling af data til liberaliserede ud-
bydere samt at udbyde udenlandske
væddeløb i puljer.
Finansministeriet bemærker, at
overdragelsen i 1997 skete som led
i en kommerciel aftale indgået mel-
lem hestesporten og Dansk Tips-
tjeneste A/S. Hestevæddeløbs-
sporten er endvidere ved flere lej-
ligheder blevet orienteret om, at
der ved en liberalisering ikke gives
en eneret, hverken til sporten eller
til spilprodukter forbundet med
sporten.
Hestevæddeløbssporten bemærker, at
stigningen i skattesatsen fra 11 pct. til
20 pct. på hestevæddeløb kan være
en stor barriere set i relation til kom-
mercielle udbyderes investeringer på
markedet. Det foreslås på den bag-
grund at fastholde satsen på 11 pct.
Ved den foreslåede liberalisering af
udbud af væddemål på hestevæd-
deløb vil disse væddemål blive om-
fattet af den gældende tilladelse til
væddemål.
Udbud af væddemål er pålagt en
afgift på 20 pct. af bruttospilleind-
tægten (indtægter minus gevinster).
Enhver differentiering i denne af-
giftssats vil være udtryk for stats-
støtte i EU-traktatens forstand.
Det er ikke intentionen, at heste-
væddeløbssporten skal modtage
statsstøtte udover det, der allerede
følger af aftalen.
Side 17 af 22
L 196 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748177_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Ungdoms Fællesråd,
Danske Handicaporganisa-
tioner, Lokale og Anlægs-
fonden, Danske Gymna-
stik- og Idrætsforeninger og
Danmarks Idrætsforbund
DUF, DH, Lokale og Anlægsfonden,
DGI og DIF ser frem til en snarlig
fremsættelse af lovforslagets ændring
af udlodningsmodellen, således at alle
elementer i den politiske stemmeaf-
tale kan træde i kraft pr. 1. januar
2018.
Aftalen indeholder også en ændret
udlodningsmodel, som vil blive
fremsat senere. Den ændrede mo-
del vil i højere grad sikre forenin-
gernes tilskud.
DUF, DH, Lokale og Anlægsfonden,
DGI og DIF opfordrer til, at eventu-
elle fremadrettede ændringer i spil-
markedets indretning sker under for-
udsætning af, at det økonomiske
grundlag for udlodningsmodellen
ikke svækkes.
Datatilsynet
Datatilsynet har ikke bemærkninger.
FSR
danske revisorer
FSR har ikke bemærkninger.
Horesta
Dansk Automatbranche
Forening (DAB)
Kasinoforeningen
Horesta, DAB og Kasinoforeningen
bemærker, at de bakker op om tiltag,
der sikrer et fælles reguleret marked,
og om det politiske ønske om at libe-
ralisere og styrke danske aktører på
markedet.
De påpeger, at der i gennem de se-
nere år er foretaget en markant libe-
ralisering af online spillemarkedet,
mens der er påført restriktioner på
det landbaserede spilmarked.
Nærværende forslag har alene til
formål at gennemføre de tiltag,
som følger af den politiske aftale
fra januar 2017.
Der er markante forskelle på alt fra
åbningstider, indkast, præmie, afgift
mv. til fordel for online spillemarke-
det og til ugunst for det landbaserede
I overensstemmelse med praksis
fra EU-Domstolen reguleres ud-
bud af spil i Danmark på baggrund
Side 18 af 22
L 196 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748177_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
spillemarked. Spillet omfordeles fra
landbaserede til online spil.
Det landbaserede spil har en brutto-
spilleindtægt på 1.878 mio. kr. og be-
taler selskabsskat og afgift i Danmark
og beskæftiger anslået 450 personer.
Det anføres, at hvis dette skal fort-
sætte, skal man fra politisk side sna-
rest sikre lige vilkår i alle dele af spil-
lebranchen.
af de tvingende almene hensyn,
som er fastsat i lov om spil.
Når der er forskel på reguleringen
af de forskellige spil, skyldes det, at
der ved reguleringen er taget ud-
gangspunkt i spillenes forskellige
kendetegn og de muligheder for
regulering, som der er.
Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
bemærker med henvisning til lov-
forslagets § 18, stk. 1, der muliggør at
give tilladelse til drift af onlinebingo,
samt ændringen i § 11, stk. 3, og den
ophævede § 12, der muliggør at give
tilladelse til udbud af heste-, hunde-
og brevduevæddemål, at tildelingen
af licenser skal ske på objektive, ikke-
diskriminerende og lige vilkår.
Det er vurderingen, at tildelingen
af tilladelser efter lov om spil sker
på objektive, ikke-diskriminerende
og lige vilkår.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
noterer sig, at støtteordningen til he-
stevæddeløbssporten skal notificeres
for Europa-Kommissionen efter
statsstøttereglerne.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
bemærker, at det er vigtigt at sikre, at
der ikke kan forekomme krydssubsi-
diering mellem selskaberne i Danske
Spils koncern.
Finansministeriet og Skattemini-
steriet noterer sig bemærkningen.
Samvirkende Idræts For-
eninger Aalborg TV Bingo
SIFA TV Bingo støtter liberaliserin-
gen af onlinebingo.
Side 19 af 22
L 196 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748177_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SIFA mener ikke, at TV Bingo er on-
linebingo, da deres spil afvikles uden
brug af pc og internet. Afviklingen
har fundet sted i 32 år.
Det afgørende efter lov om spil er,
hvorvidt spillet udbydes ved brug
af fjernkommunikation, eller ud-
buddet sker ved, at spiller og spil-
udbyder eller spiludbyderens for-
handler mødes fysisk. Det er der-
for vurderingen, at TV Bingo efter
lov om spil pr. definition er et on-
linespil.
SIFA anmoder om dispensation fra
en OCES-godkendelse af hensyn til
deres medlemmer, som typisk tilhø-
rer den ældre del af befolkningen, og
hvor brugen af NemID er en stor ud-
fordring.
Regler for selve udbuddet af onli-
nekasino, og herunder også for on-
linebingo fremadrettet, reguleres i
bekendtgørelsen for onlinekasino.
Det er hensigten at fastsætte de-
tailregler for onlinebingo. Ved re-
guleringen vil der blivesøgt taget
hensyn til udbud via tv.
Det må dog forventes, at forenin-
ger mv., som tidligere har haft eller
fremover ønsker et udbud af onli-
nebingo, må foretage visse tilret-
ninger i forhold til deres eksiste-
rende udbud, f.eks. i forhold til
certificering af spilsystemer.
SIFA anmoder om hel eller delvis fri-
tagelse for afgift på TV Bingo i en
indkøringsperiode eller allerhelst per-
manent, hvilket begrundes i deres fri-
villige arbejde i 220 idrætsklubber.
SIFA bemærker, at TV Bingo har bi-
draget med 2 mio. kr. til idrætten i
2016, og at den ændrede afgiftspålæg-
ning vil medføre et fald med 1,1 mio.
kr.
Som det fremgår af bemærknin-
gerne til lovforslaget, afregner for-
eninger mv., der afholder almen-
nyttige lotterier afgift af den del af
gevinsten der overstiger 200 kr.
Dette gælder tillige SIFA og tv-
bingo. Med lovforslaget ændres
gevinstafgiften til en afgift bereg-
net på baggrund af bruttospilleind-
tægten (indsatser minus gevinster).
Enhver differentiering i denne af-
giftssats vil være udtryk for stats-
støtte i EU-traktatens forstand.
Side 20 af 22
L 196 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748177_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det vurderes ikke for sandsynligt,
at statsstøtten kan blive godkendt
af EU-Kommissionen.
SRF Skattefaglig Forening
SRF Skattefaglig Forening har ikke
bemærkninger.
Statsadvokaten for Særlig
Økonomisk og Internatio-
nal Kriminalitet
Statsadvokaten anfører, at lovforsla-
get ikke giver anledning til bemærk-
ninger ud fra hvidvaskmæssige be-
tragtninger.
Tombola
Tombola støtter og er begejstret for
lovforslaget om liberalisering af onli-
nebingo.
Tombola vurderer på baggrund af ka-
rakteristikaene ved onlinebingo, at
onlinebingo ikke er en spiltype, der
tiltrækker problemspillere eller spil-
lere med risiko for spilafhængighed
sammenlignet med andre typer af
spil. Hertil bemærkes, at Tombola
noterer sig de seneste SFI-rapporters
konklusioner vedrørende online-
bingo.
Der henvises til kommentaren til
DOGA.
ZEAL Network SE
ZEAL bemærker, at ikke kun mono-
polet på onlinebingo, men tillige mo-
nopolerne på alle andre lotterier vare-
tager ikke længere de almene hensyn
bag spilreguleringen, herunder at be-
skytte spillerne ved at sikre, at spil
udbydes på en rimelig, ansvarlig og
gennemsigtig måde.
Hertil bemærkes, at en liberalisering
af samtlige lotterier vil kunne skabe
betydelig vækst, idet det nuværende
Der henvises til kommentaren til
DOGA.
Side 21 af 22
L 196 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748177_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
monopol ikke vurderes at møde mar-
kedets fulde potentiale.
Ældre Sagen
Ældre Sagen har ikke bemærkninger.
Side 22 af 22