Skatteudvalget 2016-17
L 194 Bilag 8
Offentligt
1762083_0001.png
Til lovforslag nr.
L 194
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 24. maj 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af ligningsloven
(Kvalifikation af selvstændig erhvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april og var til 1. be-
handling den 4. maj 2017. Lovforslaget blev efter 1. behand-
ling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeren sendte den 2. marts 2017
dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 137. Den
26. april 2017 sendte skatteministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser fra DI og FSR-danske revisorer.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har Danske Advokater, DI og FSR-danske re-
visorer mundtligt over for udvalget redegjort for deres hold-
ning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Et af udvalgets
spørgsmål til skatteministeren og dennes svar herpå er op-
trykt i bilag 2 til betænkningen.
2. Indstilling og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal
Alliances, Alternativets, Radikale Venstres og Det Konser-
vative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at de
støtter lovforslaget, der har til formål at imødegå, at perso-
ner, der reelt må antages at være lønmodtagere, anses for
selvstændigt erhvervsdrivende, blot fordi de ejer en andel i
et transparent selskab.
Partierne bemærker, at formålet med lovforslaget således
ikke er en generel begrænsning af partnerselskaber (P/S),
men specifikt at lukke det hul i reglerne, som Skatterådet
har gjort opmærksom på som opfølgning på en konkret af-
gørelse fra 2015.
Der er under lovforslagets behandling udtrykt bekymring
for lovforslagets rækkevidde, herunder at lovforslaget, når
det udmøntes i praksis, vil kunne medføre, at personer, der
må anses som selvstændigt erhvervsdrivende, fremover vil
blive beskattet som lønmodtagere.
S, DF, V, LA, ALT, RV og KF er derfor enige om, at
Skatteministeriet efter en periode på 3 år fra lovens ikraft-
træden foretager en gennemgang af praksis på området, bl.a.
baseret på Skatterådets afgørelser om bindende svar, og at
Folketingets Skatteudvalg orienteres om resultatet af gen-
nemgangen.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter
lovforslaget og hensigten med at lukke for, hvad partiet ser
som et skadeligt hul i loven. SF er dog bekymret for, hvor
udbredt denne praksis med partnerselskaber er, og hvor me-
get den er vokset de senere år, da der i bemærkningerne til
lovforslaget konstateres en meget kraftig stigning i antallet
af partnerselskaber. Det kan dække over en helt naturlig ud-
vikling, men det kan også dække over et misbrug via hullet i
loven, og det mener SF at skatteministeren bør undersøge
nærmere.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
AX020219
L 194 - 2016-17 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 24. maj 2017
1762083_0002.png
2
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
Anders Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S)
Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S)
fmd.
Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 194 - 2016-17 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 24. maj 2017
1762083_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 194
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
Titel
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 3/5-17 fra DI
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 9/5-17 fra FSR-danske revisorer
Henvendelse fra Skatterådet til skatteministeren af 22/9-15 vedrørende
Skatterådets afgørelse af 28. april 2015 (SKM2015. 729. SR)
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 194
Spm.nr.
1
2
3
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/5-17 fra DI, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/5-17 fra FSR-danske revi-
sorer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at brevet fra Skatterådet må forstås som
en advarsel mod et fremadrettet skred i praksis, hvor store nye medar-
bejdergrupper gøres til medejere, men ikke en opfordring til en stram-
ning af praksis, der kan få betydning for bestående ejerstrukturer i
partnerdrevne virksomheder mere generelt, til skatteministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm., om det kunne være en mulighed at bevare den hidtidige praksis,
men supplere den med en misbrugsregel, der mere målrettet afskærer
almindelige lønmodtagere fra at opnå skattemæssig status som selv-
stændigt erhvervsdrivende ved at erhverve en symbolsk ejerandel af
en virksomhed uden reelle ejerbeføjelser, til skatteministeren, og mini-
sterens svar herpå
4
L 194 - 2016-17 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 24. maj 2017
1762083_0004.png
4
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til skatteministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål og svar er optrykt efter ønske fra Alternativet.
Spørgsmål nr. 4:
Under 1. behandling af lovforslaget bemærkede ministeren ifølge den officielle udskrift bl.a., at »Med
lovforslaget skal det ikke længere være eneafgørende for, om man bliver anset for at være selvstændig
erhvervsdrivende i et partnerskab, at indkomstmodtageren ejer en andel af virksomheden. Sådan har det
været tidligere, altså at man ejede en andel af virksomheden, og at det var det eneste, man kiggede på.
Man skal nu fremadrettet se på de konkrete forhold for at vurdere, om den pågældende person er er-
hvervsdrivende, herunder navnlig omfanget af den pågældendes konkrete risiko og indflydelse på virk-
somheder.« Ifølge ministeren ændrer lovforslaget således grundlæggende den skattemæssige vurdering.
Kunne det være en mulighed at bevare den hidtidige praksis, men supplere den med en misbrugsregel, der
mere målrettet afskærer almindelige lønmodtagere fra at opnå skattemæssig status som selvstændigt er-
hvervsdrivende ved at erhverve en symbolsk ejerandel af en virksomhed uden reelle ejerbeføjelser?
Svar:
Det er min opfattelse, at det, der efterspørges, netop er det, lovforslaget medfører.
Lovforslaget indebærer, at der ved vurderingen af, hvornår en person anses for selvstændigt erhvervs-
drivende i skattemæssig henseende, ikke længere blot skal ses på, hvorvidt den pågældende ejer en andel
af virksomheden.
Fremadrettet skal der ses på de konkrete forhold for at vurdere, om en person er selvstændigt erhvervs-
drivende, herunder navnlig på omfanget af den pågældendes konkrete risiko og indflydelse på virksomhe-
den.
Herved sikres det, at lønmodtagere ikke kan opnå skattemæssig status som selvstændigt erhvervsdriven-
de blot ved at erhverve en symbolsk ejerandel af en virksomhed uden reelle ejerbeføjelser. Der er således
efter min opfattelse tale om et målrettet indgreb, der sikrer, at det kun er personer, der reelt er selvstæn-
digt erhvervsdrivende, der også anses for selvstændigt erhvervsdrivende i skattemæssig henseende.