Skatteudvalget 2016-17
L 194 Bilag 1
Offentligt
1748169_0001.png
30. marts 2017
Sagsnr.: 1025371/65
Skatteministeriet
[email protected]
J.nr.: 2017-531 – Høringssvar til forslag til lov om ændring af ligningsloven (Kvalifikation af
selvstændig erhvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab)
Skatteministeriet har den 2. marts 2017 sendt ovenstående lovudkast i høring.
Lovforslaget vedrører efter sine bemærkninger reelt udelukkende situationer, hvor
lønindkomst
anses
for at kunne omkvalificeres til indkomst ved selvstændig erhvervsvirksomhed. Det er efter vores opfat-
telse meget positivt, at Skatteministeriets udkast til lovforslag på denne måde lægger op til et afgræn-
set og målrettet indgreb, som efterspurgt af Skatterådet.
Efter vores opfattelse bør Skatteministeriet derfor også overveje, om indgrebets sigte og formål mere
klart skal fremgå af lovens ordlyd – og ikke kun af bemærkningerne. For at skabe klarhed og retssik-
kerhed kunne den foreslåede bestemmelse således med fordel angive, at det er "vederlag i et ansæt-
telsesforhold" (ordlyden benyttet i LL § 7P) eller lign., som ikke kan anses for indkomst ved selvstæn-
dig erhvervsvirksomhed for deltagerne i et K/S mv., allerede som følge af at deltageren ejer en andel
af selskabet.
Uden en sådan præcisering af den foreslåedes bestemmelses ordlyd vil bestemmelsen fremstå, som
om den har et bredere anvendelsesområde end efterspurgt af Skatterådet. Hvis det er tilsigtet, at be-
stemmelsen også potentielt skal have en direkte eller afledt virkning for andre former for indkomster
eller deltagere, så bør af dette retssikkerhedsmæssige grunde fremgå af og udtrykkeligt behandles i
lovforslaget, så Folketinget kan tage stilling hertil.
Vi skal derudover afslutningsvis bemærke, at den skattemæssige behandling af skattetransparente
selskaber igennem tiderne – herunder også på det seneste – har været præget af mange enkeltstå-
ende og forskelligartede indgreb, uden at der har været taget stilling til, hvordan den samlede skatte-
mæssig behandling bedst muligt kan indrettes og om de mange enkeltstående særbestemmelser reelt
medfører en hensigtsmæssig og sammenhængende behandling. Vi vil derfor opfordre til, at der i for-
bindelse med dette samt de øvrige igangsatte og snarlige lovgivningsinitiativer foretages en samlet og
principiel vurdering (evt. af Skattelovrådet) af, hvordan skattemæssigt transparente selskaber skal
behandles og beskattes i Danmark.
Med venlig hilsen
Arne Riis
Partner, Head-of-Tax
Poul Erik Lytken
Advokat
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748169_0002.png
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748169_0003.png
Sune Fomsgaard ([email protected])
Til:
Fra:
Dorte Larsen ([email protected])
Titel:
VS: Høring af udkast til Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Kvalifikation af selvstændig erhvervsvirksomhed
ved deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab)
Sendt:
09-03-2017 09:17:04
Fra:
Bo Sandberg [mailto:[email protected]]
Sendt:
8. marts 2017 16:31
Til:
JP-Lovgivning og Økonomi
Cc:
Britt Rasmussen
Emne:
SV: Høring af udkast til Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Kvalifikation af selvstændig erhvervsvirksomhed
ved deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab)
Til SKM!
Dansk Byggeri takker for høringsmuligheden, men har ingen kommentarer til denne høring
Venlig hilsen
Bo Sandberg
Cheføkonom
Analyseafdelingen
Tlf. direkte: 72 16 01 42 · Mobil: 28 50 38 19
Vi samler byggeri, anlæg og industri
Nørre Voldgade 106 · 1358 København K
www.danskbyggeri.dk
·
Abonner på nyheder
Fra:
Sune Fomsgaard [mailto:[email protected]]
Sendt:
2. marts 2017 14:54
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Margrethe Nørgaard; JP-Retssikkerhed;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
infoDB;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Skatteankestyrelsen;
[email protected]; [email protected];
Skatteankestyrelsen; Jesper Kiholm Andersen
Emne:
Høring af udkast til Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Kvalifikation af selvstændig erhvervsvirksomhed ved
deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab)
Hermed sendes udkast til Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Kvalifikation af selvstændig erhvervsvirksomhed ved
deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab.
Der vedlægges desuden et resumé, et høringsbrev og en høringsliste.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget
senest torsdag den 30. marts 2017.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
under henvisning til j.nr. 2017-531.
Eventuelle spørgsmål vedrørende lovforslaget kan rettes til Sune Fomsgaard, tlf. 72 37 09 07, e-mail
[email protected]
eller
Mogens Jonas Rasander, tlf. 72 38 20 90, e-mail
[email protected].
Med venlig hilsen
Sune Fomsgaard
Fuldmægtig
Selskab, Aktionær og Erhverv
Tel.
+45 72 37 09 07
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748169_0004.png
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748169_0005.png
Skatteministeriet
Att.: Sune Fomsgaard
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
30. marts 2017
Lovforslag om kvalifikation af selvstændig erhvervsvirksomhed ved delta-
gelse i et skattemæssigt transparent selskab
Dansk Erhverv har den 2. marts 2017 modtaget et lovforslag om kvalifikation af selvstændig er-
hvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab i høring.
Lovforslaget giver Dansk Erhverv anledning til følgende bemærkninger.
Baggrunden for lovforslaget er et bindende svar fra Skatterådet, hvor der bliver givet tilladelse til,
at selv personer med en meget lille ejerandel kunne indgå som partner i et P/S. På den baggrund
indstillede Skatterådet, at loven blev ændret, da der ellers vil være en risiko for, at reglerne ville
blive misbrugt. Formålet med lovforslaget er derfor ikke at foretage en stramning, men at sikre, at
reglerne er som før, Skatterådet afgav det bindende svar.
Dansk Erhverv er indforstået med, at der bliver lavet et målrettet indgreb, der sikrer, at man ikke
udvander begrebet selvstændig erhvervsdrivende ved at gøre alle ansatte til partnere. Det er imid-
lertid også vigtigt, at man ikke strammer praksis mere end højest nødvendigt, og at de konstrukti-
oner, der i en årrække har eksisteret bl.a. i en lang række liberale erhverv, ikke bliver ramt unø-
digt med lovforslaget.
Dansk Erhverv mener derfor, at det bør fremgå meget præcist af lovforslaget, at den brug af
P/S’er og andre lignende
selskabskonstruktioner, som man bl.a. har set i liberale erhverv i mange
år, og som har været blåstemplet af skattemyndighederne, ikke skal rammes af indgrebet.
Der bør ligeledes ske en præcisering af lovbemærkningerne, således at det er klart, at selv om man
som udgangspunkt skal benytte den samme skatteretlige vurdering af deltagerne i et P/S m.m.,
som man benytter i andre situationer, hvor man skal vurdere om en person er lønmodtager eller
selvstændigt erhvervsdrivende, så er der en lang række af de krav og forudsætninger, som man
lægger ned i sin vurdering, som ikke bør have nogen vægt, når man vurderer om en deltager i et
P/S er selvstændigt erhvervsdrivende eller ej.
/JAR
[email protected]
Side 1/2
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
I et P/S m.m. vil man bl.a. typisk ikke skilte med eget navn, aktiverne vil ligge i virksomheden og
ikke hos den enkelte ejer, og medarbejderne vil heller ikke være ansat af den enkelte partner m.m.
Lovbemærkningerne bør på den baggrund gennemgås nøje, således at det sikres, at man ikke i
vurderingen af P/S’er tager hensyn til nogle
krav, som disse typer af selskaber ikke kan og skal ef-
terleve.
Dansk Erhverv stiller sig naturligvis til rådighed for yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jacob Ravn
Skattepolitisk chef
Side 2/2
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748169_0007.png
30. marts 2017
SUHB
DI-2017-03383
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Sendes pr. e-mail:
[email protected]
Høringssvar om udkast til lovforslag om ændring af ligningsloven (Kvalifi-
kation af selvstændig erhvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæs-
sigt transparent selskab), jf. Skatteministeriets j.nr. 2017-531
Skatteministeriet har anmodet
om DI’s bemærkninger til ovennævnte udkast til lov-
forslaget.
Baggrunden for lovforslaget er, at Skatterådet har rettet henvendelse til Skatteministe-
ren om, at Skatterådets afgørelse SKM2015.729.SR formentlig betyder, at der ikke er no-
gen nævneværdig grænse for, hvor lille en ejerandel i et partnerselskab man kan erhver-
ve, før man skal betragtes som selvstændigt erhvervsdrivende. Skatterådet anser afgørel-
sen for at være i tråd med eksisterende praksis, selv om denne praksis har omhandlet en
mindre ejerkreds.
I udkastet til lovforslag anføres i bemærkningerne, at formålet med lovforslaget er at
dæmme op for det skred i sondringen mellem skattemæssige status som lønmodtager og
selvstændigt erhvervsdrivende, der er opstået ved Skatterådets afgørelse
SKM2015.729.SR. Det anføres, at det ikke er hensigtsmæssigt, hvis lønmodtagere i al-
mindelighed kan opnå skattemæssig status som selvstændigt erhvervsdrivende. Det vur-
deres, at modellen, som Skatterådet har taget stilling til, ikke på nuværende tidspunkt er
udbredt i noget betydeligt omfang. Forslaget har således primært karakter af en værns-
regel, som skal hindre et fremtidigt utilsigtet mindreprovenu. Det skønnes i bemærknin-
gerne, at forslaget kun vil have en meget begrænset provenumæssig effekt, da deltagere i
skattemæssigt transparente selskaber, der også før Skatterådets afgørelse blev anset for
selvstændigt erhvervsdrivende, i vidt omfang fortsat vil kunne anses som selvstændigt
erhvervsdrivende.
DI forstår udkastet til lovforslag således, at man overordnet ønsker at bevare den nuvæ-
rende retstilstand, men samtidig ønsker et lovgrundlag, der sikrer mod et uønsket
”skred”
i praksis om sondringen mellem skattemæssig status som lønmodtager og selv-
stændigt erhvervsdrivende. Denne politiske hensigt med lovforslaget kan med fordel ty-
deliggøres i bemærkningerne.
Der er igennem mange år sket en koncentration i partnerdrevne virksomheder ved fusi-
*SAG*
*SAGDI-2017-03383*
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
oner og organisk vækst. Dette er en tendens som antageligvis vil fortsætte, herunder som
følge af øget specialisering og internationalisering. Det er væsentligt, at skattereglerne
ikke står i vejen for vækst og konsolidering i virksomhederne. Et større antal partne-
re/ejere i samme virksomhed bør derfor ikke i sig selv føre til en anden beskatning.
Det er vigtigt, at det generelt vægtes højt at arbejde for klare, langtidsholdbare og robu-
ste skatteregler. Det bidrager til at reducere de administrative byrder, minimere antallet
af opslidende sager og styrke retssikkerheden. I tilfælde som det foreliggende, hvor der
ikke
umiddelbart er risiko for tab af skatteprovenu (det er primært et spørgsmål om pe-
riodisering), havde DI gerne set en mere åben proces med mulighed for inddragelse på et
tidligere tidspunkt af eksperter og de berørte brancher.
Med venlig hilsen
Sune Hein Bertelsen
Chefkonsulent, advokat
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748169_0009.png
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748169_0010.png
-
-
Hvem bærer den økonomiske risiko for arbejdets udførelse?
Har ejeren reel indflydelse og instruktionsbeføjelse?
Side 2
I det følgende skal vi knytte nogle kommentarer til ovenstående kriterier ift.
virksomhedssammenslutninger.
Vedr. økonomisk risiko:
Økonomisk risiko består eksempelvis i, at ejeren ikke er sikret et økonomisk
afkast af sit arbejde, idet ejeren risikerer et afkast på nul eller et negativt afkast,
afhængig af selskabets driftsresultat. Afkastet vil især afhænge af den værdi,
som ejeren tilfører den samlede virksomhed, ligesom den vil afhænge af de
øvrige ejeres indsats og dermed virksomhedens samlede resultat.
Økonomisk risiko er også, at man risikerer at miste sin investering, både som
følge af dårlig egen indsats, dårlig indsats fra øvrige ejere, fejl, erstatningssager,
kundeflugt etc.
Det er langt fra sikkert, at en evt. forsikring vil dække erstatninger, herunder
navnlig ikke, hvis skaden skyldes grov uagtsomhed. Herudover kan skaden være
større end forsikringssummen.
Man er meget langt fra et lønmodtagerforhold, hvis man kan risikere at miste sit
levegrundlag, herunder vederlag og sin investering, som følge af at en medejer
har begået en grov ansvarspådragende fejl.
Vedr. reel indflydelse og instruktionsbeføjelse:
Et andet vigtigt kriterium er, at man har reel indflydelse, hvilket bl.a. betyder, at
man har en reel stemmeret, der ikke er ubetydelig ift. andre ejeres.
I større virksomhedssammenslutninger vil man ifølge sagens natur organisere sig
på en sådan måde, at ledelsesmæssige opgaver fordeles blandt forskellige
personer og ejere. Dette betyder ikke, at den enkelte ejer, der eventuelt ikke er
udpeget til en særskilt ledelsesfunktion, ikke har reel indflydelse, men blot at
ledelsen konkret er uddelegeret til personer med kompetence heri. Den
pågældende ejer vil have reel indflydelse, forudsat at den enkelte ejer ikke har
en ubetydelig stemmeret sammenlignet med de andre ejere, således at man
derigennem kan udøve sin indflydelse på virksomhedens strategi og drift.
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748169_0011.png
Den enkelte ejer vil herudover dels lede, tilrettelægge og instruere arbejdet ift.
dennes kunder og dels ved at have indflydelse på udpegning af virksomhedens
ledelse igennem sin stemmeret.
Det er derfor ikke i sig selv diskvalificerende, at der er tale om en større
virksomhedssammenslutning med mange ejere. Selv i tilfælde med blot tre
ejere, kan én ejer ikke bestemme alt.
Lovbemærkningerne:
Inden fremsættelsen bør lovbemærkningerne gennemgås nøjere, idet de
indeholder bemærkninger, der kan skabe tvivl om rækkevidden og kriterierne.
I denne forbindelse bør de på side 10 og 11 nævnte kriterier udgå af
bemærkninger, idet de generelt harmonerer dårligt ift. hvornår en flerhed af
personer driver erhvervsvirksomhed sammen. Dette vil eksempelvis både være
tilfældet med håndværkere, konsulenter, læger, liberale erhverv mv., hvor man
driver virksomheden sammen med andre.
Driver man en virksomhed sammen med andre, vil man naturligvis ikke
annoncere, skilte mv. med sit eget navn, men oftest baserer sig på en samlet
promovering af virksomheden. Det samme er tilfældet med mange af de andre
kriterier. Alle aktiver vil typisk ligge i virksomheden, ligesom medarbejderne vil
være tilknyttet virksomheden
ikke den enkelte ejer. Den enkelte ejer vil heller
ikke særskilt være momsregistreret, men fakturering vil ske igennem
virksomheden og dennes momsregistrering.
Side 3
Giver ovenstående anledning til spørgsmål, er Skatteministeriet velkommen til at
kontakte os for uddybende forklaring.
Med venlig hilsen
Bjarne Gimsing
Formand for skatteudvalget
Mette Bøgh Larsen
Skattechef
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748169_0012.png
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748169_0013.png
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748169_0014.png
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748169_0015.png
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748169_0016.png
Dato
Side
30. marts 2016
1 af 2
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Høringssvaret er sendt elektronisk til
[email protected].
Høring af udkast til forslag til lov om ændring af ligningsloven, j.nr. 2017-531
Landbrug & Fødevarer takker for muligheden for at afgive bemærkninger til udkast til forslag til lov
om ændring af ligningsloven, som er sendt i høring den 2. marts 2017. Vores bemærkninger
fremgår nedenfor. Vi vedlægger desuden tekniske bemærkninger fra vores rådgivningscenter,
SEGES.
Som bemærkningerne til lovforslaget er formuleret, får man det indtryk, at der er tale om et indgreb
over for en ændring i retstilstanden forårsaget af Skatterådets afgørelse fra 2015. Det er imidlertid
efter Landbrug & Fødevarers opfattelse ikke tilfældet, at Skatterådets afgørelse bryder med den
gældende retstilstand. Tværtimod er der tale om en afgørelse, der ligger i tråd med tidligere
afgørelser.
Skatterådets afgørelse ses derfor ikke at have skabt noget akut behov for hurtig handling fra politisk
hold. Der kan naturligvis alligevel være politiske grunde til nu at søge at ændre på en retstilstand,
som man opfatter som uhensigtsmæssig, men det bør ske i en nøje gennemtænkt form. Landbrug
& Fødevarer vil derfor foreslå, at man fra Skatteministeriets side går i dialog med relevante aktører
på området for at kortlægge behovet for indgreb og for at skabe sikkerhed og tryghed for, at et
sådant indgreb ikke rammer for bredt eller skaber unødige juridiske usikkerheder.
Generelt vil Landbrug & Fødevarer opfordre til, at man mere præcist angiver, hvilken retstilstand,
der skal gælde med den påtænkte lovændring. Lovforslaget vedrører en helt grundlæggende
sondring i skatteretten mellem lønmodtagerforhold og selvstændig erhvervsvirksomhed, og det er
et område, der i forvejen er præget af en vis juridisk usikkerhed.
Der vil i stadig stigende omfang være medarbejdere i små og store virksomheder i forskellige
organisationsformer, der både er lønmodtagere og medejere. Jo mere, man kan gøre for at
klarlægge retstilstanden i disse tilfælde, jo bedre.
I de almindelige bemærkninger til lovforslaget anføres bl.a.:
”Regeringen
mener, at lønindkomst
skal beskattes som lønindkomst og ikke som erhvervsindkomst”.
Og videre:
”Med
forslaget skal der
således foretages samme skatteretlige vurdering af deltagere i skattemæssigt transparente
selskaber og personer, der driver enkeltmandsvirksomhed, for så vidt angår vurderingen af, om der
reelt er tale om skatteretlig selvstændig erhvervsvirksomhed”.
Der vil være tale om ganske komplekse situationer, og når man vælger at gribe ind politisk i forhold
til sondringen mellem lønmodtagere og selvstændigt erhvervsdrivende, ville det være
hensigtsmæssigt med mere specifikke retningslinjer for, hvordan sondringen skal foretages.
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748169_0017.png
Side 2 af 2
Lovforslaget opremser ganske vist de generelle kriterier, men man bør overveje og forklare,
hvordan kriterierne skal anvendes i de specielle situationer, man ønsker at påvirke med indgrebet. I
modsat fald risikerer man, at indgrebet får uventede og uheldige konsekvenser.
Ligeledes bør det uddybes, hvordan man skelner mellem og fordeler lønindkomst og afkast af en
investering i de tilfælde, hvor man anerkender, at en lønmodtager reelt oppebærer begge typer
indkomst.
Ønskes ovenstående uddybet er I velkomne til at kontakte undertegnede.
Med venlig hilsen
Frederik Waaben
Seniorkonsulent
Erhvervspolitik, Afd. for Erhvervs- & Fødevarepolitik
D +45 3339 4678
M +45 2939 2503
E [email protected]
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748169_0018.png
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748169_0019.png
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748169_0020.png
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748169_0021.png
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748169_0022.png
Sune Fomsgaard ([email protected])
Til:
Fra:
1 - ERST Høring ([email protected])
Titel:
Erhvervsstyrelsens høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af ligningsloven (Kvalifikation af selvstændig
erhvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab).(ERST Sagsnr: 2017 - 2506)
Sendt:
07-04-2017 13:01:09
Kære SKM
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) har modtaget høring vedr.
forslag til lov om ændring af
ligningsloven (Kvalifikation af selvstændig erhvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab).
TER vurderer, at lovforslaget medfører administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt for erhvervslivet. De bliver
derfor ikke kvantificeret yderligere.
Med venlig hilsen
Christina Gardshodn
Stud.jur.
ERHVERVSSTYRELSEN
Direktionssekretariatet - Team Jura
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291355
E-mail: [email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
P
Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt.