Skatteudvalget 2016-17
L 194 Bilag 1
Offentligt
1748168_0001.png
26. april 2017
J.nr. 2017 - 531
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af ligningsloven (Kvalifikation af selvstændig erhvervs-
virksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Accura
Advokatpartnerselskab
Accura finder det positivt, at Skat-
teministeriet lægger op til et af-
grænset og målrettet indgreb som
efterspurgt af Skatterådet.
Accura anfører, at lovforslaget re-
elt udelukkende vedrører situatio-
ner, hvor lønindkomst anses for at
kunne omkvalificeres til indkomst
ved selvstændig erhvervsvirksom-
hed, og at Skatteministeriet derfor
bør overveje, om indgrebets sigte
og formål mere klart skal fremgå
af lovens ordlyd og ikke kun af be-
mærkningerne.
Accura foreslår, at det i lovbestem-
melsen anføres, at det er ”vederlag
i et ansættelsesforhold”
(ordlyden
benyttet i LL § 7P) eller lignende,
som ikke kan anses for indkomst
ved selvstændig erhvervsvirksom-
hed, allerede som følge af, at delta-
geren ejer en andel af selskabet.
Accura mener, at uden en sådan
præcisering i bestemmelsens ord-
lyd vil den fremstå, som om den
har et bredere anvendelsesområde
end efterspurgt af Skatterådet.
Hvis det er tilsigtet, at bestemmel-
sen også skal have virkning for an-
dre former for indkomster eller
deltagere, bør det af retssikker-
hedsmæssige grunde fremgå af og
udtrykkeligt behandles i lovforsla-
get, så Folketinget kan tage stilling
hertil.
Formålet med lovforslaget er, at
personer, der ejer en andel af et
skattetransparent selskab, ikke skal
behandles som selvstændigt er-
hvervsdrivende i skattemæssig
henseende, hvis de rent faktisk
ikke opfylder kriterierne herfor.
Personer, der ejer en andel af en
skattetransparent selskab, skal såle-
des opfylde de helt sædvanlige kri-
terier for at kunne anses som selv-
stændigt erhvervsdrivende.
Det er korrekt, at de personer, der
omfattes af forslaget, i langt de fle-
ste tilfælde i stedet skal anses for
lønmodtagere. Det vil imidlertid
afhænge af de konkrete forhold. I
nogle tilfælde kan der være tale om
honorarmodtagere
altså perso-
ner, der hverken er selvstændigt
erhvervsdrivende eller lønmodta-
gere.
Det er opfattelsen, at den foreslå-
ede ændring derfor vil indebære, at
bestemmelsen vil få et for snævert
indhold.
Forslaget kan derfor ikke imøde-
kommes.
Afslutningsvist bemærker Accura,
at den skattemæssige behandling af
Det er vurderingen, at der er be-
hov for en justering af reglerne for
Side 2 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skattetransparente selskaber gen-
nem tiderne
og også på det sene-
ste
har været præget af mange
enkeltstående og forskelligartede
indgreb, uden at der har været ta-
get stilling til, hvordan den sam-
lede skattemæssige behandling
bedst muligt kan indrettes, og om
de mange enkeltstående særbe-
stemmelser reelt medfører en hen-
sigtsmæssig og sammenhængende
behandling.
Accura opfordrer derfor til, at der i
forbindelse med dette og øvrige
lovgivningsinitiativer foretages en
samlet og principiel vurdering af,
hvordan skattemæssigt transpa-
rente selskaber skal behandles og
beskattes i Danmark, eventuelt via
Skattelovrådet.
at dæmme op for det skred i son-
dringen mellem den skattemæssige
status som lønmodtager og selv-
stændigt erhvervsdrivende, som
Skatterådets afgørelse
(SKM2015.729.SR) er udtryk for,
jf. også Skatterådets henvendelse
til skatteministeren.
Det er derfor opfattelsen, at det
ikke er hensigtsmæssigt at lade ju-
steringen af skattereglerne afvente
en evt. samlet skattemæssig be-
handling af skattetransparente sel-
skaber.
Advokatsamfundet
Advokatsamfundet har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri har ingen bemærk-
ninger til lovforslaget.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv anfører, at bag-
grunden for lovforslaget er et bin-
dende svar fra Skatterådet, hvor
der bliver givet tilladelse til, at selv
personer med en meget lille ejeran-
del kunne indgå som partner i et
P/S. På denne baggrund indstil-
lede Skatterådet, at loven blev æn-
dret, da der ellers vil være en risiko
for, at reglerne ville blive misbrugt.
Dansk Erhverv mener, at formålet
med forslaget ikke er at foretage
Hensigten med lovforslaget er ge-
nerelt at sikre, at lønmodtagere
ikke behandles som selvstændigt
erhvervsdrivende, såfremt de ikke
opfylder de skattemæssige kriterier
herfor. Hensigten med lovforslaget
er således, at det netop ikke skal
være afgørende for den skattemæs-
sige kvalifikation, hvorvidt der er
erhvervet en anpart i et skatte-
transparent selskab, f.eks. et part-
nerselskab.
Side 3 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
en stramning, men at sikre, at reg-
lerne er som før, Skatterådet afgav
det bindende svar.
Dansk Erhverv er indforstået med
et målrettet indgreb, der sikrer
mod udvanding af begrebet selv-
stændigt erhvervsdrivende ved at
gøre alle ansatte til partnere, men
finder det vigtigt, at man ikke
strammer praksis mere end højst
nødvendigt, og at de konstruktio-
ner, der i en årrække har eksisteret
bl.a. i liberale erhverv, ikke bliver
ramt unødigt med lovforslaget.
Dansk Erhverv mener derfor, at
det bør fremgå meget præcist af
lovforslaget, at
den brug af P/S’er
i bl.a. liberale erhverv, som man
har set i mange år, og som Skatte-
myndighederne har blåstemplet,
ikke skal rammes af indgrebet.
Personer, som hidtil er anset for
selvstændigt erhvervsdrivende
alene som følge af ejerskabet af en
anpart i et skattemæssigt transpa-
rent selskab, vil således også blive
omfattet af lovforslaget.
Det er således ikke hensigten med
lovforslaget at bevare retstilstan-
den fra før Skatterådets afgørelse.
Der kan i den forbindelse henvises
til, at Skatterådet i sin henvendelse
til skatteministeren netop skriver,
at afgørelsen er i tråd med eksiste-
rende praksis om partnerselskaber.
Lovforslaget vil kun omfatte de
personer, der efter de almindelige
kriterier skattemæssigt ikke kan
kvalificeres som selvstændigt er-
hvervsdrivende.
Dansk Erhverv foreslår, at det
præciseres i lovbemærkningerne, at
en lang række af de krav og forud-
sætninger, der som udgangspunkt
opstilles ved den skatteretlige vur-
dering af, om en person er løn-
modtager eller selvstændigt er-
hvervsdrivende, ikke bør have no-
gen vægt, når man vurderer, om en
deltager i et P/S er selvstændigt er-
hvervsdrivende.
Dansk Erhverv nævner som ek-
sempel, at der i et P/S m.m. typisk
ikke skiltes med partnerens eget
navn, at aktiverne vil ligge i virk-
somheden og ikke hos den enkelte
ejer, og at medarbejderne ikke vil
Det er opfattelsen, at det klare ud-
gangspunkt er, at der ved vurde-
ringen af, hvorvidt der er tale om
selvstændig erhvervsvirksomhed, i
alle tilfælde skal lægges vægt på de
kriterier, der normalt anvendes ved
denne vurdering. Dette bør også
gælde ved deltagelse i et partner-
selskab (P/S).
Kriterierne er gengivet i bemærk-
ningerne til lovforslaget.
Bemærkningerne til lovforslaget er
udbygget bl.a. i relation til de cen-
trale kriterier om risiko og indfly-
delse. Bemærkningerne er endvi-
dere udvidet for at illustrere, hvor-
dan kriterierne bør bedømmes
Side 4 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
være ansat af den enkelte partner
m.m.
Dansk Erhverv opfordrer til, at
bemærkningerne gennemgås med
henblik på at sikre, at der ikke i
vurderingen af P/S’er stilles nogle
krav, som disse typer af selskaber
ikke kan og skal efterleve.
bl.a. i forhold til store partnersel-
skaber med mange deltagere.
Hvorvidt en person er selvstændigt
erhvervsdrivende eller lønmodta-
ger/honorarmodtager afhænger af
en konkret vurdering. Denne vur-
dering vil altid skulle afspejle de
faktiske forhold, og det vil alt an-
det lige betyde, at nogle af kriteri-
erne vil kunne vægte tungere end
andre. Eller at nogle af kriterierne
er mere relevante end andre.
Det er således opfattelsen, at det
fortsat vil være muligt at blive an-
set for selvstændigt erhvervsdri-
vende, uanset at nogle af de gen-
givne kriterier ikke er opfyldt (evt.
fordi de ikke er relevante i den
konkrete sammenhæng), hvis blot
nogle af de øvrige kriterier er op-
fyldt, og der efter en samlet vurde-
ring er tale om selvstændig er-
hvervsvirksomhed.
DI
DI anfører, at baggrunden for lov-
forslaget er, at Skatterådet har ret-
tet henvendelse til Skatteministe-
ren om, at Skatterådets afgørelse
SKM2015.729.SR formentlig bety-
der, at der ikke er nogen nævne-
værdig grænse for, hvor lille en
ejerandel i et partnerselskab man
kan erhverve, før man skal betrag-
tes som selvstændigt erhvervsdri-
vende, og at Skatterådet anser af-
gørelsen for at være i tråd med ek-
sisterende praksis, selv om denne
praksis har omhandlet en mindre
ejerkreds.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv.
Side 5 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI henviser til, at det i bemærk-
ningerne til udkastet til lovforslag
anføres, at formålet med lovforsla-
get er at dæmme op for det skred i
sondringen mellem skattemæssig
status som lønmodtager og selv-
stændigt erhvervsdrivende, der er
opstået ved Skatterådets afgørelse,
og at det ikke er hensigtsmæssigt,
hvis lønmodtagere i almindelighed
kan opnå skattemæssig status som
erhvervsdrivende.
DI hæfter sig ved, at det i bemærk-
ningerne til høringsudkastet anfø-
res, at det vurderes, at modellen,
som Skatterådet har taget stilling
til, ikke på nuværende tidspunkt er
udbredt i noget betydeligt omfang,
og at forslaget således primært har
karakter af en værnsregel, som skal
hindre et fremtidigt utilsigtet min-
dreprovenu, samt at det skønnes i
bemærkningerne, at forslaget kun
vil have en meget begrænset pro-
venumæssig effekt, da deltagerne i
skattemæssigt transparente selska-
ber, der også før Skatterådets afgø-
relse blev anset for erhvervsdri-
vende, i vidt omfang fortsat vil
kunne anses som selvstændigt er-
hvervsdrivende.
DI forstår udkastet til lovforslag
således, at man overordnet ønsker
at bevare den nuværende retstil-
stand, men ønsker at sikre mod
uønsket ”skred” i praksis om son-
dringen mellem skattemæssig sta-
tus som lønmodtager og selvstæn-
digt erhvervsdrivende. DI foreslår,
at dette tydeliggøres i bemærknin-
gerne.
Side 6 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI gør opmærksom på, at der
igennem mange år er sket en kon-
centration i partnerdrevne virk-
somheder ved fusioner og orga-
nisk vækst. Denne tendens vil an-
tageligvis fortsætte, herunder som
følge af øget specialisering og in-
ternationalisering.
DI finder det væsentligt, at skatte-
reglerne ikke står i vejen for vækst
og konsolidering i virksomhe-
derne. Et større antal part-
nere/ejere i samme virksomhed
bør derfor ikke i sig selv føre til en
anden beskatning.
Den enkelte deltagers konkrete
indflydelse på virksomhedens
overordnede beslutninger er et ele-
ment i vurderingen af, om den på-
gældende kan anses for selvstæn-
digt erhvervsdrivende.
Generelt ses lovforslaget ikke at
forhindre fortsat vækst og konsoli-
dering i virksomhederne. Det er
dog opfattelsen, at jo større en
sammenslutning er, des mindre må
det som udgangspunkt formodes,
at den enkelte deltagers selvstæn-
dighed og indflydelse bliver. Sam-
menslutningens størrelse er dog
ikke i sig selv diskvalificerende for,
at deltagere heri kan blive anset for
selvstændigt erhvervsdrivende. Be-
mærkningerne er udbygget for at
illustrere dette tydeligere.
DI finder det vigtigt, at det gene-
relt vægtes højt at arbejde for
klare, langtidsholdbare og robuste
skatteregler. Det bidrager til at re-
ducere de administrative byrder,
minimere antallet af opslidende sa-
ger og styrke retssikkerheden. I til-
fælde som det foreliggende, hvor
der efter DI’s opfattelse ikke
umiddelbart er risiko for tab af
skatteprovenu (det er primært et
spørgsmål om periodisering),
havde DI gerne set en mere åben
proces med mulighed for inddra-
gelse af eksperter og berørte bran-
cher på et tidligere tidspunkt.
Det er afgørende, at der i lovgiv-
ningsprocessen gives bl.a. de be-
rørte parter mulighed for at kom-
mer med input og synspunkter. På
den baggrund er det prioriteret at
sende lovforslaget i ekstern høring
med en rimelig høringsfrist.
På den anden side vil det indebære
et væsentligt mindreprovenu for
det offentlige i form af et rentetab,
hvis lønmodtagere generelt får ad-
gang til at anse sig som erhvervs-
drivende i skattemæssig henseende
og bl.a. via virksomhedsordningen
kan udskyde beskatning til et se-
nere tidspunkt. På den baggrund
er det prioriteret at lovgive snarest
muligt.
Side 7 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv regulering
(TER)
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv
Regulering (TER) vurderer, at lov-
forslaget medfører administrative
konsekvenser under 4 mio. kr. år-
ligt for erhvervslivet. De bliver
derfor ikke kvantificeret yderligere.
FSR - danske reviso-
rer
FSR
danske revisorer
bemærker, at
lovforslaget fremsættes som følge
af Skatterådets henvendelse til
Skatteministeren, hvor Skatterådet
understreger, at et eventuelt lov-
forslag ikke bør ramme for bredt.
FSR
danske revisorer
forstår bag-
grunden således, at det med det
bindende svar blev muligt at blive
anset for selvstændigt erhvervsdri-
vende alene som følge af en ubety-
delig ejerandel i det selskab, hvori
man har været lønmodtager.
FSR
danske revisorer
finder, at
baggrunden for lovforslaget er, at
retstilstanden skal være som før
det bindende svar. Det vil sige, at
en ejerandel i et skattemæssigt
transparent selskab ikke alene kan
begrunde, at man anses for selv-
stændigt erhvervsdrivende.
FSR
danske revisorer
bemærker, at
dette også understøttes af bemærk-
ningernes provenuberegninger,
hvorefter forslaget kun vil have en
meget begrænset provenumæssig
effekt.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv.
Side 8 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR
danske revisorer
finder, at for-
slagets lovtekst er i overensstem-
melse med Skatterådets ønske om
et målrettet lovindgreb.
Herefter skal der efter FSR
dan-
ske revisorers
opfattelse lægges vægt
på følgende:
-
-
Hvem bærer den økonomiske
risiko for arbejdets udførelse?
Har ejeren reel indflydelse og
instruktionsbeføjelse?
Skatteministeriet har noteret, at
FSR
danske revisorer
anerkender,
at lovforslaget er i overensstem-
melse med Skatterådets ønske om
et målrettet lovindgreb.
FSR
danske revisorer
knytter føl-
gende kommentarer til ovenstå-
ende kriterier:
Vedrørende den
økonomiske risiko
anfører FSR
danske revisorer,
at
den eksempelvis består i, at ejeren
ikke er sikret et økonomisk afkast
af sit arbejde, idet ejeren risikerer
et afkast på nul eller et negativt af-
kast, afhængig af selskabets drifts-
resultat. Afkastet vil især afhænge
af den værdi, som ejeren og med-
ejerne tilfører den samlede virk-
somhed og dermed virksomhedens
samlede resultat.
Økonomisk risiko er også, at man
risikerer at miste sin investering
som følge af dårlig indsats fra en
selv eller fra øvrige ejere eller som
følge af fejl, erstatningssager, kun-
deflugt etc.
FSR
danske revisorer
anfører, at
det langt fra er sikkert, at en even-
tuel forsikring vil dække erstatnin-
ger, herunder navnlig hvis skaden
Den økonomiske risiko er et af de
centrale, sædvanlige kriterier, der
indgår i vurderingen af, om en per-
son skattemæssigt kan betragtes
som selvstændigt erhvervsdri-
vende.
I denne forbindelse har hæftelsen
som ejer en væsentlig betydning,
mens risikoen for ikke at blive ve-
derlagt for sit eget arbejde tillægges
mindre vægt, jf. Østre Landsrets
dom i SKM2007.35Ø.
Det er et kendetegn for selvstæn-
digt erhvervsdrivende, at de har en
væsentlig risiko i forhold til den lø-
bende indkomsterhvervelse.
Bemærkningerne til lovteksten er
udbygget for nærmere at illustrere,
hvordan vurderingen af den øko-
nomiske risiko bør foretages.
Side 9 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skyldes grov uagtsomhed, eller at
skaden er større end forsikrings-
summen.
FSR
danske revisorer
mener, at
man er meget langt fra et lønmod-
tagerforhold, hvis man kan risikere
at miste sit levegrundlag, herunder
vederlag og sin investering som
følge af, at en medejer har begået
ansvarspådragende fejl.
Om det andet vigtige kriterium,
reel
indflydelse og instruktionsbeføjelse
anfø-
rer FSR
danske revisorer,
at det be-
tyder, at man har en reel stemme-
ret, der ikke er ubetydelig i forhold
til andre.
FSR
danske revisorer
gør opmærk-
som på, at større virksomhedssam-
menslutninger organiserer sig på
en sådan måde, at ledelsesmæssige
opgaver fordeles blandt forskellige
personer og ejere. Det betyder
ikke, at den enkelte ejer, der ikke
er udpeget til en særskilt ledelses-
funktion, ikke har reel indflydelse,
men blot at ledelsen konkret er ud-
delegeret til personer med kompe-
tence heri.
Den pågældende ejer vil ifølge
FSR
danske revisorer
have reel ind-
flydelse, forudsat at den enkelte
ejer ikke har en ubetydelig stem-
meret sammenlignet med andre
ejere, således at man derigennem
kan udøve sin indflydelse på virk-
somhedens strategi og drift.
Den enkelte ejer vil lede, tilrette-
lægge og instruere arbejdet dels i
Den enkelte deltagers indflydelse i
virksomheden er også et af de cen-
trale, sædvanlige kriterier i vurde-
ringen af, om en person skatte-
mæssigt kan betragtes som selv-
stændigt erhvervsdrivende.
Det er efter Skatteministeriets op-
fattelse ikke tilstrækkeligt at se på
den enkeltes stemmeret. Der må
konkret for hver enkelt ejer ses på,
om ejeren har en reel indflydelse
på virksomhedens overordnede
beslutninger.
Dette kriterium vil som udgangs-
punkt være lettere at opfylde, når
virksomheden har færre ejere.
Derfor er det opfattelsen, at det
må være formodningen, at det vil
være vanskeligere at opfylde dette
kriterium, når der er tale om en
virksomhed med mange ejere.
Det skal dog understreges, at der
er tale om en konkret vurdering,
hvor dette kriterium er et blandt
flere.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til DI.
Side 10 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forhold til dennes kunder og dels
ved at have indflydelse på udpeg-
ning af virksomhedens ledelse
igennem sin stemmeret.
Det er ifølge FSR
danske revisorer
ikke i sig selv diskvalificerende, at
der er tale om en større virksom-
hedssammenslutning med mange
ejere. Selv i tilfælde med blot tre
ejere, kan én ejer ikke bestemme
alt.
Endvidere må der ses på, om den
enkelte er undergivet instruktion
og tilsyn fra overordnede i virk-
somheden, herunder fra en valgt
bestyrelse.
FSR
danske revisorer
foreslår, at
lovbemærkningerne gennemgås
nøjere, idet de indeholder bemærk-
ninger, der kan skabe tvivl om
rækkevidden og kriterierne. FSR
danske revisorer
henviser til, at krite-
rierne på side 10 og 11 harmonerer
dårligt i forhold til, hvornår en
flerhed af personer driver er-
hvervsvirksomhed sammen, f.eks.
håndværkere, konsulenter, læger,
liberale erhverv mv.
Når man driver virksomhed sam-
men med andre, vil man f.eks. ikke
annoncere med sit eget navn, men
promovere virksomheden, alle ak-
tiver vil typisk ligge i virksomhe-
den, medarbejderne vil være til-
knyttet virksomheden og ikke den
enkelte ejer, ligesom det er virk-
somheden og ikke den enkelte ejer,
der er momsregistreret.
Bemærkningerne til lovforslaget er
udbygget bl.a. i relation til de cen-
trale kriterier om risiko og indfly-
delse. Bemærkningerne er endvi-
dere udvidet for at illustrere, hvor-
dan kriterierne bør bedømmes
bl.a. i forhold til store partnersel-
skaber med mange deltagere.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til Dansk Erhverv.
Gorrissen Federspiel Ad-
vokatpartnerselskab
Gorrissen Federspiel anfører, at
afgrænsningen mellem selvstæn-
digt erhvervsdrivende og lønmod-
tagere er udviklet gennem en lang
Det er korrekt, at Skatterådet fin-
der, at det bindende svar, som
Skatterådet selv har afgivet, er i
overensstemmelse med praksis.
Side 11 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
og fast praksis og er karakteriseret
ved (med)ejerskab til en virksom-
hed, som drives med profit for øje.
Den selvstændigt erhvervsdrivende
foretager investeringer og påtager
sig risikoen. Hvis virksomheden
giver underskud, får den erhvervs-
drivende ingen betaling for sit ar-
bejde eller sin risiko.
Gorrissen Federspiel anfører, at
afgørelsen SKM 2015.729SR er i
tråd med tidligere afgørelser, og
finder, at det er i strid med Skatte-
rådets opfattelse, når det anføres i
bemærkningerne, at
”Det foreslås at
dæmme op for det skred i sondringen
mellem skattemæssig status som lønmod-
tager og selvstændigt erhvervsdrivende, der
er opstået ved Skatterådets afgørelse
SKM2015.729SR”,
idet Gorrissen
Federspiel anfører, at Skatterådet
jo netop ikke mente, at afgørelsen
var udtryk for et skred i sondrin-
gen, men tværtimod at afgørelsen
var ”i tråd med” gældende praksis.
Ifølge Gorrissen Federspiel er for-
slagets reelle motivation ikke at
rette op på et ”skred i sondrin-
gen”, men forslaget udgør et poli-
tisk ønske om at begrænse mulig-
heden for, at medejere af en virk-
somhed kan anses for selvstændigt
erhvervsdrivende i relation til virk-
somhedsordningen (men ikke i
forhold til risiko, hæftelse og over-
skudsdeling).
Hidtil ses der dog ikke i praksis at
være taget stilling en sådan kon-
struktion før Skatterådets afgø-
relse.
Skatterådets henvendelse til skatte-
ministeren med henblik på en lov-
ændring må imidlertid betragtes
som en advarsel om, at Skatterådet
mener, at der er sket et skred i
sondringen mellem status som løn-
modtager og selvstændigt er-
hvervsdrivende.
Skatterådet anfører i brevet til
skatteministeren, at:
”Udfordringen
består således i, at man som deltager i
f.eks. et såkaldt partnerselskab
ved at
erhverve selv en meget lille andel i form af
en aktie i partnerselskabet
kan blive
behandlet som selvstændigt erhvervsdri-
vende, men uden at man bærer en reel
økonomisk risiko og uden reelt at have
større indflydelse end en lønmodtager.”
Skatterådet anfører endvidere i
slutningen af brevet til skattemini-
steren, at:
”Der er dermed
en risiko
for, at de øvrige ledelseslag i eksisterende
partnerselskaber bl.a. i rådgiverbranchen
fremover vil blive ”partnere”, eller at an-
dre virksomhedstyper vil organisere sig
som partnerselskaber med henblik på de
nævnte skattemæssige fordele.”
Gorrissen Federspiel noterer, at
Skatterådet har fundet, at selvstæn-
digt erhvervsdrivende stilles bedre
Lovforslaget er udtryk for et ønske
om, at lønmodtagere skattemæssigt
skal behandles som lønmodtagere,
Side 12 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
end lønmodtagere, da de selvstæn-
dige kan bruge virksomhedsord-
ningen. Derfor ønsker Skatterådet
at begrænse muligheden for at
blive selvstændigt erhvervsdri-
vende.
Gorrissen Federspiel anfører, at
det er et politisk valg, hvilke for-
hold der skal gælde for erhvervs-
drivende, men ikke om en er-
hvervsdrivende er erhvervsdri-
vende. Sammenlignes med en akti-
onær i et selskab, så er man aktio-
nær i selskabet uanset ejerandelens
størrelse. Dette er ikke et politisk
valg. Derimod er det et politisk
valg, hvilke fordele og ulemper en
aktionær skal tillægges.
Hvis lovgiver måtte finde, at virk-
somhedsordningen er for attraktiv,
så er den rette vej at gå at ændre på
ordningens indhold og ikke på
sondringen mellem selvstændigt
erhvervsdrivende og lønmodta-
gere.
Gorrissen Federspiel anfører, at
man lidt polemisk kan anføre, at
lovforslaget svarer til at sige, at
man ikke nødvendigvis er politi-
ker, hvis man er medlem af EU
Parlamentet, fordi den enkeltes
indflydelse i EU Parlamentet er
meget begrænset. Eller at en politi-
ker, der repræsenterer et politisk
parti uden indflydelse, ikke skal an-
ses for politiker.
Ifølge Gorrissen Federspiel burde
afgrænsningen af, om man er poli-
tiker, ikke afhænge af den konkrete
indflydelse. Hvis man er politiker,
er man politiker, ligesom man er
selvom de ejer en andel af f.eks. et
partnerselskab.
Det er opfattelsen, at den skatte-
mæssige afgrænsning mellem selv-
stændigt erhvervsdrivende og løn-
modtagere med lovforslaget brin-
ges tættere på og i overensstem-
melse med den afgrænsning, der
gælder efter dansk ret i almindelig-
hed, herunder efter selskabslovgiv-
ningen.
Det er samtidig, opfattelsen, at det
ikke skal være lettere at blive anset
for selvstændigt erhvervsdrivende i
skattemæssig henseende, blot fordi
man deltager i et skattemæssigt
transparent selskab.
Side 13 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
selvstændigt erhvervsdrivende, når
man er medejer af en erhvervsvirk-
somhed og deltager i den risiko og
overskudsdeling, der er forbundet
hermed.
Gorrissen Federspiel finder, at
Skatterådet i henvendelsen til Skat-
teministeren giver en misvisende
beskrivelse af de faktiske omstæn-
digheder i Skatterådets afgørelse,
idet Skatterådet anfører, at den er-
hvervsdrivende havde en meget
lille ejerandel, ikke bar nogen reel
økonomisk risiko og reelt ville
være underlagt instruktionsbefø-
jelse på samme måde som løn-
modtagere.
Ifølge Gorrissen Federspiel bar de
erhvervsdrivende i
SKM2015.729SR en reel økono-
misk risiko, idet de skulle købe en
ejerandel (hvilket ingen lønmodta-
gere gør), de fik kun vederlag, hvis
virksomheden gav overskud, og de
kunne blive mødt med betydelige
erstatningskrav, som kunne inde-
bære, at de erhvervsdrivende intet
tjente i en længere periode, eller at
virksomheden ligefrem måtte
lukke.
Gorrissen Federspiel finder, at det
ikke er rigtigt, at de erhvervsdri-
vende ikke bar nogen økonomisk
risiko. Til sammenligning bærer in-
gen lønmodtagere risiko af denne
art og størrelse.
Den økonomiske risiko indgår
som et af de centrale, sædvanlige
kriterier for skattemæssigt at
kunne anses for selvstændigt er-
hvervsdrivende.
Det må vurderes konkret, hvilken
reel risiko den enkelte har, særligt
under hensyn til hæftelsen.
Den enkelte deltagers hæftelse i
f.eks. et partnerselskab er ofte
mindre end en forholdsmæssig an-
del af det erstatningsansvar, som
selskabet kan blive mødt med.
Store potentielle erstatningskrav
kan således normalt ikke anvendes
som udtryk for den enkelte part-
ners risiko.
Der kan i øvrigt henvises til kom-
mentaren til FSR
danske revisorer.
Side 14 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Gorrissen Federspiel gør opmærk-
som på, at det er tendensen i libe-
rale erhverv at samle sig i større
enheder og internationale partner-
selskaber, hvor overskuddet forde-
les i forhold til den enkeltes ind-
sats og værdi. Det anføres, at det
siger sig selv, at den enkelte part-
ners ejerandel i en virksomhed
med flere tusinde partnere vil være
meget begrænset. Ikke desto min-
dre kan den enkelte partner tjene
mere og være mere succesfuld end
den erhvervsdrivende, som driver
sin egen virksomhed helt alene.
Det er partneren selv, der vælger,
om partneren heller vil være en
”lille” partner i en stor enhed eller
en ”stor” partner i en lille enhed.
Risikoen forbundet med deltagelse
i den store virksomhed kan langt
overstige risikoen ved deltagelse i
den lille virksomhed. Ejerandelens
størrelse er således ifølge Gorris-
sen Federspiel uden betydning for,
om man er erhvervsdrivende.
Det anføres, at indehaverne i
mange virksomheder har indbyr-
des forskellige ejerandele. Det gæl-
der, uanset om virksomheder dri-
ves i selskabsform eller i en skatte-
mæssigt transparent form. Mulig-
heden for forskellige ejerandele
gør det muligt at optage flere med-
ejere end ellers, herunder navnlig
dygtige medarbejdere, hvilket er
ikke blot i den enkeltes interesse,
men også i samfundets interesse.
Gorrissen Federspiel anfører, at
den erhvervsdrivende i et partner-
skab er nødt til at indordne sig ef-
ter de fælles spilleregler, som kan
Den enkelte deltagers indflydelse i
virksomheden er også et af de cen-
trale, sædvanlige kriterier, der ind-
går i vurderingen af, om en person
skattemæssigt kan betragtes som
selvstændigt erhvervsdrivende.
Det må formodes, at i en virksom-
hed med flere tusinde partnere må
det være udgangspunktet, at de fle-
ste deltagere ikke vil kunne anses
for selvstændigt erhvervsdrivende
efter den foreslåede lovændring.
Der kan i øvrigt henvises til kom-
mentaren til DI og FSR
danske
revisorer.
Side 15 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
sanktioneres af den valgte ledelse.
Dette er efter Gorrissen Federspi-
els opfattelse ikke det samme som
at være underlagt en instruktions-
beføjelse.
Gorrissen Federspiel anfører, at
forslaget betyder, at færre vil blive
selvstændigt erhvervsdrivende, idet
en række dygtige medarbejdere vil
takke nej til medejerskab, fordi det
vil være uattraktivt at bære en ri-
siko som selvstændig, men skatte-
mæssigt vil være stillet som løn-
modtager.
Det anføres, at med lovforslaget
blander staten sig i virksomheder-
nes interne forhold og stiller krav
til deres organisering. Det anføres
endvidere, at der gælder en for-
modning for, at virksomhederne af
egen drift indretter sig bedst mu-
ligt med henblik på at opnå det
bedst mulige resultat i forhold til
virksomhedens kortsigtede og
langsigtede forretningsmæssige
mål. Enhver indblanding heri fra
statens side påvirker konkurrence-
evnen negativt.
I dag tilskynder skattereglerne i en
vis grad virksomhederne til at or-
ganisere sig som transparente en-
heder, f.eks. partnerselskaber.
Dette gør det muligt at ansætte
lønmodtagere, herunder ledende
nøglemedarbejdere, på skattemæs-
sigt gunstigere vilkår, da de kvalifi-
ceres som selvstændigt erhvervs-
drivende, hvis de erhverver en an-
del af virksomheden.
Med lovforslaget skal lønmodta-
gerne behandles som lønmodta-
gere. Hermed opnås, at det i min-
dre grad er skattemæssige forhold,
der er styrende for valget af virk-
somhedsform.
Det bør ikke være en lempelig
skatteretlig kvalifikation, der skal
gøre det attraktivt at blive partner i
en virksomhed.
Afslutningsvis anfører Gorrissen
Federspiel, at lovforslaget skaber
betydelig usikkerhed om den skat-
temæssige stilling for deltagere i
partnerselskaber, fordi medejer-
skab og deltagelse i resultat og
hæftelse måske ikke længere er til-
strækkeligt for at blive anset for
selvstændigt erhvervsdrivende. Fra
at være en sikker regel ændres vur-
deringen nu til et skøn, der skal
Det er korrekt, at man efter forsla-
get ikke bliver anset for selvstæn-
dig erhvervsdrivende blot ved at
erhverve en ejerandel i f.eks. et
partnerselskab.
Der er dog opfattelsen, at det al-
drig har været hensigten, at en løn-
modtager skulle anses for at være
selvstændigt erhvervsdrivende,
Side 16 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forvaltes af SKAT. Det skaber
retsusikkerhed, som ifølge Gorris-
sen Federspiel på ingen måde står
mål med Skatterådets bekymring.
Gorrissen Federspiel finder, at den
skadevirkning, som lovforslaget vil
have i form af reduceret værdiska-
belse i samfundet og dermed også
i form af reduceret skatteprovenu,
bør kvantificeres og indgå i Folke-
tingets overvejelser. Gorrissen Fe-
derspiel finder det ikke rigtigt, at
forslaget er provenuneutralt.
blot fordi vedkommende erhver-
vede en mindre ejerandel i et skat-
temæssigt transparent selskab.
Med lovforslaget skal der foretages
en konkret vurdering af, om den
pågældende indkomstmodtager
skal anses for selvstændigt er-
hvervsdrivende. Det bør holdes
for øje, at der skal inddrages en
række
i skatteretlig henseende -
velkendte forhold i denne vurde-
ring, og at der allerede eksisterer
langvarig praksis for, hvornår en
person kan anses for skattemæssigt
at være selvstændigt erhvervsdri-
vende eller lønmodtager.
Landbrug & Fødeva-
rer
Landbrug & Fødevarer anfører, at
bemærkningerne til lovudkastet gi-
ver det indtryk, at der er tale om et
indgreb over for en ændring i rets-
tilstanden, som er forårsaget af
Skatterådets bindende svar. Efter
Landbrug & Fødevarers opfattelse
er det ikke tilfældet, idet Skatterå-
dets afgørelse er i tråd med tidli-
gere afgørelser.
Landbrug & Fødevarer finder ikke,
at Skatterådets afgørelse har skabt
noget akut behov for en hurtig be-
handling fra politisk hold, selv om
der naturligvis kan være politiske
grunde til at ændre en uhensigts-
mæssig retstilstand.
Landbrug & Fødevarer foreslår, at
Skatteministeriet går i dialog med
relevante aktører for at kortlægge
behovet for et indgreb og for at
skabe sikkerhed og tryghed for, at
et sådant indgreb ikke rammer for
Skatterådets bindende svar synes
ikke i sig selv at være udtryk for en
ny praksis, men det er opfattelsen,
at afgørelsen viser et uønsket skred
i praksis hen imod, at en lønmod-
tager bliver anset for selvstændigt
erhvervsdrivende blot ved at er-
hverve en meget lille ejerandel af
en virksomhed.
Der er således tale om en utilsigtet
og uønsket konsekvens. Det er
derfor opfattelsen, at det er nød-
vendigt at gennemføre lovændrin-
gen uden unødvendig ophold.
Der kan i øvrigt henvises til kom-
mentarerne til Accura Advokat-
partnerselskab og DI.
Side 17 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bredt eller skaber unødige juridiske
usikkerheder.
Landbrug & Fødevarer opfordrer
til, at det mere præcist angives,
hvilken retstilstand der skal gælde
med den påtænkte lovændring.
Lovforslaget vedrører en helt
grundlæggende sondring i skatte-
retten mellem lønmodtagerforhold
og selvstændig erhvervsvirksom-
hed, som efter Landbrug & Føde-
varers opfattelse i forvejen er præ-
get af en vis juridisk usikkerhed.
Landbrug & Fødevarer anfører, at
der i stadigt stigende omfang vil
være medarbejdere i små og store
virksomheder i forskellige organi-
sationsformer, der både er løn-
modtagere og medejere. Jo mere,
man kan gøre for at klarlægge rets-
tilstanden, des bedre.
Landbrug & Fødevarer henviser
til, at det i lovudkastets bemærk-
ninger anføres: ”Regeringen
mener, at
lønindkomst skal beskattes som lønind-
komst og ikke som erhvervsindkomst”
og videre: ”Med
forslaget skal der såle-
des foretages samme skatteretlige vurde-
ring af deltagere i skattemæssigt transpa-
rente selskaber og personer, der driver en-
keltmandsvirksomhed, for så vidt angår
vurderingen af, om der reelt er tale om
skatteretligt selvstændig erhvervsvirksom-
hed”.
Landbrug & Fødevarer finder, at
der er tale om ganske komplekse
situationer. Når man vælger at
gribe ind, vil det være hensigts-
Som det fremgår af bemærknin-
gerne i lovforslaget, beror det på
en konkret vurdering, hvornår en
person skattemæssigt kan anses for
at være selvstændigt erhvervsdri-
vende.
Bemærkningerne indeholder en
beskrivelse af de sædvanlige krite-
rier, der efter gældende praksis
normalt lægges vægt på i vurderin-
gen af, om der foreligger selvstæn-
dig erhvervsvirksomhed. På bag-
grund af høringen er bemærknin-
gerne desuden yderligere udbygget.
Det er opfattelsen, at det herefter
er beskrevet så fyldestgørende som
muligt, hvornår og under hvilke
betingelser en person skattemæs-
sigt kan anses for at være selvstæn-
digt erhvervsdrivende. Fordi der er
tale om en konkret vurdering, er
det dog ikke muligt at lave en ud-
tømmende og præcis opregning af,
hvornår og under hvilke betingel-
ser en person skattemæssigt kan
anses for at være selvstændigt er-
hvervsdrivende.
Side 18 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
mæssigt med mere specifikke ret-
ningslinjer for, hvordan sondrin-
gen skal foretages.
Landbrug & Fødevarer medgiver,
at lovforslaget ganske vist oprem-
ser de generelle kriterier, men man
bør overveje og forklare, hvordan
kriterierne skal anvendes i de spe-
cielle situationer, man ønsker at
påvirke med indgrebet
ellers risi-
kerer man, at indgrebet får uven-
tede og uheldige konsekvenser.
Landbrug & Fødevarer mener
endvidere, at det bør uddybes,
hvordan man skelner mellem og
fordeler lønindkomst og afkast af
en investering i de tilfælde, hvor en
lønmodtager reelt oppebærer
begge typer indkomst.
Det er i bemærkningerne til lov-
forslaget uddybet, hvorledes der
skal skelnes mellem og lønind-
komst og afkast af en investering.
Det vil bl.a. være relevant at se på,
hvor meget der er udloddet som
udbytte efter civilretlige regler (fx
selskabslovgivningen), hvor meget
en tilsvarende lønmodtager vil
kunne tjene uden at være ejer, og
hvilket afkast der normalt vil
kunne opnås af en tilsvarende in-
vestering.
I forhold til vurderingen vil det
være naturligt, at der skattemæssigt
ikke anerkendes mere som afkast
af investeringen, end der faktisk er
udloddet fra det skattemæssigt
transparente selskab, men det vil
fortsat være en konkret vurdering,
hvorledes den faktiske fordeling
skal ske.
SEGES
SEGES er af den opfattelse, at den
underliggende præmis for lov-
forslaget juridisk er forkert.
Det er opfattelsen, at der er behov
for at sikre, at højtlønnede perso-
ner, der reelt ikke er selvstændigt
Side 19 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Efter SEGES opfattelse er afgørel-
sen SKM2015.729.SR ikke skatte-
juridisk udtryk for et ”skred i son-
dringen” mellem
lønmodtager og
erhvervsdrivende, men udtryk for,
hvad der hidtil har været gældende.
Som deltager i skattemæssigt trans-
parente selskaber påtager man sig
en risiko, idet man bl.a. indskyder
et beløb i selskabet. Der kan være
mange forretningsmæssige grunde
til, at et sådant indskud relativt
ikke ser særligt stort ud, herunder
selskabets kapitalbehov.
Hvis man politisk ønsker en æn-
dring, bør man tænke sig godt om,
så indgrebet ikke giver en uklar
retsstilling og ikke rammer utilsig-
tet.
SEGES anfører, at det ikke er gi-
vet, at selvstændigt erhvervsdri-
vende kan udnytte fx virksom-
hedsordningen til opsparing, da
det forudsætter et så lavt privatfor-
brug, at der kan spares op.
Uanset dette er der efter SEGES
opfattelse alene tale om udskydelse
af beskatningen til senere, ligesom
muligheden for udskydelse bl.a. er
motiveret i en sidestilling med an-
vendelse af selskabsmodeller og en
likviditetsmæssigt forbedret mulig-
hed for at investere i virksomhe-
den.
erhvervsdrivende, ikke kan placere
deres lønindkomst i virksomheds-
ordningen, hvorved de får adgang
til at spare op mod betaling af en
foreløbig lav skat.
Der kan i øvrigt henvises til kom-
mentarerne til Landbrug & Føde-
varer og Gorrissen Federspiel.
SEGES finder det bekymrende ud
fra en retssikkerhedsmæssig syns-
vinkel, at der lægges op til, en be-
Der findes ikke nogen entydig de-
finition af, hvad der skal forstås
Side 20 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
stemmelse, der skal regulere for-
holdet mellem lønmodtagere og
selvstændigt erhvervsdrivende, der
- for det første er en negativ be-
stemmelse
- og hvor det for det andet er helt
uklart, hvad der skal være gæl-
dende.
Skatteyder bør positivt af bestem-
melsen kunne udlede, hvad der
skal til for at blive anset for selv-
stændigt erhvervsdrivende.
Der er ikke efter SEGESs opfat-
telse ikke tilstrækkelig retssikker-
hed i forslaget, idet skatteyder ikke
ud fra ordlyden kan se, om denne
er selvstændigt erhvervsdrivende.
Hvis man fastholder, at man vil
”dæmme op”, bør der stilles helt
andre krav til klarhed, idet det bør
kunne udledes direkte af lovtek-
sten, om man er erhvervsdrivende.
Det er i givet fald en vanskelig op-
gave, men den bør ikke negligeres.
ved ”selvstændigt erhvervsdri-
vende”, heller ikke i skattemæssig
henseende.
Begrebet ”selvstændigt erhvervs-
drivende” i skattemæssig hen-
seende er gennem mange år udvik-
let i praksis via en lang række afgø-
relser og domme mv.
Det findes ikke hensigtsmæssigt at
lovfæste denne definition, idet af-
grænsningen afhænger af de kon-
krete forhold.
Bemærkningerne til lovforslaget er
imidlertid søgt udbygget for at ty-
deliggøre, hvordan den konkrete
vurdering bør foretages.
Der kan i øvrigt henvises til kom-
mentaren til Landbrug & Fødeva-
rer.
SEGES mener, at bemærknin-
gerne bør udbygges væsentligt på
en lang række områder. De efterla-
der på ingen måde klarhed over
den tilsigtede retsstilling, men ska-
ber en lang række uklarheder. Det
illustreres også af, at nogle af de
vurderinger af den påtænkte lov-
ændring, der har været fremme i
medier og kommentarer fra rådgi-
vere mv., går på alt fra, at lovudka-
stet ikke forventes af få den store
betydning, til at det har betydning i
rigtig mange tilfælde. Hvis man
fastholder forslaget og ikke gør
ordlyden klarere, bør man i det
Der henvises til kommentaren til
Landbrug & Fødevarer.
Side 21 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
mindste ud af bemærkningerne
kunne udlede, hvad det er hensig-
ten, at der skal være gældende ret.
Det er ifølge SEGES uklart, hvilke
selskabsdeltagere der fremadrettet
vil og ikke vil blive anset for selv-
stændigt erhvervsdrivende.
SEGES anfører, at det i mange li-
berale erhverv er helt sædvanligt,
at tidligere lønmodtagere overgår
til at være juniorpartnere, hvor det
end ikke efter bemærkningerne er
klart, hvad der skal til for at anses
disse for selvstændigt erhvervsdri-
vende. De er som selskabsdelta-
gere i transparente selskaber med
til at bære den økonomiske risiko i
forbindelse med virksomhedens
drift og har via deres til ejerande-
len tilknyttede stemmeret indfly-
delse på virksomhedens beslutnin-
ger og er ikke længere underlagt en
arbejdsgivers instruktionsbeføjel-
ser, idet de nu netop bliver part-
nere. Derfor kan der naturligt nok
være et hierarki for at få tingene til
at fungere i det daglige i form af
managing partner eller lignende,
uden at der dermed er tale om et
arbejdsgiverforhold.
Endvidere finder SEGES det
uklart, i hvilket omfang eksiste-
rende deltagere, herunder fx part-
nere i et I/S med 5 deltagere, vil
blive ramt af lovforslaget. Eller om
fx de oprindelige partnere i
SKM2015.729.SR vil blive ramt af
den påtænkte lovændring. Eller
Det afhænger af en konkret vurde-
ring, hvornår en person skatte-
mæssigt anses for at være selvstæn-
digt erhvervsdrivende.
Der kan i øvrigt henvises til kom-
mentaren til Landbrug & Fødeva-
rer.
Side 22 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
om vindmølledeltagere eller delta-
gere i andre virksomheder vil blive
ramt.
SEGES bemærker, at et grundlæg-
gende kriterie om ”ikke underlagt
en arbejdsgivers instruktionsbefø-
jelse” ikke
behandles. Der redegø-
res ikke for, hvorledes dette skal
forstås i forhold til lovforslagets
målgruppe.
SEGES påpeger, at man med ind-
skud i et transparent selskab påta-
ger sig en reel økonomisk risiko,
bl.a. i forhold til indskuddet samt
for, at virksomheden ikke får til-
strækkeligt med kunder. Dertil
kommer, at ens stilling
i modsæt-
ning til det i bemærkningerne an-
givne
netop ændres derved, at
man bliver en del af den bestem-
mende ejerkreds.
Grundlæggende kan man om del-
tagere i de pågældende selskabsfor-
mer, herunder de liberale erhverv,
efter SEGES opfattelse sige
- At de netop bærer en økonomisk
risiko for virksomheden
- At de ikke er underlagt en in-
struktionsbeføjelse fra en arbejds-
giver
- At der ikke er nogen instrukti-
onsbeføjelser fra hvervgiveren i
form af den, der skal have ført en
sag, have lavet et regnskab, have
udført en operation mv.
- At forpligtigelserne overfor
hvervgiveren (den enkelte kunde)
er begrænset til den aftalte ordre
- osv.
Der kan henvises til kommenta-
rerne til FSR
danske revisorer
og
Landbrug & Fødevarer.
Side 23 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Alle de almindelige kriterier og
støttekriterierne må således efter
SEGES opfattelse anses for op-
fyldt.
SEGES finder det også uklart, om
flere uomtalte forhold har betyd-
ning, og i givet fald hvorledes:
- Har størrelsen af indskuddet i
forhold til den samlede kapital be-
tydning?
- Har de aftalemæssige forhold
mellem selskabet og deltageren be-
tydning?
- Har antallet af deltagere betyd-
ning?
- Har de økonomiske transaktioner
mellem selskabet og deltageren be-
tydning?
- Har karakteren af den indsats
man yder (eller ikke yder, hvis man
alene har indskudt kapital) betyd-
ning?
SEGES savner konkrete eksem-
pler
mange eksempler - der bely-
ser, hvornår man vil blive ramt og
ikke ramt af den påtænkte æn-
dring.
Hvorvidt en person skattemæssigt
kan anses for at være selvstændigt
erhvervsdrivende, afhænger af en
konkret vurdering. Det giver såle-
des ikke mening at komme med
konkrete opfundne eksempler
herpå.
Derimod indeholder lovforslagets
bemærkninger en beskrivelse af de
sædvanlige kriterier, der efter gæl-
dende praksis normalt lægges vægt
på i vurderingen af, om der forelig-
ger selvstændig erhvervsvirksom-
hed. Disse kriterier ændrer lov-
forslaget ikke på.
Det er umiddelbart opfattelsen, at
størrelsen af indskuddet i forhold
til den samlede kapital er uden be-
tydning. Det væsentlige er deltage-
rens egen økonomiske risiko.
Det aftalemæssige forhold mellem
det skattemæssigt transparente sel-
skab og deltageren vil kunne tillæg-
ges betydning, fordi det vil kunne
klarlægge, hvorvidt deltageren an-
ses for at være lønmodtager.
På samme vis vil antallet af delta-
gere også kunne have betydning,
da det er formodningen, at jo flere
deltagere, desto mindre indflydelse
må den enkelte deltagere alt andet
lige antages at have på virksomhe-
dens overordnede drift.
Side 24 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det er ikke muligt at tage stilling til
spørgsmålet om, hvorvidt økono-
miske transaktioner mellem selska-
bet og den enkelte deltager har be-
tydning, da karakteren af disse ikke
fremgår af høringssvaret.
Det vil være normalt være en for-
udsætning for, at den enkelte del-
tager kan blive kvalificeret som
lønmodtager, at den pågældende
yder en arbejdsindsats i virksom-
heden. Er den pågældende passiv
deltager, må det alt andet lige be-
tyde, at der alene vil være tale om
afkast af investering.
Bemærkningerne til lovforslaget er
udbygget for at klarlægge, hvorle-
des den konkrete vurdering skal
foretages.
SEGES finder det bemærkelses-
værdigt, at det tilsyneladende er
hensigten, at hele personens ind-
komst skal anses for løn, hvis per-
sonen bliver ramt af lovændringen.
Der er jo stadig tale om et sel-
skabsindskud, og der bør
som
ved kapitalselskaberne
ske en an-
den beskatning af afkastet heraf.
Der henvises til kommentaren til
Landbrug & Fødevarer.
Hvis forslaget fastholdes, efterlyser
SEGES en uddybende beskrivelse
af, hvad der fx sker med de ejeran-
dele, man som deltager har haft i
fx afskrivningsberettigede aktiver,
herunder om der skal ske en op-
hørsbeskatning og i givet fald
hvornår og i hvilket omfang, idet
SEGES antager, at der er tale om
Selve afkastet af investeringen som
ejer af en andel i den skattemæssigt
transparente enhed vil blive be-
skattet som afkast og ikke som
løn. Beskatningen vil ske efter et
nettoprincip ud fra, hvilken type
afkast der er tale om.
Side 25 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
overgang fra at være erhvervsdri-
vende til at være lønmodtager.
SEGES mener derudover, at der
bør redegøres for de skattemæs-
sige konsekvenser af, at deltagerne
får deres ejerandele udbetalt igen.
Der kan i øvrigt henvises til kom-
mentaren til Landbrug & Fødeva-
rer.
SEGES antager, at en lovændring
vil være hindrende for en struktur-
udvikling indenfor flere liberale er-
hverv, idet det ved f.eks. fusioner
vil være usikkert, om man er selv-
stændigt erhvervsdrivende i den
fusionerede (større) virksomhed.
SEGES antager også, at en lovæn-
dring vil sætte skattemæssige hin-
dringer op i forhold til helt legi-
time glidende generationsskifter i
flere virksomheder drevet i I/S,
K/S og P/S, som følge af stor en
usikkerhed over, hvad der skal til
for at være selvstændigt erhvervs-
drivende, så man ikke tør tage
chancen med at blive ”juniordelta-
ger”.
Derudover er der angiveligt i visse
brancher en tradition for, at man
først bliver en del af partnerskabet
i den lokale del af virksomheden.
Under visse omstændigheder kan
man herefter blive partner i den
landsdækkende virksomhed.
Det vil være nødvendigt at fore-
tage en konkret vurdering af den
enkelte deltager, og om denne kan
kvalificeres som selvstændigt er-
hvervsdrivende efter fusionen eller
under det glidende generations-
skifte.
Det er vurderingen, at lovforslaget
ikke stiller unødvendige hindringer
i vejen for fusioner eller glidende
generationsskifter i virksomhe-
derne.
Det er dog opfattelsen, at jo større
en sammenslutning er efter fusion,
des mindre må det formodes, at
den enkelte deltagers selvstændig-
hed og indflydelse bliver. Dette
kan have betydning for vurderin-
gen af, hvorvidt deltagerne efter-
følgende kan anses for at være
selvstændigt erhvervsdrivende.
Det bemærkes endvidere, at der i
tvivlstilfælde er mulighed for at an-
mode SKAT om et bindende svar
om den skattemæssige behandling
af deltagerne i forbindelse med en
fusion eller et generationsskifte.
Herved kan der skabes klarhed om
deltagernes skattemæssige kvalifi-
kation som selvstændigt erhvervs-
drivende eller lønmodtagere.
Side 26 af 27
L 194 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1748168_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SRF Skattefaglig For-
ening
SRF Skattefaglig Forening har in-
gen bemærkninger til forslaget.
Side 27 af 27