Retsudvalget 2016-17
L 19 Bilag 1
Offentligt
1671973_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Politikontoret
Bjarke Gano
2016-19203-1002
2087378
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
udkast til lov om ændring af lov om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning (Strakstilhold)
1. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 31. august 2016 til den 28.
september 2016 været i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Den Danske Dommerforening, Dommerfuld-
mægtigforeningen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af
Statsadvokater, Politiforbundet, Politidirektørforeningen, Advokatrådet,
Danske Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Amnesty Inter-
national, Rigsombudsmanden i Grønland, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Dansk Journalistforbund, Dansk PEN, Dansk Socialrådgiverforening, Dan-
ske Medier, Danske Regioner, Det Kriminalpræventive Råd, Dokumenta-
tions- og Rådgivningscentret om Racediskrimination, Forbrugerrådet
Tænk, Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder, Joan-Søstrene,
Danner, Kvinderådet, Landsorganisation af Kvindekrisecentre (LOKK),
Landsforeningen Hjælp Voldsofre, Offerrådgivningen i Danmark, Dansk
Stalking Center, Justitia, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), KL, Fagligt
Fælles Forbund – 3F, Retspolitisk Forening, Rådet for Etniske Minoriteter,
SOS mod Racisme og Trykkefrihedsselskabet.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende:
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 19 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Østre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter, Domstolsstyrel-
sen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Dommerfuldmægtigforeningen, Forenin-
gen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet, Advokatrådet, Landsforenin-
gen af Forsvarsadvokater, Det Kriminalpræventive Råd, Danske Medier,
Forbrugerrådet Tænk, Institut for Menneskerettigheder, Joan-Søstrene,
Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK), Landsforeningen
Hjælp Voldsofre, Offerrådgivningen i Danmark, Dansk Stalking Center og
Retspolitisk Foreningen.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført med
kursiv.
2. Høringssvarene
2.1. Generelt
Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Politiforbundet, Dan-
ske Medier, Dommerfuldmægtigforeningen og Sø- og Handelsretten
har ingen bemærkninger til lovudkastet.
Østre Landsret, samtlige byretter og Forbrugerrådet Tænk
ønsker ik-
ke at udtale sig om lovudkastet.
Landsorganisationen for Kvindekrisecentre (LOKK)
imødeser enhver
forbedring af stalkingudsattes rettigheder og kan således til fulde støtte
lovforslaget.
Offerrådgivningen
er ligeledes positive over for alt, der kan
forbedre stalkingofres situation.
Det Kriminalpræventive Råd
støtter lovudkastet og ser endvidere posi-
tivt på de tiltag i udspillet ”Stop Stalking”, der bl.a. sigter mod uddannelse
og træning af fagpersoner, rådgivnings- og behandlingstilbud samt bedre
viden om stalking.
Institut for Menneskerettigheder
bemærker, at staten har en positiv for-
pligtelse til effektivt at beskytte den enkelte mod andre private personers
krænkelse af privatlivet. Forslaget må anses som en forbedring af ofres
hurtige adgang til beskyttelse mod stalking, ligesom det er meget positivt,
at regeringen i udspillet ”Stop Stalking” også vil iværksætte tiltag til at
styrke politiets håndtering af sager om stalking.
2
L 19 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Dansk Stalking Center
hilser generelt lovforslaget velkomment. En ved-
tagelse af lovforslaget sender således et klart signal om, at stalking skal ta-
ges alvorligt. Hurtig indgriben og anvendelse af strakstilhold vil styrke be-
skyttelsen af personer udsat for chikane, forfølgelse og stalking, ligesom
strakstilhold vil være stalking- og voldsforebyggende.
Hjælp Voldsofre
finder det glædeligt, at der arbejdes på at indføre hjem-
mel til et strakstilhold og har noteret sig, at det bærende hensyn i udkastet
virkelig er den forurettede.
Joan-Søstrene
anfører, at lovforslaget giver en tiltrængt mulighed for en
hurtigere reaktion over for gerningsmændene, og det kan Joan-Søstrene ud
fra erfaringerne fra brugerne af rådgivningen kun hilse velkomment.
Foreningen af Offentlige Anklagere
bemærker, at gennemførelse af for-
slaget vil medføre et øget forbrug af juristressourcer i anklagemyndighe-
den, da der efter forslaget fremover typisk skal træffes to forvaltningsretli-
ge afgørelser i sager om tilhold.
2.2. Bemærkninger angående retssikkerhed og sagsbehandlingsfristen
Hjælp Voldsofre
anfører, at der i lovforslaget er foretaget en helt rimelig
afvejning af hensynet til den forurettede på den ene side og den, tilholdet
rettes mod, på den anden side.
Institut for Menneskerettigheder
vurderer, at lovforslaget ikke i sig selv
giver anledning til bekymring for vilkårlige eller uproportionale indgreb i
retten til respekt for privatlivet for den person, der meddeles tilhold. Reg-
lernes implementering vil imidlertid have betydning for denne vurdering.
Det bør derfor efter instituttets opfattelse inden for en kortere årrække un-
dersøges, hvorvidt målet for sagsbehandlingstiden for politidirektørens en-
delige afgørelse om tilhold mv. efterleves i praksis, ligesom det inden for
en kortere årrække bør evalueres, om forslaget har ført til en hurtigere be-
skyttelse af ofre for stalking.
Advokatrådet
forudsætter, at der ikke er tilsigtet nogen ændring i forhold
til, hvem der har kompetencen til at træffe en afgørelse om tilhold. Lovfor-
slaget indebærer ifølge Advokatrådet, at retssikkerheden svækkes for den,
som tilholdet retter sig imod. I de fleste tilfælde vil man kunne opnå en til-
svarende beskyttelse af den forurettede ved at øge fokuseringen på sager
om forfølgelse og chikane. Herudover forekommer det i strid med almin-
3
L 19 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
delige proportionalitetsprincipper, at et strakstilhold tidsmæssigt kan ud-
strækkes i længere tid end et tilhold, som meddeles på baggrund af et stær-
kere mistankekrav. Derfor foreslås det, at der for så vidt angår den tids-
mæssige grænse for et strakstilhold skal sikres parallelitet i forhold til til-
hold efter de gældende regler, således at der også skal være en tidsmæssig
grænse på 5 år.
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
kan ikke støtte lovforslaget.
Landsforeningen finder det således betænkeligt, at man lemper retssikker-
heden for de personer, som et tilhold rettes mod. Det sker dels i forhold til
mistankekravet, idet det ikke længere er et krav, at der er begrundet mi-
stanke mod den pågældende person, og dels i forhold til hvem, der kan ud-
stede et tilhold, idet det hidtil har været juristerne hos politiet, der kan ud-
stede tilhold. Det kan frygtes, at politipersonalet ikke har den fornødne ud-
dannelsesmæssige baggrund til at overholde de forvaltningsretlige regler,
som skal iagttages, når der skal udstedes et strakstilhold. Endelig findes
det betænkeligt, at der ikke fastsættes en absolut tidsmæssig grænse for ud-
strækningen af et strakstilhold.
Retspolitisk Forening
anerkender behovet for at pålægge et strakstilhold,
og at det derfor formentlig er nødvendigt at lempe mistankekravet. Der ses
dog allerede i praksis eksempler på, at mistankekravet er lempet betydeligt
til et niveau, som ligner det i lovforslaget. Der opstilles i lovforslaget en
frist på 60 dage for politidirektørens behandling af et tilhold, hvilket i
praksis kommer til at indebære, at strakstilhold virker som midlertidige til-
hold betinget af yderligere undersøgelser. Derfor forekommer det nærlig-
gende at foreslå regelsættet om tilhold revideret i sin helhed, således at et
tilhold i almindelighed bør pålægges med en behandlingsfrist på 60 dage,
og der indføres en passende sanktion for grundløse anmeldelser.
Den foreslåede ordning i lovforslaget går ud på, at der fremover gives mu-
lighed for at meddele en foreløbig afgørelse om tilhold (et såkaldt
strakstilhold), som midlertidigt skal beskytte den forurettede og eventuelt
medlemmer af forurettedes husstand, indtil der af politidirektøren kan
træffes en endelig afgørelse angående tilhold eller opholdsforbud.
Strakstilholdet omfatter de samme typer af forbud og har samme retsvirk-
ning som et tilhold, der meddeles efter de gældende bestemmelser i til-
holdsloven.
Det er ikke formålet med lovforslaget at ændre på kompetencen til at træf-
fe afgørelse om tilhold, hvad enten der er tale om en foreløbig eller ende-
4
L 19 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
lig afgørelse om tilhold. Det følger således af tilholdslovens § 15, stk. 2
(som ikke foreslås ændret), at afgørelser om bl.a. tilhold træffes af politidi-
rektøren. Som følge af bemærkningerne fra Advokatrådet og Landsforenin-
gen af Forsvarsadvokater om kompetencespørgsmålet har Justitsministeri-
et præciseret yderligere i lovforslagets almindelige bemærkninger og be-
mærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, at afgørelser om tilhold, herun-
der strakstilhold, træffes af politidirektøren.
Der er ved forslaget til udformningen af mistankekravet (”rimelig grund er
mistænkt”) tilsigtet en væsentlig lempelse af kravet til mistankens styrke i
forhold til det almindelige mistankekrav efter tilholdslovens § 2, stk. 1, nr.
1 (”begrundet mistanke”). Det lavere mistankekrav indebærer, at oplys-
ningerne i sagen på tidspunktet for meddelelse af et strakstilhold ikke nød-
vendigvis skal vurderes at kunne føre til, at der efterfølgende vil kunne
meddeles et tilhold efter tilholdslovens § 2 eller et opholdsforbud efter § 4.
Det er Justitsministeriets vurdering, at den foreslåede ordning vil kunne
bidrage til, at den forurettede hurtigt og effektivt beskyttes, og samtidig
gøres det omgående klart for den, der krænker den forurettedes fred, at
den forurettede ikke ønsker kontakt, og at den part, tilholdet rettes mod,
kan drages til ansvar ved at tilsidesætte dette ønske.
Politiet kan efter meddelelse af et strakstilhold foretage yderligere efter-
forskning i sagen, herunder bl.a. indhente teleoplysninger, fremsætte edi-
tionsbegæringer eller foretage afhøringer, ligesom forurettede efterfølgen-
de kan fremkomme med yderligere oplysninger til brug for sagen. En så-
dan beskyttelse af den forurettede vil efter Justitsministeriets opfattelse ik-
ke kunne opnås uden en ændring af de gældende regler.
Den foreslåede ordning har således positive konsekvenser for den, tilhol-
det skal beskytte, fordi der i visse tilfælde hurtigt kan indtræde en midlerti-
dig beskyttelse. Det lavere mistankekrav og muligheden for at træffe afgø-
relse på et mere foreløbigt grundlag må samtidig anses at kunne have ne-
gative retssikkerhedsmæssige konsekvenser for den, tilholdet rettes mod.
På grund af de anførte retssikkerhedsmæssige konsekvenser bør et
strakstilhold derfor ikke gives i alle sager om chikane og forfølgelse. Der-
for har Justitsministeriet fundet det nødvendigt at begrænse adgangen til
at meddele et strakstilhold til de situationer, hvor den, som strakstilholdet
rettes mod, ikke har en rimelig interesse i at kontakte den anden.
5
L 19 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
I forlængelse af dette har Justitsministeriet overvejet, om der bør fastsæt-
tes en tidsmæssig grænse for varigheden af et strakstilhold. Da dette imid-
lertid vil kunne give et vist incitament til at forhale politiets sagsbehand-
ling for den, som tilholdet rettes mod, har ministeriet fundet, at et strakstil-
hold bør gælde, indtil der af politidirektøren træffes en endelig afgørelse
angående tilhold eller opholdsforbud (eller at der i øvrigt træffes afgørelse
om tilbagekaldelse af strakstilholdet).
For at sikre at strakstilholdet inden for rimelig tid følges op af en endelig
afgørelse angående tilhold eller opholdsforbud, hvis ikke politidirektøren
forinden – f.eks. på forurettedes foranledning – har tilbagekaldt strakstil-
holdet, foreslås det, at den endelige afgørelse angående tilhold eller op-
holdsforbud så vidt muligt skal træffes af politidirektøren senest 60 dage
efter at afgørelsen om strakstilhold er forkyndt.
Det ligger således i den foreslåede ordning, at et strakstilhold skal have en
begrænset varighed. Kun særlige forhold, som ikke kan tilregnes politiet,
kan begrunde, at den endelige afgørelse ikke træffes inden for senest 60
dage. Dette kan f.eks. være tilfældet som følge af, at den, tilholdet rettes
mod, undgår politiets henvendelser, eller det er nødvendigt at foretage
særligt langvarige efterforskningsskridt.
Den begrænsede varighed af et strakstilhold sammenholdt med, at
strakstilholdet ikke skal gives, når der foreligger en rimelig interesse i at
kontakte den anden, medvirker efter Justitsministeriet opfattelse til, at
strakstilholdet ikke bør kunne anses som et særligt forstyrrende indgreb i
den pågældendes frihed.
Justitsministeriet vil senest 3 år efter lovens ikrafttræden via Rigsadvoka-
ten bede de regionale statsadvokater om en udtalelse vedrørende statsad-
vokaternes foreløbige erfaringer med behandlingen af klager over
strakstilhold, herunder strakstilholdenes tidsmæssige udstrækning. I den
forbindelse skal det også undersøges, i hvilket omfang strakstilholdet an-
vendes i de forskellige politikredse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2, 2.3.2 og 5 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger og bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
2.3. Mistankekravet mv.
6
L 19 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Joan-Søstrene
ønsker en klarere vejledning om, hvad der forstås som ”ri-
melig grund er mistænkt” i lovforslagets § 1, nr. 1 (§ 2 a, stk. 1, nr. 1) for
dermed at sikre en ensartet anvendelse af loven i landets politikredse. Det
er væsentligt, at der er det fornødne kendskab til reglerne, hvilket er afgø-
rende for, at reglerne bliver anvendt. Derfor opfordres der til, at de rele-
vante personer modtager uddannelse i strakstilholdet.
”Rimelig grund” skal ifølge bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1,
forstås i overensstemmelse med eksempelvis retsplejelovens § 755 om an-
holdelse og tilholdslovens § 2, stk. 3. Det indebærer, at der skal være visse
konkrete holdepunkter for at antage, at den forurettede af den anden er
krænket som anført i lovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Det vil således bero på et konkret skøn, der foretages af politiet, om der i
den enkelte sag foreligger tilstrækkelige oplysninger til at opfylde mistan-
kekravet. Dette kan f.eks. bero på forurettedes forklaring, herunder særligt
når oplysninger fra udenforstående, breve, sms-beskeder, e-mails eller en
oversigt over modtagne opkald støtter forklaringen, der i øvrigt forekom-
mer troværdig. Herudover kan der lægges vægt på indholdet og karakte-
ren af henvendelserne, parternes indbyrdes relation og forurettedes for-
hold. En enkelt grov henvendelse vil også kunne opfylde mistankekravet.
En mistanke kan efter omstændighederne ligeledes være til stede, hvis den,
tilholdet retter sig mod, tidligere har fået tilhold eller opholdsforbud i for-
hold til den forurettede eller medlemmer af dennes husstand. Desuden kan
der foreligge en mistanke, hvis den pågældende tidligere har fået tilhold i
forhold til andre, som er uvedkommende for den pågældende, og det nye
forhold også vedrører en påstået krænkelse af en fremmed og uvedkom-
mende person.
Som led i det fælles udspil ”Stop Stalking” fra marts 2016 fra Justitsmini-
steriet og Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling blev der
iværksat en styrkelse af politiets håndtering af sager om stalking, forføl-
gelse og chikane. Det fremgår således som en del af udspillet, at de perso-
ner, der er udsatte for stalking, skal have den hjælp, de har brug for fra
politiet. Rigspolitiet er derfor i færd med at udarbejde retningslinjer for
den praktiske håndtering af sådanne sager, der skal sikre, at sagerne op-
rettes og behandles mere ensartet og efter en ”best practice”. Retnings-
linjerne vil bl.a. beskrive muligheden for iværksættelse af et strakstilhold,
herunder de nærmere betingelser herfor.
7
L 19 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Endvidere vil anvendelsen af strakstilhold blive nærmere beskrevet i for-
bindelse med en kommende opdatering af afsnittet om tilholdssager i Rigs-
advokatens meddelelse.
2.4. Rimelig interesse i at kontakte den anden
Joan-Søstrene
finder det beklageligt, at det er opgivet at sikre mennesker,
der er udsat for stalking fra et familiemedlem, den anden forælder til et
fællesbarn, en nabo eller lignende. Det burde være muligt i konkrete situa-
tioner at opnå et ”delvist” tilhold, som udelukker, at den, tilholdet retter sig
mod, må opsøge den forurettede uden for de rammer, som følger f.eks. af
en samværsafgørelse.
Dansk Stalking Center
anbefaler, at en bestemmelse om strakstilhold og-
så omfatter gruppen af stalkingudsatte, hvor der også er samværsrelaterede
forhold omkring fællesbørn. Det er erfaringen, at en del sager, som invol-
verer uenighed om samværsforhold, misforstås og tolkes som indbyrdes
samværskonflikter frem for, at handlingerne ses som reel stalking. Stalking
i disse sager kræver særlig viden og håndtering, men et strakstilhold kan
være et afgørende forebyggende element i sagshåndteringen. Det er ikke
usædvanligt, at stalking i disse sager kan udvikle sig til f.eks. vold og i ek-
streme situationer til drab. I hvert fald i de sager, hvor der ikke er samvær-
sret, bør det ikke være vanskeligt at skelne mellem stalking og konflikt, da
modparten således ikke bør have en rimelig interesse i kontakt. Som styr-
kelse og sikring af korrekt identificering og sagsbehandling af denne sags-
type anbefales, at der udpeges særligere nøglepersoner ved politiet, som
uddannes og trænes i håndtering af alle typer stalkingsager.
Det Kriminalpræventive Råd
anser det som hensigtsmæssigt, at mulig-
heden for strakstilhold begrænses til situationer, hvor mistænkte ikke har
en rimelig interesse i at kontakte den anden.
Hjælp Voldsofre
mener, at kravet om, at den mistænkte ikke skal have en
rimelig interesse i at kontakte den anden betyder, at der ikke er bekymrin-
ger i forhold til retssikkerheden, ligesom der på den måde opnås sikkerhed
for, at muligheden for strakstilhold ikke misbruges.
Et tilhold indebærer et indgreb i den personlige frihed for den, som tilhol-
det rettes mod. Da et strakstilhold som nævnt i afsnit 2.1 ovenfor vil kunne
meddeles allerede, når en person med rimelig grund er mistænkt for at
krænke en anden, har Justitsministeriet fundet, at muligheden for at give et
8
L 19 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
strakstilhold bør begrænses til de situationer, hvor den, som strakstilholdet
rettes mod, ikke har en rimelig interesse i at kontakte den anden, jf. forsla-
get til § 1, nr. 1.
Den krænkende part vil navnlig ikke have en rimelig interesse i at kontakte
den anden, hvor den formodede krænkelse mv. foretages af en for den
forurettede fremmed og uvedkommende person eller i forhold til bekendte
eller personer, som den forurettede har afbrudt forholdet til eller ikke øn-
sker at indgå i et forhold med. Derimod foreligger der en rimelig interesse
i kontakt, hvor der er en saglig, objektiv begrundelse for en regelmæssig
kontakt, f.eks. hvor parterne har (umyndige) fællesbørn, er i familie med
hinanden (nære familierelationer), er naboer eller i handels- og erhvervs-
mæssige forhold.
Betingelsen medfører efter Justitsministeriets opfattelse, at indgrebet har
begrænset intensitet, hvilket – sammen med kravet til politidirektøren om,
at den endelige afgørelse angående tilhold og opholdsforbud så vidt muligt
skal træffes senest 60 dage efter forkyndelse af strakstilholdet – medvirker
til, at strakstilholdet ikke bør kunne anses som et særligt forstyrrende ind-
greb i den pågældendes frihed.
Herudover udelukker betingelsen anvendelsen af et strakstilhold i de kom-
plicerede sager. Dette er efter Justitsministeriets opfattelse hensigtsmæs-
sigt bl.a. under hensyntagen til, at strakstilholdet er en afgørelse, der skal
kunne træffes hurtigt og på baggrund af et mere foreløbigt grundlag. Der-
for bør strakstilholdet ikke anvendes i de sager, hvor en nærmere undersø-
gelse af hensyn til bl.a. risikoen for misbrug og optrapning af en konflikt
bør afventes. Ordningen vil f.eks. ikke omfatte sager, som udspringer af
uenighed om samværsretten til fællesbørn (hvad enten der aktuelt består
samværsret eller ikke) eller nabostridigheder.
Det skal dog understreges, som det også fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, at politiet som hidtil skal vurdere, om der er behov for, at der
så vidt muligt træffes en særlig hurtig afgørelse om tilhold, herunder ved
brug af en telefonisk partshøring, hvis et strakstilhold ikke kan anvendes.
Strakstilholdet har i øvrigt ikke til formål at træde i stedet for eller ændre
på politiets anvendelse af andre tiltag i relation til stalking, forfølgelse og
chikane. For eksempel bør politiet fortsat benytte sig af uformelle forma-
ninger, hvis der f.eks. er grund til at tro, at personen vil ændre sin adfærd
som følge af en formaning.
9
L 19 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Som anført i afsnit 2.1 ovenfor, falder det uden for formålet med dette lov-
forslag at regulere, hvilke personer, der har kompetence til at træffe afgø-
relse om tilhold. Det følger således af tilholdslovens § 15, stk. 2, at afgø-
relser om bl.a. tilhold træffes af politidirektøren.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.2 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger og bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
2.5. Domstolsprøvelse
Retspolitisk Forening
finder det uacceptabelt, at et tilhold ikke er under-
lagt domstolskontrol. På samme måde som opholdsforbud og bortvisning
er et tilhold meget indgribende ikke alene i relation til den pågældendes
egen frihed, men også i relation til afgørelser om forældremyndighed,
bopælsret og samvær. Det foreslås præciseret i den relevante lovgivning, at
et tilhold ikke kan lægges til grund for en afgørelse om f.eks. forældre-
myndighed og samvær, medmindre tilholdet er stadfæstet af en domstol.
Herved sikres, at tilholdet ikke misbruges til at opnå en fortrinsstilling.
Lovforslaget går ud på at indføre et midlertidigt tilhold (et såkaldt
strakstilhold), som omfatter de samme typer af forbud og har samme
retsvirkning som et tilhold, der meddeles efter de gældende bestemmelser i
tilholdsloven.
Det er således ikke formålet med lovforslaget at ændre de gældende regler
om klage eller domstolsprøvelse af afgørelser om tilhold, hvad enten der
er tale om en foreløbig eller endelig afgørelse om tilhold, ligesom det ikke
er formålet med lovforslaget at foretage ændringer af anden lovgivning,
herunder foretage en ændring af reglerne om forældremyndighed eller
samvær.
Afgørelser om tilhold kan i medfør af tilholdslovens § 15, stk. 3 (som ikke
foreslås ændret), påklages til Statsadvokaten. Statsadvokatens afgørelse
kan ikke påklages. Herudover kan en afgørelse om tilhold i overensstem-
melse med de almindelige regler for prøvelse af forvaltningsafgørelser
indbringes for domstolene.
I forhold afgørelser om opholdsforbud og bortvisning gælder der særlige
regler i tilholdsloven. Det fremgår af lovens § 17, stk. 1, at den, der gives
10
L 19 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
opholdsforbud eller bortvises, inden 14 dage efter, at afgørelsen er for-
kyndt, kan kræve, at politiet indbringer afgørelsen for byretten.
Reglerne er baseret på Strafferetsplejerådets betænkning fra 2011 (be-
tænkning nr. 1526/2011). I forhold til domstolsprøvelse foreslog Straffe-
retsplejerådet alene en særlig hurtig og let adgang til domstolsprøvelse i
forhold til opholdsforbud og bortvisning under henvisning til, at der ved
disse foranstaltninger var tale om et ikke ubetydeligt indgreb, jf. betænk-
ningen side 213. For så vidt angår bortvisning var der tale om en viderefø-
relse af de dagældende regler.
2.6. Adgangen til at tage et tilhold med til udlandet
Offerrådgivningen
mener, at det også skal være muligt at få et tilhold
med til udlandet, således at den forurettede ikke skal søge om tilhold i
hvert enkelt land, vedkommende vil opholde sig i.
Muligheden for at kunne tage et tilhold med til udlandet afhænger af, om
det pågældende land anerkender danske afgørelser om tilhold, herunder
strakstilhold.
Inden for den Europæiske Union gælder Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/99/EU af 13. december 2011 om den europæiske beskyttel-
sesordre og Europa-Parlamentets og Rådets forordning 606/2013 (EU) af
12. juni 2013 om gensidig anerkendelse af beskyttelsesforanstaltninger i
civilretlige spørgsmål. Retsakterne udgør tilsammen et system, som inde-
bærer, at en beskyttelsesforanstaltning (f.eks. et tilhold), der er truffet i et
EU-medlemsland, som udgangspunkt anerkendes i et andet medlemsland.
Danmark er imidlertid på grund af retsforbeholdet ikke omfattet af de på-
gældende retsakter, som derfor ikke er bindende for og ikke finder anven-
delse i Danmark.
3. Lovforslaget
Det fremsatte lovforslag adskiller sig på følgende punkter fra det lovudkast,
der blev sendt i høring den 31. august 2016:
1.
Det er flere steder i lovforslaget præciseret, at afgørelser om til-
hold, herunder strakstilhold, træffes af politidirektøren.
11
L 19 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2.
Det fremgår af pkt. 2.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
at det ikke bør tillægges selvstændig betydning ved vurderingen af
strafansvaret for overtrædelse af et strakstilhold, om politidirektø-
rens endelige afgørelse går ud på, at betingelserne for tilhold efter §
2 eller opholdsforbud efter § 4 også er opfyldt.
3.
Eksemplerne i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, om
hvornår der foreligger en rimelig interesse i at kontakte den anden
er yderligere præciseret.
4.
Der er herudover foretaget præciserende og redaktionelle ændrin-
ger.
12