Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 187 Bilag 1
Offentligt
1741375_0001.png
NOTAT
Notat vedrørende høringssvar i forbindelse med forslag til lov om
ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om ejendomskreditsel-
skaber og lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.
(Øget
gennemsigtighed og mobilitet på realkreditmarkedet)
(APRIL I)
1. Indledning
Lovforslaget har til hensigt at gennemføre den politiske aftale, som rege-
ringen indgik med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Ven-
stre og Socialistisk Folkeparti den 26. januar 2017 om øget gennemsig-
tighed og mobilitet på realkreditmarkedet. Alternativet har efterfølgende
tilsluttet sig aftalen.
Lovforslaget har været sendt i høring i perioden fra den 24. februar 2017
til den 10. marts 2017. Der er modtaget 21 høringssvar, heraf 8 med be-
mærkninger.
2. Generelle bemærkninger
Der vurderes overordnet at være tilslutning til lovforslagets formål om at
sikre øget mobilitet på realkreditmarkedet.
Finans Danmark har angivet tre overordnede kommentarer vedr. definiti-
onen af realkreditlignende lån, lige konkurrencevilkår mellem penge- og
realkreditinstitutter samt ikrafttrædelsestidspunktet.
Nationalbanken har peget på, at en længere varslingsperiode for realkre-
ditlignende lån skaber et potentielt mismatch mellem finansierings- og
indtægtssiden for disse lån, og at mulighed for at flytte lån, hvor låne-
grænsen er overskredet fjerner et sundt princip i dansk realkredit.
Forbrugerombudsmanden lægger i sit høringssvar til grund, at det ikke er
hensigten med lovforslaget at indskrænke Forbrugerombudsmandens
kompetencer.
Forbrugerrådet har svaret, at lovforslaget er et skridt i den rigtige retning,
men mener, at den fulde kurtage og kursskæring burde forbydes i forbin-
delse med indfrielse i varslingsperioden.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer, at lovforslaget indeholder
gode elementer, som vil gavne konkurrencen.
Dansk Industri og Landbrug & Fødevarer peger på, at det ligeledes er
vigtigt, at der skabes bedst mulige rammer for realkreditlån til erhvervs-
kunder.
L 187 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1741375_0002.png
2/15
Mybanker mener, at lovforslaget forfordeler den offentlige prisportal
”Tjek Boliglån”, idet institutterne er forpligtet til at henvise til
denne i sit
varsel til kunderne.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter gennemgås og kom-
menteres nedenfor.
3. Bemærkninger til konkrete emner
Kommenteringen af høringssvarene vil ske med udgangspunkt i følgende
overordnede opdeling:
3.1. Forbrugerbegrebet
3.2. Definitionen af et realkreditlignende lån
3.3. Varslingsreglerne
3.3.1. Anvendelsen af varslingsregler mv. for visse realkreditlig-
nende lån
3.3.2. Afgrænsning af hvilke gebyrændringer, der skal varsles
3.3.3. Begrundelsens indhold
3.3.4. Krav om varsling på papir eller andet varigt medium
3.3.5. Konsekvenser af manglende overholdelse af varslingsreg-
lerne
3.4. Indfrielse
3.5. Lån, hvor lånegrænsen er overskredet
3.5.1. Flytning af lån, hvor lånegrænsen er overskredet
3.5.2. Finansiering af lån ud over lånegrænsen
3.5.3. Mulighed for pengeinstitutter til at indlægge nye lån, hvor
lånegrænsen er overskredet, i et register med fælles fun-
ding
3.5.4. Kravet om at det foranstående lån skal være et realkredit-
lån
3.6. Afdragsfrihed ved lån, hvor lånegrænsen er overskredet
3.6.1. Den afdragsfri periode
3.6.2. Krav til dokumentation for allerede udnyttet afdragsfrihed
3.7. Forbrugerombudsmandens kompetence
3.8. Ikrafttræden
3.1. Forbrugerbegrebet
Finans Danmark anfører, at der bør anvendes det samme forbrugerbegreb
i § 53 b som i bekendtgørelse om god skik for boligkredit.
Endvidere har Landbrug og Fødevarer anført, at lovforslagets regler om
varsling og indfrielsesgebyrer også bør omfatte erhvervskunder, fordi der
også på dette område er behov for øget gennemsigtighed og mobilitet.
Dansk Industri har tillige påpeget, at det er vigtigt, at der fra politisk side
arbejdes på at skabe de bedst mulige rammer for realkreditlån til er-
hvervslivet.
L 187 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1741375_0003.png
3/15
Kommentar
Der er ikke forskel i definitionen af forbrugerbegrebet som det anvendes i
lovforslaget og i bekendtgørelse om god skik for boligkredit.
De foreslåede regler om varsling og indfrielsesgebyrer omfatter kun for-
brugere på linje med den politiske aftale, der fokuserer på privatkunde-
markedet. Afgrænsningen af den personkreds, der er omfattet af forbru-
gerbeskyttende regler, er principiel og bør flugte med anvendelse af be-
grebet i øvrigt.
3.2. Definition af et realkreditlignende lån
Finans Danmark anfører, at definitionen på et realkreditlignende lån er
for bred, fordi den omfatter alle pengeinstitutlån over 100.000 kr. med
pant i fast ejendom. Herved omfattes en række pengeinstitutlån, som
f.eks. forbrugslån og billån. Da lovforslaget indeholder en række byrder
for realkreditlignende lån, vil det medføre, at disse lån vil blive dyrere.
Finans Danmark finder derfor, at der i lovforslaget bør indsættes en be-
grænsning, så kun lån med en løbetid på 11 år eller mere er omfattet. Lå-
net skal endvidere være sikret ved pant, der kan ligge til sikkerhed for
udstedelse af særligt dækkede obligationer eller lignende. I tillæg til disse
betingelser skal realkreditlignende lån kun omfatte lån på mindst 100.000
kr., som på tidspunktet for lånets udstedelse ligger inden for de lånegræn-
ser, der gælder for pant i ejerboliger og fritidshuse beliggende i Danmark.
Herudover anfører Finans Danmark, og at det bør sikres, at bestemmelsen
kun omfatter lån sikret ved pant i ejerboliger og fritidshuse beliggende i
Danmark.
Konkurrence og Forbrugerstyrelsen finder, at det er uhensigtsmæssigt,
hvis f.eks. billån bliver omfattet af definitionen på et realkreditlignende
lån, fordi disse lån derved vil kunne blive dyrere.
Kommentar
I forhold til løbetid skal der sikres en balance, så løbetiden ikke fastsættes
så lavt at f.eks. billån med pant i fast ejendom til i pengeinstitutter omfat-
tes, men samtidig skal løbetiden ikke sættes så højt, at en uhensigtsmæs-
sig stor andel af lån ikke bliver omfattet. Finans Danmark har oplyst, at
omfanget af realkreditlån med en løbetid på 10 år eller derunder skøns-
mæssigt udgør 2 pct. af udlånet til ejerboliger og fritidshuse og 4 pct. af
lånene, hvilket svarer til et udlån på ca. 30 mia. kr. og ca. 56.000 lån.
Det vurderes, at den af Finans Danmark foreslåede definition af et real-
kreditlignende lån generelt indeholder en fornuftig afgrænsning af, hvilke
lån der bør betegnes som realkreditlignende lån. Lovforslagets definition
bør tilpasses dette forslag. Den ændrede definition vil medføre, at hver-
ken kassekreditter eller typiske billån vil blive anset for at være et real-
kreditlignende lån. Det er vurderingen, at afgrænsning, der indebærer at
L 187 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1741375_0004.png
4/15
lån med en løbetid på over 10 år er omfattet af reglerne skaber en hen-
sigtsmæssig balance.
Da ejendomskreditselskaber ikke kan udstede særligt dækkede obligatio-
ner, udformes definitionen af et realkreditlignende lån således, at dette
skal være sikret ved pant i fast ejendom bortset fra ejerpantebreve eller
skadesløsbreve. Det svarer til de former for pant, der kan ligge til sikker-
hed for dansk udstedte særligt dækkede obligationer.
Det vurderes endvidere, at det bør præciseres, at bestemmelsen som fore-
slået kun omfatter lån sikret ved pant i ejerboliger og fritidshuse belig-
gende i Danmark.
3.3. Varslingsreglerne
3.3.1. Anvendelsen af varslingsreglerne mv. for visse realkreditlig-
nende lån
Finans Danmark anfører, at reglerne om varsling og forbud mod indfriel-
sesgebyrer ikke bør finde anvendelse i forbindelse med refinansiering af
realkreditlignende lån, der sker med et interval på 40 måneder eller mere.
Dette sker for at ligestille realkreditlignende lån med realkreditlån, hvor
der ikke skal ske varsling i forbindelse med refinansiering. Forbrugerne
er allerede ved optagelsen af et realkreditlignende lån opmærksomme på,
at der skal ske en refinansiering af dette lån. Refinansieringen kan derfor
anses for at være varslet, dog uden at forbrugeren har kendskab til, hvil-
ken rente der finder anvendelse efter refinansieringen.
Nationalbanken anbefaler, at varslingsperioden ikke hæves for realkredit-
lignende lån udstedt af pengeinstitutter. Disse lån er fundet fundamentalt
forskellige fra realkreditlån, hvor låntagers rente overvæltes direkte fra
obligationsrenten. En øget varslingsperiode skaber et potentielt mismatch
mellem finansierings- og indtægtssiden for realkreditlignende lån.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har som uafhængig konkurrence-
myndighed oplyst, at de foreslåede varslingsregler kan medføre, at et
pengeinstitut oftere end et realkreditinstitut kan komme i en situation,
hvor de skal varsle en ændring på grund af forskellig funding af hen-
holdsvis realkreditlån og realkreditlignende lån.
Kommentar
Forslaget om at undtage rentetilpasninger af realkreditlignende lån fra
reglerne om varsling bør imødekommes for at sikre konkurrencemæssig
ligestilling mellem realkreditlån og realkreditlignende lån. Det foreslås
dog, at undtagelsen kun skal gælde for lån, der rentetilpasses med tre års
mellemrum eller mere. Der er blandt andet lagt vægt på, at en rentetil-
pasningsperiode på tre år eller mere giver institutterne større fleksibili-
tet.. Det bemærkes, at forbrugeren i overensstemmelse med reglerne i
kreditaftaleloven skal have underretning om den nye rente.
L 187 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1741375_0005.png
5/15
3.3.2 Afgrænsning af, hvilke gebyrændringer der skal varsles
Forbrugerrådet Tænk anfører, at lovforslaget er et skridt i den rigtige ret-
ning. De havde dog gerne set, at den politiske aftale og dermed lovforsla-
get var gået endnu længere i retning af at reducere forbrugernes skifte-
omkostninger ved som minimum at gennemføre ekspertudvalgets anbefa-
ling om at forbyde indfrielsesgebyr, den fulde kurtage og den fulde kurs-
skæring i varslingsperioden for bidragsændringer. Forbrugerrådet Tænk
anerkender samtidig, at lovforslaget afspejler det, der i dag er politisk
muligt at gennemføre.
Finans Danmark finder, at kun gebyrer, som kunden ikke kan undgå at
skulle betale ved et helt ordinært forløb i hele løbetiden skal varsles. Det
medfører, at gebyrer for førtidig indfrielse, rykning, relaksation og æn-
dringer af bestående aftaler ikke bør varsles.
Kommentar
Lovforslagets regler om varsling omfatter ændring af renter, gebyrer,
bidrag eller andet vederlag i løbende kundeforhold. Denne bestemmelse
har til formål at sikre, at ændringer af gebyrer mv. for ydelser, som kun-
den har ret til i det løbende kundeforhold, skal varsles. Bestemmelsen
omfatter derfor ændringer i f.eks. bidrag, men også gebyrer for førtidig
indfrielse, fordi kunden har ret til at indfri sit realkreditlån og realkredit-
lignende lån. Derimod omfatter bestemmelsen ikke gebyrer for ændringer
af låneaftalen, som kunden ikke har krav på. Det bør præciseres yderlige-
re i lovforslagets bemærkninger.
3.3.3 Begrundelsens indhold
Finans Danmark anfører, at angivelsen af de væsentligste forhold, der har
haft betydning for ændringens omfang og disse forholds skønnede andel
af den samlede stigning, skal ske på baggrund af de forhold, der gælder
på varslingstidspunktet, ligesom institutternes omkostninger ikke skal
fordeles helt ned på millionniveau og efterprøves efter et antal år. Finans
Danmark anfører endvidere, at stigninger i f.eks. bidrag, som har til for-
mål at ændre kundeadfærd, ikke kan indeholde oplysning om disse for-
holds andel af den samlede stigning. Disse forhold bør præciseres i be-
mærkningerne.
Finans Danmark anfører, at det bør være tilstrækkeligt at henvise til
hjemmelsgrundlaget på et relativt overordnet niveau, da aftalegrundlaget
har ændret sig over tid.
Finans Danmark anfører endelig, at kravet om, at varslet skal indehold
oplysning om, under hvilke betingelser forbrugeren kan indfri lånet, bør
udgå, fordi dette krav vil være unødigt ressourcekrævende at oplyse i
forbindelse med varslingen. Det bør være tilstrækkeligt, at der gives op-
lysning om, hvor forbrugeren kan finde oplysning om dette forhold.
L 187 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1741375_0006.png
6/15
Mybanker anfører, at lovforslaget giver den statslige prissammenlig-
ningsportal Tjek Boliglån en fortrinsstilling, fordi der i varsling af pris-
stigninger skal gives oplysning om, at oplysninger om andre kreditgivere
kan findes på prisportaler drevet af private udbydere og på prisportalen
for boliglån (Tjek Boliglån). Fortrinsstillingen skyldes, at det i bemærk-
ningerne anføres, at der for så vidt angår private prisportaler kan ske en
generel henvisning til private prisportaler.
Kommentar
Det bør præciseres i bemærkningerne, at oplysningerne i begrundelsen
skal ske på baggrund af de forhold, der gælder ved varslingen. Det frem-
går af lovforslaget og bemærkningerne, at der skal gives en skønsmæssig
vurdering af flere forholds andel af den samlede stigning, hvilket kan ske
ved en skønnet procentangivelse.
Hvis en stigning både har til formål at ændre kundeadfærd og f.eks. fi-
nansiere øgede kapitalkrav, skal det i begrundelsen oplyses, hvor stor en
andel af stigningen, der kan henføres til ændret kundeadfærd og hvor stor
en andel, der kan henføres til øgede kapitalkrav.
Som det fremgår af bemærkningerne til udkastet til lovforslag, skal hen-
visningen til aftalegrundlaget være så præcist, at det er muligt for kunden
let at identificere hvilken hjemmel, der gør det muligt at hæve renten mv.
Som det endvidere fremgår af bemærkningerne til udkastet til lovforslag,
kan oplysningen om indfrielsesvilkårene gives ved, at der oplyses herom i
hovedtræk, mens der i øvrigt kan henvises til lånevilkårene.
Lovforslagets krav om henvisning til private prisportaler og den offentli-
ge prisportal for boliglån afspejler den politiske aftale, som regeringen
indgik med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti den 26. januar 2017. En långiver kan henvise til
en navngiven privat prisportal, men er ikke i medfør af udkastet til lov-
forslag forpligtet til at gøre det. Det skyldes, at der af hensyn til konkur-
rencelighed på markedet for private prisportaler ikke bør være krav om,
at en kreditgiver skal fremhæve en privat prisportal på bekostning af en
anden.
3.3.4 Krav om varsling på papir eller andet varigt medium
Finans Danmark finder, at det bør præciseres i bemærkningerne, hvad der
forstås ved en stigning, der i absolutte tal er ubetydelig, selvom den udgør
en stigning på 10 pct. eller mere.
Finans Danmark finder endvidere, at det bør fremgå af de specielle be-
mærkninger, at bevisbyrden knyttet til, at selskabet bærer forsendelsesri-
sikoen, følger gældende retspraksis for masseudsendelser.
Kommentar
L 187 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1741375_0007.png
7/15
Det bør præciseres i lovforslagets bemærkninger, at en stigning på min-
dre end 10 kr. om året som udgangspunkt vil være en stigning, der i abso-
lutte tal er ubetydelig. Herved sikres klarhed over, hvornår varsling skal
ske ved anvendelse af papir eller andet varigt medium. Det bør endvidere
præciseres, at bevisbyrden for forsendelsesrisikoen følger retspraksis for
masseudsendelser.
3.3.5 Konsekvenser af manglende overholdelse af varslingsreglerne
Finans Danmark finder, at det bør præciseres i bemærkningerne, at de
civilretlige konsekvenser af manglende overholdelse af reglen fortsat
henhører under domstolene, og at ikke alle mangler kan medføre, at vars-
lingen ikke kan gennemføres helt eller delvist. Det bør kun være væsent-
lige mangler, der medfører, at varslingen ikke kan gøres gældende.
Finans Danmark finder endvidere, at det bør fremgå af lovforslagets be-
mærkninger, at Finanstilsynet vil være åben over for en dialog med de
finansielle virksomheder, der står over for at skulle hæve bidragssatsen
eller et rentetillæg. Det fremgår af den politiske aftale.
Kommentar
Bestemmelsen om konsekvensen af manglende overholdelse af reglerne
om varsling har til formål at sikre efterlevelsen af disse regler. Det er
ikke alle mangler ved varslingen, som indebærer, at varslingen ikke kan
gøres gældende. En varsling kan godt gøres gældende, selv om varslin-
gen ikke indeholder de supplerende oplysninger, der er nævnt i § 53 b,
stk. 3, i udkastet til lovforslag. Det fremgår endvidere af bemærkningerne
til bestemmelsen, at en skrivefejl, hvor det er åbenbart for forbrugeren, at
der er tale om en fejl, og hvad der burde have stået, ikke forhindrer, at
varslingen kan gøres gældende. Det fremgår af lovforslaget, at en for-
bruger som hidtil vil skulle klage til et ankenævn eller indbringe sagen
for domstolene, hvis realkreditinstituttet ikke tilbagebetaler en bidrags-
stigning, som ikke har været korrekt varslet.
Det bør præciseres i bemærkningerne, at Finanstilsynet vil være åben
over for en dialog med de finansielle virksomheder, der står over for at
skulle hæve bidragssatsen eller et rentetillæg, svarende til hvad der frem-
går af den politiske aftale.
3.4 Indfrielse
Finans Danmark anfører, at reglen om, at det modtagende institut kun må
opkræve halvdelen af de gebyrer, der opkræves ved en obligationshandel,
skal beregnes ud fra det afgivende instituts vejledende priser, således at
det modtagende institut ikke skal sænke prisen til under halvdelen af det
afgivende institut. Finans Danmark stiller endvidere spørgsmålstegn ved,
hvordan der sikres dokumentation for, at der er varslet en forhøjelse hos
et andet institut.
L 187 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1741375_0008.png
8/15
Finans Danmark finder endvidere, at det bør være en betingelse, at lånet
er indfriet inden for 6 måneders perioden, og ikke som det fremgår af
forslaget, at lånet er opsagt inden for denne periode.
Finans Danmark finder, at forpligtelsen til for det afgivende institut til at
forestå obligationshandlen i forbindelse med indfrielsen efter en varslet
stigning, bør kunne ske gennem en samarbejdsparter på de vilkår, der
følger af den foreslåede bestemmelse.
Finans Danmark finder, at det bør præciseres i bemærkningerne, at be-
grænsningen i at kunne opkræve gebyrer i forbindelse med en obligati-
onshandel kun gælder ved en obligationshandel til indfrielse af et lån.
Finans Danmark finder endvidere, at et pengeinstitut, der sælger en obli-
gation, som har indgået ved fundingen af lånet, bør kunne opkræve halvt
indfrielsesgebyr.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen finder, at det bør sikres, at der ved
realkreditlignende lån ikke er omkostninger, som bør dækkes på samme
måde som kurtage og kursskæring dækker visse omkostninger for real-
kreditinstitutter.
Kommentar
Det bør præciseres i lovforslaget, at der ved beregning af halvdelen af de
gebyrer, der opkræves ved en obligationshandel, skal tages udgangspunkt
i det afgivende instituts vejledende priser. Herved sikres det, at forbruge-
ren stilles på samme måde, som hvis forbrugeren havde indfriet lånet hos
det afgivende institut.
Lovforslaget indeholder ikke krav til, hvordan det modtagende institut
sikres dokumentation for, at der er varslet en forhøjelse hos et andet in-
stitut.
Ved udformningen af reglen om forbud mod indfrielsesgebyrer, er det
væsentligt, at reglen er brugervenlig for forbrugeren. Forbrugere kan
ikke forventes at have kendskab til, hvornår lånet skal opsiges for, at det
kan være indfriet inden for 6 måneder. Derfor bør forslaget, hvorefter
opsigelsen skal være kommet frem inden seks måneder fra den dag, hvor
varslet om bidragsforhøjelsen er kommet frem, fastholdes.
Lovforslaget er ikke til hinder for, at det afgivende institut via en samar-
bejdsparter forestår obligationshandlen ved indfrielse af et lån på de
vilkår, der følger af den foreslåede bestemmelse.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at begrænsningen i at
kunne opkræve gebyrer i forbindelse med en obligationshandel kun gæl-
der ved en obligationshandel til indfrielse af et lån.
L 187 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1741375_0009.png
9/15
Et pengeinstitut kan ikke opkræve halvt indfrielsesgebyr, hvis det i for-
bindelse med en indfrielse af et lån skal sælge obligationer, der indgår i
den underliggende funding. Det fremgår af lovforslaget, at indfrielsesge-
byrer ikke kan opkræves i en periode på seks måneder efter en forhøjelse
af bidragssats eller rentetillæg, jf. forslaget til § 53 d, stk. 1, 1. pkt. Det er
kun muligt at opkræve halvdelen af gebyrer i forbindelse med en obliga-
tionshandel til brug for en indfrielse, jf. bestemmelsens 2. pkt. Det forud-
sætter, at obligationshandlen er særskilt prissat. Det gælder både for
realkreditlån og realkreditlignende lån.
3.5 Lån, hvor lånegrænsen er overskredet
3.5.1 Flytning af lån, hvor lånegrænsen er overskredet
I relation til forslaget om, at låntagere skal være i stand til at skifte insti-
tut, selv om lånegrænsen er overskredet på flyttetidspunktet, bemærker
Nationalbanken, at det er et sundt princip i dansk realkredit, at nye lån
kun udstedes op til lånegrænsen. Nationalbanken anbefaler derfor, at be-
stemmelsen ikke implementeres.
Kommentar
Det fremgår af udkastet til lovforslag, at det kun er realkreditlån eller
lån, der indgår i et register i et pengeinstitut, som har tilladelse til at ud-
stede særligt dækkede obligationer, hvor lånegrænsen er overskredet, der
kan flyttes til et andet realkreditinstitut eller indlægges i et andet register
i et pengeinstitut, der har tilladelse til at udstede særligt dækkede obliga-
tioner. På denne måde er risikoen forbundet med lånet, hvor lånegrænsen
er overskredet, allerede knyttet til en realkreditobligation, en særligt
dækket realkreditobligation eller en særligt dækket obligation. Overflyt-
ning af lånet, uden udbetaling af yderligere provenu til låntager, til et
andet institut, der ligeledes finansierer lånet med en realkreditobligation,
en særligt dækket realkreditobligation eller en særligt dækket obligation,
indebærer ikke nogen yderligere risiko i den samlede realkreditsektor,
hvor lån finansieres ved udstedelse af realkreditobligationer, særligt
dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkede obligationer, men
alene en flytning af en eksisterende risiko fra én långiver til en anden.
Hermed er det tilsigtet, at risikoen i den samlede realkreditsektor
dvs.
lån finansieret med realkreditobligationer, særligt dækkede realkreditob-
ligationer eller særligt dækkede obligationer
ikke øges.
3.5.2 Finansiering af lån ud over lånegrænsen
For at yde lån ud over lånegrænsen stilles krav om, at det nye lån er fi-
nansieret med særligt dækkede obligationer eller særligt dækkede real-
kreditobligationer, hvor der stilles supplerende sikkerhed. Finans Dan-
mark ser ikke, at der er behov for at afskære muligheden for finansiering
med realkreditobligationer. Det afgørende må efter Finans Danmarks
opfattelse være, at der på det tidspunkt, hvor lånet finansieres, tilføres
supplerende sikkerhed, således at lånegrænsen samlet set overholdes.
Investorerne ved, at der ved realkreditobligationer ikke sker løbende
overvågning af sikkerhedsgrundlaget,
men ”kun” når lånet ydes. Dette er
L 187 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1741375_0010.png
10/15
kongruent med, at der også kan udstedes ”JCB”/”senior secured bonds”,
som kan tilføres til kapitalcentre, hvorfra der udstedes realkreditobligati-
oner, som supplerende sikkerhed. Finans Danmark finder, at der bør være
mulighed for finansiering af lån ud over lånegrænsen med realkreditobli-
gationer mod, at der stilles supplerende sikkerhed, når lånet ydes.
Kommentar
En realkreditobligation er ikke underlagt lovkrav om supplerende sikker-
hed ved overskridelse af lånegrænsen, og der er heller ikke lovkrav om
løbende overvågning af lånets værdi. Kravet om supplerende sikkerhed
skal sikre, at der i hele lånets løbetid er tilstrækkelig med sikkerhed for
de obligationer, som finansierer lånet. Sikkerheden for realkreditobliga-
tioner bygger bl.a. derfor på, at lånegrænsen er overholdt ved bevilling
af lånet. Konsekvensen af at følge Finans Danmarks forslag er, at regule-
ringen af realkreditobligationer skal ændres grundlæggende, således at
kravet om supplerende sikkerhed og løbende overvågning skal indføres
for disse lån, og at den supplerende sikkerhed bliver knyttet til kapital-
centret og fastlåst målbart i forhold til overskridelser af lånegrænser. Det
vurderes, at dette ikke er hensigtsmæssigt.
Mulighed for pengeinstitutter til at indlægge nye lån, hvor
lånegrænsen er overskredet, i et register med fælles funding
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bemærker, at det er positivt, at det
med lovforslaget bliver muligt at flytte lån, hvor lånegrænsen er over-
skredet. Styrelsen opfatter forslaget således, at sådanne lån ikke vil kunne
overtages af pengeinstitutter, der benytter ”fælles funding”. Dette anses
for at være begrænsende for konkurrencen. Finans Danmark er enig med
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på dette punkt. Finans Danmark
lægger vægt på, at reglen udvides, så pengeinstitutter kan yde lån til ind-
frielse af realkreditlån m.v. ud over lånegrænserne og fælles funde disse
lån, der ved overdragelsen til fundinginstituttet finansieres ved SDO-
udstedelse. Dette kan ske, uden at der ud fra en sektorbetragtning sker en
risikoforøgelse set i forhold til situationen, hvor et realkreditinstitut selv
ydede et lån til indfrielse af samme lån i et fremmed institut. Det kan gø-
res ved, at der sættes en snæver tidsramme fra indfrielsen af lånet i det
fremmede institut, til lånet overdrages til fundinginstituttet. Fristen kan
efter Finans Danmarks opfattelse sættes til højst 6 måneder beregnet fra
indfrielsen af lånet.
Kommentar
Med fælles funding menes, at det långivende institut overdrager lånet til
et institut, der finansierer lånet ved udstedelse af særligt dækkede obliga-
tioner.
Der er en række regler i §§ 16 b
16 g i lov om finansiel virksomhed, der
skal følges i forbindelse med fælles funding. Som nævnt ovenfor tilsigter
forslaget ikke umiddelbart en forøgelse af risikoen i den samlede realkre-
ditsektor. En udvidelse af lovforslaget til også at omfatte den situation,
3.5.3
L 187 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1741375_0011.png
11/15
hvor det nye lån ydes af et pengeinstitut eller et realkreditinstitut, der vil
finansiere det med særligt dækkede obligationer eller særligt dækkede
realkreditobligationer gennem en fælles funding-aftale med et realkredit-
institut eller et pengeinstitut, kan umiddelbart godt afgrænses således, at
den samlede risiko i realkreditsektoren ikke umiddelbart øges. Dette vil
være tilfældet, hvis lånet i det långivende institut anvendes til indfrielse af
et lån, der er finansieret ved udstedelse af realkreditobligationer, særligt
dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkede obligationer, og det
nye lån ligeledes finansieres ved udstedelse af særligt dækkede obligatio-
ner eller særligt dækkede realkreditobligationer gennem en fælles fun-
ding-aftale. Det vil være nødvendigt at sikre en vis tidsmæssig sammen-
hæng mellem indfrielsen af det gamle lån og overdragelsen af det nye lån
til det realkreditinstitut eller pengeinstitut, der skal fælles funde lånet.
Det kan samtidig som anført af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen øge
konkurrencen.
3.5.4. Kravet om, at det foranstående lån skal være et realkreditlån
Det præciseres i § 7, stk. 1, 1. pkt., i lov om realkreditlån og realkreditob-
ligationer mv., at når der ydes lån over lånegrænsen til indfrielse af såvel
realkreditlån i eget institut som foranstående lån, omfatter de foranståen-
de lån alene realkreditlån. Det fremstår af bemærkningerne, at dette er
udtryk for de allerede gældende regler, og at dette nu indsættes direkte i
lovteksten.
Det er Finans Danmarks opfattelse, at der er tale om en stramning af de
gældende regler, idet der efter Finans Danmarks opfattelse ikke i dag
stilles krav om, at foranstående lån, der indfries, er realkreditlån. Det er
efter Finans Danmarks vurdering hverken hensigtsmæssigt eller nødven-
digt at foretage en sådan opstramning, da der kan være andre foranståen-
de lån end realkreditlån, der bør kunne indfries i forbindelse med, at der
ydes lån ud over lånegrænsen. Finans Danmark foreslår på den baggrund,
at den foreslåede præcisering af § 7, stk. 1, 1. pkt., udgår.
Kommentar
Det vurderes hensigtsmæssigt, at lovforslaget tilrettes i overensstemmelse
med Finans Danmarks kommentar, således at den foreslåede præcisering
af § 7, stk. 1, 1. pkt., udgår.
3.6 Afdragsfrihed ved lån, hvor lånegrænsen er overskredet
3.6.1 Den afdragsfri periode
Finans Danmark foreslår, at låntagers adgang til at videreføre en afdrags-
fri
periode til et nyt lån, hvis låntager allerede har ”påbegyndt” en af-
dragsfri periode i det afgivende institut, udvides. Det er således Finans
Danmarks vurdering, at adgangen til at videreføre en afdragsfri periode
bør gøres mere smidig for låntager ved at
ændre kravet om ”påbegyndt”
afdragsfrihed til et krav om ”bevilget” afdragsfrihed. Denne løsning gør
det muligt også at rumme f.eks. aftaler om afdragsfrihed, som anvender
en ”klippekortløsning”.
L 187 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1741375_0012.png
12/15
Finans Danmark bemærker, at det af lovforslagets bemærkninger frem-
går, at det er en generel forudsætning for bevilling af afdragsfrihed, at
lånegrænserne i realkreditloven er overholdt. Dermed kan låntagerne med
lån ud over lånegrænsen, som ønsker at omlægge til en ny låneprofil (æn-
dret rente) inden for samme institut, ikke få videreført sin afdragsfrihed
ved en omlægning af lånet. Kunder, der skifter til andet institut, kan der-
imod videreføre den resterende afdragsfrihed, uanset at lånet ligger ud
over en lånegrænse på 80 pct.
Finans Danmark lægger vægt på, at der bliver en ens behandling af kun-
der, som har fået bevilget afdragsfrihed, uanset om kunden skifter real-
kreditinstitut eller bliver i det samme institut. Kunder, der omlægger lån i
samme institut, skal også kunne videreføre resten af en bevilget afdrags-
frihed til det nye lån uanset lånegrænse.
Kommentar
Risikoen forbundet med et afdragsfrit lån, hvor lånegrænsen er overskre-
det, er større end et tilsvarende lån, hvor der afdrages. Er låntager kom-
met i en situation, hvor lånegrænsen er overskredet, bør lånet nedbrin-
ges, så lånegrænsen igen er overholdt. Det sker mest hensigtsmæssigt
ved, at låntager afdrager på sit lån. Risikoen forbundet med disse lån
indebærer også en øget risiko for instituttet, da kreditrisikoen er større,
og da risikoen for at stille yderligere supplerende sikkerhed er større ved
et afdragsfrit lån end ved et lån med afdrag. Risikoen mindskes i takt
med, at låntager afdrager på sit lån.
Et realkreditinstitut kan bevilge afdragsfrihed under hensynstagen til
pantets forventede værdiforringelse og de for pantet gældende lånegræn-
ser. Når et realkreditinstitut bevilger afdragsfrihed inde i et låneforløb,
skal instituttet sikre sig, at lånegrænsen overholdes, hvilket forudsætter,
at der foretages en fornyet vurdering af ejendommens værdi, såfremt der
er risiko for, at lånegrænsen ikke længere overholdes. Er lånegrænsen
overskredet, vil realkreditinstitut ikke have mulighed for at tilbyde af-
dragsfrihed.
Et realkreditinstitut kan i dag yde lån ud over lånegrænsen til indfrielse
af såvel realkreditlån i eget institut som foranstående lån, såfremt pant-
sikkerheden ikke forringes væsentligt. Fortolkning af muligheden for at
bevilge afdragsfrihed i forbindelse med omlægning af lån med overskre-
det lånegrænse skal fortolkes indskrænkende, da disse lån har en større
risiko. Instituttet kan således ikke omlægge til en ny periode med afdrags-
frihed, hvis lånegrænsen er overskredet, medmindre der er tale om en
tabsbegrænsende foranstaltning. Instituttet kan dog bevilge længere løbe-
tid og derved nedsætte afdragene under hensyntagen til pantsikkerheden.
Det fremgår af lovforslaget, at det modtagende institut kan bevilge en
afdragsfri periode, såfremt der er påbegyndt en afdragsfri periode i det
L 187 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1741375_0013.png
13/15
afgivende institut. Det er medtaget, så muligheden for at skifte institut
bliver en reel mulighed og derved for at sikre en reel konkurrence. Hvis
man derimod ikke er inde i et afdragsfrit forløb, er udsigten til at påbe-
gynde afdrag ikke på samme måde begrænsende i forhold til at skifte in-
stitut, og der bør derfor ikke være mulighed for at bevilge afdragsfrihed.
Det långivende institut bør dog have samme mulighed for at konvertere et
lån og i den forbindelse bevilge en afdragsfri periode, som det modta-
gende institut ville have, hvis lånet blev indfriet.
3.6.2 Krav til dokumentation for allerede udnyttet afdragsfrihed
Finans Danmark bemærker, at det fremgår af forslaget, at for at låntager
kan få videreført en resterende afdragsfri periode til et nyt lån i et andet
institut, skal det afgivende institut oplyse det modtagende institut om alle-
rede brugt afdragsfrihed. Kunden skal give samtykke til, at oplysningerne
videregives.
Det er Finans Danmarks vurdering, at der hermed lægges op til en admi-
nistrativ særdeles tung løsning omkring udveksling af oplysninger om
afdragsfrihed. Der bør findes en smidig løsning, hvilket vil være til lånta-
gers fordel.
Dette kan opnås ved, at det modtagende institut lægger kundens oplys-
ninger om afdragsfrihed til grund, når instituttet træffer beslutning om en
mulig afdragsfrihed på det nye lån. Finans Danmark foreslår på den bag-
grund, at oplysningskravet for det afgivende institut udgår, og at der i de
specielle bemærkninger indsættes oplysning om, at kundens oplysninger
om afdragsfrihed lægges til grund.
Kommentar
Risikoen på et afdragsfrit lån, hvor lånegrænsen er overskredet, er større
end på et tilsvarende lån, hvor der afdrages. Et realkreditinstitut har der-
for en begrænset adgang til at bevillige afdragsfrihed i låneforhold, hvor
lånegrænsen er overskredet. Lovforslaget giver i et vist omfang det mod-
tagende institut mulighed for at bevilge afdragsfrihed for at sikre en reel
konkurrence. Omvendt skal det modtagende institut være underlagt de
samme vilkår som det afgivende institut. Det medfører et oplysningskrav
til afdragsprofilen på lånet i det afgivende institut, som låntager kan have
svært ved at løfte. Lovforslaget pålægger således det afgivende institut en
pligt til at komme med oplysningerne med låntagers samtykke. Det er
vurderingen, at dette er udtryk for en balance mellem hensynet til lånta-
ger og hensynet til forholdet mellem det afgivende institut og modtagende
institut.
3.7 Forbrugerombudsmandens kompetence
Forbrugerombudsmanden har anført, at der med lovforslaget ikke bør ske
en indskrænkning af Forbrugerombudsmandens nuværende kompetence i
L 187 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1741375_0014.png
14/15
forhold til realkreditinstitutters overholdelse af reglerne om rente-, bi-
drags- og vederlagsændringer.
Kommentar
Såfremt et penge- eller realkreditinstitut overtræder de foreslåede regler
om varsling, vil dette være en handling, der strider mod redelig forret-
ningsskik og god praksis i lov om finansiel virksomhed. Forbrugerom-
budsmanden vil derfor efter den nugældende formulering af § 348, stk. 1,
1. pkt., i lov om finansiel virksomhed have adgang til at anlægge sag mod
penge- og realkreditinstitutter i forbindelse med en overtrædelse af de
foreslåede regler om varsling.
Det foreslås imidlertid at indsætte en henvisning til de foreslåede regler
om varsling i § 348, stk. 1, 1. pkt., i lov om finansiel virksomhed for at
præcisere, at forslaget om at flytte reglerne om varsling fra God Skik
bekendtgørelsen til lov om finansiel virksomhed ikke ændrer på Forbru-
gerombudsmandens kompetence.
Tilsvarende gør sig gældende i forhold til ejendomskreditselskaber og
Forbrugerombudsmandens kompetence efter § 12, stk. 2, 1. pkt., i lov om
ejendomskreditselskaber.
3.8 Ikrafttræden
Finans Danmark anfører, at da lovforslaget må forventes vedtaget umid-
delbart op til lovens vedtagelse, er der ikke tilstrækkelig tid til at foretage
nødvendige tilpasninger af IT-systemer. Ikrafttrædelsen bør derfor ud-
skydes til 1. januar 2018. Hertil kommer, at en række lån kan være indgå-
et for 30 år siden eller længere tilbage, og at der for nogle af disse lån kan
være væsentlige udfordringer, som der skal ses på.
Finans Danmark finder endvidere, at der i lovforslaget bør tages højde
for, at der i nogle tilfælde vil være kunder, som har indgået en aftale om
et realkreditlån eller realkreditlignende lån, som først udbetales på et se-
nere tidspunkt.
Kommentar
Lovforslagets ikrafttrædelsestidspunkt fremgår af den politiske aftale og
bør på den baggrund fastholdes.
Det bør præciseres i bemærkningerne, at hvis et lån udbetales på et sene-
re tidspunkt, og der varsles f.eks. en ændring i bidragssatser eller rente-
tillægget, så giver de foreslåede regler om mulighed for at indfri et lån
uden indfrielsesgebyr ikke kunden ret til at fortryde indgåelsen af lånet
uden omkostninger. Derimod vil kunden inden for 6 måneders fristen
kunne opsige lånet med henblik på tilbagebetaling, når lånet er udbetalt,
uden at skulle betale indfrielsesgebyr.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
L 187 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
15/15
Advokatrådet, Andelskassen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES), Arbejdsmarkedets Til-
lægspension (ATP), Arbejdsskadestyrelsen, Børsmæglerforeningen, In-
tertrust (Denmark), Danish Venture Capital and Private Equity Associati-
on, Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Nationalbank, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Skibskredit A/S, Dansk Aktionærforening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmægler-
forening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Forening for International
Motorkøretøjsforsikring (DFIM), Dansk Industri, Dansk Investor Relati-
ons Forening
DIRF, Dansk Kredit Råd, Dansk Metal, Dansk Pante-
brevsforening, Danske Advokater, Danske Forsikringsfunktionærers
Landsforening, Danske Maritime, Danske Regioner, Den Danske Aktuar-
forening, Den Danske Dommerforening, Den Danske Finansanalytiker-
forening, Den danske Fondsmæglerforening, Ejendomsforeningen, Ener-
gi og Olieforum, FDFA
Foreningen af Danske Forsikringsmæglere og
ForsikringsAgenturer, FDIH
Foreningen for Distance- og Internethan-
del, Finans Danmark, Finans og Leasing, Finansforbundet, Finanshuset i
Fredensborg A/S, Finansiel Stabilitet, Finanssektorens Arbejdsgiverfor-
ening, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af Forret-
ningsførere for Udenlandske Forsikringsselskaber, Foreningen af Interne
Revisorer v/ Ane Marie Christensen, Foreningen Danske Revisorer,
FOREX, Forsikring & Pension, Forsikringsmæglerforeningen, v/ Direk-
tør Flemming Kosakewitsch, Frivilligrådet, FSR
danske revisorer,
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Garantiformu-
en, Garban-Intercapital Scandinavia
Horesta, Håndværksrådet, Indsamlingsorganisationernes Brancheorgani-
sation (ISOBRO), Investeringsfondsbranchen, ISACA Denmark Chapter,
IT-branchen, KommuneKredit, Kommunernes Landsforening, Kurator-
foreningen, KøbmandStandens OplysningsBureau, Landbrug & Fødeva-
rer, Landsforeningen af forsvarsadvokater, Landsforeningen for Bære-
dygtigt Landbrug, Landsorganisationen i Danmark (LO), Lokale Penge-
institutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), Mybanker, NASDAQ
Copenhagen A/S, Nets, Parcelhusejernes Landsforening, PostDanmarks
Juridiske afdeling, Regionale Bankers Forening, Revisornævnet, Rigsre-
visionen, Skibs- og Bådebyggeriets Arbejdsgiverforening, Statsadvokaten
for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet, Telekommunikati-
onsindustrien i Danmark, Udbetaling Danmark, VP Securities A/S, We-
stern Union, Thomson Reuters Nordic, Transparency International Dan-
mark, Færøernes Hjemmestyre via Rigsombudsmanden på Færøerne og
Grønlands Selvstyre via Rigsombudsmanden i Grønland.
5. Oversigt over organisationer, myndigheder m.v. som har haft
bemærkninger med indhold
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger med
indhold:
Danmarks Nationalbank, Dansk Industri, Finans Danmark, Forbrugerom-
budsmanden, Forbrugerrådet TÆNK, Landbrug & Fødevarer, Mybanker,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.