Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 31-05-2017
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 1601180
Dok. nr.: 376515
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 30. maj 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 58 (L 185
–
Lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt in-
habile (Tvangsbehandlingsloven)) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 58:
”Mi istere bedes ko
e tere i dlægget fra LEV’s la dsfor and
vedrørende væ-
se tlige a gler i lovforslaget. Der he vises til artikle ”LEV-formand:
Regeringens
lov o tva gsbeha dli g skal æ dres”, Alti get de
. aj
7.”
Svar:
Jeg har noteret mig, at LEV grundlæggende anerkender behovet for lovgivning om an-
vendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile, og at LEV finder, at lov-
forslaget indeholder mange positive intentioner.
For regeringen er det vigtigt, at der i sundhedsvæsenet sikres tryghed for og den bedst
mulige behandling af alle patienter. Det er afgørende, at både patienten selv og de
pårørende kan have tillid til, at alle patienter - uanset diagnose, indlæggelsesårsag og
mentale tilstand - modtager den nødvendige sundhedsfaglige behandling.
Det er regeringens vurdering, at en vedtagelse af lovforslaget vil udgøre en væsentlig
forbedring af mulighederne for at tage hånd om de svageste patienter i sundhedsvæ-
senet, herunder udviklingshæmmede og demente borgere, som ikke formår at tage
vare på egen sundhed.
I forhold til den fiktive historie, som LEV tager udgangspunkt i, vil jeg gerne under-
strege, at tvang efter lovforslaget aldrig må anvendes af ressourcemæssige årsager,
f.eks. pga. travlhed eller mangel på personale.
Jeg kan henvise til svaret på SUU L 185 spm. nr. 11, hvoraf det bl.a. fremgår, at tvangs-
behandling og tvangsindgreb ikke må anvendes af ressourcemæssige, administrative
eller ordensmæssige hensyn. Jeg kan ligeledes henvise til svaret på SUU L 185 spm. nr.
24.
Det følger af lovforslagets § 5, stk. 2, at der forinden der træffes beslutning om tvangs-
behandling, og forinden tvangsbehandling iværksættes, skal være forsøgt tillidsska-
bende tiltag, ligesom patienten skal være forsøgt motiveret til frivilligt at medvirke til
behandlingen.
Efter lovforslagets § 7, stk. 3, skal der være forsøgt med tillidsskabende tiltag, før der
kan træffes beslutning om tvangsindgreb som f.eks. fysisk fastholdelse, og efter § 7,