Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
L 185
Offentligt
1755081_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPFRE
Koordineret med:
Sagsnr.: 1601180
Dok. nr.: 361185
Dato: 08-05-2017
NOTAT
Teknisk bistand – udkast til ændringsforslag (L 185)
Ændringsforslag
Til
Lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile
(Tvangsbehandlingsloven)
(L 185)
Af […], tiltrådt af […]:
Til § 4
1)
I
stk. 3, 2. pkt.
ændres »seks« til: »tre«.
[Ændring af gyldighedsperiode for beslutninger om tvangsbehandling]
Til § 6
2)
I
stk. 3
ændres »seks« til: »tre«.
[Ændring af gyldighedsperiode for beslutninger om tvangsindgreb]
Til § 15
3)
I
stk. 1, 1. pkt.,
og
stk. 2
indsættes efter »§ 10, stk. 1, og 6,«: » § 11, stk. 1,«.
[Protokolføring af beslutninger om tvangsmæssig gennemførelse af personlig hygiejne på
tvangsindlagte patienter i tvangsprotokollen]
Til § 16
4)
I
stk. 1
indsættes efter »§ 10, stk. 1, og 6,«: » § 11, stk. 1,«.
[Indberetning af beslutninger om tvangsmæssig gennemførelse af personlig hygiejne på
tvangsindlagte patienter]
5)
I
stk. 1
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum.:
»Oplysninger om, hvilke tiltag personalet har forsøgt for at undgå tvang, jf. § 5, stk. 2, og §
7, stk. 3, skal ligeledes indberettes til Sundhedsdatastyrelsen.«
[Udvidelse af indberetningspligten]
6)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
L 185 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som indfører tilsyn og klagemulighed i forhold til, hvordan tvangen udføres, til sundhedsministeren
»Stk.
2.
Enhver anvendelse af tvang på baggrund af lægens eller tandlægens beslutning efter
§ 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1 og 6, § 11, stk. 1, og § 12, stk. 1-3, skal
tilføres en tvangsprotokol med angivelse af tvangsindgrebets nærmere indhold.«
[Udvidelse af indberetningspligten]
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
Til § 17
7)
I
stk. 1-3,
indsættes efter »§ 10, stk. 1, og 6,«: » § 11, stk. 1,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 8]
Til § 19
8)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 4, stk. 1 og 2,
og i det under
nr. 3
foreslåede
§ 16 c, stk. 1,
1. pkt.,
og
stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 10, stk. 1, og 6,«: » § 11, stk. 1,«.
[Behandlingen af klager over beslutninger om gennemførelse af tvangsmæssig personlig
hygiejne på tvangsindlagte patienter]
9)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 4, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Tvangsbehandlingsnævnet behandler endvidere klager over enhver anvendelse af tvang
på baggrund af lægens eller tandlægens beslutning om anvendelse af tvang efter § 4, § 6,
stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1 og 6, § 11, stk. 1 og § 12, stk. 1-3, i lov om
anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile.«
[Mulighed for klage over anvendelsen af tvang]
10)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 4, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Tvangsbehandlingsnævnet træffer endvidere afgørelse om, hvorvidt den udførte tvang er
udført i overensstemmelse med § 5, stk. 2 og 3, og § 7 i lov om anvendelse af tvang ved
somatisk behandling af varigt inhabile.«
[Tvangsbehandlingsnævnets behandling af klager over udførelsen af tvang]
11)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 16 c, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »14 hverdage« til: »syv
hverdage«.
[Ændring af sagsbehandlingstiden ved Tvangsbehandlingsnævnet] (SPM: 51)
12)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 16 c, stk. 3, 2. pkt.,
indsættes efter: »gyldige,«: »eller
allerede udført tvang,«.
[Sagsbehandlingstid for klager over tvang, som er udført]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter lovforslagets § 4, stk. 3, 2. pkt., er beslutninger om tvangsbehandling, som en læge
eller en tandlæge kan træffe, gyldige i den periode, der er nødvendig for behandlingen, dog
højst i seks måneder.
Med den foreslåede ændring af den foreslåede § 4, stk. 3, 2. pkt., ændres
gyldighedsperioden til højst at kunne være tre måneder.
Til nr. 2
Side 2
L 185 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som indfører tilsyn og klagemulighed i forhold til, hvordan tvangen udføres, til sundhedsministeren
Efter lovforslaget § 6, stk. 3, er beslutninger om tvangsindgreb, som en læge eller en
tandlæge kan træffe for at gennemføre den besluttede tvangsbehandling, gyldige i den
periode, der er nødvendig for at gennemføre behandlingen, dog højst i seks måneder.
Med den foreslåede ændring af lovforslagets § 6, stk. 3, ændres gyldighedsperioden til højst
at kunne være tre måneder.
Til nr. 3
Efter lovforslagets § 15, stk. 1, 1. pkt., skal lægens eller tandlægens beslutning om
anvendelse af tvang efter lovforslagets § 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1
og 6, og § 12, stk. 1-3, tilføres en tvangsprotokol med angivelse af beslutningens indhold og
begrundelse derfor.
Efter det foreslåede § 15, stk. 2, skal enhver anvendelse af tvang på baggrund af lægens
eller tandlægens beslutning efter lovforslagets § 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, §
10, stk. 1 og 6, og § 12, stk. 1-3, tilføres en tvangsprotokol med angivelse af tvangsindgrebets
nærmere indhold.
Beslutninger om tvangsmæssig gennemførelse af personlig hygiejne på tvangsindlagte
patienter skal ikke efter lovforslaget tilføres tvangsprotokollen.
Det foreslås, at § 11, som vedrører tvangsmæssig personlig hygiejne, indsættes i
lovforslagets § 15, stk. 1, 1. pkt. og stk. 2.
Den foreslåede ændring betyder, at lægens og tandlægens beslutning om gennemførelse af
tvangsmæssig personlig hygiejne, ligesom selve anvendelsen af tvangsmæssig personlig
hygiejne, skal tilføres tvangsprotokollen.
Til nr. 4
Efter lovforslagets § 16, stk. 1, skal lægens eller tandlægens beslutning om anvendelse af
tvang efter lovforslagets § 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1 og 6, og § 12,
stk. 1-3, indberettes til Sundhedsdatastyrelsen.
Beslutninger om tvangsmæssig hygiejne skal ikke efter lovforslaget indberettes til
Sundhedsdatastyrelsen.
Det foreslås, at § 11, som vedrører tvangsmæssig personlig hygiejne, indsættes i
lovforslagets § 16, stk. 1.
Den foreslåede ændring betyder, at lægens og tandlægens beslutninger om gennemførelse
af tvangsmæssig personlig hygiejne på tvangsindlagte patienter, skal tilføres
tvangsprotokollen.
Til nr. 5
Af lovforslagets § 5, stk. 2, og 7, stk. 3, følger det, at der ikke må træffes beslutning om
tvangsbehandling eller tvangsindgreb, og at denne tvang ikke må gennemføres, forinden
personalet har forsøgt tillidsskabende initiativer for at undgå tvangen.
Side 3
L 185 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som indfører tilsyn og klagemulighed i forhold til, hvordan tvangen udføres, til sundhedsministeren
Det foreslås, at der i § 16, stk. 1, indsættes et nyt punktum (2. pkt.), hvorefter oplysninger
om, hvilke tiltag personalet har forsøgt for at undgå tvang, skal indberettes til
Sundhedsdatastyrelsen.
Til nr. 6
Efter lovforslagets § 16, stk. 1, skal lægens eller tandlægens beslutning om anvendelse af
tvang efter lovforslagets § 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1 og 6, og § 12,
stk. 1-3, indberettes til Sundhedsdatastyrelsen.
Efter lovforslaget er det alene lægens eller tandlægens beslutninger om tvang, der skal
indberettes. Selve anvendelsen af tvang skal derimod ikke indberettes til
Sundhedsdatastyrelsen.
Det foreslås, at der efter lovforslagets § 16, stk. 1, indsættes et nyt stykke, hvorefter enhver
anvendelse af tvang på baggrund af lægens eller tandlægens beslutning efter lovforslagets
§ 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1 og 6, § 11, stk. 1, og § 12, stk. 1-3, skal
tilføres en tvangsprotokol med angivelse af tvangsindgrebets nærmere indhold.
Det foreslåede nye stykke (stk. 2) betyder, at selve anvendelsen af alle former for tvang,
herunder tvangsbehandling, tvangsindgreb med henblik på behandling og tvangsmæssig
personlig hygiejne, skal indberettes til Sundhedsdatastyrelsen.
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
Til nr. 7
Efter lovforslagets § 17, stk. 1, skal den læge eller tandlæge, der træffer beslutning om
anvendelse tvang efter § 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1 og 6, og § 12,
stk. 1-3, vejlede den nærmeste pårørende, værgen eller fremtidsfuldmægtigen, som
samtykker til tvangen, om mulighederne for at indbringe klage for
Tvangsbehandlingsnævnet, jf. § 4 i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet.
Efter stk. 2 skal den læge eller tandlæge, der træffer beslutning om anvendelse af tvang
efter § 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1 og 6, og § 12, stk. 1-3, efter
anmodning fra patienten, dennes pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtig indbringe
klager over beslutninger herom for Tvangsbehandlingsnævnet.
Efter stk. 3 har klager til Tvangsbehandlingsnævnet over beslutninger truffet efter § 4, § 6,
stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1 og 6, og § 12, stk. 1-3, opsættende virkning.
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 8 og 9, foreslås det, at § 11, som vedrører tvangs-
mæssig personlig hygiejne, indsættes i lovforslagets § 17, stk. 1-3.
Ændringen betyder, at den læge eller tandlæge, der træffer beslutning om gennemførelse
af tvangsmæssig personlig hygiejne efter lovforslagets § 11, skal vejlede patientens
nærmeste pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtig om mulighederne for at indbringe
klage for Tvangsbehandlingsnævnet, ligesom lægen eller tandlægen efter anmodning fra
patienten, dennes pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtig skal indbringe klager over
beslutninger om tvang for Tvangsbehandlingsnævnet.
Side 4
L 185 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som indfører tilsyn og klagemulighed i forhold til, hvordan tvangen udføres, til sundhedsministeren
Endelig betyder ændringen, at klager til Tvangsbehandlingsnævnet over beslutning om
tvangsmæssig personlig hygiejne – i samme omfang som klager over anden tvang – har
opsættende virkning.
Det indebærer, at gennemførelse af personlig hygiejne på tvangsindlagte patienter ved
tvang – hvis der klages – skal afvente nævnets stillingtagen.
Til nr. 8
Efter lovforslagets § 19, nr. 1, foreslås det, at den gældende § 4 i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet om frister for indgivelse af klager til
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn ophæves, og at indholdet af bestemmelsen fastsættes
i en ny § 3 a.
Efter lovforslagets § 19, nr. 1, foreslås det endvidere, at der affattes en ny § 4, som vedrører
frister for indgivelse af klager til det foreslåede Tvangsbehandlingsnævn. Efter den
foreslåede § 4, stk. 1, behandler Tvangsbehandlingsnævnet klager over beslutninger truffet
efter § 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1 og 6, og § 12, stk. 1-3, i lov om
anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile.
Efter det foreslåede § 4, stk. 2, træffer Tvangsbehandlingsnævnet afgørelse om, hvorvidt
kriterierne for beslutninger truffet efter § 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, § 10, stk.
1 og 6, og § 12, stk. 1-3, i lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt
inhabile var opfyldt på det tidspunkt, hvor beslutningen blev truffet
Af den foreslåede § 16 c, stk. 1, 1. pkt., i lovforslagets § 19, nr. 3, følger det, at hvis en sag
indbringes for Tvangsbehandlingsnævnet, skal den læge eller tandlæge, som har truffet
beslutning efter § 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1 og 6, eller § 12, stk.
1-3, i lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile, fremsende
sagens akter, herunder en udskrift af tvangsprotokollen, kopi af journalen for det
pågældende behandlingsforløb en erklæring om den besluttede tvang, samt udfylde et
klageskema udfærdiget af Styrelsen For Patientsikkerhed.
Efter den foreslåede § 16 c, 3, 1. pkt., i lovforslagets § 19, nr. 3, skal
Tvangsbehandlingsnævnet træffe afgørelse i klagesager inden 14 hverdage efter klagens
modtagelse i sager, der vedrører beslutninger truffet efter § 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, §
9, stk. 1, og § 10, stk. 1 og 6, § 12, stk.1-3, i lov om anvendelse af tvang ved somatisk
behandling af varigt inhabile, og som på tidspunktet for klagens indgivelse fortsat har
gyldighed.
Efter lovforslaget er der ikke adgang til at klage til Tvangsbehandlingsnævnet over
beslutninger om at foretage personlig hygiejne på tvangsindlagte patienter under
anvendelse af tvang.
Det foreslås, at § 11 i lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile,
som vedrører tvangsmæssig personlig hygiejne, indsættes i det foreslåede § 4, stk. 1 og 2, i
lovforslagets § 19, nr. 1, og i det foreslåede § 16 c, stk. 1 og 3, i lovforslagets § 19, nr. 3.
Den foreslåede ændring af § 4, stk. 1, betyder, at Tvangsbehandlingsnævnet får
kompetence til at behandle klager over beslutninger om tvangsmæssig personlig hygiejne,
mens ændringen af det foreslåede § 4, stk. 2, betyder, at Tvangsbehandlingsnævnet – som
ved behandlingen af klager over andre beslutninger om tvang – træffer afgørelse om,
Side 5
L 185 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som indfører tilsyn og klagemulighed i forhold til, hvordan tvangen udføres, til sundhedsministeren
hvorvidt kriterierne for beslutningen om tvang var opfyldt på det tidspunkt, hvor
beslutningen blev truffet.
Den foreslåede ændring af det foreslåede § 16 c, stk. 1, betyder, at den læge eller tandlæge,
som har truffet beslutning om tvangsmæssig personlig hygiejne – på samme måde som ved
beslutninger om anden tvang – skal fremsende sagens akter, herunder en udskrift af
tvangsprotokollen, kopi af journalen for det pågældende behandlingsforløb, en erklæring
om den besluttede tvang, samt udfylde et klageskema udfærdiget af Styrelsen for
Patientsikkerhed, til Tvangsbehandlingsnævnet, såfremt der klages.
Den foreslåede ændring af § 16 c, stk. 3, betyder, at klager over tvangsmæssig personlig
hygiejne omfattes af samme sagsbehandlingsfrist, som gælder for andre sager om
beslutninger om tvang.
Til nr. 9
Efter den i lovforslagets § 19, nr. 1, foreslåede § 4, stk. 1, behandler
Tvangsbehandlingsnævnet klager over beslutninger truffet efter § 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk.
1, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1 og 6, og § 12, stk. 1-3, i lov om anvendelse af tvang ved somatisk
behandling af varigt inhabile. Efter bestemmelsen behandler Tvangsbehandlingsnævnet
alene klager over beslutninger om tvang, mens der ikke er klagemulighed over selve
udførelsen af tvang.
Det foreslås, at der i den foreslåede 4, stk. 1, indsættes et 2. pkt., hvorefter
Tvangsbehandlingsnævnet endvidere behandler klager over enhver anvendelse af tvang på
baggrund af lægens eller tandlægens beslutning om anvendelse af tvang efter § 4, § 6, stk.
1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1 og 6, § 11, stk. 1 og § 12, stk. 1-3, i lov om anvendelse
af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile.
Det foreslåede nye punktum betyder, at selve anvendelsen af alle former for tvang,
herunder tvangsbehandling, tvangsindgreb med henblik på behandling og gennemførelse
af personlig hygiejne, kan påklages til og behandles af Tvangsbehandlingsnævnet.
Til nr. 10
Efter den i lovforslagets § 19, nr. 1, foreslåede § 4, stk. 2, træffer Tvangsbehandlingsnævnet
afgørelse om, hvorvidt kriterierne for beslutninger truffet efter § 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk.
1, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1 og 6, og § 12, stk. 1-3, i lov om anvendelse af tvang ved somatisk
behandling af varigt inhabile var opfyldt på det tidspunkt, hvor beslutningen blev truffet.
Det foreslås, at der i den foreslåede 4, stk. 2, indsættes et 2. pkt., hvorefter
Tvangsbehandlingsnævnet ved behandling af klager over anvendelsen og udførelsen af
tvang, træffer afgørelse om, hvorvidt den udførte tvang er udført i overensstemmelse med
§ 5, stk. 2 og 3, og § 7 i lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt
inhabile.
Ændringen vil betyde, at Tvangsbehandlingsnævnet ved behandling af klager over
anvendelsen og udførelsen af tvangsbehandling, træffer afgørelse om, hvorvidt
tillidsskabende tiltag har været være forsøgt, og hvorvidt patienten forinden, tvangen er
udført har været forsøgt motiveret til frivilligt at medvirke til behandlingen.
Ændringen vil endvidere betyde, at Tvangsbehandlingsnævnet ved behandling af klager
over anvendelsen og udførelsen af tvangsindgreb træffer afgørelse om, hvorvidt et
Side 6
L 185 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som indfører tilsyn og klagemulighed i forhold til, hvordan tvangen udføres, til sundhedsministeren
tvangsindgreb er udført så skånsomt og kortvarigt som muligt og stod i rimeligt forhold til
formålet med indgrebet, ligesom nævnet vurderer, om det mindst indgribende indgreb er
anvendt, og om indgrebet er sket uden unødige krænkelser og ulemper. Det undersøges
endvidere, om tillidsskabende tiltag være forsøgt, forinden tvangen blev udført, og om
tvangsindgrebet i strid med forbuddet i § 7, stk. 2, har erstattet personlig pleje og omsorg.
Til nr. 11
Efter den foreslåede § 16 c, stk. 3, 1. pkt., i lovforslagets § 19, nr. 3, skal
Tvangsbehandlingsnævnet træffe afgørelse i klagesager inden 14 hverdage efter klagens
modtagelse i sager, der vedrører beslutninger truffet efter § 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, §
9, stk. 1, og § 10, stk. 1 og 6, § 12, stk. 1-3, i lov om anvendelse af tvang ved somatisk
behandling af varigt inhabile, og som på tidspunktet for klagens indgivelse fortsat har
gyldighed.
Med den foreslåede ændring af den foreslåede § 16 c, stk. 3, 1. pkt., ændres
sagsbehandlingstiden fra 14 hverdage til syv hverdage.
Til nr. 12
Efter den foreslåede § 16 c, stk. 3, 2. pkt., i lovforslagets § 19, nr. 3, skal
Tvangsbehandlingsnævnet træffe afgørelse snarest muligt i sager, som vedrører
beslutninger om tvang, som ikke længere er gyldige.
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 9, hvorefter udførelsen af tvang kan påklages til
Tvangsbehandlingsnævnet, foreslås det at ændre den foreslåede § 16 c, stk. 3, 2. pkt.,
således at behandlingen af klager over allerede udført tvang omfattes af bestemmelsen.
Ændringen betyder, at klager over tvang, som allerede er udført, på samme måde som
klager over beslutninger om tvang, som ikke længere er gyldige, skal behandles snarest
muligt.
Side 7