1
Til Sundheds-og Ældreudvalgets politikere
25.4 2017
I Forebyggelses-og Patientrådet finder vi det bekymrende, at regeringen med forslaget til L 185,
Tvangsbehandlingsloven, vil overføre tvangsindlæggelse og tvangsregler fra psykiatrien til det somatiske
sundhedsvæsen, uden at man på en række punkter sikrer en inhabil somatisk patient samme retslige beskyttelse, som
psykiatriloven sikrer psykiatriske patienter.
Vi finder, at de følgende bestemmelser i lovforslaget ikke beskytter borgernes retssikkerhed tilstrækkeligt.
1.
Tvangsloven § 1, 2) skal sikre grundlæggende retssikkerhedsprincipper.
Her bør det i lighed med bestemmelserne i psykiatriloven tilføjes, at enhver beslutning om tvang kan påklages af
patienten, og at klagen har opsættende virkning på tvangsbehandlingen, medmindre patienten er livstruende
somatisk syg! Den somatisk syge, inhabile patients retssikkerhed er ikke beskyttet, når retten til indsigelse som nu kun
nævnes under `bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser´ (s. 30)
2.
§
, Perso gruppe ”varigt i ha ile.” Sa t § ”Beti gelser for tva gs eha dli g.
Lovforslaget giver i § 3 indtryk af, at kun en veldefineret persongruppe af patienter, der allerede
er
erklæret varigt
inhabile, når de bliver indlagt på et hospital, kan blive underkastet tvangsindlæggelse og tvangsbehandling.
(Se § 3,
Persongruppe og `Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser´ s. 31.) Og
§ 4, Stk. 2
siger, at det er en
betingelse for beslutninger om tvangsbehandling, at enten patientens værge, nærmeste pårørende (m.fl.) giver
samtykke til, at behandlingen kan gennemføres ved tvang.
Men efter Sundhedslovens § 18 Stk. 4. blev indført, har en hospitalslæge haft suveræn myndighed til
” u og her”
at
erklære en indlagt somatisk syg patient for varigt inhabil og derpå tvangsbehandle patienten.
Selv i en situation hvor
hverken patienten, dennes pårørende eller en evt. værge ønsker at samtykke til den foreslåede tvangsbehandling, kan
lægen sammen med Styrelsen for patientsikkerhed gennemtrumfe, at patienten
skal
have tvangsbehandling; hvis
lægen mener, det er det rigtige valg.
Det vil sige, at myndigheden til at afgøre, om en patient skal tvangsbehandles i sidste ende ligger hos lægen og
Styrelsen for Patientsikkerhed, og at § 18, Stk. 4 derfor allerede i sig selv repræsenterer en svækkelse af borgernes
retssikkerhed!
Tidligere var en del af beslutningsmyndigheden til at samtykke til behandling af en patient, der for
eksempel var inhabil på grund af bevidstløshed, forankret hos nærmeste pårørende eller en anden repræsentant,
valgt af patienten.
Når Sundhedslovens § 18 står alene, er der dog en vis rimelighed i, at en hospitalslæge kan beslutte, at en inhabil
kan tvangsbehandles i en konkret sygdomssituation, der er afgrænset af de gængse behandlingstider på et hospital.
Me hvis Tva gsbeha dli gslove vedtages og følgelig ko
er til ”at spille sa
e ” ed § 8,
får hospitalslægen,
der erklærer e patie t for ”varigt i habil,”
også myndighed til at tvangsindlægge patienten for et halvt år ad gangen;
med mulighed for senere halvårlige forlængelser af tvangsindlæggelsen!
Dermed vil tvangsbehandlingsloven give lægen/staten en urimelig stor magt til at gøre indgreb i svage borgeres ret
til fri bevægelighed og selvbestemmelse.
Demente, udviklingshæmmede, hjerneskadede og andre svage borgere vil i
lighed med kriminelle lovbrydere kunne blive frihedsberøvede i lange perioder. Og samtidig blive tvangsbehandlede
mod deres eget ønske. Dette er en helt urimelig behandling af fredelige borgere, som ikke er til fare for andre.
At det ikke kun er patienter, som allerede
er
erklæret varigt inhabile, der kan tvangsindlægges og tvangsbehandles,
når de kommer på hospitalet, fremgår af forslaget til Tvangsbehandlingsloven § 12, Stk. 3.