Skatteudvalget 2016-17, Skatteudvalget 2016-17, Skatteudvalget 2016-17
L 182 Bilag 1, L 182 A Bilag 1, L 182 B Bilag 1
Offentligt
1739027_0001.png
Ad v o k a t r å d e t
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 9. marts 2017
SAGSNR.: 2017 - 511
ID NR.: 450392
[email protected]
+
[email protected]
Høring - over forslag til lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl,
tinglysningsafgiftsloven og toldloven
Ved e-mail af 10. februar 2017 har Skatteministeriet anmodet om Advokatrådets
bemærkninger til ovennævnte forslag.
Advokatrådet har følgende bemærkninger:
Ad forslagets § 1, nr. 1
§ 46 b, som foreslås indsat i kapitel 11, omhandler efter ordlyden i § 46 b, stk. 1,
”afgiftspligtige leveringer, der sker ved tvangsauktion”.
Den afgiftspligtige transaktion, betegnes således som en ”levering”. Det er også sket
ved enkelte andre ændringer i momsloven i de seneste år, at man i lovteksten er
kommet til at betegne den afgiftspligtige transaktion som en levering.
Anvendelsen
af ordet ”levering” om den afgiftspligtige transaktion er i strid med den
grundlæggende begrebsterminologi i momsloven, jf. f.eks. lovens kapitel 3, der
bærer titlen ”Afgiftspligtige transaktioner” og indeholder fire dele, hvor de enkelte
dele bærer overskrifterne: ”Leverancer”, ”Erhvervelser mv.”, ”Indførsel” og
”Fritagelser”.
De transaktioner, som den nye bestemmelse omhandler, er efter lovens
grundlæggende begrebsterminologi ”leverancer”. Derfor bør ordet ”leveringer” i
udkastet til lovforslag ændres til ordet ”leverancer”. Det vil lette forståelsen og ikke
mindst anvendelsen af loven.
Advokatrådets Skatteudvalg har tidligere gjort opmærksom på problemstillingen
vedrørende anvendelse af ordet ”leveringer” i nogle af de nyere bestemmelser i loven
for transaktioner, der efter lovens grundlæggende terminologi betegnes som
”leverancer”. Advokat Robert Mikelsons har også
haft en uformel e-
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0002.png
Ad v o k a t r å d e t
mailkommunikation i 2014 med Skatteministeriet om problemstillingen. Denne
vedhæftes, og som det fremgår, er ministeriet enigt i, at ordet
”leverancer”
bør
anvendes i stedet for
ordet ”leveringer”.
Som det endvidere fremgår af den nævnte e-mailkommunikation, ville man gerne
ændre det omhandlede ordvalg alle relevante steder i loven. Advokatrådets
Skatteudvalg foreslår, at det kan ske nu i forbindelse med det lovforslag, som agtes
fremsat i indeværende folketingssamling.
Det fremgår i øvrigt af udkastet til lovforslag, at ministeriet på et andet område
foreslår en rent sproglig rettelse
rettelsen i tinglysningsafgiftsloven i forslagets § 3,
nr. 1. Man har såedes allerede i lovforslaget taget fat på sproglige rettelser.
Ad forslagets § 4
Vedrørende sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld foreslås i udkastet,
at retten til at deltage ikke alene skal kunne fratages, når der er nærliggende risiko
for, at told ikke betales rettidigt, men også i ethvert tilfælde, når angivelse eller
betaling af skyldig moms eller told ikke sker rettidigt.
Advokatrådets Skatteudvalg foreslår, at grundlaget for fratagelse indskrænkes,
således at rene forglemmelser, hvor fejlen på virksomhedens eget initiativ rettes, ikke
kan føre til fratagelse. Det synes unødvendigt at udelukke virksomheder fra
deltagelse i ordningen i tilfælde, hvor der reelt ingen risiko er for, at told ikke betales.
I bemærkningerne skrives på side 4, 3. afsnit, følgende om udelukkelse fra ordningen
om sikkerhedsstillelse:
”Fo
r at sikre at det ikke bliver dyrere for danske virksomheder at stille sikkerhed for
potentiel toldskyld, når de anvender SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel
toldskyld, foreslås det, at det fremadrettet bliver muligt at udelukke virksomheder,
der ikke betaler det, de skal, fra at deltage i SKATs sikkerhedsstillelsesordning for
potentiel toldskyld.”
Det forekommer meget upræcist, når der skrives:
’virksomheder, der ikke betaler det,
de skal’
, og bemærkningen er derfor ikke særligt oplysende for brugeren af loven.
Den ønskede hjemmel til at udelukke en virksomhed fra ordningen kan i øvrigt først
anvendes, når hjemmelen er tilvejebragt. Det fremtidige element ligger derved i
ordene: ’bliver muligt’. Det
modeprægede udtryk:
fremadrettet
’ kan derfor
med
fordel udgå af teksten.
Ad udkast til lovtekst
Lovteksten indeholder såvel kommateringsfejl som kongruensfejl. Der vedhæftes en
kopi af lovteksten med markering af fundne fejl.
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
2
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0003.png
Ad v o k a t r å d e t
Med venlig hilsen
Torben Jensen
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
3
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0004.png
Lovgivning og økonomi ([email protected]), Marie Louise Jacobs ([email protected])
Til:
Fra:
Jesper Sebbelin ([email protected])
Titel:
Høring - udkast til forslag til lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven
samt udkast til bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen
Sendt:
10-03-2017 09:31:28
Kære Marie Louise Jacobs.
Danmarks Skibsmæglerforening takker for høringsmaterialet, og vi har følgende bemærkninger til materialet:
Vi mener at det er positivt, at SKAT får mulighed for at kunne udelukke deltagere til
sikkerhedsstillelsesordningerne, for derved at minimere risikoen for tab i ordningerne.
På side 8 afsnit 4, nævnes udelukkelse pga. af fejl, og Skibsmæglerforeningen ønsker en præcisering af, hvor
mange fejl der skal begås for at det har konsekvenser? I gældende lov står der, at kreditten straks bortfalder ved
fejl, hvilket også virker meget striks.
Side 10 afsnit 9, nævnes nogle tal fra Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering, men der mangler tal og tekst i
materialet? Vi skal venligst bede jer oplyse disse detaljer.
Desuden ønskes en præcisering af side 19 afsnit 3, linie 4 vedrørende § 29, stk 2, "hvis der er nærliggende
risiko".
I bedes venligst kontakte Skibsmæglerforeningen såfremt der er spørgsmål.
Med venlig hilsen
Danmarks Skibsmæglerforening
Jesper Sebbelin
General Manager
Amaliegade 33B
1256 København K
www.shipbrokers.dk
[email protected]
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0005.png
Lovgivning og økonomi ([email protected]), Marie Louise Jacobs ([email protected])
Britt Rasmussen ([email protected])
Bo Sandberg ([email protected])
SV: Høring - udkast til forslag til lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og
toldloven samt udkast til bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen
Sendt:
15-02-2017 14:47:12
Til Skatteministeriet!
Dansk Byggeri takker for høringsmuligheden, men har ingen kommentarer til denne høring
Venlig hilsen
Bo Sandberg
Cheføkonom
Analyseafdelingen
Tlf. direkte: 72 16 01 42 · Mobil: 28 50 38 19
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Vi samler byggeri, anlæg og industri
Nørre Voldgade 106 · 1358 København K
www.danskbyggeri.dk
·
Abonner på nyheder
Fra:
Marie Louise Jacobs [mailto:[email protected]]
Sendt:
10. februar 2017 14:57
Til:
Domstolsstyrelsen;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
infoDB;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]
Emne:
Høring - udkast til forslag til lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og
toldloven samt udkast til bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen (SKM: 4631)
Til høringsparterne
Vedlagt fremsendes høringsbrev, høringsliste, resumé og udkast til forslag til lov om ændring af momsloven, lov
om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven samt udkast til bekendtgørelse om ændring
af momsbekendtgørelsen.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til vedlagte udkast senest
fredag den 10. marts
2017.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
og
[email protected]
med angivelse af journalnummer
2017-128.
Med venlig hilsen
Marie Louise Jacobs
Fuldmægtig
Moms, afgifter og told
Tlf.+45 72373728 | Mobil 72373728
[email protected]
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0006.png
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0007.png
Lovgivning og økonomi ([email protected])
Marie Louise Jacobs ([email protected])
Lene Nielsen ([email protected])
RE: Høring - udkast til forslag til lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og
toldloven samt udkast til bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen
Sendt:
09-03-2017 09:58:12
Til Skatteministeriet
Den 10. februar 2017 har Skatteministeriet (j.nr. 2017 – 128) udbedt sig Dansk Industris bemærkninger til et udkast til lovforslag om
ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven samt udkast til bekendtgørelse om ændring af
momsbekendtgørelsen.
For så vidt angår
forslaget om ændring af momsloven,
har DI har noteret sig formålet om at sikre statens momsindtægter.
DI ser gerne, at forslagets sammenhæng med sælgers samlede momsregnskab forklares i lovbemærkningerne, herunder hvordan
momspligtige udgifter (eksempelvis til valuar eller andet) håndteres, samt hvordan faktura-flowet rent praktisk skal håndteres.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til forslagets § 1, at ”Fogedretterne og auktionsledernes opgave er begrænset til at sikre
opkrævning af momsen og indbetaling heraf til SKAT på vegne af den momspligtige person, som skylder momsen. I sådanne situationer
har fogedretterne og auktionslederne en rolle som mellemmand, og fogedretternes og auktionsledernes forpligtelse udgør således ikke en
momspligt, idet denne altid påhviler den momspligtige person”. Dette er en afvigelse fra hovedreglen i momslovens § 46. Der bør i den
forbindelse oplyses om, hvorledes sammenhængen er mellem fogedrettens mv. forpligtelse til at indbetale momsen og sælgers
forpligtelse til at medtage momsbeløbet i sin momsindberetning, idet sælger fortsat er den momspligtige person. Samtidig bør der oplyses
om, hvorledes sælger skal forholde sig i relation til sin skattekonto, idet sælgers afregninger over for SKAT almindeligvis skal foregå via
skattekontoen.
DI har som nævnt noteret sig formålet om at sikre statens momsindtægter, men det er vigtigt at understrege, at moms i almindelighed
følger virksomhedens almindelige risikoprofil. Derfor bør det i lovbemærkningerne anføres, at forslaget tillægger staten en bedre
retsstilling, end hvis der var tale om en konkurssituation, hvor skyldige momsbeløb anmeldes som simple krav efter konkurslovens § 97
(se gerne SKATs juridiske vejledning afsnit G.A.3.4.1.4.8.5). I den forbindelse bør det tillige anføres, hvorledes en momsindbetaling af
fogedretterne mv. er stillet i forhold til konkurslovens regler om omstødelse.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2049902
For så vidt angår
forslaget om ændring af toldloven,
kan DI støtte, at der fremover skal gælde de samme regler for SKATs
sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld, som der gælder for SKATs sikkerhedsstillelsesordning for eksisterende toldskyld.
Både fagleder Kristian Koktvedgaard (tlf. (+45)29494577) og undertegnede står selvsagt til rådighed, såfremt ovenstående giver
anledning til spørgsmål mv.
Med venlig hilsen
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Lene Nielsen
Juridisk konsulent
(+45) 3377 3563
(+45) 29494402 (Mobile)
[email protected]
di.dk
DI-logo
From:
Marie Louise Jacobs [mailto:[email protected]]
Sent:
10. februar 2017 14:57
To:
Domstolsstyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; export@dk-
export.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
DANSKINDUSTRI
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0008.png
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Subject:
Høring - udkast til forslag til lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og
toldloven samt udkast til bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen (SKM: 4631)
Til høringsparterne
Vedlagt fremsendes høringsbrev, høringsliste, resumé og udkast til forslag til lov om ændring af momsloven, lov
om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven samt udkast til bekendtgørelse om ændring
af momsbekendtgørelsen.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til vedlagte udkast senest
fredag den 10. marts
2017.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
og
[email protected]
med angivelse af journalnummer
2017-128.
Med venlig hilsen
Marie Louise Jacobs
Fuldmægtig
Moms, afgifter og told
Tlf.+45 72373728 | Mobil 72373728
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0009.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Lovgivning og økonomi ([email protected]), Marie Louise Jacobs ([email protected])
[email protected]
([email protected]), Justitsministeriet ([email protected])
Datatilsynet ([email protected])
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svarl,
tinglysningsafgiftsloven og toldloven - j.nr. 2017-128
Sendt:
08-03-2017 07:43:27
Bilag:
smime.p7s;
Ved e-mail af 10. februar 2017 har Skatteministeriet anmodet om Datatilsynets eventuelle bemærkninger til det
fremsendte udkast til forslag til lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tingslysningsafgiftsloven og
toldloven.
Det fremsendte udkast giver ikke Datatilsynet anledning til bemærkninger.
Kopi af denne e-mail er sendt til Justitsministeriets Lovafdeling og Databeskyttelseskontor.
Med venlig hilsen
Bjarke Sejer Bro
Fuldmægtig, cand.jur.
Tlf.: (+45) 33 19 32 17
E-mail: [email protected]
D
ATATILSYNET
Borgergade 28, 5. sal, 1300 København K
Tlf.: +45 3319 3200, Fax: +45 3319 3218
E-mail: [email protected]
,
Internet: www.datatilsynet.dk
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0010.png
DEN DANSKE
DOMMERFORENING
Skatteministedet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Dato. 27. februar 2017
Sendt pr mail til lovgivningogoekonomiskm.dk og [email protected]
Skatteministeriet har ved mail af 10. februar 2017 (sagsnr. 2017-128) anmodet Dommerforeningen om
eventuelle bemærkninger til boring over forslag til lov om ændring afmomsloven. lov om afgift af
svovl, tinglysningsafgiftsioven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang
til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af siklcerhedsstillelsesordningen for
potentiel toldskyld mv.).
I den anledning skal jeg meddele, at forslaget ikke giver Dommefforeningen anledning til at
fremkomme med bemærkninger.
Med venlig hilsen
Ut
Mik.
Mikael Sjöberg, formand, østre Landsret, Bredgade 59, 1260 København K,
tlf 996865 01/21 66 1849 mikaelsjobergoestre1andsret.dk
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0011.png
Domstolsstyrelsen
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Store Kongensgade 1-3
1264 København K
Tlf. +45 70 10 33 22
[email protected]
CVR-nr. 21659509
EAN-nr. 5798000161184
J.nr.: 2016-4306-0027-92
Sagsbehandler: Maiken Michelsen
Mail: [email protected]
13. marts 2017
Domstolsstyrelsens høringssvar til udkast til forslag om ændring af
momsloven m.v.
Skatteministeriet har ved mail af 10. februar 2017 anmodet
Domstolsstyrelsen om bemærkninger til udkast til forslag til ændring af
momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven
Indledningsvis bemærkes, at Domstolsstyrelsen tidligere har afgivet
bemærkninger til de da foreliggende udkast til forslag til lov om ændring af
momsloven. Der vedlægges kopi af Domstolsstyrelsens foreløbige
bemærkninger af 4. november 2016 og 16. januar 2017.
I forlængelse af de tidligere afgivne høringssvar har Domstolsstyrelsen
følgende supplerende bemærkninger:
Det fremgår bl.a. af det nu foreliggende udkast til lovforslag, at betaling af
afgift ved tvangsauktion påhviler fogedretterne, og at fogedretterne skal
registreres hos told- og skatteforvaltningen.
I det vedlagte høringssvar af 16. januar 2017 omtalte Domstolsstyrelsen to
mulige modeller for at imødekomme ønsket om, at fogedretterne opkræver
eventuelle momsbeløb og forestår (endelig) afregning heraf til SKAT.
Modellerne
blev omtalt som henholdsvis en ”afgiftsmodel” og en ”straks-
betalings-model”.
Skatteministeriet har efterfølgende tilkendegivet, at det
fandt ”straks-betalings-modellen” mest hensigtsmæssig.
Ved ”straks-betalings-modellen” forstås, at købers
momsbetaling er en del
af købers opfyldelse af auktionsvilkårene, og at det i praksis vil betyde, at
det beløb, som auktionskøber skal stille som sikkerhed over for fogedretten
i medfør af auktionsvilkårenes pkt. 7, skal suppleres med et beløb svarende
til eventuel moms af tvangsauktionen og skal indbetales til fogedretten i
umiddelbar forlængelse af tvangsauktionen.
Det blev om modellen yderligere anført, at fogedretternes afregning af
indbetalte momsbeløb til SKAT fx kan ske kvartalsvis, og at det er en
forudsætning, at fogedretterne afregner momsen som et afgiftsbeløb og
ikke som et led i et egentligt momsregnskab. Endelig blev det anført at det
er en forudsætning, at der ikke skal foretages ændringer i domstolenes
eksisterende kassesystemer.
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Side 2/4
Om den konkrete model for afregning af moms i forbindelse med
tvangsauktioner bemærkes på ny, at det vil være ressourcekrævende og
uhensigtsmæssigt, at samtlige fogedretter skal momsregistreres.
Domstolene afregner i forvejen bo- og gaveafgifter samt tinglysningsafgifter
til SKAT. Det foregår i praksis ved, at retterne opsamler pengene, og
Domstolsstyrelsen herefter månedligt bogfører på en bogføringskreds, der
benævnes ”Domstolsstyrelsen for Skatteministeriet”, i statsregnskabet på
vegne af alle retter samt overfører beløbet til SKAT. Denne eksisterende
løsning kunne udvides til også at omfatte moms ved tvangsauktioner.
Domstolsstyrelsen
foreslår,
at
afregningsmodellen
udfoldes
i
bemærkningerne til udkastet til lovforslag.
Det fremgår videre, at Skatteministeriet fortsat ikke kombinerer rekvirentens
hæftelsesansvar med en pligt for SKAT til efter anmodning at afgive en
gebyrfri bindende forhåndsudtalelse inden for en fastsat frist. I stedet er
forslaget i lovudkastets § 46 b, stk. 2, udvidet med et nyt punktum,
hvorefter rekvirenten kan frigøre sig fra ansvaret ved at få en erklæring fra
skyldner/ejer af ejendommen, som på sin side risikerer bødestraf, hvis den
pågældende forsætligt eller groft uagtsomt afgiver urigtige eller vildledende
oplysninger om tvangsauktionssalgets afgiftsmæssige behandling, jf.
lovudkastets forslag til en ny bestemmelse i momslovens § 80, stk. 1, nr. 7.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til § 1 i lovudkastet, side 15, 3.
afsnit, at SKAT, som alternativ til en forpligtelse til at afgive en bindende
forhåndsudtalelse, vil udarbejde specifikt vejledningsmateriale til rekvirenter
om, hvornår et tvangsauktionssalg er momspligtigt, som en del af Den
Juridiske Vejledning. Det fremgår endvidere, at SKAT, af hensyn til
fogedretternes sagsbehandlingstid yderligere vil bestræbe sig på at yde
hurtig vejledning til rekvirenter, der fortsat er i tvivl om, hvorvidt der er tale
om en momspligtig fast ejendom i forbindelse med en tvangsauktion.
For så vidt angår disse forslag er det fortsat Domstolsstyrelsens opfattelse,
at det er naturligt at kombinere ansvaret for stillingtagen til, hvorvidt
tvangsauktionen er momspligtig med en pligt for SKAT til, efter anmodning,
at afgive en bindende forhåndsudtalelse om, hvorvidt det forestående
tvangsauktionssalg er momspligtigt eller ej.
Det er også fortsat Domstolsstyrelsens opfattelse, at der bør fastsættes en
frist for afgivelsen af den bindende forhåndsudtalelse fra SKAT, og at
fristen bør fastsættes under hensyn til, at tvangsauktioner i gennemsnit
berammes 8-10 uger frem i tid ved fogedretterne, som skal have
salgsopstillingen i hænde senest 4 uger før auktionen for at kunne opfylde
indkaldelsesfristen på 3 uger i retsplejelovens § 564, stk. 1. De øvrige uger
anvendes på at indhente bl.a. opgørelser fra rettighedshavere og
oplysninger fra kommunen. På den baggrund bør fristen for SKAT til at
afgive en gebyrfri bindende forhåndsudtalelse ikke være længere end
maksimalt 3 uger, og der bør tages stilling til, hvad konsekvensen skal
være, hvis den fastsatte frist overskrides.
Det fremgår videre af lovudkastets § 46 b, stk. 2, at rekvirenten af en
tvangsauktion hæfter solidarisk for betaling af afgiften med den
afgiftspligtige person, hvis faste ejendom, medfølgende løsøre eller separat
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Side 3/4
løsøre sælges på tvangsauktion, når rekvirenten forsætligt eller groft
uagtsomt afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier
oplysninger om tvangsauktionssalgets afgiftsmæssige behandling. Efter
bestemmelsens 2. punktum fremgår, at rekvirenten kan frigøre sig for
hæftelsesansvaret ved, i forbindelse med tvangsauktionens afholdelse, at
fremlægge en erklæring fra den afgiftspligtige person, hvis faste ejendom,
medfølgende løsøre eller separat løsøre sælges på tvangsauktion, om
tvangsauktionssalgets afgiftsmæssige behandling, medmindre rekvirenten
vidste eller burde vide, at erklæringen indeholder urigtige oplysninger.
Lovudkastet ses imidlertid ikke at tage stilling til den situation, der kan
opstå, hvis det ikke lykkes for rekvirenten at få den afgiftspligtige person til
at afgive en erklæring om, hvorvidt den faste ejendom m.v., som er
omfattet af tvangsauktionen, er afgiftspligtig eller ej.
Lovudkastet ses heller ikke at tage stilling til, hvornår rekvirenten må anses
for at have handlet groft uagtsomt, og om dette fx vil være tilfældet, såfremt
rekvirenten ikke forud for tvangsauktionens afholdelse har formået at opnå
en stillingtagen fra SKAT om, hvorvidt tvangsauktionen er afgiftsbelagt eller
ej.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til § 1 i lovudkastet, at det som
udgangspunkt er rekvirentens opgave at undersøge forholdene hos den
momspligtige person, hvis faste ejendom eller løsøre bliver solgt på
tvangsauktion, for at fastslå, om der er tale om et momspligtigt
tvangsauktionssalg. Hvis rekvirenten alene som udgangspunkt har
ansvaret for at undersøge spørgsmålet om moms eller ej, så bør det efter
Domstolsstyrelsens opfattelse angives i lovudkastet, hvem der har
ansvaret, hvis dette ikke påhviler rekvirenten.
For så vidt angår begrundelsen for behovet for den solidariske hæftelse for
rekvirenten og den afgiftspligtige person (skyldner/ejeren af ejendommen)
er der i lovudkastets almindelige bemærkninger punkt 3.1.2. anført
følgende:
”… Kravet om solidarisk hæftelse er nødvendigt henset
til, at
rekvirenten af tvangsauktionen og den momspligtige person, hvis faste
ejendom eller løsøre sælges på tvangsauktion, har en sammenfaldende
interesse i, at tvangsauktionen ikke anses for momspligtigt, idet der herved
kan opnås større dækning af rekvirentens
og andre kreditorers krav…”.
Sætningen er gentaget i bemærkningerne i lovforslaget side 14 nederst.
Den fremhævede bemærkning synes at bero på en misforståelse af,
hvordan budsummen skal fordeles ved et momspligtigt salg på
tvangsauktion. Budsummen går udelukkende til rettighedshavere med
tinglyste tilgodehavender i ejendommen, og størstebeløbet går til
fortrinsstillede rettighedshavere. Ingen af beløbene kan på noget tidspunkt
tænkes at skulle bruges til dækning af en momsforpligtelse.
Endelig bemærkes for så vidt angår de specielle bemærkninger til § 1 s. 15,
4. afsnit, at en pligt i momsloven for fogedretterne til som mellemmand at
opkræve momsen i praksis bør ske efter auktionen i forbindelse med
opkrævningen af auktionsafgiften, idet det ikke vil være praktisk
gennemførligt under selve budgivningen at beregne 20 procent moms for
hvert enkelt bud.
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Side 4/4
Med venlig hilsen
Laila Lindemark
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0015.png
Lovgivning og økonomi ([email protected]), Marie Louise Jacobs ([email protected])
Til:
Fra:
1 - ERST Høring ([email protected])
Titel:
Erhvervsstyrelsens høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl,
tinglysningsafgiftsloven og toldloven, samt udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om
merværdiafgi(ERST Sagsnr: 2017 -...
Sendt:
09-03-2017 09:44:02
Kære
Skatteministeriet
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) og Team Erhvervsservice har modtaget et forslag samt et
udkast i høring. Vurderingen fremgår individuelt nedenfor.
Udkast til forslag til lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven
(Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tingslysningsafgift ved tastefejl,
ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld m.v.)
Høringen giver ikke Erhvervsstyrelsen (herunder TER) anledning til bemærkninger, idet forslaget ikke medfører
(nye) administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Team Erhvervsservice har endvidere ingen bemærkninger til forslaget.
Udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om merværdiafgift (momsbekendtgørelsen)
Høringen giver ikke Erhvervsstyrelsen (herunder TER) anledning til bemærkninger, idet bekendtgørelsesudkastet
ikke medfører (nye) administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Team Erhvervsservice har endvidere ingen bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet.
Med venlig hilsen
Christina Gardshodn
Stud.jur.
ERHVERVSSTYRELSEN
Direktionssekretariatet
- Team Jura
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291355
E-mail: [email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
P
Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt.
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0016.png
HØRING
Til Skatteministeriet
[email protected]
[email protected]
Høringssvar vedrørende forslag til ændring af momslo-
ven, lov om afgift om svovl, tinglysningsafgiftsloven og
toldloven
Skatteministeriet har bedt om Finans Danmarks bemærkninger til hørings-
udkastet til forslag om ændring af momsloven, lov om afgift om svovl, ting-
lysningsafgiftsloven og toldloven.
Vi takker for muligheden for at afgive bemærkninger.
Med høringsudkastets forslag bliver det muligt at yde godtgørelse af den
allerede betalte variable del af tinglysningsafgiften i de tilfælde, hvor der er
sket en åbenbart fejlagtig identifikation af den faste ejendom, hvorpå der er
er tinglyst et ejerskifte. Denne mulighed hilser vi velkommen.
Der dog findes en række andre situationer, hvor der sker åbenlyse fejl i for-
bindelse med tinglysningen, hvor det ikke er muligt i praksis at opnå hver-
ken hel eller delvis godtgørelse af tinglysningsafgiften efter tinglysningslo-
vens § 23.
Det kan fx være, at der sker en fejlagtig tinglysning af et pantebrev, eller at
man ved oprettelsen af et nyt pantebrev (både ved låneopgtagelser og lå-
neomlægninger) ved en fejl ikke får medtaget alle matrikelnumre i pante-
brevet. I nogle tilfælde kan der være tale om sampantsætninger af mere
end 50 ejendomme.
Når et pantebrev er aflyst er tinglysningsafgiften tabt. Hvis der mangler et
matrikelnummer, så koster det fuld afgift at inddrage det manglende matri-
kelnummer på ny. Denne afgift kan for en enkelt sag nemt løbe op i flere
hundredetusind kroner.
Vi anser derfor, at der er et behov for, at man grundlæggende ser på pro-
blemstillingen vedrørende hel eller delvis godtgørelse af tinglysningsafgiften
i åbenlyse fejlsituationer.
Såfremt I måtte have spørgsmål til ovenstående, er I naturligvis meget vel-
komne til at kontakte os.
10. marts 2017
Finanssektorens Hus
Amaliegade 7
1256 København K
Telefon 3370 1000
[email protected]
www.finansraadet.dk
Kontakt Maria Birkvad
Direkte +45 3370 1251
[email protected]
Journalnr. 722/62
Dok. nr. 566531-v1
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Med venlig hilsen
Side 2
Maria Birkvad
Direkte +45 3370 1251
[email protected]
Journalnr. 722/62
Dok. nr. 566531-v1
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0018.png
Lovgivning og økonomi ([email protected]), Marie Louise Jacobs ([email protected])
Ministerbetjening
(FT ([email protected])
Finanstilsynet - Ministerbetjening ([email protected])
SV: Høring - udkast til forslag til lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og
toldloven samt udkast til bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen
Sendt:
16-02-2017 09:41:42
Bilag:
smime.p7s;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Kære Marie Louise Jacobs
Finanstilsynet har ingen bemærkninger til høringen af forslag til lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl,
tinglysningsafgiftsloven og toldloven samt udkast til bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen.
Jeres journalnummer 2017-128.
Med venlig hilsen
Anton Lau
N iels en
Fuldmægtig, Cand.Jur
Juridisk Kontor
______________________________________________​​____
finans_lille_rgb
Århusgade 110, 2100 København Ø
Tlf.: +45 33 55 82 82 / Fax: +45 33 55 82 00
Direkte tlf.: +45 41 93 35 20
mailto:[email protected]
www.finanstilsynet.dk
Fra:
Marie Louise Jacobs [mailto:[email protected]]
Sendt:
10. februar 2017 14:57
Til:
Domstolsstyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; export@dk-
export.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Finanstilsynets officielle postkasse (FT)
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne:
Høring - udkast til forslag til lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og
toldloven samt udkast til bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen (SKM: 4631)
Til høringsparterne
Vedlagt fremsendes høringsbrev, høringsliste, resumé og udkast til forslag til lov om ændring af momsloven, lov
om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven samt udkast til bekendtgørelse om ændring
af momsbekendtgørelsen.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til vedlagte udkast senest
fredag den 10. marts
2017.
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0019.png
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
og
[email protected]
med angivelse af journalnummer
2017-128.
Med venlig
hilsen
M
arie
L o u
Jaco
b s
e
is
Fuldmægtig
Moms, afgifter og told
Tlf.+45 72373728 | Mobil 72373728
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0020.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
13. marts 2017
Ændringer af moms ved tvangsauktionssalg,
sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld
og godtgørelse af den variable tinglysningsafgift
m.m., H038-17.
Skatteministeriet har den 10. februar 2017 fremsendt ovennævnte forslag til FSR
- danske revisorer med anmodning om bemærkninger.
FSR
danske
revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Forslaget giver efter FSR
danske revisorers opfattelse anledning til visse
retssikkerhedsmæssige betænkeligheder, som vi skal redegøre nærmere for i det
følgende.
Med lovforslaget ønskes at flytte betalingspligten for moms ved tvangsauktionssalg
fra tvangsauktionssælgeren til fogedretterne. Fogedretterne og autoriserede
auktionsledere bliver derfor registreringspligtige i forbindelse med momspligtige
tvangsauktionssalg af fast ejendom og medfølgende eller separat løsøre.
Vi mener, at forslaget også skal ses i lyset af reglerne i konkursloven, da en
tvangsauktion ofte udspringer af en konkurs/rekonstruktion. I forhold til
konkurslovens regler vil moms, der opkræves i forbindelse med et salg på
tvangsauktion indgå i boet.
Moms- og afgiftsbeløb, der er afledt af konkursboets dispositioner, anmeldes i
konkursboet som massekrav efter KL § 93, nr. 3, jf. den juridiske vejledning.
Med forslaget vil momsbetalingen være et krav, som har forrang frem for andre
typer krav, men er efter vores opfattelse ifølge konkurslovens regler omfattet af
en dividendebetaling, såfremt midlerne i boet ikke er store nok til at dække
samtlige massekrav fuldt ud.
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0021.png
FSR opfordrer derfor til at ministeriet sikrer at lovforslaget harmonerer med
konkurslovgivningen.
Side 2
Lovforslaget indeholder også en bestemmelse om, at rekvirenten af en
tvangsauktion hæfter solidarisk for momsen med den tvangsauktionsramte
sælger, hvis rekvirenten forsætligt eller groft uagtsomt har afgivet urigtige eller
vildledende oplysninger eller fortier oplysninger om tvangsauktionssalgets
momsmæssige behandling
dvs. hvis rekvirenten mod bedre vidende oplyser, at
salget ikke skal være momspligtigt f.eks. for selv at opnå bedre dækning for sit
krav.
Denne del anser vi for problematisk retssikkerhedsmæssigt uanset, at det i
bemærkningerne står beskrevet, at den solidariske hæftelse kun vil blive gjort
gældende, såfremt rekvirenten handler groft uagtsomt eller forsætligt. Området
for moms på salg af fast ejendom er kompliceret, og det er betænkeligt, at
pålægge en udenforstående rekvirenten risiko, for at hæfte for moms, som en
anden person skylder. Særligt når den momspligtige sælger vil være udsat for
konkursrisiko.
Rekvirenten vil i mange tilfælde have overordneligt vanskeligt ved at vurdere,
hvorvidt et salg af f.eks. fast ejendom vil være omfattet af momspligten. Dette
fremgår tydeligt af den righoldige praksis på området for salg af fast ejendom.
Det er vores opfattelse, at udgifter og byrder ved en afklaring af den
momsmæssige håndtering af tvangsauktionssalget ikke med rimelighed kan
pålægges tvangsauktionsrekvirenter, som i mange tilfælde ikke vil have de
fornødne kompetencer til at afklare dette.
For så vidt angår muligheden for at rekvirenten kan frigøre sig fra hæftelsen ved
en indhentning af erklæring fra den momspligtige person, bemærkes at dette i
praksis vil være forbundet med problemer. Den momspligtige sælger kan være
uvillig til at indgå i dialog med rekvirenten, eller kan over for rekvirenten angive
urigtige oplysninger.
Forslagets ordlyd kan fortolkes således, at der er en omvendt bevisbyrde for
rekvirenten, hvis SKAT rejser en solidarisk hæftelse over for rekvirenten. En sådan
omvendt
bevisbyrde
vil
være
urimeligt
svær
at
løfte
for
en
tvangsauktionsrekvirent. Dette må anses for retssikkerhedsmæssigt problematisk,
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0022.png
idet der som udgangspunkt vil gælde en bevisbyrde for SKAT om at påvise at
rekvirenten handler forsætligt eller groft uagtsomt.
Side 3
Ministeriet anmodes derfor om at bekræfte, at der ikke vil gælde en omvendt
bevisbyrde over for rekvirenter, og at bevisbyrden for rekvirenten ikke kan være
skærpet i forhold til den momspligtige sælger, såfremt forslaget om solidarisk
hæftelse fortsat ønskes fremmet.
Endvidere anmodes ministeriet om at bekræfte, at en eventuel solidarisk hæftelse
alene kan gøres gældende, når samtlige muligheder for at opretholde et krav mod
den momspligtige sælger er udtømt.
FSR
danske revisorer står gerne til rådighed for en uddybning af høringssvaret,
såfremt ministeriet skulle ønske dette.
Med venlig hilsen
Bjarne Gimsing
Formand for skatteudvalget
Kasper Bring Truelsen
Skattekonsulent
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0023.png
Lovgivning og økonomi ([email protected]), Marie Louise Jacobs ([email protected])
Simen Karlsen ([email protected])
Ann Riisgaard ([email protected])
VS: Høring - udkast til forslag til lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og
toldloven samt udkast til bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen
Sendt:
10-03-2017 11:02:26
Bilag:
Forslag til ændring af momsbekendtgørelsen.pdf; Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Resumé.pdf; Lovforslag.pdf;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Kære Marie Louise Jacobs
Tak for din mail af 10. februar nedenfor, jf. j.nr. 2017-128.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har på det foreliggende grundlag ingen bemærkninger til udkast til forslag til lov om
ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven samt udkast til bekendtgørelse om
ændring af momsbekendtgørelsen.
Med venlig hilsen
Ann Riisgaard
Fuldmægtig/Head of Section
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen/
Danish Competition and Consumer Authority
Direkte +45 4171 5029
E-mail
[email protected]
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5000
Vi arbejder for velfungerende markeder.
Fra:
Marie Louise Jacobs [mailto:[email protected]]
Sendt:
10. februar 2017 14:57
Til:
Domstolsstyrelsen;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
1 - KFST Officiel
hovedpostkasse;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse
(SIK);
[email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne:
Høring - udkast til forslag til lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og
toldloven samt udkast til bekendtgørelse om ændring af momsbekendtgørelsen (SKM: 4631)
Til høringsparterne
Vedlagt fremsendes høringsbrev, høringsliste, resumé og udkast til forslag til lov om ændring af momsloven, lov
om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven samt udkast til bekendtgørelse om ændring
af momsbekendtgørelsen.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til vedlagte udkast senest
fredag den 10. marts
2017.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
og
[email protected]
med angivelse af journalnummer
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0024.png
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Høringssvar vedrørende:
Skatteministeriet J.nr. 2017 - 128
Udkast (4)
Forslag
til
Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl,
tinglysningsafgiftsloven og toldloven1)
(Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tingslysningsafgift ved
tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld m.v.)
I denne høring forholdes kun til betalingsligt for moms ved tvangsauktioner. Der rejses en række
enkeltspørgsmål, der forekommer uklare i lovforslaget. Nogle af spørgsmålene angår materielle
momsspørgsmål og ikke kun opkrævningen.
De ”politiske” del af overvejelser e o
o sregistreri g
af fogedretterne omfattes ikke af dette høringssvar.
Indhold
1.Tvivlsomme momsspørgsmål: ........................................................................................................................ 1
a. Byggegrund ................................................................................................................................................ 2
b. Særskilt levering af bebygget grund .......................................................................................................... 2
c. Ny bygning (med eller uden tilhørende jord) ............................................................................................ 2
d. Til- og ombygning ...................................................................................................................................... 3
e. Momsregulering. ....................................................................................................................................... 3
f. Virksomhedoverdragelse: .......................................................................................................................... 4
g. Momsfritagnes køb på tvangsauktion ....................................................................................................... 4
2. Hvem afgør, om der er momspligt. ............................................................................................................... 4
3. Skyldnerens subjektive momsforhold. .......................................................................................................... 5
. Er auktio s o se ”selvstæ dig”
............................................................................................................... 5
5. Tilbehørspant................................................................................................................................................. 6
5. Skal fogedretten lægge penge ud ? ............................................................................................................... 7
6. Beregningsgrundlaget.................................................................................................................................... 7
7. SKATs forhåndsbeskeder ............................................................................................................................... 8
8. Rekvirenternes ansvar ................................................................................................................................... 8
1.Tvivlsomme momsspørgsmål:
I momslovens § 13 nr. 9 er bestemt, at levering af fast ejendom er momsfri.
Fritagelsen omfatter dog ikke:
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
a) Levering af en ny bygning eller en ny bygning med tilhørende jord
b) Levering af en byggegrund, uanset om den er byggemodnet, og særskilt levering af en bebygget
grund."
Denne bestemmelse behandles i lovforslaget på en måde, hvor det anses som en selvfølgelighed, om
der konkret er momspligt efter disse bestemmelser. Dette er imidlertid ikke tilfældet, og der kan
i
hvert fald for folk der ikke specialister i moms
opstå en række usikkerhedsmomenter og forhold, der
må tages i betragtning, når man skal vurdere konsekvenserne for ressourceforbruget og
ansvarsrisikoen hos fogedret og rekvirent.
Som nedenstående eksempler vil vise er hovedproblemet langt fra altid de vanskeligt forståelige
regler, men at man ikke har de relevante faktiske oplysninger.
a. Byggegrund
Det giver nok ikke problemer, hvad der forstås ved en byggegrund ud over, at det efter
planlovgivningen skal være lovligt at bebygge grunden. Allerede der ligger en - om end begrænset -
ekstra undersøgelsesopgave.
b. Særskilt levering af bebygget grund
Det er vist i strid med udstykningsloven, når nogen begynder at sælge en grund uden bygningen derpå.
En anden sag er, at der kan foreligge en bygning på lejet grund, hvorefter grunden kan sælges.
c. Ny bygning (med eller uden tilhørende jord)
Karnovs note (svarende til SKATs juridiske vejledning)
”En
bygning er ny inden første indflytning, dvs. før bygningen tages i brug. En bygning er også ny på dagen
for første levering af bygningen, når leveringen sker mindre end fem år efter dagen for bygningens
færdiggørelse, som senest er dagen for første indflytning. En bygning, hvorpå der i væsentligt omfang er
udført til- og ombygningsarbejde, anses også for at være en ny bygning, hvis der i væsentligt omfang er
udført til- og ombygningsarbejde på bygningen, når den til-/ombyggede bygning leveres inden første
indflytning. Endvidere anses bygningen for ny på dagen for første levering af bygningen, når leveringen sker
mindre end fem år efter dagen for til-/ombygningens færdiggørelse.”
Overgangsregel: støbning af fundament påbegyndt efter 1/1 2011
Ud over at sætningerne sætter ens sprog på en prøve, er der tale om at skulle indhente meget detaillerede
oplysninger om et forløb, i nogle tilfælde hos en skyldner, der ikke er samarbejdsvillig og/eller uden
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0027.png
forståelse for detaillerne. Der må forudsættes at skulle ske indenretlige afhøringer
måske af en eller flere
tidligere ejere
før man kommer til bunds i det her
d. Til- og ombygning
Karnovs note (svarende til SKATs juridiske vejledning)
”Som udgangspunkt er der i væsentligt omfang udført til-
og ombygningsarbejde på en
bygning, når værdien heraf overstiger 50 pct. eller 25 pct. af salgssummen ved den
efterfølgende første levering af bygningen som henholdsvis ny bygning og ny bygning med
tilhørende jord. Værdien af til-/ombygningsarbejdet opgøres som summen af normalværdien af
virksomhedens egne byggeydelser, inklusive avance, og værdien af det håndværksarbejde
m.v., som virksomheden har fået leveret af fremmede underleverandører. Denne normalværdi
opgøres efter de gældende regler herom i
momslovens § 28, stk. 3.
Ved opgørelsen
reduceres normalværdien af virksomhedens eget arbejde m.v. med en tiendedel for hvert
påbegyndt efterfølgende regnskabsår, hvis bygningen har været i brug indtil påbegyndelsen af
året. Endvidere reduceres ved opgørelsen værdien af det håndværksarbejde m.v., som
virksomheden har fået leveret af andre leverandører, med en tiendedel for hvert påbegyndt
efterfølgende regnskabsår, hvis bygningen har været i brug indtil påbegyndelsen af året.”
Overgangsregel: Til- eller ombygningen påbegyndt efter 1/1 2011.
Også her er der tale at skulle indhente gamle detaillerede oplysninger om et forløb, i nogle
tilfælde hos en skyldner, der ikke er samarbejdsvillig og/eller uden forståelse for detaillerne.
Der må forudsættes at skulle ske indenretlige afhøringer
måske af en eller flere tidligere
ejere
før man kommer til bunds i det her.
Momsen angår videre kun til- eller ombygningen og ikke ejendommen (bygningen) som
helhed, hvorfor budsummen skal fordeles skønsmæssigt på en momspligtig del og en ikke
momspligtig del.
e. Momsregulering.
En virksomhed kan få tilladelse til frivillig registrering af udlejningsejendommen, dog ikke ved udlejning til
beboelse. Der kan videre været noget inventar, der har karakter af løsøre. Ved salg inden for visse frister
skal fratrukket moms efterreguleres, men dette er uafhængigt af selve salgsmomsen.
Selv om det er auktionen, der udløser reguleringspligten, må den deraf følgende (eller rettere
aktualiserede) gæld anses for et simpelt krav mod skyldner.
En anden sag er, at en momsregistreret køber kan overtage forpligtigelsen. En køber har dog ingen pligt
dertil.
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
f. Virksomhedoverdragelse:
Det kan være momsfrit, hvis auktionen har karakter af en virksomhedoverdragelse og køber registreres.
Hovedeksemplet er en landbrugsejendom.
Fogedretten sagsbehandling kompliceres således af, at købere byder på forskellige vilkår, hvilket jo i øvrigt
altid er tilfældet, hvis en køber kan trække momsen i sit regnskab, medens en anden ikke kan.
Der kunne nok tiltrænges en præcisering af, om reglen kan anvendes i tilfælde, hvor en momsfri
kreditforening eller bank hjemtager et pant og videresælger til videresalgskøber, der registreres.
g. Momsfritagnes køb på tvangsauktion
En kreditforening eller bank, som på tvangsauktion køber en ejendom for at forsvare sit pant er
ligesom
en privatmand - ikke fritaget for at betale moms, og man ingen købsmoms, man kan trække momsen i. Som
momsfritaget kan man imidlertid videresælge uden moms, da salget af hjemtagne sikkerheder anses som et
led i den momsfri finansielle aktivitet.
2. Hvem afgør, om der er momspligt.
I forslagets hoved este
else er a ført: ”
Betaling af afgift påhviler fogedretterne eller autoriserede
auktio sledere ved afgiftspligtige leveri ger, der sker ved tva gsauktio ”.
Bestemmelsen indebærer, at fogedretten skal afregne momsen til SKAT, hvis der
er sket
salg med
moms.
Det er derimod ikke ganske klart, om dette i sig selv indebærer en pligt for fogedretten til
af egen drift
at tage stilling til, OM der skal ske salg med moms, og til at skulle træffe afgørelse om momspligt, hvis
der opstår tvist mellem SKAT og rettighedshaverne eller mellem disse indbyrdes, herunder en rekvirent
der som følge af forslagets § 46 b stk 2 er så bange for at ifalde ansvar, at han kræver vilkår om moms,
selv om det måske ikke er berettiget.
Der savnes også en præcisering af, hvad konsekvensen er, hvis SKAT
efterfølgende
meddeler, at der
burde været sket salg med moms i et tilfælde, hvor der ikke blev det?
Disse spørgsmål kan vendes lidt på hovedet i et spørgsmål om, hvorvidt SKAT skal have partsstatus
eller myndighedsstatus i auktionsprocessen i relation til moms.
I forslaget side 14 er om den foreslåede bestemmelse anført:
”Fogedretter e og auktio sleder es opgave er egræ set til at sikre opkræv i g af o se og
indbetaling heraf til
SKAT på veg e af de
o spligtige perso , so skylder o se .”
At fogedrettens opgave er begrænset til sikringen af en
”opkrævning”
giver kun mening, hvis der er
momspligt, og når opgaven samtidigt anses for
begrænset
dertil, synes konklusionen at måtte være, at
afgørelsen af, OM der er momspligt ligger et andet sted, formentligt hos rekvirenten og/eller SKAT.
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Dette ør også æv es, at det ederst side 1 a føres, at det ”so udga gspu kt” er rekvire te s
opgave at undersøge
forholde e hos skyld ere. Det ør præ iseres, o orde e ”so udga gspu kt”
tilsigter at indsnige en officialforpligtigelse for fogedretten.
Side 15 anføres, at salgsopstillingen skal indeholde oplysninger om den momsmæssige behandling på
auktionen. Denne udarbejdes efter rpl § 562 stk 3 af rekvirenten, men fogedretten skal efter rpl § 569
stk 2 af egen drift påse, at den er egnet til at skabe køberinteresse, hvilket den jo ikke gør på en
relevant måde, hvis den indeholder forkerte oplysninger om moms. Er der her så alligevel en pligt for
fogedretten til af egen drift at undersøge og tage stilling til momsspørgsmålet ?
Det må generelt siges, at der kræves præcision på dette helt afgørende spørgsmål. Det må klart
forventes, at fogedretterne med en vis officialforpligtigelse vil rode sig ud i momsbehandlingen, med
mindre det helt tydeligt anføres,
1) at auktionsmoms ikke kan anordnes af egen drift, men skal begæres af rekvirenten,
2) at begæringen skal lægges uprøvet til grund og
3) at eventuelle tvister ikke skal realitetsbehandles
Der er et helt afgørende behov for en opgave- og ansvarspræcisering på dette detailniveau.
Det må siges direkte, at hvis fogedretterne ikke fritages for ansvar, officialforpligtigelser og
tvistløsningskompetence vil der være tale om en stor og særdeles ressourcekrævende opgave, der ikke
ses at kunne varetages i de nuværende rammer med hensyn oplysningsmuligheder, personale og
dettes uddannelse på et specialområde som moms.
3. Skyldnerens subjektive momsforhold.
Det fremgår af bemærkningerne side 14:
”Fogedretterne og auktionsledernes opgave er begrænset til at sikre opkrævning af momsen og
indbetaling heraf til SKAT på vegne af den momspligtige person, som skylder momsen. I sådanne
situationer har fogedretterne og auktionslederne en rolle som mellemmand, og fogedretternes og
auktionsledernes forpligtelse udgør således ikke en momspligt, idet denne altid påhviler den
momspligtige person. Det vil således fortsat være forholdene hos den person, hvis faste ejendom eller
løsøre sælges
på tvangsauktionen, der er afgørende for, om der er tale om en momspligtig levering.”
Denne udtalelser er klar nok. Dette har den
så vidt ses sikre
konsekvens, at de subjektive
momsspørgsmål (om sælger er erhvervsdrivende i relation til det solgte aktiv) afgøres efter skyldners
og ikke fogedrettens forhold.
4.
Er auktio s o se ”selvstæ dig”
Det fremgår af bemærkningerne side 14 (samme citat som oven for):
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
”Fogedretterne og auktionsledernes opgave er begrænset til at sikre opkrævning af momsen og
indbetaling heraf til SKAT på vegne af den momspligtige person, som skylder momsen. I sådanne
situationer har fogedretterne og auktionslederne en rolle som mellemmand, og fogedretternes og
auktionsledernes forpligtelse udgør således ikke en momspligt, idet denne altid påhviler den
momspligtige person. Det vil således fortsat være forholdene hos den person, hvis faste ejendom eller
løsøre sælges på tvangsauktionen, der er afgørende for, om der er tale om en momspligtig levering.”
Udtalelsen kan læses med den indfaldsvinkel, at indbetaling sker
som der står
– ”på veg e af”
skyldneren.
Der er imidlertid behov for en tydeliggørelse af, om dette indebærer, at auktionsmomsen er
”selvstæ dig” eller
er en a conto betaling af skyldners tilsvar. I den forbindelse bemærkes, at der i den
så vidt vides eneste retsafgørelse om spørgsmålet
U 1981.567
netop blev givet dom for beløbets
i d etali g til SKAT til ”kredit for
- skyldnerens - derværende momskonto”.
Det har nogle forskellige væsentlige praktiske konsekvenser, hvis auktionsmomsen kun er en a conto
betaling af skyldners tilsvar.
Skyldners tilsvar for en periode består af et modregnet beløb mellem indgående og udgående moms,
og auktionsmomsen er så kun en del deraf. For en virksomhed i drift er det nærmest usandsynligt, at
tilsvaret præcist svarer til auktionsmomsen. Man kan herefter tænke sig følgende situationer med
deraf afledte problemstillinger:
a) Hvis skyldner har samlet nettotilsvar, der er større end auktionsmomsen, opstår intet særligt
problem ved, at en del af gælden betales via auktionsmomsen.
b) Hvis skyldner har et samlet tilsvar, der er mindre end auktionsmomsen, opstår problemer.
Her vil SKAT skulle udbetale den overskydende moms,
I.
Skal det overskydende beløb opgøres ved, at købsmomsen forlods modregnes i
auktionsmomsen eller den øvrige salgsmoms, så dette bliver afgørende for, om
auktionsmomsen (eller et beløb helt eller delvist svarende dertil) tilbagebetales
II.
Skal tilbagebetaling ske til skyldner eller til fogedretten, som så må fordele pengene til
panthaverne
III.
Kan SKAT modregne eventuelle gamle restancer
Det er afgørende fogedrettens vejledningspligt og panthavernes overvejelser af de samlede
konsekvenser, at der kan gives klare svar på disse spørgsmål, og det kræver præciserede regler
som
minimum på et udtrykkeligt motivniveau, der viser, at problemet er forudset.
5. Tilbehørspant
Flere steder i forslaget o tales, at eje do
e sælges
ed ”medfølgende
løsøre”
Det er problematisk, når der er tale om ejendomme, der efter deres art er momsfri, men hvor der efter
tinglysningslovens § 37 og § 38 kan være momspligtigt tilbehør, der sælges sammen med ejendommen.
Hovedeksemplerne er industri- og landbrugsejendomme.
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Der skal derfor være moms på
en del af
købesummen
Men hvor stor en del ?
Hvordan og af hvem fastsættes denne
del af
købesummen…
Ejendommen og tilbehøret vil i langt de fleste tilfælde skulle sælges samlet, og der vil der ikke under
auktionen ske nogen særskilt konstatering af prisen for tilbehøret. Det bør derfor præciseres, hvordan
købesummen skal fordeles mellem ejendommen og tilbehøret
Fremgangsmåden i rpl § 572 med samlede og særskilte opråb er tilsyneladende nem, men der er ikke
hjemmel til at benytte den for at kunne beregne momsen. Det må videre påpeges, at der næppe vil komme
reelt brugbare særskilte priser på denne måde.
Et salg af tilbehør alene må videre skulle ske
særskilt for hver genstand,
da det vil trykke prisen, hvis der
kun kan bydes samlet på alt tilbehøret, hvoraf en del måske kun har skrotværdi, medens køberinteressen er
for de måske få værdifulde ting, f.eks en nyere traktor og en nyere mejetærsker. I nogle tilfælde vil køber
kun være interesseret i en af tingene, men ikke i det hele, som han måske ikke kan bruge. De særskilte
opråb kan således blive mange og uoverskuelige.
En anden mulighed for at fordele købesummen er at lade ejendommen og tilbehøret vurdere. Herved
pådrages sagen yderligere besvær og omkostninger, og der kommer en vurdering fra mæglere og
maskinhandler e.l. Men hvem har kompetencen til at tage stilling til disse vurderinger og eventuelt ophøje
dem til auktionsvilkår ?
En mulighed er videre, at SKAT på forhånd beslutter, hvor stor en del af købesummen, opgjort i brøk eller
procent, der skal belægges med moms. Hvis det er meningen, bør det fremgå udtrykkeligt, nok på
lovtekstniveau, og det vil være påkrævet med en præklusiv processuel frist for SKAT til at svare.
5. Skal fogedretten lægge penge ud ?
Det forudsættes, at afregningsbestemmelserne i forholdet på den ene side mellem fogedret og SKAT og på
den anden side mellem auktionskøber og fogedret koordineres, så fogedretten normalt ikke kommer til at
lægge penge ud.
Det vil imidlertid kunne ske, at en køber ikke betaler eller ikke betaler rettidigt. Det må i denne situation
præciseres, om fogedretten underlægges de almindelige principper for tab på fordringer, jfr
SKM2014.645.SKAT , eller der er tale om en
særlig ord i g efter pri ippet ”pe ge i d – pe ge ud”
uden
selvstændig godtgørelse af fordringens uerholdelighed.
6. Beregningsgrundlaget
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Momsen omfatter også, hvad der skal betales
ud over
budsummen. I forarbejderne side 14 bruges ordet
”største elø et”, e der
henvises også til auktionsvilkårenes punkt 6 B.
Det o ha dlede ”største elø ” er et aksi u sesti at,
der nævnes i mødet, men det indeholder
budvariable poster, ligesom visse poster kan være skønnede, fordi de ikke kan gøres endeligt op. Det kan
også indeholde måske betydelige omtvistede eventualkrav, der påkendes senere. Det sker videre hyppigt i
fogedpraksis, at der først efterfølgende kommer indsigelse vedrørende fortrinsberettigede krav. Det
oplyste størstebeløb vil således i mange tilfælde ikke svare til, hvad der faktisk skal betales ud over
budsummen.
I relation til momsen er spørgsmålet, om momsen skal beregnes af det oplyste størstebeløb eller af det
beløb, som det efterfølgende viser sig faktisk skulle betales ud over budsummen. Der er tilsvarende
problemstillinger i relation til beregningsgrundlaget for sikkerheden, retsafgiften og tinglysningsafgiften.
Der har næppe dannet sig en fast entydig praksis.
Det er absolut påkrævet med en præcisering på lovtekstniveau.
Hvis man IKKE vælger løsningen med at lade det oplyste størstebeløb være afgørende, vil det medføre et
betydeligt merarbejde for fogedretterne, der så efterfølgende skal indkalde oplysning om de faktisk betalte
beløb ud over budsummen og muligt også lave en høring af SKAT, før momsen beregnes.
7. SKATs forhåndsbeskeder
I e ærk i ger e side 1 stilles i udsigt, at SKAT vil ” estræ e sig” på at give e hurtig vejled i g til
rekvirenter. Denne hensigtserklæring er bare ikke god nok. Rekvirenternes hovedproblem vil ofte være at
de faktiske oplysninger,
som er er afgørende for, om der skal betales moms eller ej. Disse oplysninger vil
SKAT sjældent have.
SKAT opfatter tilsyneladende denne vejledningspligt som en variation af reglerne om forhåndsbesked, hvor
forespørger selv skal producere det relevante faktum.
Det, som der i den praktiske verden skal bruges, er en regel om processuel præklusion på den måde, at en
rekvirent kan sende en kopi af begæringen til SKAT, der herefter har en frist på at meddele, om der er
momspligt eller ej, og hvor overskridelse af fristen medfører, der ikke pålægges moms.
Til gengæld bør SKATs meddelelse kun være anfægtelig i det skatteretlige rekurssystem.
8. Rekvirenternes ansvar
Ansvarsordningen for rekvirenter vil utvivlsomt blive kommenteret af andre. Der kommer ingen
bemærkninger herfra direkte om dette, ud over at det som anført tidligere må præciseres, om rekvirentens
ansvar medfører, at fogedretten ikke kan gøres ansvarlig for undladelse af at kræve moms.
Det bør videre vurderes, om rekvirenternes ansvar kan begrunde en forhøjelse af salæret, dels som føle af
ansvaret og dels som følge af de
undertiden omfattende
undersøgelser, der skal laves.
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Rekvirentens mulighed for at frigøre sig for ansvaret vil næppe få praktisk betydning.
A svars este
else er videre ”ulogisk” for uleret, da de foreskriver e solidarisk hæftelse for o se
ed de ”afgiftspligtige pligtige perso ” skyld ere , e de e er jo etop fritaget for
hæftelsen, fordi
fogedretten har overtaget betalingspligten.
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0034.png
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0035.png
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0036.png
Lovgivning og økonomi ([email protected]), Marie Louise Jacobs ([email protected])
Til:
Fra:
Sørup
Hansen ([email protected])
Titel:
Høring - 2017-128
Sendt:
13-02-2017 12:43:02
Under henvisning til Ministeriets høring over forslag til lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl,
tinglysningsafgiftsloven og toldloven, skal jeg oplyse, at Tinglysningsretten ikke har bemærkninger til ændringerne i
tinglysningsafgiftsloven.
Tinglysningsretten ønsker ikke at udtale sig om forslagets øvrige bestemmelser.
Med venlig hilsen
Sørup Hansen
[email protected]
Tinglysningsretten
Majsmarken 5
9500 Hobro
Tlf. + 45 99 68 58 00
www.tinglysningsretten.dk
L 182a - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739027_0037.png