Jeg vil gerne takke for modtagelsen af lovforslaget.
Lovforslaget samler jo, som en række ordførere også har været inde på, en række elementer, hvor det overordnede formål er at sikre borgernes og virksomhedernes behov og retssikkerhed – sund fornuft i reglerne, om man vil.
Et af de elementer, som jeg gerne vil fremhæve her fra Folketingets talerstol, er, at vi med lovforslaget får mulighed for at tilbagebetale afgift, når der i forbindelse med en tinglysning er sket en tastefejl.
Det er ikke rimeligt, at man skal betale en afgift på grund af en tastefejl.
Det er et af de områder, hvor vi skal have lidt mere sund fornuft ind i lovgivningen.
Der bliver begået fejl, også ude blandt almindelige borgere, hos kommuner og regioner og i staten, og der har den lovgivning, vi har haft hidtil, ikke levnet meget rum for, at man kunne rette sådan en fejl i tinglysningssystemet.
Det får man nu mulighed for, og det bliver nemmere at få tilbagebetalt en afgift, når der er sket en fejl.
Lovforslaget mindsker samtidig statens risiko for tab af momsindtægter i forbindelse med tvangsauktioner.
Fremover vil fogedretterne få til opgave at indbetale momsen ved tvangsauktioner til SKAT; det er der god ræson i, altså at myndighederne hjælper hinanden, så statskassen ikke går glip af momsindtægter.
Så er der ændringen af SKATs sikkerhedsstillelsesordning, som en del virksomheder bruger, når de ønsker at stille sikkerhed for potentiel toldskyld.
Det gør, at der føres en vis kontrol med de virksomheder, som deltager i ordningen.
Det er vigtigt, at der er fokus på, at de regelrette virksomheder, altså dem, der overholder reglerne, betaler deres gæld til skattevæsenet.
Det sikrer, at de ikke skal betale mere for at deltage i ordningen, blot fordi der er andre virksomheder, som ikke betaler deres gæld.
Herudover er der et afsnit i lovforslaget om flypendlere, som også en række ordførere har været inde på, og til det vil jeg sige to ting:
Det ene er selvfølgelig klimabekymringerne, og dem kan man selvfølgelig have.
Jeg tror, at hvis man kigger på opgørelsesmetoderne, kommer det lidt an på, hvilket fly der flyves med, hvor fyldt flyet er og andet, og hvor dårlig klimamæssigt fly er som transportform kontra andre transportformer.
Hvis man sammenligner et nyt, moderne fly med et begrænset brændstofforbrug og en reduceret CO
2
-udledning med at køre i en gammel dieselbil fra Aalborg til København, tror jeg man kan opstille – med streg under tror – situationer, hvor det vil være bedre, at man fylder flyet og bruger det som transportmiddel.
Så jeg synes ikke, at den diskussion om transportformer er så sort-hvid.
Det andet er – og det ligger mig meget på sinde – ikke blot fordi jeg er nordjyde og selv har pendlet i mange år, men fordi der er en række egne af vores land, f.eks.
hvis man skal bo i Sønderborg, i Vestjylland, i Aalborg eller på Bornholm, hvor flyet er den eneste reelle transportform.
Det er ikke en mulighed at køre frem og tilbage og samtidig have et velfungerende familieliv eller et liv ved siden af ens arbejdsplads.
Derfor synes jeg som skatteminister og som politiker, at vi skal sikre nogle gode vilkår for folk, der pendler, også for dem, der reelt kun har den mulighed at pendle via fly.
Jeg har så forsøgt at tage et skridt i den rigtige retning med det her lovforslag, og en del af det merprovenu, der ligger i lovforslaget, bruger vi så på at forbedre ordningen for flypendlere.
Det handler om et mindre millionbeløb.
Men når jeg tager den debat, der er her i Folketingssalen, ned – og øvrigt også den dialog, jeg har haft med bl.a.
de nordjyske flypendlere – så kan jeg sige, at den løsning, der er her, ikke er efterspurgt, og derfor vil den del af lovforslaget også blive trukket.
Så kan vi jo vende tilbage til det på et senere tidspunkt.
Men jeg tager den modtagelse, der har været her i Folketingssalen i dag, og den dialog, jeg har haft, siden vi fremsatte lovforslaget, ned, fordi det, der ligger i det, reelt ikke efterspørges af nogen; tværtimod problematiseres det.
Derfor er det mit udgangspunkt, at den del vil blive trukket.
Så det må jeg stille ordførererne udsigt, og så må vi arbejde på en bedre løsning.
Det er selvfølgelig en løsning, der skal finansieres, og det er også vigtigt for mig at sikre, at vi overholder de EU-regler, der gælder.
Hvis man skal forbedre vilkårene for flypendlere, skal man være opmærksom på, at man ikke bare kan differentiere på dem, der hedder indenrigsflypendlere; de regler, vi stiller op, vil også gælde for folk, der pendler ud af landet, i nogle tilfælde også folk, der pendler meget langt ud af landet, og der kan det godt være svært at finde den gode løsning.
Men jeg noterer mig, at den løsning, der ligger her, ikke får ros fra nogen sider, hverken fra Folketinget eller fra de pendlere, som den egentlig skulle tilgodese.
Derfor er det min intention at trække den del af lovforslaget og arbejde på en bedre løsning.
Endelig indeholder lovforslaget også en række tekniske rettelser, bl.a.
en tilretning af elpatronordningen, der betyder, at ikkemomsregistrerede virksomheder også fremover kan benytte afgiftslempelsen.
Alt i alt indeholder lovforslaget en række gode og nødvendige ændringer, som bliver til gavn for borgere og for erhvervsliv.
Jeg vil takke for den modtagelse, det har fået, og ser frem til en konstruktiv udvalgsbehandling.