Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
L 181 Bilag 1
Offentligt
1738264_0001.png
Notat
Modtager(e):
Kopi:
8. februar 2017
Udkast til kommenteret høringsnotat om udkast til lov om ændring af
universitetsloven, lov om professionshøjskoler for videregående ud-
dannelser, lov om erhvervsakademier for videregående uddannelser,
lov om medie- og journalisthøjskolen, lov om maritime uddannelser,
lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om
ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse)
m.v. og lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående ud-
dannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne (Indførelse af inve-
steringsrammer på selvejeområdet og opfølgning på omlægning af til-
skudssystem for maritime efter- og videreuddannelser m.v.)
1. Indledning
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 3. januar 2017 sendt ovennævnte
udkast til lovforslag i høring blandt relevante institutioner og organisationer. Hø-
ringen har også været offentliggjort på Høringsportalen.
Ved høringsfristens udløb den 31. januar 2017 var der indkommet 30 høringssvar,
hvoraf 25 indeholder bemærkninger til lovforslaget. I notatet er medtaget de væ-
sentligste punkter fra høringssvarene. Notatet er inddelt i et afsnit med generelle
bemærkninger og et afsnit med bemærkninger til enkeltelementer i lovforslaget.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i udkastet til lovforslag. Der
er udelukkende foretaget få ændringer af sproglig karakter.
2. Generelle bemærkninger til udkastet til lovforslag
Danske Universiteter, Aarhus Universitet (AU), Copenhagen Business School
(CBS), IT-Universitetet (ITU), Københavns Universitet (KU), Roskilde Universitet
(RUC), Syddansk Universitet (SDU), Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Aal-
borg Universitet (AAU), Danske Professionshøjskoler, University College Sjælland
(UCSJ), Danske Erhvervsakademier, Københavns Erhvervsakademi (KEA),
MARTEC, Stiftelsen Georg Stages Minde, Marstal Navigationsskole, Søfartens
Ledere, SIMAC, Svendborg Søfartsskole, Akademikerne, DI, FTF
og
LO
er overve-
jende skeptiske over for lovforslagets intention om indførelse af investeringsram-
mer og lovforslagets rækkevidde.
DI
er enig i nødvendigheden af at sikre en bedre styring af de offentlige investerin-
ger, herunder sikre overensstemmelse og prioritering mellem offentlige investerin-
ger og finansieringsbehov.
DI
anfører samtidig, at der er tale om en indskrænkning
af institutionernes selveje, og er bekymret for, om den positive udvikling kan fast-
holdes, når der sker en gradvis svækkelse af institutionernes selveje og ansvar til
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Politisk afdeling
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Ref.-nr.
17/006170-04
Side
1/10
L 181 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1738264_0002.png
fordel for en mere central og detaljeret statslig styring af institutionernes økonomi.
DI
bifalder derfor, at institutionernes frie dispositionsret opretholdes inden for de
udmeldte institutionsspecifikke investeringsrammer.
FTF, Danske Professionshøjskoler
og
RUC
har som udgangspunkt forståelse for, at
det kan være hensigtsmæssigt at kunne foretage politiske prioriteringer af investe-
ringsomfanget på det statsfinansierede selvejeområde.
FTF
bemærker, at institutionernes mulighed for at foretage investeringer ikke bør
begrænses, så længe de offentlige udgifter ikke overskrider budgetlovens krav ved-
rørende det faktiske underskud.
FTF
finder det bekymrende, at uddannelsesinve-
steringer, som antydet i aftaleteksten, kan komme til at vige pladsen til fordel for
f.eks. offentlige investeringer på transportområdet.
Danske Professionshøjskoler
udtrykker bekymring over risikoen for at kunne blive
pålagt helt at standse en påbegyndt investering som følge af, at sektorens samlede
investeringer overstiger den samlede flerårige investeringsramme fastsat på finans-
loven.
Akademikerne
finder, at bygningsselvejet er et vigtigt økonomisk redskab, og at
lovforslaget risikerer at lægge hindringer i vejen for de institutioner, som gerne vil
udbygge deres bygninger og øvrig infrastruktur med henblik på at skabe tidssva-
rende rammer for deres forsknings- og uddannelsesaktiviteter.
Danske Universiteter
påpeger, at indførelsen af investeringsrammerne kan medfø-
re en begrænsning af bestyrelsernes kompetence.
Danske Erhvervsakademier,
KEA, KU, RUC
og
LO
finder det ikke hensigtsmæssigt, at der sker indskrænkninger
af institutionernes selveje, og at bestyrelserne fratages en stor del af deres handle-
rum og ansvarsområde, herunder beslutninger om en langsigtet strategi for inve-
steringer.
Akademikerne
og
DTU
vurderer, at lovforslaget i særlig grad vil stå i vejen for uni-
versiteter, der har ambitioner om at være eliteuniversiteter. Dette gælder både i
forhold til mulighederne for at gennemføre nødvendige bygge- og anlægsinveste-
ringer og i forhold til konkurrencen om de bedste forskere og studerende.
SDU
påpeger, at forslaget ikke bør indebære, at universiteterne mister den nødvendige
agilitet og fleksibilitet til at agere på samfundsmæssige behov, der fordrer byg-
ningsmæssig udvikling.
Danske Universiteter
anfører, at investeringer i universitetssektoren er finansiere-
de og foretages inden for rammerne af det enkelte universitets økonomi.
Danske
Universiteter
finder det meget uhensigtsmæssigt, hvis indførelsen af et omkost-
ningsfyldt bureaukratisk regime i bund og grund alene beror på regnskabsmæssige
periodiseringsproblemer.
Danske Erhvervsakademier, KEA
og
DTU
finder, at begrundelsen for lovforslaget
enten er forkert eller baseret på antagelser uden evidens.
Danske Erhvervsakademier
og
KEA
anfører, at lovforslaget af flere grunde fore-
kommer overflødigt og henviser bl.a. til, at større investeringer allerede i dag kræ-
ver Finansudvalgets godkendelse, og at institutionerne i øvrigt agerer som forudsat
i lovgivningen, herunder ved anvendelsen af tilskud.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
2/10
L 181 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1738264_0003.png
Danske Universiteter, Danske Professionshøjskoler, UCSJ
og
KU
anfører, at inve-
steringsrammerne kan gøre det vanskeligere for universiteterne at løse deres ker-
neopgaver.
Ministeren
bemærker, at det nye styringsprincip, som gør det muligt fremover at
inddrage investeringerne på selvejeområdet i de samlede udgiftspolitiske priorite-
ringer, ikke i sig selv fører til begrænsninger i institutionernes mulighed for at fore-
tage investeringer.
Det følger fortsat af institutionslovgivningen, at de statsfinansierede selvejende
uddannelsesinstitutioner har fri dispositionsret inden for deres formål ved anven-
delse af tilskud, indtægter og kapital under ét.
Det er derfor alene i de tilfælde, hvor de samlede budgetterede investeringer på
ministerområdet overstiger investeringsrammen, at ministeren med lovforslaget
får hjemmel til at tilpasse, udskyde eller standse planlagte investeringer.
Som anført fastsættes niveauet for investeringsrammerne politisk på de årlige fi-
nanslove og kan tage udgangspunkt i det samlede indberettede investeringsbehov.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justering af lovforslaget.
3. Bemærkninger til enkeltelementer i udkastet til lovforslag
Investeringsrammen
Danske Erhvervsakademier
og
KEA
bemærker, at snævre investeringsrammer vil
kunne medføre et incitament for institutionerne til at forskyde forbruget fra lang-
sigtede og fornuftige investeringer til løbende drift, hvilket hverken er i institutio-
nernes eller samfundets interesse.
KU
bemærker, at forslaget kan medføre, at inve-
steringer i energiforbedringer, der ellers kunne resultere i en forbedret driftsøko-
nomi, udskydes.
En række institutioner herunder
UCSJ, RUC, AAU
og
DTU
gør i øvrigt særligt op-
mærksom på, at de konkret har en række udestående (efterslæb) byggerier og stør-
re vedligeholdelsesopgaver.
CBS
ønsker oplyst, om indførelsen af investeringsrammer får betydning for prin-
cipperne for forelæggelse af aktstykker.
RR
anbefaler, at det beskrives, hvilke muligheder ministeriet har for omprioritering
af investeringsrammen i indeværende finansår, herunder om institutionerne f.eks.
kan søge om og få godkendt en op- eller nedjustering af indeværende års instituti-
onsspecifikke investeringsramme.
Ministeren
bemærker, at det ved udmøntningen af rammen tilstræbes, at institu-
tionerne får den nødvendige fleksibilitet til fortsat at kunne foretage såvel større
som mindre investeringer, og at eventuelle indgreb over for institutionerne i videst
mulig omfang begrænses.
Ministeren understreger, at institutionerne skal forvalte institutionens midler, så
de bliver til størst mulig gavn for institutionens formål. Det er fortsat bestyrelsens
ansvar at varetage institutionens langsigtede udvikling, hvilket bl.a. indebærer
investeringer i bygninger og udstyr, som danner rammerne om institutionens akti-
viteter.
Side
3/10
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 181 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1738264_0004.png
Det er kun i tilfældet, hvor det samlede budgetterede niveau for investeringer over-
stiger den på finansloven fastlagte investeringsramme, at der vil blive udarbejdet
og udmeldt institutionsspecifikke rammer. Det står herefter institutionen frit for at
forvalte sine midler inden for den institutionsspecifikke ramme.
Investeringsrammen indføres af hensyn til en bedre regulering af de samlede of-
fentlige investeringer – ikke med ønske om en detaljeret regulering af investerings-
beslutninger på de enkelte institutioner.
Institutioner, der ønsker at igangsætte større bygningsmæssige investeringer, som
forudsætter Finansudvalgets tilslutning, vil fortsat skulle rette henvendelse til Sty-
relsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justering af lovforslaget.
Prioriteringshensyn
DI
er enig i fremgangsmåden og de beskrevne overordnede prioriteringshensyn af
samfundsøkonomisk, institutionspolitisk og regional karakter, som dog ikke giver
meget vejledning i forhold til vægtningen af de forskellige hensyn.
DI
finder, at
hensynene bør suppleres af et hensyn til opretholdelse af et adækvat uddannelses-
miljø, som lever op til reglerne for uddannelserne, herunder at opretholde kvalitet
og relevant fagligt udstyr til brug i undervisningssammenhæng.
DI
anbefaler, at der
kun i meget tvingende tilfælde sker tilpasninger på allerede igangsatte investerin-
ger.
AAU
påpeger, at særligt retten til at standse igangværende og planlagte investerin-
ger kan medføre betydelige exitomkostninger ved standsning af projekter.
AAU
finder, at retten til at standse igangværende og planlagte investeringer bør afgræn-
ses til kun at gælde, når der en konkret sammenhæng mellem en overskridelse og
indgrebet.
CBS
anfører, at den valgte model kan føre til stort bureaukrati og ekstra arbejde på
institutionerne.
CBS, Danske Professionshøjskoler
og
UCSJ
foreslår, at der opsæt-
tes og udmeldes objektive kriterier for den politiske prioritering.
UCSJ
håber end-
videre, at byggeprojekter, der kan påvise en positiv business-case, kan prioriteres.
SDU
håber, at ministeriets prioritering vil tage hensyn til både den nuværende
samfundsøkonomi og investeringer i fremtiden og med inddragelse af de berørte
institutioner.
SDU
håber endvidere, at der vil blive taget hensyn til projekter, der
bliver indgået i samarbejde med andre eksterne aktører.
KEA, DTU
og
LO
udtrykker bekymring for, at centraladministrationen ikke vil have
tilstrækkelig detailviden om lokale forhold til at kunne foretage en kvalificeret vur-
dering og prioritering af investeringer på hele selvejeområdet.
CBS
anfører, at ministeriet ikke bør vurdere arten af omkostningerne, men alene
beløbet.
CBS
spørger, om der er mulighed for at administrere rammen således, at
den samlede ramme samtidig udmøntes pr. institution på grundlag af de indsendte
investeringsbudgetter.
FTF
foreslår, at lovforslaget uddybes med bestemmelser om økonomisk kompensa-
tion til institutioner, som påføres udgifter, fordi ministeriet pålægger dem at tilpas-
se, udsætte eller helt aflyse planlagte investeringer.
Side
4/10
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 181 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1738264_0005.png
Ministeren
bemærker, at niveauet for investeringsrammerne fastsættes politisk
på de årlige finanslove. Fastsættelsen af investeringsrammen forventes at ske med
udgangspunkt i institutionernes samlede indberettede forventede investeringsbe-
hov. Beløbet vil derefter indgå i den tværgående politiske prioritering af de samlede
offentlige investeringer på linje med de øvrige offentlige områder og udmeldes som
en del af regeringens forslag til finanslov for næstkommende år.
Det er ikke hensigten, at institutionerne skal pålægges en individuel ramme, som
de kan disponere indenfor. Det er forventningen, at institutionerne i udgangspunk-
tet skal foretage to årlige indberetninger af deres budgetterede investeringer med
henblik på, at ministeriet følger udviklingen i det samlede budgetterede investe-
ringsniveau i de kommende fire år. Institutionerne skal desuden indberette opdate-
rede budgetter for investeringsbehovet i indeværende år samt regnskabstal med
henblik på ministeriets opgørelse af de faktiske samlede afholdte investeringer.
Lovforslaget fører ikke i sig selv til begrænsninger i institutionernes mulighed for at
foretage investeringer, så længe det samlede investeringsniveau ligger inden for
investeringsrammen.
Kun i de tilfælde, hvor institutionernes samlede investeringer overstiger den poli-
tisk fastsatte investeringsramme, og hvor der ikke er opnået tilstrækkelig reduktion
ved, at institutionerne frivilligt har valgt at tilpasse, udskyde eller standse investe-
ringer, iværksættes en proces, hvorefter der skal kunne foretages en prioritering af
institutionernes investeringer.
Prioriteringen vil ske ud fra en konkret vurdering af institutionernes indberettede
investeringer og efter drøftelse med institutionerne.
Prioriteringen vil tage udgangspunkt i en samlet tværgående vurdering på bag-
grund af de i bemærkningerne opstillede kriterier. Ministeren finder det væsentligt,
at kriteriernes udformning rummer et vist skøn i den konkrete prioriteringssituati-
on til at tage højde for særlige omstændigheder.
Ministeren er opmærksom på, at institutionerne kan have omkostninger forbundet
med at tilpasse, udskyde eller standse investeringer. Dette vil indgå i vurderingen i
en prioriteringssituation.
Det er hensigten, at ministeriet i forlængelse af drøftelser med de relevante institu-
tioner vil udmelde resultatet til institutionerne som en institutionsspecifik investe-
ringsramme. Den individuelle ramme vil ikke være bundet til de investeringer, som
ministeriet har prioriteret. Institutionen kan således selv prioritere inden for den
tildelte institutionsspecifikke ramme og dermed fortsat disponere over, hvilke inve-
steringer der igangsættes inden for rammen.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justering af lovforslaget.
Hvilke investeringer
RR
og
LO
anbefaler, at der sikres en præcis afgrænsning af, hvilke typer investerin-
ger der er omfattet af investeringsrammen.
KU
finder ikke, at det giver mening at
sondre mellem investeringer i brugt og nyt udstyr.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
5/10
L 181 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1738264_0006.png
SDU
bemærker, at investeringer omfattet af lovforslaget er bredere formuleret end
Regeringsaftalen, hvor der er fokus på offentlige investeringer i bygninger og an-
læg.
Da det er vigtigt, at institutionerne råder over tidssvarende udstyr, foreslår
FTF
en
ændring af definitionen af de investeringer, der omfattes af investeringsrammen, så
nyt inventar og IT-udstyr m.v. ikke omfattes. Også
Danske Universiteter
og
AU
mener, at lovforslaget bør justeres, så mindre anskaffelser ikke betegnes som
egentlige investeringer, og at visse typer bør friholdes, herunder især immaterielle
aktiver og IT samt forskningsudstyr.
RUC
og
Danske Professionshøjskoler
finder, at der bør opereres med en bagatel-
grænse inden for hvilken, der fortsat frit kan foretages investeringer.
Danske Pro-
fessionshøjskoler
foreslår en grænse på eksempelvis 2 millioner kr.
MARTEC
og
Søfartens Ledere
anfører, at de maritime uddannelser er særligt ud-
styrs- og pladskrævende.
Martec
foreslår derfor, at de maritime uddannelsesinsti-
tutioners investeringsbehov behandles separat.
Ministeren
bemærker, at de investeringer, som er omfattet af investeringsram-
men, er alle former for nyinvesteringer, som institutionen efterfølgende aktiverer
på balancen. Investeringer i brugt udstyr eller grunde og eksisterende bygninger er
ikke omfattet af investeringsrammen, men skal indberettes til statistisk brug.
Opdelingen mellem investering i nyt og brugt/eksisterende følger Danmarks Stati-
stiks opgørelsesmetode.
Det bemærkes, at de statsfinansierede selvejende institutioner er underlagt de
statslige regnskabsregler, herunder regler for afskrivninger. Det følger af opgørel-
sesmetoden, at nyinvesteringer, som institutionen udgiftsfører i resultatopgørelsen
og dermed afskriver med det samme, ikke er omfattet af investeringsrammen.
Nyinvesteringer omfatter køb af nyt udstyr og inventar samt køb og opførelse af nye
aktiver (bygninger og anlæg), der aktiveres i institutionens balance. Det gælder
f.eks. køb eller opførelse af en ny bygning, tilbygning samt ombygninger og renove-
ringer af eksisterende byggeri for så vidt angår den del af udgiften, der efterfølgen-
de optages som et aktiv i institutionens balance. Køb af eksisterende (ikke-
nyopførte) bygninger, brugt udstyr og brugt inventar er derimod ikke omfattet af
investeringsrammen, men oplysninger herom skal, jf. bemærkningerne i lovforsla-
get, dog inkluderes i indberetningerne.
Ministeren noterer et behov for at oplyse om opgørelsesmetoden, som danner
grundlag for institutionernes indberetninger og opgørelsen af institutionernes sam-
lede investeringsniveau. Ministeriet vil være opmærksomt herpå i forbindelse med
vejledningen af institutionerne.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justering af lovforslaget.
Donationer m.v.
Danske Universiteter
og
Akademikerne
bemærker, at universiteternes forsknings-
aktiviteter i stadig stigende grad er afhængige af ekstern finansiering fra kilder
såsom EU, forskningsråd, fonde og virksomheder. Her indgår som hovedregel krav
om en betydelig medfinansiering fra universiteternes side i form af investeringer.
Side
6/10
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 181 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1738264_0007.png
Med indførelsen af investeringsrammer risikerer universiteterne at blive begrænset
i deres muligheder for at hjemtage eksterne forskningsbevillinger og donationer, da
institutionerne kan opleve en usikkerhed vedrørende deres muligheder for medfi-
nansiering.
Danske Universiteter, ITU, AAU
og
DTU
finder derfor, at eksterne
bevillinger, som forudsætter medfinansiering, bør undtages fra rammen.
RUC
finder det uklart, om investeringer, der finansieres af donationer og medfi-
nansiering er omfattet af lovforslaget.
AU
og
CBS
finder, at investeringer, der fuldt ud finansieres af eksterne midler, ikke
skal indgå i opgørelsen.
KU
mener ikke, at lovforslaget giver en klar og operationel
definition af donationsbegrebet.
Svendborg Søfartsskole
finder, at et overskud fra indtægtsdækket virksomhed bør
være fritaget fra rammen på lige fod med donationerne.
Ministeren
bemærker, at investeringer, der helt eller delvist finansieres af
donationer fra fonde eller andre eksterne kilder m.v., herunder fra EU, skal indgå i
indberetningerne.
Ikke-statslige donationer til investeringer – både pengedonationer og donationer i
form af aktiver – indberettes og modregnes i opgørelsen af de samlede investerin-
ger i forhold til investeringsrammen.
Metoden følger den, som Danmarks Statistik anvender til opgørelse af national-
regnskabet, så der efterfølgende kan ske en sammenkobling af institutionernes
samlede investeringsniveau og det øvrige investeringsniveau i staten.
Ministeren noterer et behov for at oplyse om opgørelsesmetoden, som danner
grundlag for institutionernes indberetninger og opgørelsen af institutionernes sam-
lede investeringsniveau. Ministeriet vil være opmærksomt herpå i forbindelse med
vejledningen af institutionerne.
Ministeren er opmærksom på, at særligt universiteter ud over donationer til inve-
steringer også modtager eksterne midler til forskning og udvikling, som forudsæt-
ter, at institutionerne investerer i bygninger og forskningsinfrastruktur. Disse inve-
steringer vil skulle indberettes på lige fod med øvrige investeringer.
I de tilfælde, hvor institutionernes samlede investeringer overstiger den politisk
fastsatte investeringsramme, og der vil skulle iværksættes en prioriteringsproces, jf.
ovenfor, vil prioriteringen bl.a. skulle foretages på baggrund af et kriterie om sam-
fundsøkonomiske hensyn. I dette kriterie indgår bl.a. graden af medfinansiering og
bindinger til anden ekstern finansiering.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justering af lovforslaget.
SEA-ordningen
Danske Universiteter, KU, SDU
og
AU
finder det uklart, hvorledes investeringer i
bygninger via Bygningsstyrelsen (SEA-ordningen) skal indgå i det enkelte universi-
tets investeringsramme.
AU
ønsker, at det skal fremgå entydigt, at disponering af investeringer tilfalder det
enkelte universitet, også for så vidt angår den del af investeringerne, der ligger i
regi af Transport-, Bygnings- og Boligministeriet (Bygningsstyrelsen).
Side
7/10
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 181 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1738264_0008.png
Ministeren
bemærker, at den fastsatte ramme også omfatter de investeringer,
som foretages af Bygningsstyrelsen for universiteterne gennem SEA-ordningen.
Institutionerne indberetter de investeringer, som de selv foretager og aktiverer i
deres regnskaber.
For så vidt angår de institutioner, der er omfattet af den statslige huslejeordning
(SEA-ordningen), gælder, at Bygningsstyrelsen indberetter de investeringer, der er
finansieret via huslejeordningen, til Uddannelses-og Forskningsministeriet (Styrel-
sen for Institutioner og Uddannelsesstøtte).
I tilfælde af at indberetningerne viser et samlet investeringsniveau, der er højere
end den tildelte investeringsramme, vil der på Uddannelses- og Forskningsministe-
riets initiativ blive iværksat en proces med henblik på tilpasning mellem den ud-
meldte ramme og de indmeldte investeringsbudgetter. Tilpasningen til investe-
ringsrammen vil først og fremmest ske gennem dialog mellem ministeriet og insti-
tutionerne, hvor institutionerne anmodes om at revurdere deres investeringsbud-
getter med henblik på frivilligt at tilpasse, udsætte eller standse investeringsprojek-
ter. Dialogen med universiteter omfattet af SEA-ordningen vil omfatte både uni-
versitetets egne investeringer og investeringer under SEA-ordningen.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justering af lovforslaget.
Tidsperspektiv
Akademikerne
frygter, at det med lovforslaget vil blive sværere for institutionerne
at håndtere nybyggeri og andre infrastrukturinvesteringer i praksis, da der ofte vil
være stor tidsforskydning mellem beslutningsprocessen, byggeplanlægningsproces-
sen og processen omkring den politiske prioritering af investeringsomfanget for
institutionerne.
DI
finder, at den proces, der skal gennemføres de år, hvor de indmeldte investerin-
ger overstiger den fastsatte investeringsramme, kan medføre en øget usikkerhed
om investeringernes tidsplan og omfang, hvilket kan medføre interim-løsninger,
forlængelse af kontrakter m.v.
DI
anbefaler derfor, at der kun i meget tvingende
tilfælde sker tilpasninger på allerede igangsatte investeringer.
RUC
og
AAU
gør opmærksom på, at mange større investeringer har en lang plan-
lægningshorisont, der ofte vil række ud over budgetoverslagsårene. Det vil begræn-
se universitetets handlemuligheder, hvis de ikke kan planlægge større investeringer
ud over budgetoverslagsårene, hvorfor den korte tidshorisont kan skabe unødig
usikkerhed om et byggeprojekt, som måske er berammet til 8 år.
AU
vurderer, at tidshorisonten for den skitserede proces vedrørende fastsættelsen
af investeringsrammen via dialog, prioritering af investeringer samt pålæg om
eventuelle investeringer er for kortsigtet, idet justeringer kan få konsekvenser for
investeringer i næste budgetår.
Danske Universiteter, KU, RUC
og
DTU
finder, at eksisterende og påbegyndte in-
vesteringer ikke bør bremses eller stoppes.
FTF
finder, at der som minimum bør fastsættes overgangsregler, så institutioner,
som med udgangspunkt i gældende regler har planlagt byggeri og andre større in-
vesteringer inden for en kortere årrække (2018-2020), får mulighed for at realisere
disse planer.
Side
8/10
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 181 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1738264_0009.png
Ministeren
bemærker indledningsvis, at det fremgår af "Aftale mellem regerin-
gen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti: Finanslo-
ven for 2017 (18. november 2016)", at der skal indføres investeringsrammer på det
statslige selvejeområde for 2018. Der er således truffet politisk beslutning om
ikrafttrædelsestidspunktet for ordningen.
Udmelding af investeringsrammen sker med offentliggørelse af de årlige finanslo-
ve. Det følger ligeledes af lovforslaget, at fastsættelsen af investeringsrammen for-
ventes at ske under hensyntagen til institutionernes forventede samlede investe-
ringsbehov.
For at tage hensyn til, at investeringer ofte vedrører anlægsprojekter, som har en
relativ lang tidshorisont, fastlægges investeringsrammen årligt på finansloven for
budgetåret og de tre budgetoverslagsår (BO-år).
Høringssvarene har ikke givet anledning til justering af lovforslaget.
Indberetning
DI
og
AU
finder det afgørende, at der ikke med forslaget indføres unødige bureau-
kratiske procedure og indberetninger.
Danske Professionshøjskoler
og
Danske
Erhvervsakademier
pointerer, at lovforslaget pålægger de enkelte institutioner nye
administrative opgaver, der ikke harmonerer med de aktuelle afbureaukratise-
ringsprocesser.
Danske Universiteter, AU, SDU, AAU, CBS, Marstal Navigationsskole, RKU
og
DI
opfordrer til, at administrationen i ordningen begrænses, således at der alene sker
indberetning én gang årligt.
RKU
henstiller, at ministeriet alene stiller krav om en overordnet rapportering
vedrørende investeringer.
RKU
vurderer, at det bør være tilstrækkeligt, hvis de
mindre institutioner foretager denne rapportering en gang årligt.
FTF
foreslår, at uddannelsesinstitutionerne får økonomisk kompensation for de
udgifter til administration m.v., der følger af nye indberetningskrav.
Danske Erhvervsakademier
og
KEA
bemærker, at de nye opgaver kun kan løses
ved at skære i institutionernes kerneopgaver og harmonerer dårligt med de gen-
nemførte og varslede besparelser i uddannelsessektoren.
Ministeren
fastholder behovet for to årlige indberetninger for at muliggøre både
en så høj grad af præcision og samtidig fleksibilitet for institutionernes investe-
ringsniveau som muligt, da området netop er præget af, at der kan opstå pludselige
behov.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justering af lovforslaget.
Opfølgning på omlægning af tilskudssystem for maritime efter- og vide-
reuddannelser m.v.
Marstal Navigationsskole
finder det positivt, at udbud af efter- og videreuddannel-
ser med virkning fra 1. januar 2018 kan udbydes efter lov om åben uddannelse.
Side
9/10
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 181 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1738264_0010.png
Marstal Navigationsskole
er bekymret for prisfastsættelsen på udbud af kurser
udbudt efter reglerne om åben uddannelse, idet en væsentlig højere deltagerbeta-
ling vil medføre, at institutionen mister kunder i det eksisterende konkurrence-
marked.
Martec
foreslår, at de institutioner, som udbyder uddannelser på ikke videregående
niveau, fortsat skal have mulighed herfor.
Svendborg Søfartsskole
finder den øgede deltagerbetaling problematisk, idet der er
risiko for, at det påvirker den enkelte studerendes mulighed for at deltage.
Ministeren
bemærker, at de maritime uddannelsesinstitutioner ved lov nr. 1378
af 16. december 2014 fik mulighed for at udbyde efter- og videreuddannelser efter
samme regelsæt som de øvrige videregående uddannelsesinstitutioner på Uddan-
nelses- og Forskningsministeriets område.
Med loven blev der blandt andet etableret en overgangsordning for udbud af efter-
og videreuddannelse, som indebar, at der skulle foretages en nærmere udredning af
hvilke eksisterende kurser og uddannelser, der umiddelbart kunne overgå til lov
om åben uddannelse.
Udredningen er nu foretaget, og idet det således er afklaret, hvilke efter- og videre-
uddannelser på videregående niveau, der kan overgå til lov om åben uddannelse, er
det foreslået, at overgangsordningen ophæves.
Da ordningen efter lov om åben uddannelse alene omfatter efter- og videreuddan-
nelse på videregående niveau, fremgår det af lovforslaget, at de maritime efter- og
videreuddannelser, som ikke indgår i en uddannelse på videregående niveau, fort-
sat kan udbydes efter reglerne i lov om maritime uddannelser, men at der gives
mulighed for, at også disse uddannelser kan finansieres delvist med taxametertil-
skud og delvist med deltagerbetaling.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justering af lovforslaget.
5. Øvrige bemærkninger uden for lovforslagets ramme
RR
finder, at en vedtagelse af lovforslaget vil nødvendiggøre en ændring af be-
kendtgørelserne om tilskud og revision, så det sikres, at institutionernes udnyttel-
se/overholdelse af investeringsrammen i indeværende år bliver revideret af institu-
tionsrevisor.
Ministeren
kan ikke tilslutte sig behovet, da opfyldelse af investeringsrammerne i
et indeværende år følges af ministeriets tilsyn.
Høringssvaret har ikke givet anledning til justering af lovforslaget.
RR
gør opmærksom på behovet for en ajourføring af budgetvejledningen vedføren-
de indførelse af investeringsrammer på selvejeområdet, samt at eventuelle OPP
investeringer ikke er omfattet af lovforslaget.
RR
anfører endvidere, at de fornødne
bevillingsbestemmelser for forvaltningen af investeringsrammen bør præciseres på
FL 2018.
Høringssvaret har ikke givet anledning til justering af lovforslaget.
Side
10/10
Uddannelses- og
Forskningsministeriet