Tusind tak.
For Alternativet er dagen i dag en lille festdag.
Det er nemlig os, der har bragt ideen om borgerstyrede budgetter for udsatte danskere ind i satspuljeforhandlingerne.
Og det er jo altid dejligt at få vedtaget sin politik, for sandheden er nemlig, at når man er et lille, grønt parti i opposition, så kan der nogle gange være lidt langt mellem snapsene.
Det er svært at få vedtaget nogen af de konkrete forslag fra ens bugnende politikkatalog.
Man kan selvfølgelig rejse nogle debatter og dagsordener om afgifter på kød og 30 timers arbejdsuge og kontanthjælp uden modkrav, og det er også vigtigt at få modnet de emner frem mod et regeringsskifte.
Men det er fantastisk motiverende, når man kan få vedtaget noget konkret.
Ikke mindst, når det handler om at få udsatte danskere på benene og ind i fællesskabet.
Og det går jo ikke uden et flertal, så jeg vil gerne sende en varm tak til alle partierne i satspuljeforliget for at være med til at sætte de her 10 mio.
kr.
af til en helt ny type indsats.
Det kan være, ideen til at starte med virkede lidt vild, men den har skabt virkelig, virkelig meget værdi for udsatte mennesker rundt omkring i Europa.
Borgerstyrede budgetter handler om at give udsatte danskere mulighed for og økonomi til at løse deres største problemer først og på den måde komme til at trives bedre og simpelt hen få mulighed for at have et bedre liv.
Helt konkret stiller forsøgsordningen et budget på 50.000 kr.
til rådighed for udsatte borgere, og den sikrer løn til en fremskudt socialarbejder, der kan hjælpe borgeren med at lave et personligt budget, som skal finansiere de tiltag, der skal hjælpe borgeren til at løse de største problemer først.
Meningen er at hjælpe borgere væk fra udsathed, men det er utrolig forskelligt, hvad der giver mening for den enkelte.
Målgruppen for forsøget med personlige borgerstyrede budgetter er borgere med særlige sociale problemer.
Det kan være hjemløshed, stofmisbrug eller psykisk sygdom, eller en kombination af sociale udfordringer, og eftersom borgere er forskellige, duer det jo ikke at behandle dem alle sammen ens, men i stedet skal man støtte hver enkelt i en individuel indsats.
Nogle kan have brug for midler til personlig hygiejne som f.eks.
at få ordnet tænder, altså når det handler om udgifter ud over det, man kan få bevilget.
Andre har brug for at få dækket transportudgifter, udgifter til en psykolog, sociale aktiviteter, ture til udlandet eller sport, ja selv udgifter til boligindretning kan dækkes, hvis de understøtter borgerens vej mod bedre trivsel og livskvalitet.
Det er normalt ydelser, som man skal søge om og vente på, men med de personlige budgetter dropper vi bureaukratiet og paragrafferne og fokuserer langt mere på direkte støtte til borgerne, så de kan løse deres problemer med det samme.
Og det er i den forbindelse afgørende, at støtten er skattefri og ikke fører til reduktion af andre ydelser.
Nu er personlige budgetter til udsatte borgere jo ikke noget, som Alternativet har fundet på.
Ideen kommer fra England, hvor alle kommuner i dag skal arbejde med personlige budgetter for udsatte, og den beslutning er et resultat af en række forsøg.
Et af dem stammer fra London og involverede 13 hjemløse, hvoraf nogle havde boet på gaden i mere end 40 år.
Her gav en velgørende organisation ganske enkelt værd af de 13 hjemløse 3.000 pund, som de kunne bruge, som de havde lyst til i samarbejde med en social gademedarbejder.
De måtte faktisk selv bestemme, om de ville gøre brug af den tilbudte rådgivning, og der var så kun et krav, nemlig at de skulle svare på spørgsmålet:
Hvad mener du selv er bedst for dig?
Det viste sig, at ingen af dem brugte penge på stoffer, alkohol eller hasardspil.
De var endda ret nøjsomme med pengene, og havde i gennemsnit blot brugt 800 pund efter et år.
Alligevel var resultatet fantastisk godt:
Efter blot 1 år havde 11 af dem tag over hovedet, flere var i uddannelse eller i afvænning, de besøgte deres familier, og hvad der nok var vigtigst af alt:
De lavede planer for fremtiden.
De havde fået håbet tilbage.
Resultatet fortæller om, hvor bevidst selv de mest udsatte mennesker er om deres eget liv og om, hvor gerne de vil tilbage i fællesskabet.
Og de fortæller om, hvor kort vejen kan være fra udsathed til medborgerskab, hvis vi altså blot inddrager den enkeltes ekspertise over sit eget liv og udviser den fornødne tillid til den enkelte borger.
Jeg håber, at kommuner i Danmark, og gerne i samarbejde med civilsamfundsorganisationer, tager opgaven til sig og viser, hvilke gode resultater det giver, når mennesker får ejerskab over deres eget liv.
Hvis vi gør det her rigtigt kan næste skridt være, at udsatte får en lovfæstet ret til en ekstra chance for at komme på ret køl.
Og hvem ved om ideen med at have tillid til den enkelte borger kan brede sig, f.eks.
til beskæftigelsessystemet, så ledige borgere kan få mulighed for at vise, at de gerne vil arbejde.
I Alternativet er vi i hvert fald slet ikke færdige med at give ansvaret for danskernes liv tilbage til danskerne.
Vi er faktisk først lige begyndt, og vi er overbeviste om, at mennesker, som de er flest, lever bedst, jo større indflydelse de har på deres eget liv.
Vi vil gerne gøre op med klientgørelse, umyndiggørelse og formynderi, så de offentlige frontmedarbejdere får mulighed for styre deres egen hverdag, og så de enkelte borgere får mulighed for at tage deres liv tilbage fra systemet.
Vi kalder det mere samfund, mindre stat.
Så det er nok ikke nogen overraskelse for nogen, at Alternativet støtter det her lovforslag.