København, den 10. maj 2017
Notat i forbindelse med De danske Sprogcentres foretræde for Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg den 16. maj 2017.
De danske Sprogcentre (DDS), der er brancheforening for sprogcentrene i Danmark, ønsker at knytte nogle
kommentarer i forbindelse med Folketingets behandling af
lovforslag nr. L 175
–
forslag til Lov om ændring
af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
DDS støtter intentionerne bag lovforslaget, der bl.a. har til hensigt at styrke en enklere og mere
erhvervsrettet danskuddannelse samt skabe en øget tilskyndelse til, at nytilkomne udlændinge deltager i og
gennemfører en danskuddannelse. DDS støtter endvidere intentionen om at udvikle en klippekortsmodel,
der kan tilgodese mere effektive og fleksible danskuddannelser og sikre en økonomisk styrbar ordning.
Imidlertid må vi konstatere, at modellen, som beskrevet i lovforslaget, vil medføre et unødvendigt stort
bureaukrati med tilhørende administrative omkostninger for sprogcentre og kommuner på den ene side og
et meget svært forståeligt regelsæt for de selvforsørgende kursister på den anden.
DDS’ beky ri ger
knytter sig især til nedenstående punkter:
Lovforslaget hviler på den forudsætning, at kommunerne skal informere nytilkomne
selvforsørgende udlændinge ved ankomsten til Danmark om deres ret til en danskuddannelse
–
herunder om præmisser, vilkår og rammer for gennemførelse af en danskuddannelse. I praksis har
kommunerne ikke mulighed for at nå alle nytilkomne udlændinge med denne information ligesom
informationen ofte vil blive givet ude af kontekst med udlændingenes behov for en
danskuddannelse og deres mulighed for at kunne forstå konsekvenserne af manglende deltagelse.
Mange i målgruppen for danskuddannelserne vil dermed let kunne miste deres mulighed for at
tilegne sig dansk på grund af mangelfuld information, allerede før de er opmærksomme på
tilbuddet. Det er godt, at kommunerne skal informere nyankomne udlændinge om
danskuddannelserne, men DDS vil foreslå, at selvforsørgende udlændinge selv skal aktivere
klippekortet til en danskuddannelse, når behovet opstår.
Den foreslåede klippekortsmodel er endvidere forbundet med en del ulogiske, svært
administrerbare og svært forståelige mekanismer og procedurer, der for mange deltageres
vedkommende vil kunne opleves som et unødvendigt forhindringsløb i stedet for at give en positiv
tilskyndelse til at gennemføre danskuddannelsens moduler og prøver
–
og i værste fald forhindre
gennemførelse af en danskuddannelse. En klippekortsmodel er i sig selv en model, der sikrer faste
rammer om undervisningen og endvidere sikrer en omkostningsstyring af området. DDS ser ingen
grund til, at indføre de foreslåede komplekse vilkår for deltagelse og gennemførelse af en
DDS
–
De Danske Sprogcentre
Formand:
Poul Neergaard
Sekretariat:
Valdemarsgade 16, 1665 København V.
Tlf.:
20 51 79 43
www.dedanskesprogcentre.dk