Til lovforslag nr.
L 174
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 23. maj 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af repatrieringsloven og udlændingeloven
(Øget støtte til repatriering, genindførelse af resultattilskud til kommunerne og indførelse af absolut tilbagebetalingskrav m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2017 og var til 1.
behandling den 27. april 2017. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Udlændinge- og Integrati-
onsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 26. januar 2017 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del – bilag 110. Den 31. marts 2017 sendte udlændin-
ge- og integrationsministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, SF, KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget er en del af finanslovsaftalen for 2017 mellem
Dansk Folkeparti og regeringen. Dansk Folkeparti har lagt
vægt på, at der generelt kommer større fokus på hjemsendel-
se af herboende udlændinge, og i finanslovsaftalen er der
bl.a. afsat 6 mio. kr. til at gennemgå sager på udlændingeo-
mrådet, med henblik på at vurdere om opholdsgrundlaget
kan inddrages, så de pågældende udlændinge kan udsendes
af Danmark, om nødvendigt med tvang. DF arbejder altså på
at hjemsende flere med tvang.
Hensigten med dette lovforslag er dog at gøre det mere
attraktivt for herboende udlændinge at vende frivilligt tilba-
ge til deres hjemland. Lovforslaget skal motivere flere til at
benytte sig af muligheden for frivillig repatriering, bl.a. ved
at gøre det mere interessant økonomisk at vende tilbage og
ved at styrke vejledning om og muligheder for at vende til-
bage til ens hjemland eller et andet land med økonomisk
støtte.
Lovforslaget genindfører også resultattilskuddet til kom-
munerne med henblik på at styrke kommunernes fokus på
repatriering. Det betyder, at hver gang kommunen overtaler
en udlænding til at rejse, modtager kommunerne en økono-
misk gevinstbonus fra staten.
Endelig foreslås det at indføre et krav om tilbagebetaling,
hvis man vender tilbage til Danmark, for at hindre misbrug
af ordningen.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT og RV) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget
finder det vigtigt at give flygtninge, der ikke har fundet fod-
fæste i Danmark, gode muligheder for frivilligt at vende til-
bage til hjemlandet, når grundene til deres flugt ikke længe-
re er til stede. Men det foreliggende lovforslag har desværre
det udgangspunkt, at det i sig selv er værd at stræbe efter, at
så mange flygtninge som muligt forlader Danmark. Denne
målsætning støtter Enhedslisten og Alternativet ikke. Kla-
rest kommer regeringens målsætning om at få så mange
flygtninge som muligt ud af landet til udtryk ved lovforsla-
gets resultattilskud til kommunerne. Hvis de kommunale
sagsbehandlere skal arbejde med en statslig skrub af-præmie
som grundvilkår, mister den kommunale rådgivning af flygt-
ningene sin uvildige og saglige karakter, og der er stor risiko
for, at flygtningene mister tilliden til de kommunale rådgi-
vere. Trods al sympati for forbedrede økonomiske rammer
for flygtninges tilbagevenden til hjemlandet ser Enhedslisten
og Alternativet sig nødsaget til at stemme imod lovforslaget.
AX020161