Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 172
Offentligt
1749401_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
26. april 2017
Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 172 stillet af udvalget den 20. april
2017 efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20/4-17 fra Garantifonden
for skadesforsikringsselskaber, jf. L 172 – bilag 4.
Svar:
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber (Fonden) har i sit brev af
20. april 2017 kommenteret dele af forslag til lov om ændring af lov om
en garantifond for skadesforsikringsselskaber og lov om forsikringsfor-
midling (L 172). Disse forhold kommenteres i det følgende.
Forslag til lov om ændring af lov om forsikringsformidling
Fonden peger i sin henvendelse på, at de forslåede informationskrav i
forhold til kunder kun bør gælde for skadesforsikringsaftaler oprettet i
skadesforsikringsselskaber, da det ikke er muligt for livsforsikringssel-
skaber at blive medlem af Fonden. Det vil blive tilrettet i lovforslaget
med et ændringsforslag.
Fonden støtter overordnet den foreslåede stramning af markedsførings-
reglerne og opfordrer til, at det sikres, at tilsvarende krav kommer til at
gælde filialer af udenlandske skadesforsikringsselskaber.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Finanstilsynet den 29. marts 2017
sendte et udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om god
skik for finansielle virksomheder i høring. Den foreslåede ændring med-
fører, at alle forsikringsselskaber, der markedsfører forsikringsaftaler i
Danmark, uanset om det sker gennem filialetablering eller som grænse-
overskridende tjenesteydelsesvirksomhed, vil blive omfattet af markeds-
føringsregler svarende til den i lovforslaget foreslåede § 32 a i lov om
forsikringsformidling, hvorved virksomhederne pålægges en række op-
lysningsforpligtelser. I forbindelse med bekendtgørelsens udstedelse vil
det blive præciseret, at den nye markedsføringsregel i bekendtgørelsen
kun finder anvendelse på skadesforsikringsaftaler tegnet i skadesforsik-
ringsselskaber.
Advokatredegørelse
Fonden forudsætter, at Fonden kan beslutte, at advokatredegørelsen pri-
mært skal omhandle danske aktører, danske forhold og dansk lovgivning
mv. Fonden bemærker hertil, at undersøgelsesprocessen vil kunne blive
trukket i langdrag, hvis sagens udenlandske forhold skal inddrages i ad-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 172 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/4-17 fra Forsikring & Pension, til erhvervsministeren
2/3
vokatredegørelsen, og at det ikke vil være i forbrugernes interesse.
Det følger af den politiske aftale indgået den 1. december 2016 om hånd-
tering af danske kunder i Gable Insurance AG, at bestyrelsen for Fonden
vil få udarbejdet en advokatredegørelse om muligheden for at gøre ansvar
gældende over for den tidligere ledelse i Gable Insurance AG, den tidli-
gere ledelse i Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS, deres sam-
arbejdspartnere i distributionen af forsikringer samt ejendomsmæglere og
andre rådgivere.
Endvidere følger det af den aftale, som Erhvervsministeriet i forlængelse
af den politiske aftale af 1. december 2016 samme dag indgik med For-
sikring & Pension, at Fonden vil få udarbejdet en advokatredegørelse om
muligheden for at gøre ansvar gældende over for den nævnte person-
kreds.
Den politiske aftale og Erhvervsministeriets aftale med Forsikring & Pen-
sion indeholder ikke en nærmere beskrivelse eller afgrænsning af, hvilke
forhold advokatredegørelsen skal dække. Det følger dog af den aftale,
som Erhvervsministeriet har indgået med Forsikring & Pension, at advo-
katredegørelsen bl.a. skal afdække muligheden for at gøre et ansvar gæl-
dende over for den tidligere ledelse i Gable Insurance AG. Det er derfor
min forventning, at advokatredegørelsen vil behandle dette spørgsmål.
Det er i sidste ende Fondens bestyrelse, der beslutter, hvilke forhold, ad-
vokatredegørelsen skal behandle, da det er Fonden, der afholder udgifter-
ne til redegørelsen. Jeg har ikke fundet det nødvendigt i lovforslaget at
fastsætte krav til indholdet af advokatredegørelsen. Lovforslaget indehol-
der således alene en bemyndigelse til Fonden til at afholde de nødvendige
udgifter til den aftalte advokatredegørelse, som ikke vurderes at kunne
rummes inden for Fondens bemyndigelse om afholdelse af udgifter ved
Fondens administration.
Konsekvenser for flerårige kontrakter
Fonden bemærker, at lovforslaget ikke tager stilling til, hvad der skal ske
i tilfælde, hvor et udenlandsk forsikringsselskab vælger at udtræde af
Fonden eller bliver udelukket herfra, og hvor forsikringstageren har en
forbrugerforsikring i selskabet med en flerårig løbetid.
I henhold til lovforslaget skal et udenlandsk forsikringsselskab, der be-
slutter at udtræde af Fonden, senest 12 måneder inden udtrædelsen give
hver enkelt forsikringstager i Danmark, der har tegnet en forbrugerforsik-
ring i selskabet, skriftlige oplysninger om, hvilke konsekvenser selska-
bets fravalg har for forsikringstageren og de sikrede.
Kravet på de 12 måneder skal bidrage til at sikre, at forsikringstageren får
tilstrækkelig tid til at tegne en ny forsikring, hvis forsikringstageren væl-
ger at opsige sin forsikringsaftale med forsikringsselskabet som følge af
selskabets fravalg af den danske garantiordning.
L 172 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/4-17 fra Forsikring & Pension, til erhvervsministeren
3/3
Endvidere giver lovforslaget forsikringstagere i udenlandske forsikrings-
selskaber, som Finanstilsynet udelukker fra Fonden, mulighed for med
øjeblikkeligt varsel og uden gebyr at opsige sin forsikring i selskabet.
Der kan i begge tilfælde være forsikringstagere, der har en flerårig forsik-
ringsaftale, som i udgangspunktet ikke kan gentegnes, hvis forsikringsta-
geren vælger at opsige forsikringen. Forsikringstageren vil i det tilfælde
skulle finde en løsning blandt de forsikringsprodukter andre selskaber
tilbyder.
Fondens dækning af forsikringer med lang løbetid er en kompliceret pro-
blemstilling, der kræver nærmere analyse. Jeg har bedt Finanstilsynet om
at se nærmere på spørgsmålet, mhp. et eventuelt senere lovforslag.
Symmetri for så vidt angår dækningsområdet
Fonden udtrykker tilfredshed med, at Finanstilsynet vil iværksætte en
analyse af, hvordan der for så vidt angår Fondens dækningsområde kan
skabes symmetri mellem skadesforsikringer med hjemsted i Danmark og
andre lande inden for Den Europæiske Union og lande, som Unionen har
indgået aftale med på det finansielle område. Jeg noterer mig samtidig, at
Fonden vurderer, at symmetrien ikke kun skal vedrøre nye policer.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen