Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 172 Bilag 5
Offentligt
1745968_0001.png
Folketinget, Christiansborg
Att.: Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
1240 København K
Forsikring & Pensions bemærkninger til L 172 - forslag til lov
om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikrings-
selskaber og lov om forsikringsformidling
Forsikring og Pension støtter generelt det fremsatte forslag om adgang til frivilligt
medlemskab af Garantifonden for skadesforsikringsselskaber samt den foreslåede
opstramning af markedsføringsreglerne i lov om forsikringsformidling (L 172).
Forsikring & Pension finder det i den forbindelse meget positivt, at forslaget tager
højde for mange af de problemstillinger, som Forsikring & Pension rejste i sit hø-
ringssvar. Samtidig ønsker Forsikring & Pension dog at henlede udvalgets op-
mærksomhed på visse udestående i relation til forslaget.
For det første finder Forsikring & Pension, at det af hensyn til forbrugerbeskyttel-
sen og med det formål at skabe transparens bør fremgå af garantifondsloven, at
Finanstilsynet udarbejder og løbende ajourfører en
liste over selskaber og filialer
af udenlandske selskaber, der er omfattet af garantifonden og ikke mindst de
agenturer, der sælger disse selskabers forsikringer.
Det bemærkes i den forbin-
delse, at det er Finanstilsynet, det giver forsikringsselskaberne tilladelse til at
drive forsikringsvirksomhed, og dermed også er nærmest til at vide, hvilke sel-
skaber, der henvender sig til forbrugere (i modsætning til erhverv). Tilladelserne
kan hurtigt skifte. Finanstilsynet får betaling for arbejdet med garantifonden, og
det bidrag øges betydeligt i det lovforslag til ændring af lov om finansiel virksom-
hed, som var i høring primo 2017.
Derudover havde Forsikring & Pension gerne set, at der allerede med nærværende
lovforslag for så vidt angår dækningsområdet blev skabt
symmetri mellem ska-
desforsikringsselskaber med hjemsted i Danmark og EU/EØS.
Garantifonden bør
kun dække forsikringer, hvor risikoen er placeret i Danmark, hvad enten skades-
forsikringsselskabet har hjemsted i Danmark eller ej. Med den foreslåede diffe-
rentiering i dækningsområdet for henholdsvis obligatoriske og frivillige medlem-
mer af garantifonden tilsidesættes princippet om level playing field. Således vil
eksempelvis et tysk forsikringsselskab, der er frivilligt medlem af garantifonden,
kun skulle betale for sine danske kunder, hvorimod et dansk selskab vil skulle
betale for såvel sine danske som sine tyske kunder. Forsikring & Pension har dog
noteret sig, at Erhvervsministeriet i sit høringssvar oplyser, at Finanstilsynet vil
iværksætte en analyse af problemstillingen.
20.04.2017
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
Fax:
41 91 91 91
41 91 91 92
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Kirstine Thorsen
Chefkonsulent, Cand.jur
Direkte telefon
Mob.
41919049
41919049
[email protected]
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
kth
GES-2017-00032
338981
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 172 - 2016-17 - Bilag 5: Henvendelse af 20/4-17 fra Forsikring & Pension
Hvad angår den foreslåede
opstramning af markedsføringsreglerne
i lov om for-
sikringsformidling bør det sikres, at tilsvarende krav kommer til at gælde for så
vidt angår filialer af udenlandske skadesforsikringsselskaber.
Endvidere bør det tydeligt fremgå af de foreslåede ændringer til lov om forsik-
ringsformidling, at de kun gælder for så vidt angår skadesforsikringsaftaler op-
rettet i skadesforsikringsselskaber, jf. også dækningsområdet for garantifonds-
loven. Livsforsikringsselskaber har ikke mulighed for at blive medlem af Garanti-
fonden.
Forsikring & Pension skal desuden benytte lejligheden til at påpege, at henvisnin-
gen i stk. 2, nr. 1), i § 32 a, til stk. 1, nr. 3, bør slettes, da den forekommer
overflødig.
Afslutningsvis skal Forsikring & Pension gøre opmærksom på, at sagen med kon-
kursen i Gable Insurance AG med al tydelighed viser behovet for en
opstramning
og ensretning af forsikringstilsynet i EU- og EØS-landene.
Det gælder både tilsynet
med opfyldelsen af kravene i Solvens II og i forhold til de grundlæggende forbru-
gerbeskyttelsesregler på forsikringsområdet. Forsikring & Pension finder det såle-
des beklageligt, at hverken de involverede nationale tilsynsmyndigheder, dvs. Fi-
nanstilsynet, det liechtensteinske tilsyn eller EIOPA (Den Europæiske Tilsynsmyn-
dighed for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger) i tide greb ind over
for Gable Insurance og de forsikringsagenturer, herunder Husejernes Forsikring
Assurance Agentur, som stod for salg, information og skadebehandling i de EU-
og EØS-lande, hvor Gable Insurance drev virksomhed.
Det er problematisk, at et liechtensteinsk selskab, som ikke levede op til solvens
kravene har kunnet sælge forsikringer i Danmark uden at være under et tilstræk-
keligt tilsyn. Der var til og med tale om salg af forsikringer (fx ejerskifte og byg-
geskade), som slet ikke kendes i Liechtenstein. Denne problemstilling ser Forsik-
ring & Pension meget gerne, at den danske regering tager op i EU. Endelig bør
Finanstilsynet føre et mere aktivt tilsyn med de agenturer, der sælger forsikringer
i Danmark. Det kan tilsynet gøre i medfør af god skik-reglerne.
Forsikring & Pension
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
kth
GES-2017-00032
338981
Med venlig hilsen
Kirstine Thorsen
Side 2