Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 172 Bilag 4
Offentligt
1745791_0001.png
Folketinget, Christiansborg
Att.: Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
1240 København K
Garantifonden for skadesforsikringsselskabers bemærkninger
til L 172 - forslag til lov om ændring af lov om en garantifond
for skadesforsikringsselskaber og lov om forsikringsformid-
ling
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber finder det meget positivt, at rege-
ringen nu har fremsat forslag om adgang til frivilligt medlemskab af Garantifonden
samt krav om bedre kundeinformation (L 172). Garantifonden har med tilfredshed
noteret sig, at forslaget tager højde for en række af de bemærkninger, som Ga-
rantifonden fremførte i sit høringssvar. Der udestår dog fortsat nogle problemstil-
linger, som Garantifonden skal opfordre Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget til
at se nærmere på i sit udvalgsarbejde.
Advokatredegørelsen
Forslaget til ændring af garantifondsloven giver bl.a. Garantifonden hjemmel til
at afholde udgifter til en advokatredegørelse omkring forholdene i Husejernes
Forsikring Assurance Agentur ApS og Gable Insurance AG. Hjemlen er formule-
ret således:
I § 3 a indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. Fonden afholder udgifterne til en advokatredegørelse om muligheden
for at gøre ansvar gældende over for den tidligere ledelse i Gable Insurance AG,
den tidligere ledelse i Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS, deres sam-
arbejdspartnere i distributionen af forsikringer og andre rådgivere.«
Det er positivt, at Garantifonden får denne mulighed, og Garantifonden anser
jf. også lovbemærkningerne - § 3 a, stk. 3 som et tillæg til fondens almindelige
beføjelser til at forfølge sit kreditorkrav som følge af et forsikringsselskabs kon-
kurs.
Garantifonden forudsætter, at fonden kan beslutte, at advokatredegørelsen pri-
mært skal omhandle danske aktører, danske forhold og dansk lovgivning m.v.
Det kan vise sig hensigtsmæssigt, fordi de udenlandske forhold kan forfølges
som kreditorkrav, hvor ansvaret også bliver fastlagt. Hvis de udenlandske for-
hold skal inddrages i redegørelsen, vil det formentligt medføre, at undersøgel-
sesprocessen vil blive trukket i langdrag og at den ikke vil kunne færdiggøres i
den nærmeste fremtid, hvilket ikke vil være i forbrugernes interesse.
20.04.2017
Garantifonden for
skadesforsikringsselskaber
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
Fax:
41 91 91 91
41 91 91 92
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Danske Bank 30014001060279
IBAN DK58 30004001060279
SWIFT-BIC DABADKKK
Kirstine Thorsen
Chefkonsulent, Cand.jur
Direkte telefon
41 91 90 49
[email protected]
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
kth
GES-2017-00032
338901
L 172 - 2016-17 - Bilag 4: Henvendelse af 20/4-17 fra Garantifonden for skadesforsikringsselskaber
I lyset af ovenstående bør det derfor præciseres, at bestemmelsen ikke har til
hensigt at fastslå den præcise afgrænsning mellem fondens kreditorforfølgelse
og advokatredegørelsen.
Konsekvenser for flerårige kontrakter i forbindelse med frivillig udtræ-
den af garantifonden
Ifølge den foreslåede § 14 a i garantifondsloven, kan skadesforsikringsselskaber,
der har valgt at tilslutte sig garantifonden på frivillig basis, vælge at udtræde af
fonden. En sådan beslutning skal ifølge forslaget skriftligt varsles over for såvel
Garantifonden som over for hver enkel forsikringstager senest 12 måneder inden,
udtrædelsen skal have virkning. Formålet med varslingsreglen er, jf. lovbemærk-
ningerne, at give forsikringstageren mulighed for eventuelt at tegne en ny forsik-
ring i et andet selskab. Med lovforslaget tages der imidlertid ikke stilling til, hvad
der i tilfælde af en frivillig opsigelse skal ske med kunder, som har flerårige kon-
trakter, så som ejerskifteforsikringer, der som bekendt ikke kan gentegnes. Det
vil således ikke være muligt at skifte til et selskab, der er omfattet af garantiord-
ningen. Det samme forhold gør sig gældende, såfremt Finanstilsynet vælger at
udelukke et forsikringsselskab, jf. det nye stk. 3, i § 14.
Symmetri for så vidt angår dækningsområdet
Garantifonden har med tilfredshed noteret sig, at Erhvervsministeriet i sit hørings-
svar oplyser, at Finanstilsynet vil iværksætte en analyse af, hvordan der for så
vidt angår dækningsområdet kan skabes symmetri mellem skadesforsikringssel-
skaber med hjemsted i Danmark og EU/EØS; dvs. garantifonden skal kun dække
forsikringer, hvor risikoen er placeret i Danmark, hvad enten skadesforsikrings-
selskabet har hjemsted i Danmark eller ej. En sådan symmetri bør dog ikke kun
etableres for så vidt angår nye policer, da det vil være meget tungt at admini-
strere.
Forslag til lov om ændring af lov om forsikringsformidling
Garantifonden støtter overordnet set den foreslåede opstramning af markedsfø-
ringsreglerne i lov om forsikringsformidling. Garantifonden skal i den forbindelse
opfordre til, at det sikres, at tilsvarende krav kommer til at gælde for så vidt angår
filialer af udenlandske skadesforsikringsselskaber.
Endvidere bør det tydeligt fremgå af de foreslåede ændringer til lov om forsik-
ringsformidling, at de kun gælder for så vidt angår skadesforsikringsaftaler opret-
tet i skadesforsikringsselskaber, jf. også dækningsområdet for garantifondsloven.
Livsforsikringsselskaber har ikke mulighed for at blive medlem af Garantifonden.
Garantifonden for
skadesforsikringsselskaber
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
kth
GES-2017-00032
338901
Med venlig hilsen
Jesper Rasmussen
Formand for Garantifonden for skadesforsikringsselskaber
Side 2