Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 172 Bilag 1
Offentligt
1738136_0001.png
NOTAT
29. marts 2017
Høringsnotat vedrørende lov om ændring af lov om en garantifond
for skadesforsikringsselskaber og lov om forsikringsformidling
(Mu-
lighed for skadesforsikringsselskaber i EU/EØS for at tilslutte sig Garan-
tifonden for skadesforsikringsselskaber og nye informationsforpligtelser
for forsikringsagenter m.fl. ved markedsføring og salg af skadesforsik-
ringsaftaler) (Marts II)
1. Indledning
Lovforslaget etablerer en ordning, hvorefter skadesforsikringsselskaber
med hjemsted i andre lande inden for Den Europæiske Union og lande,
som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, som via
filial eller grænseoverskridende tjenesteydelsesvirksomhed tegner forbru-
gerforsikringer på det danske marked, kan tilslutte sig Garantifonden for
skadesforsikringsselskaber (Fonden). Herudover etableres der en pligt for
forsikringsagentvirksomheder, administrationsselskaber, underagentvirk-
somheder og forsikringsdistributionsvirksomheder til i forbindelse med
markedsføring af en skadesforsikringsaftale at oplyse, i hvilket forsik-
ringsselskab forsikringen tegnes, forsikringsselskabets hjemland, om for-
sikringsselskabet er omfattet af en garantiordning, der dækker kundens
krav i tilfælde af forsikringsselskabets konkurs, og navnet på denne ga-
rantiordning.
Lovforslaget gennemfører en række initiativer, der følger af den politiske
aftale indgået den 1. december 2016 mellem regeringen (Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti, som efterføl-
gende blev tiltrådt af Enhedslisten og Alternativet, der giver danske for-
sikringstagere og forsikrede i Gable Insurance AG rimelige vilkår i for-
bindelse med håndtering af skader.
Lovudkastet har været sendt i høring den 27. januar 2017 med frist for
høringssvar den 22. februar 2017. Der er modtaget 25 høringssvar, heraf
8 med bemærkninger.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner
gennemgås og kommenteres nedenfor.
Visse høringssvar har givet anledning til redaktionelle og tekniske æn-
dringer og præciseringer i lovteksten og bemærkningerne. Disse ændrer
ikke ved substansen i det pågældende lovforslag og omtales derfor ikke
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1738136_0002.png
2/12
nærmere i dette notat. Derudover indeholder enkelte høringssvar be-
mærkninger og opfordringer til lovinitiativer, som ikke vedrører nærvæ-
rende lovforslag. Disse omtales heller ikke nærmere i dette notat.
2. Generelle bemærkninger
De hørte parter er generelt positive over for lovudkastets forskellige ele-
menter.
Dansk Byggeri bakker op om lovforslaget og vurderer, at det er med til at
skabe mere tryghed og gennemsigtighed for forbrugerne på forsikrings-
området.
Tilsvarende vurderer Forsikringsmæglerforeningen, at lovforslaget er
med til at sikre, at forsikringstagere og forsikrede undgår tvivl om, hvil-
ket forsikringsselskab en skadesforsikringsaftale tegnes gennem, og om
forsikringsselskabet er omfattet af en garantiordning.
Gjensidige Forsikring bemærker, at selskabet længe har ønsket at komme
med i Fonden, og at det derfor støtter forslaget. Gjensidige Forsikring
bemærker samtidig, at et medlemskab af Fonden har økonomiske konse-
kvenser for selskabet, og at det derfor er vigtigt at få afgrænset disse præ-
cist i lovforslaget.
Forsikring & Pension finder det positivt, at skadesforsikringsselskaber
med hjemsted i andre lande inden for Den Europæiske Union eller lande,
som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, der gen-
nem filial eller grænseoverskridende tjenesteydelsesvirksomhed tegner
forbrugerforsikringer i Danmark, får mulighed for at tilslutte sig Fonden,
og at der stilles krav om bedre kundeinformation. Forsikring & Pension
bemærker dog samtidig, at forbrugerne bør beskyttes mere end lovforsla-
get lægger op til. Endelig understreger Forsikring & Pension, at der er
behov for at sikre lige konkurrencevilkår blandt forsikringsselskaber i
EU.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering vurderer, at lovforslaget
medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet på under 4 mio.
kr. årligt, hvorfor disse derfor ikke vil blive kvantificeret yderligere.
Lovforslaget vil medføre økonomiske konsekvenser for de skadesforsik-
ringsselskaber, der som nye medlemmer af Fonden skal yde et engangs-
bidrag på minimum 100.000 kr. For nyetablerede danske skadesforsik-
ringsselskaber vil omkostningen være 100.000 kr., da disse selskaber på
etableringstidspunktet ikke har tegnet forsikringer.
For udenlandske skadesforsikringsselskaber er tilslutningen til Fonden
frivillig. Sådanne selskaber, som på tidspunktet for tilslutningen til Fon-
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1738136_0003.png
3/12
den allerede har tegnet forbrugerforsikringer i Danmark, vil skulle betale
50 kr. pr. police inden for forbrugerforsikringer.
3. Bemærkninger til konkrete emner
Kommenteringen af høringssvarene tager udgangspunkt i følgende over-
ordnede opdeling:
3.1.
Lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber
3.1.1. Fondens dækningsområde
3.1.2. Fondens dækningsperiode
3.1.3. Fastsættelse af engangsbidrag til Fonden
3.1.4. Fondens mulighed for anvendelse af e-boks
3.1.5. Forsikringstagernes mulighed for at opsige en forsikring
3.1.6. Fondens formue
3.1.7. Fondens udarbejdelse af en advokatredegørelse
Lov om forsikringsformidling
3.2.1. Markedsføring af en skadesforsikringsaftale
3.2.2. Oplysninger på en hjemmeside
3.2.3. Oplysninger i forbindelse med indgåelse af en forsikrings-
aftale
3.2.
3.1. Lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber
3.1.1. Fondens dækningsområde
Forsikring & Pension og Garantifonden for skadesforsikringsselskaber
finder, at dækningsområdet for henholdsvis danske skadesforsikringssel-
skaber og udenlandske skadesforsikringsselskaber, der vælger at tilslutte
sig Fonden, skal være det samme, og at Fondens dækningsområde i den
forbindelse skal afgrænses til at dække skadesforsikringsselskabernes
virksomhed i Danmark. Forsikring & Pension og Garantifonden for ska-
desforsikringsselskaber bemærker, at et forskelligt dækningsområde alt
afhængigt af, om der er tale om et dansk skadesforsikringsselskab eller et
skadesforsikringsselskab fra et andet EU/EØS-land, skaber ulige konkur-
rencevilkår blandt forsikringsselskaberne.
Kommentar
Fonden dækker i henhold til den gældende § 1, stk. 2, i lov om en garanti-
fond for skadesforsikringsselskaber direkte tegnende skadesforsikrings-
selskaber, der har fået Finanstilsynets tilladelse til at drive forsikrings-
virksomhed. Dette omfatter skadesforsikringsselskaber med vedtægts-
mæssigt hjemsted i Danmark og filialer i Danmark af skadesforsikrings-
selskaber fra lande uden for Den Europæiske Union, som Unionen ikke
har indgået aftale med på det finansielle område.
Fonden dækker i henhold til den gældende § 2 i lov om en garantifond for
skadesforsikringsselskaber de nævnte skadesforsikringsselskabers virk-
somhed i Danmark og den virksomhed, som de via filial eller grænse-
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1738136_0004.png
4/12
overskridende tjenesteydelsesvirksomhed udøver i andre lande inden for
Den Europæiske Union eller lande, som Unionen har indgået aftale med
på det finansielle område. Dette svarer til den ordning, som findes i den
eksisterende indskyder- og investorgarantiordning, jf. lov om en indsky-
der- og investorgarantiordning.
Med lovforslaget får direkte tegnende skadesforsikringsselskaber med
hjemsted i andre lande inden for Den Europæiske Union eller lande, som
Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, som via filial
eller grænseoverskridende tjenesteydelsesvirksomhed tegner forbruger-
forsikringer på det danske marked, mulighed for at tilslutte sig Fonden
for så vidt angår deres virksomhed i Danmark. Det er således alene det
pågældende udenlandske forsikringsselskabs forsikringstagere og forsik-
rede i Danmark, som Fonden vil skulle dække i tilfælde af forsikringssel-
skabets konkurs. Hensigten med lovforslaget er at beskytte forsikringsta-
gerne og de forsikrede i Danmark. Det vurderes ikke hensigtsmæssigt at
udvide dækningsområdet, så Fonden ligeledes skal dække de udenlandske
forsikringsselskabers virksomhed i andre lande inden for Den Europæi-
ske Union og lande, som Unionen har indgået aftale med på det finansiel-
le område. Dette vil påføre Fonden for store risici.
I dag er forsikringsselskabernes forsikringstagere og forsikrede i andre
lande inden for Den Europæiske Union og lande, som Unionen har ind-
gået aftale med på det finansielle område, dækket af Fonden i tilfælde af
konkurs. Der er således behov for en nærmere analyse af, hvordan en
indskrænkning af Fondens dækningsområde kan sammensættes. En sådan
analyse vil blive igangsat i Finanstilsynet for så vidt angår nye policer.
3.1.2. Fondens dækningsperiode
Forbrugerrådet Tænk bemærker, at det er komplekst, og at det tager lang
tid at få omplaceret visse forsikringer i forbindelse med et skadesforsik-
ringsselskabs konkurs. Forbrugerrådet Tænk nævner bl.a. ejerskifteforsik-
ringer, sælgeransvarsforsikringer og byggeskadeforsikringer, som har en
på forhånd fastsat løbetid på 5-10 år, og som generelt ikke kan nytegnes.
Forbrugerrådet Tænk finder ikke, at det for disse forsikringsprodukter er
tilstrækkeligt, at Fonden dækker krav fire uger efter, at der er givet med-
delelse om skadesforsikringsselskabets konkurs. Forbrugerrådet Tænk
finder, at Fonden bør dække krav for visse forsikringsprodukter i en læn-
gere periode for at sikre, at der ikke er forsikringstagere, der i en periode
står uden forsikringsdækning.
Tilsvarende bemærker Forsikring & Pension og Garantifonden for ska-
desforsikringsselskaber, at dækningsperioden på fire uger efter meddelel-
se om et skadesforsikringsselskabs konkurs kan være problematisk for
eksempelvis ejerskifteforsikringer, byggeskadeforsikringer og sælgeran-
svarsforsikringer, da de løber 5-10 år og normalt ikke kan gentegnes.
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1738136_0005.png
5/12
Kommentar
Det følger af den gældende § 5, stk. 2, i lov om en garantifond for skades-
forsikringsselskaber, at Fonden dækker udækkede erstatningskrav, der er
opstået før konkursdekretets afsigelse og indtil fire uger efter, at kurator
har givet meddelelse om forsikringsselskabets konkurs til fordringshaver-
ne i henhold til konkursloven.
Lovens dækningsperiode på fire uger efter, at der er givet meddelelse om
et forsikringsselskabs konkurs, skal sikre forsikringstageren en rimelig
frist til at finde et nyt forsikringsselskab samtidig med, at den skal til-
skynde forsikringstageren til hurtigt at få omplaceret sine forsikringer,
hvilket er vigtigt, ikke mindst i de tilfælde, hvor der er tale om lovpligtige
forsikringer.
Det er korrekt, at der er visse forsikringsprodukter, der har en løbetid på
5-10 år, og som ikke i udgangspunktet kan nytegnes i tilfælde af et forsik-
ringsselskabs konkurs. For sådanne forsikringsprodukter vil forsikrings-
tageren kunne stå uden forsikringsdækning i en periode, hvis ikke forsik-
ringsselskaberne udbyder et nyt forsikringsprodukt, der dækker skader
svarende til den oprindeligt tegnede forsikring.
Der er tale om en kompliceret problemstilling, der kræver nærmere ana-
lyse, herunder spørgsmålet om der kan findes løsninger i markedet, eller
om evt. omkostninger skal bæres af forsikringskunderne via Fonden.
En sådan analyse vil blive igangsat og vil blive udarbejdet med inddra-
gelse af relevante parter.
3.1.3. Fastsættelse af engangsbidrag til Fonden
Forsikring & Pension, Garantifonden for skadesforsikringsselskaber og
Gjensidige Forsikring finder, at den foreslåede bestemmelse om fastsæt-
telse af et engangsbidrag til Fonden giver anledning til fortolkningstvivl.
Forsikring & Pension, Garantifonden for skadesforsikringsselskaber og
Gjensidige Forsikring bemærker, at det er uklart, hvilke forbrugerforsik-
ringer der er omfattet af Fondens dækningsområde, og at det på den bag-
grund er vanskeligt præcist at fastsætte engangsbidraget. Forsikring &
Pension og Garantifonden for skadesforsikringsselskaber finder, at der
bør være konsistens mellem beregningsgrundlaget for henholdsvis det
årlige bidrag og engangsbidraget til Fonden og peger i den forbindelse på
den gældende bekendtgørelse nr. 447 af 8. juni 2005 om bidrag til Garan-
tifonden for skadesforsikringsselskaber, der indeholder en liste over de
forsikringer, der anvendes til fastsættelse af det årlige bidrag til Fonden.
Forsikring & Pension og Garantifonden for skadesforsikringsselskaber
finder endvidere, at det bør overvejes at udvide listen over forsikringer,
der er omfattet af beregningsgrundlaget, og peger i den forbindelse på, at
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1738136_0006.png
6/12
det bl.a. var skader i henhold til ejerskifteforsikringer, som Fonden skulle
dække som følge af Gable Insurance AG’s konkurs.
Endelig bemærker Forsikring & Pension og Gjensidige Forsikring, at der
ved fastsættelsen af engangsbidraget bør tages højde for situationen for
udenlandske selskaber, som har etableret sig på det danske marked ved
køb af danske forsikringsselskaber, der har været med til at opbygge
Fondens formue, for at undgå, at der er selskaber, der skal yde bidrag til
Fonden to gange.
Kommentar
Det skal være muligt for de forsikringsselskaber, der overvejer at tilslutte
sig Fonden, præcist at fastsætte engangsbidraget til Fonden. Der bør
derfor i lovforslaget indsættes en bemyndigelse til Finanstilsynet til i en
bekendtgørelse at fastsætte nærmere regler om fastsættelse af engangsbi-
draget til Fonden, herunder hvilke typer af forsikringer der er omfattet af
bidragspligten. Det bør være de forsikringer, som forsikringsselskaberne
beregner deres løbende bidrag til Fonden på grundlag af, som bør læg-
ges til grund for beregningen af engangsbidraget. Samtidig bør listen
over forsikringer udvides til også at omfatte ejerskifteforsikringer, sæl-
geransvarsforsikringer og byggeskadeforsikringer.
Det har ikke været hensigten med det foreslåede engangsbidrag, at for-
sikringsselskaber skal yde bidrag til Fonden to gange. Derfor bør lov-
forslaget tage højde for de udenlandske selskaber, som har etableret sig
på det danske marked ved køb af danske forsikringsselskaber, og som har
været med til at opbygge Fondens formue.
3.1.4. Fondens mulighed for anvendelse af e-boks
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber og Forsikring & Pension
støtter forslaget om, at det er Fonden, der i tilfælde af at et skadesforsik-
ringsselskab fra et EU-/EØS-land går konkurs, giver meddelelse til for-
sikringstagerne om, hvilke krav der dækkes af Fonden, og hvordan disse
skal anmeldes til Fonden, herunder inden for hvilke frister. Garantifonden
for skadesforsikringsselskaber og Forsikring & Pension gør i den forbin-
delse opmærksom på, at brevene til forsikringstagerne ikke kan sendes
via e-boks, da Fonden ikke står nævnt på listen over offentlige myndig-
heder m.v., der kan anvende e-boks som offentlige afsendere, jf. bekendt-
gørelse nr. 1078 af 3. oktober 2014 om offentlige afsendere i Offentlig
Digital Post.
Kommentar
Det vil være både billigere og mere effektivt, hvis Fonden i tilfælde af, at
et skadesforsikringsselskab fra et EU-/EØS-land går konkurs, kan give
meddelelse til forsikringsselskabets forsikringstagere i Danmark via e-
boks. Lov om Digital Post fra offentlige afsendere henhører under Fi-
nansministeriets ressortområde. Der vil blive taget kontakt til Finansmi-
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1738136_0007.png
7/12
nisteriet med henblik på at undersøge muligheden for, at Fonden kan
tilføjes listen over offentlige myndigheder m.fl., der må sendes via e-boks
som offentlig afsender. En mulighed ændring af Finansministeriets be-
kendtgørelse om offentlige afsendere i Offentlig Digital Post har imidler-
tid ingen konsekvenser for lovforslaget.
3.1.5. Forsikringstagernes mulighed for at opsige en forsikring
Forbrugerrådet Tænk, Forsikring & Pension og Garantifonden for skades-
forsikringsselskaber henviser til den foreslåede bestemmelse om, at Fi-
nanstilsynet vil kunne udelukke et skadesforsikringsselskab fra et EU-
/EØS-land fra Fonden, hvis forsikringsselskabet ikke overholder lovens
regler, regler udstedt i medfør af loven eller bestemmelser i Fondens ved-
tægter og opfordrer til, at der i lovforslaget indsættes en mulighed for
forsikringstageren i det pågældende forsikringsselskab til at opsige sin
forsikring med øjeblikkelig varsel uden at skulle betale et gebyr herfor.
Kommentar
En forsikringstager kan til enhver tid opsige sin forsikring med 30 dages
varsel til den første i næste måned. Hvis opsigelsen sker midt i den perio-
de, som forsikringen er tegnet for, kan forsikringsselskabet opkræve et
opsigelsesgebyr. Størrelsen af opsigelsesgebyret afhænger af, hvor længe
forsikringstageren har haft forsikringerne i forsikringsselskabet. Gebyret
kan være højt, hvis forsikringstageren har haft forsikringerne i forsik-
ringsselskabet i mindre end et år. Det vurderes derfor hensigtsmæssigt
for at beskytte forsikringstageren og de sikrede, at forsikringstageren får
mulighed for at opsige sine forsikringer med øjeblikkeligt varsel og uden
at skulle betale gebyr herfor, hvis Finanstilsynet træffer afgørelse om, at
forsikringsselskabet ikke længere kan være medlem af Fonden, fordi for-
sikringsselskabet f.eks. ikke har ydet et fastsat løbende bidrag til Fonden.
3.1.6. Fondens formue
Rigsrevisionen bemærker, at det bør overvejes, om Fondens minimums-
formue på 300 mio. kr. fortsat er tilstrækkelig som følge af nye forsik-
ringsprodukter og den foreslåede mulighed for skadesforsikringsselskaber
fra andre EU/EØS-lande for at tilslutte sig Fonden.
Kommentar
En af grundene til, at der fastsættes et engangsbidrag, der skal betales til
Fonden af alle nye medlemmer i Fonden, er at sikre, at Fondens formue
stiger i takt med, at Fonden får nye medlemmer og dermed øger sin risiko
for potentielle tab. Det vurderes derfor ikke nødvendigt generelt at hæve
Fondens minimumsformue på 300 mio. kr., idet det endvidere bemærkes,
at erhvervsministeren i medfør af den gældende § 3, stk. 7, i lov om en
garantifond for skadesforsikringsselskaber til enhver tid kan ændre kra-
vet til størrelsen af Fondens formue, hvis det vurderes nødvendigt.
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1738136_0008.png
8/12
3.1.7. Fondens udarbejdelse af en advokatredegørelse
Forbrugerrådet Tænk, Forsikring & Pension og Garantifonden for skades-
forsikringsselskaber finder ikke, at Fonden kun skal få udarbejdet en ad-
vokatredegørelse som følge af Gable Insurance AG’s konkurs, men at
Fonden generelt skal få udarbejdet en advokatredegørelse, når et skades-
forsikringsselskab går konkurs. Forbrugerrådet Tænk, Forsikring & Pen-
sion og Garantifonden for skadesforsikringsselskaber bemærker i den
forbindelse, at bemyndigelsen til at få udarbejdet en advokatredegørelse
også bør omfatte relevante forbrugerretlige, økonomiske og lovgivnings-
mæssige forhold, da det vil variere fra sag til sag, hvilke forhold der bør
være genstand for en advokatredegørelse. Det bør være op til Fonden i
hvert enkelt tilfælde at beslutte, hvilke forhold der skal undersøges nær-
mere.
Herudover finder Forsikring & Pension og Garantifonden for skadesfor-
sikringsselskaber, at det af loven bør fremgå, at Fonden kan afholde ud-
gifter til at forfølge eventuelle krav, som advokatredegørelsen måtte pege
på. Endelig finder Forsikring & Pension og Garantifonden for skadesfor-
sikringsselskaber, at det af loven bør fremgå, at der ikke er adgang til
aktindsigt i Fondens oplysninger til brug for advokatredegørelserne, i
selve advokatredegørelserne og i undersøgernes arbejde.
Kommentar
Fonden har mulighed for at forfølge kreditorkrav, der opstår som følge af
et forsikringsselskabs konkurs, hvor Fonden yder dækning i henhold til
lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber. Herudover har
Fonden mulighed for at forfølge krav, hvor Fonden i øvrigt har lidt et
økonomisk tab. Det følger også heraf, at Fonden har mulighed for at af-
holde eventuelle udgifter i denne forbindelse.
Det vurderes ikke nødvendigvis at være Fondens opgave at få udarbejdet
en advokatredegørelse, hver gang et skadesforsikringsselskab erklæres
konkurs. Behovet herfor vil afhænge af de konkrete forhold ved konkur-
sen.
Som led i den demokratiske kontrol med offentlige myndigheder m.fl.
vurderes det ikke hensigtsmæssigt at indskrænke eller helt at afskære
adgangen til aktindsigt i advokatredegørelsen relateret til Gable Insu-
rance AG’s konkurs.
3.2.
Lov om forsikringsformidling
3.2.1. Markedsføring af en skadesforsikringsaftale
Forbrugerrådet Tænk finder, at der bør fastsættes regler for, hvad en for-
sikringsagentvirksomhed og et administrationsselskab må kalde sig.
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1738136_0009.png
9/12
Forbrugerrådet Tænk, Forsikring & Pension og Garantifonden for skades-
forsikringsselskaber finder, at der også bør gives oplysning om forsik-
ringsselskabets hjemland i markedsføringen.
Forsikring & Pension og Garantifonden for skadesforsikringsselskaber
finder, at der i lov om finansiel virksomhed bør indsættes et tilsvarende
oplysningskrav for filialer af udenlandske forsikringsselskabers markeds-
føring af en skadesforsikringsaftale.
Kommentar
Det følger af § 11, stk. 9, i lov om finansiel virksomhed, at forsikringssel-
skaber har eneret på at anvende bl.a. betegnelsen forsikringsselskab og
andre betegnelser, der er egnet til at fremkalde det indtryk, at selskabet
er et forsikringsselskab.
Der vil blive indsat en bestemmelse i bekendtgørelse om god skik for fi-
nansielle virksomheder, som indeholder tilsvarende oplysningskrav for
filialer af udenlandske forsikringsselskabers markedsføring af en skades-
forsikringsaftale, som indføres i lov om forsikringsformidling.
Forsikringsselskabets hjemland bør fremgå af markedsføringen, idet det-
te vil kunne have betydning for, hvilken garantiordning selskabet er om-
fattet af.
3.2.2. Oplysninger på en hjemmeside
Forsikringsmæglerforeningen foreslår, at forslaget om, at forsikrings-
agentvirksomheder og administrationsselskaber på deres hjemmesider
skal oplyse om indholdet af en garantiordning, bør begrænses til de situa-
tioner, hvor en forbruger indgår en skadesforsikringsaftale på internettet.
Dette skyldes, at ikke alle virksomheder har en hjemmeside. Når aftalen
ikke indgås via internettet, bør oplysningerne om garantiordningen frem-
gå af markedsføringsmateriale eller policen og ikke af hjemmesiden.
Forsikring & Pension og Garantifonden for skadesforsikringsselskaber
finder, at indholdet af en garantiordning altid bør beskrives på dansk på
forsikringsagentvirksomhedens og administrationsselskabets hjemmeside.
Forbrugerrådet Tænk finder, at der på hjemmesiden skal være oplysnin-
ger på dansk om dækningen af en garantiordning uden for Danmark, og
om denne ordning har minimum samme indhold som den danske garanti-
ordning for skadesforsikringsselskaber. Garantifonden for skadesforsik-
ringsselskaber finder, at der på en forsikringsagentvirksomheds hjemme-
side bør oplyses om forholdet mellem den danske ordning og den uden-
landske ordning.
Forsikring & Pension og Garantifonden for skadesforsikringsselskaber
finder, at forsikringsselskabets navn og adresse bør fremgå af hjemmesi-
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1738136_0010.png
10/12
den, ligesom det af hjemmesiden bør fremgå, hvis forsikringen ikke er
omfattet af en garantiordning.
Kommentar
Forslaget om at begrænse oplysningspligten på hjemmesider til de tilfæl-
de, hvor en forsikringsaftale indgås på en hjemmeside, bør ikke imøde-
kommes. Det er væsentligt, at forbrugerne har let adgang til oplysning
om, hvilken skadesgarantiordning en forsikring er omfattet af og indhol-
det af denne ordning. Det bør dog præciseres, at forpligtelsen kun gæl-
der, hvis forsikringsagentvirksomheden har en hjemmeside. Har virksom-
heden ikke en hjemmeside, skal oplysningerne fremgå af markedsførin-
gen.
Det bør præciseres i bemærkningerne, at oplysninger om en garantiord-
ning altid skal være på dansk. For at undgå forskelsbehandling mellem
danske og udenlandske forsikringsselskaber bør der derimod ikke være
en forpligtelse til at forklare forskellen mellem den danske skadesgaran-
tiordning og den udenlandske.
Derimod bør forsikringsselskabets navn og adresse fremgå af hjemmesi-
den, idet dette har betydning for, hvilken garantiordning selskabet er
omfattet af. Det skal endvidere præciseres, at det skal fremgå af hjemme-
siden, hvis forsikringen ikke er omfattet af en garantiordning.
3.2.3. Oplysninger i forbindelse med indgåelse af en forsikringsafta-
le
Forbrugerrådet Tænk finder, at oplysningsforpligtelsen i forbindelse med
indgåelse af en forsikringsaftale bør omfatte oplysning på dansk om dæk-
ningen af en garantiordning uden for Danmark, og om denne ordning har
minimum samme indhold som den danske garantiordning for skadesfor-
sikringsselskaber.
Kommentar
I forbindelse med aftaleindgåelsen skal forsikringsagentvirksomheden og
administrationsselskabet ifølge lovforslaget give oplysning om, hvorvidt
forsikringsselskabet er omfattet af en garantiordning. Disse oplysninger
skal gives på dansk, jf. § 35 i lov om forsikringsformidling. For at undgå
forskelsbehandling mellem danske og udenlandske forsikringsselskaber
bør der derimod ikke være en forpligtelse til at forklare forskellen mellem
den danske skadesgarantiordning og den udenlandske.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Advokatrådet, Andelskassen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), Arbejdsmarkedets Tillægspensi-
on (ATP), Arbejdsskadestyrelsen, Børsmæglerforeningen, Danish Ventu-
re Capital and Private Equity Association, Danmarks Grundforsknings-
fond, Danmarks Nationalbank, Danmarks Rederiforening, Danmarks
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
11/12
Skibskredit A/S, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Byggeri, Danske Advokater, Danske Forsikringsfunktionærers
Landsforening, Dansk Ejendomsmæglerforening, Danske Maritime, Dan-
ske Regioner, Dansk Erhverv, Dansk Forening for International Motorkø-
retøjsforsikring (DFIM), Dansk Industri, Dansk Investor Relations For-
ening – DIRF, Dansk Kredit Råd, Dansk Metal, Dansk Pantebrevsfor-
ening, Den Danske Aktuarforening, Den Danske Dommerforening, Den
Danske Finansanalytikerforening, Den danske Fondsmæglerforening,
Ejendomsforeningen, Energi og Olieforum, FDFA – Foreningen af Dan-
ske Forsikringsmæglere og ForsikringsAgenturer, FDIH – Foreningen for
Distance- og Internethandel, Finans og Leasing, Finansforbundet, Fi-
nanshuset i Fredensborg A/S, Finansiel Stabilitet, FinansDanmark, Fi-
nanssektorens Arbejdsgiverforening, Forbrugerombudsmanden, Forbru-
gerrådet, Foreningen af Forretningsførere for Udenlandske Forsikrings-
selskaber, Foreningen af Interne Revisorer v/Ane Marie Christensen,
Foreningen Danske Revisorer, FOREX, Forsikring & Pension, Forsik-
ringsmæglerforeningen v/direktør Flemming Kosakewitsch, FSR – dan-
ske revisorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF),
Garantiformuen, Garban-Intercapital Scandinavia, Horesta, Håndværks-
rådet, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation (ISOBRO),
Investeringsfondsbranchen, Intertrust (Denmark), ISACA Denmark
Chapter, IT-branchen, KommuneKredit, Kommunernes Landsforening,
Kuratorforeningen, KøbmandStandens OplysningsBureau, Landbrug &
Fødevarer, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen
af forsvarsadvokater, Landsorganisationen i Danmark (LO), Lokale Pen-
geinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), NASDAQ OMX Co-
penhagen A/S, Nets, Mybanker, Parcelhusejernes Landsforening, Post-
Danmarks Juridiske Afdeling, Regionale Bankers Forening, Revisornæv-
net, Rigsrevisionen, Skibs- og Bådebyggeriets Arbejdsgiverforening,
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet, Te-
lekommunikationsindustrien i Danmark, Thomson Reuters Nordic,
Transparency International Danmark, VP Securities A/S, Western Union,
Grønlands Selvstyre via Rigsombudsmanden i Grønland, Beskæftigel-
sesministeriet, Datatilsynet, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet,
Erhvervsstyrelsen, Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Justitsministe-
riet, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Miljø- og Fødevareministeriet,
Moderniseringsstyrelsen, Patent- og Varemærkestyrelsen, Sikkerhedssty-
relsen, Skatteministeriet, Statsministeriet, Søfartsstyrelsen, Udbetaling
Danmark, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet,
Udlændinge- og Integrationsministeriet, Økonomi- og Indenrigsministe-
riet, Børne- og Socialministeriet, Undervisningsministeriet, Kirkeministe-
riet, Kulturministeriet, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og
Sundheds- og Ældreministeriet.
5. Oversigt over organisationer, myndigheder m.v. som har haft
bemærkninger med indhold
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger med
indhold:
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
12/12
Dansk Byggeri, Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER),
Forbrugerrådet Tænk, Forsikring & Pension, Forsikringsmæglerforenin-
gen, Garantifonden for skadesforsikringsselskaber, Gjensidige Forsikring
(dansk filial af Gjensidige Forsikring ASA, Norge) og Rigsrevisionen.