Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17, Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17, Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
L 167 , L 167 A , L 167 B
Offentligt
1754139_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 27-04-2017
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPPHK
Sagsnr.: 1610511
Dok. nr.: 349263
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 19. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 39 til sundhedsministeren i forbindelse med L 167 forslag til lov om
ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 39:
”Mi istere edes redegøre for, hvorda praktisere de ta dlæger skal ho oreres
for omsorgstandpleje uden, at dette er udgiftsdrivende for kommunerne og
ko kurre eforvride de i forhold til det ko
u ale til ud.”
Svar:
Jeg kan indledningsvis henvise til min besvarelse af SUU L 167
spm. 1.
Derudover kan jeg oplyse, at det som nævnt i min besvarelse af SUU L 167
spm. 8
fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at det er hensigten, at der skal gælde
den samme grænse for borgerens maksimale egenbetaling til omsorgstandpleje,
uanset om en patient vælger at modtage tandplejetilbuddet i privat praksis efter eget
valg, eller hvis patienten benytter det kommunale omsorgstandplejetilbud.
Tandplejeydelser, der er tilskudsberettigede i den kommunale omsorgstandpleje, vil
dermed også være tilskudsberettigede i privat praksis, ligesom der ikke vil være
forskel på egenbetalingen på baggrund af, om den enkelte borger har benyttet sig af
det frie valg eller ej.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
/
Patrick Kofod Holm