Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17, Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17, Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
L 167 , L 167 A , L 167 B
Offentligt
1747223_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 25-04-2017
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPPKH
Sagsnr.: 1610511
Dok. nr.: 347414
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 12. april 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 9 til sundhedsministeren i forbindelse med L 167 forslag til lov om ændring af
sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 9:
”Hvis
omsorgstandplejen blot skal bestå af konventionel behandling hos tandlæge/
tandtekniker, hvad er i givet fald det særlige indhold i ordningen og hvorledes adskil-
ler den sig fra den gængse praksistandpleje som alle i forvejen har adgang til. Er der
udelukkende tale om en økonomisk kompenserende ordning? I givet fald er dette
ikke i overensstemmelse med de gældende vejledninger fra Sundhedsstyrelsen og
den aktuelle rapport om modernisering af omsorgstandplejen og bør disse derfor kas-
seres/omarbejdes, jf. Ansatte Tandlægers Organisations høringssvar.”
Svar:
I forhold til den del af lovforslaget, der omhandler frit valg af tandpleje for borgere,
der er visiteret til omsorgstandplejen, er der nogle særlige hensyn, der gør sig gæl-
dende. For denne særlige patientgruppe kan et skift fra egen privatpraktiserende
tandlæge til omsorgstandplejen være en utryg oplevelse. Det er derfor formålet med
lovforslaget at give patienterne mulighed for frit at vælge at modtage tandpleje fra
den privatpraktiserende tandlæge eller kliniske tandtekniker, som de har en særlig til-
lid og tryghed ved, og som tilbyder en tandpleje, der passer til den enkelte patients
individuelle behov.
Jeg kan desuden henvise til min besvarelse af SUU L 167 - spm. 5.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
/
Patrick Kofod Holm