Fra:
Anne Marie Dalgaard
–
Sendt:
6. april 2017 14:54
Til:
Cc:
Emne:
Lovforslag om familier til udlandsdanskere - Supplerende kommentarer til L163
Mail til Folketingets Udlændinge- og integrationsudvalg
Danes Worldwide har d. 7. marts 2017 afgivet høringssvar til L163 om ændring af udlændingeloven.
Vi forstår, at der nu tegner sig et politisk flertal for at vedtage lovforslaget, og at man ønsker at fastholde
tilknytningskravet. Danes Worldwide anerkender, at L163 vil tilgodese en gruppe af vores medlemmer, men
er bekymrede over, at en stor gruppe danskere i udlandet fortsat vil have en uklarhed over, om de kan få
familiesammenføring med en udenlandsk ægtefælle uden for det regelsæt, der gælder for EU-borgere.
Denne resterende gruppe af udlandsdanskere vil fremover blive vurderet ud fra, om de opfylder
tilknytningskravet. Da tilknytningskravet i sin nuværende udformning i en række tilfælde ikke vil være nok
til, at udlandsdanskere kan flytte til Danmark med en udenlandsk ægtefælle, beder vi Udlændinge- og
integrationsudvalget overveje følgende:
Kunne man forestille sig, at tilknytningskravet kunne gradueres i forhold til krav om selvforsørgelse? Hvis
parterne samlet set fx har pensionsordninger/formue, boligforhold eller andet, der indikerer, at de er
selvforsørge de, ku e a så optje e e ”bo us”, der odreg es i tilk t i gskravet?
Tilsvarende for integrationskrav: Hvis den udenlandske ægtefælle opfylder sprogkrav (pt. dansk på A1-
niveau), kunne det reducere kravene til tilknytning. Her kunne man også give bonuspoint, hvis ægtefællen
behersker dansk på et niveau, der er højere end A1. Vi bemærker, at der p.t. er mulighed for at reducere
den økonomiske sikkerhedsstillelse, hvis ægtefællen behersker dansk på A2, så princippet er ikke ukendt.
Fsva integrationskrav kunne man måske også forestille sig, at der optjenes bonus, hvis ægtefællen besidder
kompetencer, der kan anvendes på det danske arbejdsmarked. Det blev i øvrigt nævnt af flere af
ordførerne under 1. behandlingen af L163, at integrationskravene til den udenlandske ægtefælle bør
skærpes.
Det er af afgørende vigtighed at gøre opmærksom på, at 2/3 af udlandsdanskerne har boet ude i +10 år.
ref. ”Udla dsDa ark –
en overset guld
i e?” Dette hæ ger sa
e
ed aldersfordeli ge og
erhvervsfrekvensen hos udlandsdanskerne. Det er derfor ikke nok, at der i den nuværende sagsbehandling
lægges vægt på, at der fortsat er tilknytning til Danmark, såfremt man har boet ude i mindre end otte år,
hvilket vi har forstået er en del af den nuværende praksis. Denne praksis vil fortsat give problemer for en
stor gruppe udlandsdanskere.
For at kunne sikre udlandsdanskere en tilbageflytningsmulighed med deres familier, skal der lægges vægt
på andre kriterier. Derfor anbefaler Danes Worldwide, at der i sagsbehandlingen fortsat lægges vægt på
i dividuelle kriterier, og at der so
æv t ove for ka optje es ”bo uspoi t” for f ev e til ege
forsørgelse og/eller integrationsvillighed.
Derudover vil vi gøre opmærksom på et forslag, som blev nævnt i vores høringssvar til L162 i november
2016. I høringssvaret anbefaler vi, at der udarbejdes et nyt notat om anvendelsen af tilknytningskravet, da
det nuværende (notat fra Ministeriet for flygtninge, indvandrere og integration af 1. december 2005) er
over 11 år gammelt. Det beskrives i bilag 1, den kommenterede høringsoversigt til L162 på side 5 og 7, at
forslaget ikke ændrer på vurderingen af, hvornår tilknytningskravet kan anses for opfyldt. Der beskrives dog