Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 163 Bilag 10
Offentligt
1747536_0001.png
Til lovforslag nr.
L 163
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 18. april 2017
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven.
(Ny opholdsordning for medfølgende familie til hjemvendende udlandsdanskere med visse beskæftigelsesmæssige
kvalifikationer)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet har stillet et æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. marts 2017 og var til 1.
behandling den 29. marts 2017. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integra-
tionsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 2. marts 2017 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del - bilag 137. Den 23. marts 2017 sendte udlændinge-
og integrationsministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Danes Worldwide og Ægteskab
Uden Grænser.
Udlændinge- og integrationsministeren har over for ud-
valget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 37 spørgsmål til udlændninge- og in-
tegrationsministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har
besvaret. ]
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal,
(DF og S), tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I det under
nr. 9
foreslåede
§ 9 m, stk. 3,
indsættes efter
»§ 9, stk. 9,«: » 30 og 35,«.
[Ægtefæller under erhvervsordningerne omfattes af dansk-
krav]
Bemærkninger
Til nr. 1
Formålet med ændringsforslaget er, at udbrede danskkra-
vet til også at gælde for personer på erhvervsordningerne,
der må formodes at have til hensigt at bosætte sig i Danmark
for en længere periode. Ministeriet har i svar på spm. 14 op-
lyst, at det ikke er muligt at indføre et danskkrav alene rettet
mod udlandsdanskeres ægtefæller, idet det ikke er foreneligt
med Danmarks internationale forpligtelser. Danskkravet
indføres derfor for alle, der er omfattet af § 9 m, og dermed
for ægtefæller til familier omfattet af positivlisten, beløbs-
ordningen mm. Dertil kommer at det er rimeligt at der stilles
danskkrav til udlændinge der etablere sig i Danmark sam-
men med deres familier.
DokumentId
Journalnummer
L 163 - 2016-17 - Bilag 10: 1. udkast til betænkning
1747536_0002.png
2
Det følger af udlændingelovens § 9, stk. 30, at opholdstil-
ladelse som ægtefællesammenført, medmindre særlige grun-
de, herunder hensynet til familiens enhed, afgørende taler
derimod, skal betinges af, at udlændingen består en af ud-
lændinge- og integrationsministeren etableret danskprøve på
A1-niveau eller en anden danskprøve på et tilsvarende eller
højere niveau. Prøven skal være bestået senest 6 måneder fra
tidspunktet for udlændingens tilmelding til folkeregisteret
eller, hvis udlændingen allerede har opholdstilladelse her i
landet, fra meddelelsen af opholdstilladelsen som ægtefælle-
sammenført. Det påhviler udlændingen at fremlægge doku-
mentation herfor. Hvis udlændingen har aflagt, men ikke be-
stået prøven inden 6 måneder, kan omprøve finde sted indtil
3 måneder efter udløbet af fristen på 6 måneder. Ved lovligt
forfald suspenderes de nævnte frister efter ansøgning herom
med en periode svarende til varigheden af det lovlige
forfald.
Med forslaget om, at § 9, stk. 30, skal finde tilsvarende
anvendelse for ansøgninger om opholdstilladelse efter § 9
m, stk. 1 og 2, vil det være en betingelse for at få opholdstil-
ladelse som medfølgende familie til en udenlandsk arbejds-
tager eller som medfølgende familie til en udlandsdansker,
at ægtefællen eller den faste samlever inden for 6 måneder
består en danskprøve på A1-niveau eller en anden danskprø-
ve på et tilsvarende eller højere niveau.
Det følger af udlændingelovens § 9, stk. 35, at udlændin-
gen ved tilmelding til danskprøven på A1-niveau, jf. § 9,
stk. 30, og ved tilmelding til danskprøven på A2-niveau, jf.
§ 9, stk. 32, skal betale et gebyr på 2.400 kr. (2.605,89 kr. i
2017-niveau) Hvis udlændingen ikke betaler gebyr, kan ud-
lændingen ikke deltage i prøverne. 1. og 2. pkt. gælder ikke,
hvis udlændingen er omfattet af EU-reglerne.
Det foreslås, at § 9, stk. 35, skal finde tilsvarende anven-
delse for ansøgninger om opholdstilladelse efter § 9 m, stk.
1 og 2, dvs. for medfølgende ægtefæller eller faste samleve-
re til udenlandske arbejdstagere og medfølgende ægtefæller
eller faste samlevere til udlandsdanskere.
De foreslåede ændringer indebærer, at danskprøvekravet,
der gælder i forbindelse med ægtefællesammenføringssager
efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, tilsvarende vil gæl-
de i forbindelse med ansøgninger om opholdstilladelse efter
den foreslåede nye ordning for medfølgende familie til ud-
landsdanskere samt for ansøgninger om opholdstilladelse
som medfølgende familie til udenlandske arbejdstagere.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Martin Henriksen (DF)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF)
Morten Marinus (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Jakob Engel-Schmidt (V)
Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA) Naser Khader (KF)
Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Rune Lund (EL) Roger Matthisen (ALT) Josephine Fock (ALT) Lotte Rod (RV)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 163 - 2016-17 - Bilag 10: 1. udkast til betænkning
1747536_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 163
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministe-
ren
2
Henvendelse af 23/3-17 fra Danes Worldwide inkl. høringssvar
3
Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
4
Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
5
Henvendelse af 6/4-17 fra Danes Worldwide
6
Henvendelse af 15/4-17 fra Ægteskab Uden Grænser
7
Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 541, fra udlændinge- og integrati-
onsministeren
8
Notat om L 163 og om EMRKs praksis vedrørende diskriminiation
9
Henvendelse af 24/4-17 fra Ægteskab Uden Grænser
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 163
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om kommentar til henvendelse af 23/3-17 fra Danes Worldwide,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan tyrkiske statsborgere kan være fritaget for et gebyr
m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvor mange der omfattes af den nye ordning m.v., til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor der ikke skal stilles integrationskrav til medfølgen-
de familie m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvordan regeringen vil undgå snyd med ordningen m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvornår det kan forventes, at en ansøger bliver udelukket fra
at hente familien til Danmark m.v., til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om ordningen kun gælder for danske statsborgere og dennes fa-
milie, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvor lang tid overgangsordningen fungerer m.v., til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange afslag, der er givet med udgangspunkt i Bios-
dommen m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om teknisk bistand og udarbejdelse af ændringsforslag og be-
mærkninger m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om teknisk bistand og udarbejdelse af ændringsforslag og be-
mærkninger, der sikrer, at kravet om inden for 6 måneder at lære
dansk i forbindelse med familiesammenføring også kommer til at gæl-
3
4
5
6
7
8
9
10
11
L 163 - 2016-17 - Bilag 10: 1. udkast til betænkning
1747536_0004.png
4
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
de i forbindelse med ansøgninger efter det nye stykke § 9 m, stk. 2, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand, udarbejdelse af ændringsforslag og bemærk-
ninger, der sikrer, at der indføres et krav om, at ægtefællen har været
på besøg i Danmark forud for ansøgninger efter det nye stykke § 9 m,
stk. 2, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om teknisk bistand og udarbejdelse af ændringsforslag og be-
mærkninger, der sikrer, at kravet garantistillelse og danskkundskaber,
der er gældende i forhold til familiesammenføring efter §9, fremover
også stilles som krav ved ansøgninger efter §9 m, stk. 1, til udlændin-
ge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke internationale forpligtelser der afholder Danmark fra
at have ét sæt regler for udenlandske statsborgere, der søger arbejde i
Danmark på baggrund af en vis indkomst m.v., til udlændinge- og in-
tegrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 6/4-17 fra Danes Worldwide,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren mener, at det er rimeligt, at danske statsborgere,
der har arbejdet en årrække i udlandet og ønskes at vende hjem ved
pensionering, ikke har mulighed for at tage deres ægtefælle med til
Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om ministeren er enig i, at man ved at anvende beløbsordningen
forskelsbehandler udlandsdanskere i forhold til indtægt, til udlændin-
ge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om formålet med forslaget er, at give udlandsdanskere lempeli-
gere adgang til at flytte til Danmark, eller at styrke muligheden for at
rekruttere højtkvalificeret arbejdskraft, til udlændinge- og integrati-
onsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om man kunne lempe krav for udlandsdanskere på anden vis end
via beløbsordningen, til udlændinge- og integrationsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvilke muligheder der er for at undtage pensionister fra til-
knytningskravet i forbindelse med udlandsdanskeres tilbagevenden til
Danmark m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvilke drøftelser der har været i ministeriet for at sikre, at
der ikke med forslaget laves en ny forskelsbehandling m.v., til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke juridiske argumenter der understøtter, at man kan
indføre en forskel i forhold til indkomst for danske statsborgere m.v.,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det vil være i strid med det menneskeretslige diskriminati-
onsforbud, hvis lovforslagets nr. 9 (forslag til ny §9 m, stk. 2) ændres
m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
L 163 - 2016-17 - Bilag 10: 1. udkast til betænkning
1747536_0005.png
5
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Spm., om det vil være i strid med det menneskeretslige diskriminati-
onsforbud, hvis der i lovforslaget fastsættes en anden beløbsgrænse
m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om det vil være i strid med det menneskeretslige diskriminati-
onsforbud, hvis alle danske statsborgere fritages for tilknytningskravet
m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om det var i strid med det menneskeretslige diskriminationsfor-
bud, da man indførte tilknytningskravet med lov nr. 424 af 31. maj
2000 og undlod danske statsborgere m.v., til udlændinge- og integrati-
onsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 15/4-17 fra Ægteskab Uden
Grænser, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om ministeren vil udarbejde ændringsforslag med tilhørende be-
mærkninger m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om at indføre en ordning, hvor tilknytningskravet reduceres,
hvis man har mulighed for selvforsørgelse m.v., til udlændinge- og in-
tegrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at lade tilknytningskravet være afhængigt af, om den uden-
landske ægtefælle opfylder integrationskrav m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren vil udarbejde ændringsforslag og tilhørende be-
mærkninger der sikrer, at ordningen udvides til personer, der kan sikre
en tilsvarende indtjening som beløbsordningen m.v., til udlændinge-
og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om på hvilken baggrund ministeren vurderer, at den nye op-
holdsordning udgør en fornuftig løsning på en stor del af den udford-
ring, der følger af, at 26 års-reglen ikke finder anvendelse m.v., til ud-
lændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ægtefællesammenføringssager i Udlændingestyrelsen, hvor
den herboende ægtefælle er dansk statsborger og er fyldt 26 år m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om det er ministerens vurdering, at det var i strid med det men-
neskeretslige diskriminationsforbud, da man indførte Udlændingelo-
vens §9, Stk. 12, de såkaldt "overførte betingelser for permanent op-
hold" med lov nr. 601 af 14. juni 2000, og undlod danske statsborgere,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, det er ministerens vurdering, at de gældende regler for tids-
ubegrænset opholdstilladelse og/eller de regler, der planlægges indført
med L 154, er i strid med det menneskeretslige diskriminationsforbud,
fordi reglerne medfører, at personer uden dansk indfødsret stilles dår-
ligere i forhold til familiesammenføring end danske statsborgere, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, det er ministerens vurdering, at det var i strid med det men-
neskeretslige diskriminationsforbud, at Sverige indtil juli 2016 fritog
L 163 - 2016-17 - Bilag 10: 1. udkast til betænkning
1747536_0006.png
6
37
sine egne statsborgere for det boligkrav og selvforsørgelseskrav, der
blev stillet, når en indvandrer ønskede at få sin ægtefælle sammenført
til Sverige, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 24/4-17 fra Ægteskab Uden
Grænser, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå
L 163 - 2016-17 - Bilag 10: 1. udkast til betænkning
1747536_0007.png
7
Bilag 2
2 af udvalgets spørgsmål og ministerens svar herpå
Spørgsmål og svar optrykt efter ønske fra DF
Spørgsmål nr. 6 til L 163:
Ministeren bedes præcisere, hvornår det kan forventes, at en ansøger bliver udelukket fra at hente famili-
en til Danmark? Spørgeren ser gerne at to års reglen fortolkes restriktivt
Svar:
Med den foreslåede ordning vil medfølgende familie til en dansk statsborger, der er etableret i udlandet,
og har fået tilbud om ansættelse i Danmark, der – hvis den pågældende havde været udlænding – kunne
gives opholdstilladelse efter positivlisten eller beløbsordningen. Ordningen giver således visse udlands-
danskere mulighed for at rejse hjem til Danmark med deres medfølgende familie med henblik på at arbej-
de.
Som det fremgår af lovforslagets afsnit 3.2.1, vil Styrelsen for International Rekruttering og Integration
ved behandlingen af en ansøgning bl.a. skulle foretage en konkret og individuel vurdering af, om den dan-
ske statsborger kan anses for at være etableret i udlandet. Som det endvidere fremgår af afsnit 3.2.1, skal
styrelsen ved vurderingen på den ene side lægge vægt på formålet med ordningen – dvs. Danmarks væ-
sentlige erhvervs- og beskæftigelsesmæssige interesse i at kunne tiltrække højtkvalificerede udlandsdan-
skere, der har et jobtilbud her i landet – og på den anden side hensynet til, at ordningen ikke bliver en vej
til at omgå de almindelige familiesammenføringsbetingelser. Det er i den forbindelse præciseret, at ord-
ningens anvendelsesområde derfor skal afgrænses forholdsvist snævert.
Herudover fremgår det af lovforslagets afsnit 3.2.1, at det ved styrelsens vurdering bl.a. vil indgå som et
væsentligt moment, hvor langvarigt den danske statsborgers udlandsophold har været. En dansk statsbor-
ger vil som det altovervejende udgangspunkt kunne anses for omfattet af den foreslåede ordning, hvis ud-
landsopholdet har haft en varighed på mindst 8 år. Omvendt vil en dansk statsborger som det altoverve-
jende udgangspunkt ikke kunne anses for omfattet ordningen, hvis udlandsopholdet har haft en varighed
på 2 år eller derunder.
Spørgsmål nr. 7 til L 163:
Gælder ordningen kun for danske statsborgere og dennes familie?
Svar:
Ja, den foreslåede ordning gælder kun for medfølgende familie til en dansk statsborger, der er etableret i
udlandet, og har fået tilbud om ansættelse i Danmark, der – hvis den pågældende havde været udlænding
– kunne give opholdstilladelse efter positivlisten eller beløbsordningen.
Medfølgende familie omfatter som det altovervejende udgangspunkt kun ægtefælle eller fast samlever
samt hjemmeboende børn under 18 år. I helt særlige tilfælde vil der dog kunne gives tilladelse til et hjem-
L 163 - 2016-17 - Bilag 10: 1. udkast til betænkning
1747536_0008.png
8
meboende barn over 18 år eller en forælder. Det svarer til, hvad der i dag gælder for medfølgende familie
til udenlandske arbejdstagere.