Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 163 Bilag 1
Offentligt
1735706_0001.png
Notat
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ny opholdsordning for medføl-
gende familie til hjemvendende udlandsdanskere med visse beskæftigelsesmæs-
sige kvalifikationer)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Høringsnotatet angår lovforslag om ændring af udlændingeloven (Ny opholdsord-
ning for medfølgende familie til hjemvendende udlandsdanskere med visse be-
skæftigelsesmæssige kvalifikationer). Et udkast til lovforslag har i perioden fra den
1. marts 2017 til den 7. marts 2017. været sendt i høring hos følgende myndighe-
der og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademikernes Centralorganisation, Amnesty
International, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Beskæftigelsesrådet, Business
Danmark, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet, Centralorganisationernes Fællesudvalg
CFU, CEPOS, Cevea, Danes Worldwide, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Skibsmæglerforening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Flygtninge-
hjælp, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse, Danske Ad-
vokater, Danske Havne, Danske Regioner, Danske Universiteter, Datatilsynet, De
Regionale Arbejdsmarkedsråd, Den Danske Dommerforening, Den Danske Helsin-
ki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, Den Koopera-
tive Arbejdsgiver og interesseorganisation i Danmark, Det Faglige Hus, DI, DIGNITY
– Dansk Institut Mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racedis-
krimination, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Finansforbundet,
Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Folkehøjskolernes Forening i
Danmark, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Frie Funktionærer, Funktio-
nærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Færøernes Landsstyre, Gartneri-
, land- og Skovbrugets Arbejdsgivere, HK/Danmark, HORESTA, Håndværksrådet,
Indvandrermedicinsk klinik Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen,
Institut for Menneskerettigheder, Kirkernes Integrationstjeneste, KL, Knud Vilby
(på vegne af Fredsfonden), Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Kraka, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Københavns Byret,
Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen Adoption & Samfund, Landsforeningen af
17. marts 2017
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Marianne Ulrik Mertens
Sags nr.
Akt-id
2016 - 4691
204396
Side
1/14
L 163 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Forsvarsadvokater, Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK), Landsorganisa-
tionen i Danmark, Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation, Naalakkersui-
sut (Grønlands Selvstyre), Plums Fond for fred, økologi og bæredygtighed, Politi-
forbundet i Danmark, Producentforeningen – The Danish Producers Association,
PROSA – Forbundet af It-professionelle, PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Lands-
ret, Præsidenten for Østre Landsret, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, samtlige
byretter, SOS mod Racisme, Sundhedskartellet, Sø- og Handelsretten, Udlændin-
genævnet, Ægteskab uden grænser og 3F.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har pr. 17. marts 2017 modtaget svar fra:
Danmarks Rederiforening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, SOS mod Racis-
me, Retspolitisk Forening, Udlændingenævnet, DTU, Ægteskab uden Grænser,
Rådet for Etniske Minoriteter, Aarhus Universitet, Danes Worldwide og Institut for
Menneskerettigheder.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har endvidere modtaget høringssvar fra
Politiforbundet, Datatilsynet, Syddansk Universitet, FTF, Sø- og Handelsretten, KL,
byretspræsidenterne og Færøernes Landsstyre, der har oplyst ikke at have be-
mærkninger til lovforslaget.
Det bemærkes, at præsidenten for Østre Landsret og præsidenten for Vestre
Landsret ikke har ønsket at udtale sig om lovforslaget.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar. Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kur-
siv.
Bemærkninger af generel politisk karakter, gengivelse af den foreslåede opholds-
ordning og bemærkninger, der ikke vedrører lovforslaget, herunder bemærknin-
ger om familiesammenføringsreglerne og reglerne om tidsubegrænset opholdstil-
ladelse, indgår ikke i høringsoversigten.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af
samtlige synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integration.
2. Generelle bemærkninger
Dansk Rederiforening
er meget positiv overfor lovforslaget Rederiforeningen
anfører i den forbindelse, at shipping er global, og at et typisk karriereforløb kan
være udstationering i adskillige år uden for Europa med efterfølgende ønske om
at vende tilbage til Danmark med familien og specialiseret viden i baggagen om
ikke bare det land, som de har boet i, men også shippingindustrien, som i sin na-
tur er verdensomspændende, hvorfor det glæder Rederiforeningen, at allerede
hjemvendte udlandsdanskere kan få deres familie med til Danmark under den
foreslået overgangsordning. Rederiforeningen angiver endvidere, at lovforslaget
er et vigtigt tiltag i retning af at tiltrække arbejdskraft til gavn for virksomheder og
vækst i Danmark, og at rederierne har stor glæde af at kunne trække på den type
kvalificeret arbejdskraft, som heldigvis er en afledt effekt af rederiernes klare,
Side
2/14
L 163 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
globale orientering. Ligeledes finder Rederiforeningen det helt rigtigt, at de al-
mindelige krav i udlændingeloven, som stilles til familiesammenføring, ikke finder
anvendelse efter den foreslåede ordning.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA)
støtter lovforslaget, der efter FA’s
vurdering gør det mere attraktivt for højtkvalificerede udlandsdanskere at vende
tilbage til Danmark for at arbejde og dermed løfte dansk velstand og velfærd. FA
anfører, at vi skal gøre mere for at øge mængden og kvaliteten af arbejdskraft i
Danmark, og at dette lovforslag trækker i den rigtige retning på begge parametre.
FA anfører endvidere, at det er særdeles vigtigt for det danske arbejdsmarked og
for samfundsøkonomien, at virksomhederne får bedre adgang til kvalificeret ar-
bejdskraft, og at tilførsel af ny viden og input fra hjemvendende danskere og de-
res familier kan være et ekstra løft til det danske arbejdsmarked. Endelig gør FA
på vegne af FA’s sektor opmærksom på, at vi allerede på nuværende tidspunkt har
en lav ledighed, som senest i november 2016 blev opgjort til 2,3 pct. for finanssek-
toren og til 2,2 pct. for forsikringssektoren.
SOS mod Racisme
anfører, at det normalt er godt med en lempelse af udlændin-
gelovens ellers umenneskeligt stramme krav til familiesammenføring, hvorfor SOS
mod Racisme finder det mærkeligt at udtale sig negativt om den lempelse som
forslaget er udtryk for. SOS mod Racisme anfører i den forbindelse at dette skyl-
des, at deres udgangspunkt er, at det såkaldte ”tilknytningskrav” aldrig skulle have
været indført i dansk ret, da det alene har til formål at diskriminere i forbindelse
med familiesammenføring.
Rådet for Etniske Minoriteter
finder det positivt, at man ved den foreslåede ord-
ning ønsker at indføre lempeligere regler for udlandsdanskere, der ønsker at tage
deres familie med til Danmark, således at dette nu kan ske på samme vilkår som
udenlandske arbejdstagere.
DTU
ønsker at styrke det internationale forskningssamarbejde igennem øget for-
skermobilitet, herunder gennem øget internationalisering af medarbejderstaben,
hvorfor DTU finder det er relevant og positivt, at DTU bliver hørt i denne sam-
menhæng. DTU anfører, at DTU har erfaret, at højtkvalificerede hjemvendende
udlandsdanskere opfatter de nuværende regler for familiesammenføring som en
barriere for at vende tilbage til Danmark, hvorfor DTU finder, at det tiltænkte lov-
forslag sender et godt signal i forhold til tiltrækning og fastholdelse af højtkvalifi-
cerede hjemvendende udlandsdanskere. DTU anfører endvidere, at det er posi-
tivt, at udlandsdanskere fremadrettet stilles lige så gunstigt som udlændinge, der
er tilbudt job omfattet af positivlisten eller beløbsordningen, i relation til adgan-
gen til at få deres udenlandske familie med til Danmark.
Aarhus Universitet
ser positivt på de foreslåede ændringer og anfører i den for-
bindelse, at studerende og forskere i stigende omfang tager til udlandet, og juni-
orforskere ofte forventes at have haft en stilling i udlandet, hvilket ændrer ansæt-
telsesmønstrene på universiteterne, og gør, at international rekruttering bliver
vigtigere fremover. Aarhus Universitet peger i den forbindelse på, at en særlig
interessant gruppe i den sammenhæng er udenlandsdanskere, som har gjort aka-
Side
3/14
L 163 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
demisk karriere i udlandet, og at lovforslaget forbedrer universiteternes mulighe-
der for at trække denne gruppe tilbage til danske universiteter.
Danes Worldwide
ser helt overordnet positivt på regeringens fokus på udlands-
danskeres forhold samt initiativ til at lempe vilkårene, når udlandsdanskere øn-
sker at vende hjem til deres fædreland med deres familie. Danes Worldwide anfø-
rer i den forbindelse, at udlandsdanskere er en stor og solid ressource, og at det
danske samfund skal benytte sig af denne ressource og deres internationale vi-
den, erfaringer og know-how til at skabe vækst i Danmark, og at vi skal søge mod
et fleksibelt regelsæt der gør, at Danmark kan tiltrække den nødvendige arbejds-
kraft.
Ægteskab Uden Grænser
anfører, at en begrænset gruppe af udlandsdanskere
med lovforslaget gives en helt ny mulighed for opholdstilladelse til deres ægtefæl-
le, hvorfor ingen stilles ringere end i dag, hvorfor Ægteskab Uden Grænser på den
baggrund ikke har noget imod lovforslaget men dog mener, at det har karakter af
en lappeløsning. Ægteskab Uden Grænser anfører endvidere, at det problem, som
Biao-dommen og ministeriets tolkning af den har skabt, ikke bliver løst ved, at en
begrænset gruppe af udlandsdanskere får mulighed for at søge om en helt ny
slags opholdstilladelse til deres ægtefælle, da der stadig vil være udlandsdanskere,
der bliver ramt at tilknytningskravet, og det væsentlige er at holde sig deres situa-
tion for øje snarere end erhvervslivets behov eller samfundsøkonomien.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig de generelle tilkendegivel-
ser.
3. Høringsfristen
Retspolitisk Forening
konstaterer, at høringsfristen – endnu en gang – i sagen her
er urimelig kort – 4 arbejdsdage, og at det medfører, at høringsparterne ikke gives
tid til at udarbejde mere tilfredsstillende høringssvar, hvilket er til skade for den
videre proces i regering og Folketing.
Danes Worldwide
tager afstand fra, at et så vigtigt høringssvar for udlandsdan-
skere og deres familier kun har fire arbejdsdage fra offentliggørelse til indlevering
af et komplet høringssvar. Danes Worldwide anfører i den forbindelse, at det ikke
hører hjemme i en retsstat, at relevante myndigheder og organisationer har så
kort tid til at forberede et fyldestgørende høringssvar.
Udlændinge- og Integrationsministeriet beklager den korte høringsfrist. Når hø-
ringsfristen har været så kort, skyldes det et ønske om, at de nye regler kan træde i
kraft så hurtigt som muligt. Der er tale om regler, der giver højtkvalificerede dan-
skere en ny mulighed for at vende hjem med deres udenlandske familie.
Det bemærkes i den forbindelse, at lovforslaget indeholder en overgangsordning,
der betyder, at allerede hjemvendte udlandsdanskere under visse betingelser kan
få deres familie med til Danmark, uanset at de ikke længere er etableret i udlan-
det. Hensynet til denne gruppe og muligheden for rent faktisk at indgive en an-
Side
4/14
L 163 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
søgning om opholdstilladelse her i landet efter overgangsordningen taler med
styrke for en hurtig ikrafttræden.
Herudover skal det bemærkes, at ingen med lovforslaget stilles ringere. En gruppe
udlandsdanskere får en ny mulighed for at søge opholdstilladelse, men der er
samme mulighed for at søge familiesammenføring, som der hele tiden har været.
4. Lovforslagets formål
SOS mod Racisme
anfører, at den foreslåede lempelse har til hensigt at genindfø-
re den diskrimination, der var gældende mellem 2002 og 2016 i form af hhv. 28
års og senere 26 års reglen, og at ændringen er ”smart” tænkt, fordi den sidestil-
ler udenlandsdanskerne med de udlændinge, som kommer hertil på Greencard
med deres familier, og som er fritaget fra tilknytningskravet fordi de bidrager til
”vækst og velstand.” SOS mod Racisme anfører endvidere, at forudsætningen for
lovforslaget er falsk, fordi andre udlændinge – som familiesammenføres til danske
statsborgere eller herboende udlændinge – også bidrager til ”vækst og velstand”.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at der med lovforslaget
foreslås en ny opholdsordning for medfølgende familie til udlandsdanskere med
visse beskæftigelsesmæssige kvalifikationer. Der er således tale om en ny opholds-
ordning baseret på erhvervs- og beskæftigelsesmæssige hensyn og ikke en undta-
gelse til familiesammenføringsreglerne.
5. Persongruppen omfattet af den foreslåede nye opholdsordning
Retspolitisk Forening
anfører, at det er forståeligt, at Danmark/regeringen måtte
reagere oven på EMD-dommen fra maj 2016 (Biao ctr. Danmark), da ”26-
årsreglen” for udlandsdanskeres familiers opholdsregler blev underkendt. Retspo-
litisk Forening anfører endvidere, at de foreslåede ændringer af udlændingeloven
forekommer alt for restriktive for udlandsdanskere og deres familier mht. ønsket
ophold i Danmark efter måske længerevarende ophold i udlandet (uden for EU
mv.), og at den foreslåede ny opholdsordning forekommer jobmæssigt/ind-
tægtsmæssigt, økonomisk og socialt urimelig, da familie-ophold forudsætter, at
udlandsdanskeren kan dokumentere et arbejde/indtægt i Danmark omfattet af
enten positivlisten eller beløbsordningen.
Rådet for Etniske Minoriteter
anfører, at de gerne så, de lempeligere regler gjaldt
for alle, uanset beskæftigelse og indkomst.
Danes Worldwide
anbefaler, at ingen udlandsdanskere ekskluderes.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at den foreslåede ordning
tager udgangspunkt i, at en udlandsdansker med et jobtilbud, der – hvis udlands-
danskeren havde været udlænding – ville kunne give opholdstilladelse efter posi-
tivlisten eller beløbsordningen, er omfattet af ordningen. Positivlisten og beløbs-
ordningen retter sig mod højtuddannede og højtlønnede arbejdstagere, som
Danmark har en væsentlig erhvervsmæssig interesse i at tiltrække. Grupperne
bidrager positivt til Danmark.
Side
5/14
L 163 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Samtidig er der tale om en ordning, som på den ene side skal balancere hensynet
til Danmarks væsentlige erhvervs- og beskæftigelsesmæssige interesse i at kunne
tiltrække højtkvalificerede udlandsdanskere, der har et jobtilbud her i landet, og
på den anden side hensynet til, at ordningen ikke bliver en vej til at omgå de al-
mindelige familiesammenføringsbetingelser.
For danske statsborgere, der ønsker at bo i Danmark med deres familie, er der
fortsat mulighed for at søge familiesammenføring. Disse regler ændres således
ikke med lovforslaget.
Udlændingenævnet
opfordrer til, at det i lovforslaget tydeliggøres, hvilken per-
songruppe, der vil kunne meddeles opholdstilladelse efter den foreslåede § 9 m,
stk. 2.
Det fremgår af lovforslaget, at medfølgende familie som det altovervejende ud-
gangspunkt alene omfatter ægtefælle eller fast samlever samt hjemmeboende
børn under 18 år, samt at der ved fast samliv forstås samliv af mindst 1�½-2 års
varighed. Udlændinge- og Integrationsministeriet har på baggrund af Udlændin-
genævnets bemærkning præciseret, at der i helt særlige tilfælde også kan gives
tilladelse til et hjemmeboende barn over 18 år eller en forælder. Dette svarer til,
hvad der i dag gælder for medfølgende familie til udenlandske arbejdstagere. Der
henvises til lovforslagets afsnit 3.2.2 og de specielle bemærkninger til lovforslagets
§ 1, nr. 9.
Aarhus Universitet
påpeger, at der eksisterer en særlig problemstilling i forhold til
hjemmeboende børn over 18 år, hvilket kan blive en udfordring, når udlandsdan-
skere rekrutteres til stillinger på lektor- og professorniveau. Aarhus Universitet
anfører i den forbindelse, at disse børn i det nuværende lovforslag vil skulle efter-
lades i det nuværende hjemland, eller der skal søges en særskilt tilladelse til dem
under andre regler. Aarhus Universitet anfører endvidere, at lovforslaget ellers
tager højde for, at man i en rekrutteringssituation rekrutterer en hel familie, men
risikerer her at besværliggør processen for forskere på det absolutte topniveau,
hvorfor Aarhus Universitet foreslår, at aldersgrænsen udvides eller, at der opere-
res med hjemmeboende børn i stedet for en aldersbegrænsning.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at der med lovforslaget
lægges op til at der skal være parallelitet mellem de gældende regler om opholds-
tilladelse til medfølgende familie til udenlandske arbejdstagere og den nye op-
holdsordning for visse udlandsdanskere.
Medfølgende familie til udenlandske arbejdstagere omfatter som det altoverve-
jende udgangspunkt alene ægtefælle eller fast samlever samt hjemmeboende
børn under 18 år. I helt særlige tilfælde kan der dog gives tilladelse til et hjemme-
boende barn over 18 år eller en forælder. Der er med lovforslaget ikke lagt op til at
udvide adgangen til som udenlandsk arbejdstager at få medfølgende familie med
til Danmark.
Side
6/14
L 163 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
6. Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 14 om forbud mod
diskrimination
Danes Worldwide
bemærker især den åbenlyse forskelsbehandling af danske
statsborgere, der - såfremt lovforslaget vedtages i sin nuværende form - bliver
konsekvensen. Danes Worldwide anfører i den forbindelse, at lovforslaget tilgode-
ser én særlig gruppe af højtlønnede danske statsborgere, som naturligvis vil kunne
nyde godt af de lempede vilkår, hvis de søger om familiesammenføring, men at en
stor gruppe af danske statsborgere og deres familier samtidig ignoreres; nemlig
dem, der ikke tjener over 408.800 kr. eller optræder på positivlisten. Danes
Worldwide fremhæver f.eks. at udlandsdanskere med selvstændig virksomhed
ikke vil kunne vende tilbage til Danmark med deres internationale familie, da de
ikke er opført på positivlisten og i sagens natur typisk ej heller vil kunne fremvise
noget jobtilbud i deres ansøgning om ægtefællesammenføring i Danmark.
Danes Worldwide
gør endvidere opmærksom på, at det nærværende lovforslag
vil ramme folk med erhvervsuddannelser, hvis eksempelvis en erhvervsuddannet
ung dansker flytter til udlandet, forelsker sig og siden – med sin internationale
familie – ønsker at vende tilbage til Danmark sammen med en ikke EU-ægtefælle.
Danes Worldwide anfører i den forbindelse, at denne danske statsborger vil blive
personligt ramt, fordi vedkommendes uddannelse og indtægt ikke vil matche for-
slagets regler for familiesammenføring, og at Danes Worldwide undrer sig over, at
lovforslaget overser tusindvis af danskere i udlandet, og at der via samme forslag
de facto lægges op til at diskriminere disse statsborgere i kategorier af ønskede
henholdsvis uønskede egne statsborgere. Danes Worldwide anfører endvidere, at
alle udlandsdanskere skal have mulighed for at vende tilbage til Danmark med
eventuel udenlandsk ægtefælle og deres børn, og at Danes Worldwide tager af-
stand fra, at udlandsdanskere opdeles i A og B hold afhængig af indtægt og lign,
når der skal tages stilling til ægtefællesammenføring. Danes Worldwide anfører
ligeledes, at uanset om der er tale om en højtuddannet/højtlønnet dansk stats-
borger eller en statsborger, der ikke kan leve op til de foreslåede strenge krav, så
bør begge danskere have lige mulighed for at vende hjem til Danmark med deres
ægtefælle, da der er tale om to grupper, hvor begge i gængs såvel som slægt-
skabsmæssig forstand netop er danskere, og at danske statsborgere, såfremt de
kan forsørge sig selv, skal have lov til at vende hjem, når de ønsker det – naturlig-
vis uden at deres familie bliver splittet mellem to lande.
Danes Worldwide
sammenfatter, at lovforslaget er en lappeløsning med forskels-
behandling af danske statsborgere i udlandet som direkte konsekvens, og at det
grundlæggende er forkert, at lovforslaget kun tilgodeser danskere i den arbejds-
dygtige alder. Danes Worldwide peger i den forbindelse på danske statsborgere,
som er rejst ud i verden, har arbejdet for danske kommercielle interesser og nu er
blevet pensioneret og ønsker at vende hjem til Danmark med en udenlandsk æg-
tefælle og deres børn, og at en sådan udlandsdansker – forudsat at pågældende
ikke opfylder tilknytningskravet – ikke vil kunne vende hjem til Danmark med sin
familie – også selvom vedkommendes tidligere job var omfattet af positivlisten
eller vedkommende ville blive tilbudt et job i Danmark omfattet af beløbsordnin-
gen.
Side
7/14
L 163 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Institut for Menneskerettigheder
anfører, at der med lovforslaget indføres en ny
form for forskelsbehandling mellem udlandsdanskere, da tilknytningskravet og de
øvrige regler omfattet af opholdsordningen kun vil gælde over for udlandsdanske-
re, som ikke kan opnå ansættelse inden for fagområderne på positivlisten, og som
heller ikke kan opnå en årlig aflønning på over ca. 400.000 kr. Institut for Menne-
skerettigheder påpeger i den forbindelse, at de almindelige regler, herunder til-
knytningskravet, kun vil gælde over for f.eks. personer, der af forskellige grunde
står uden for arbejdsmarkedet, personer uden højere uddannelse eller med høje-
re uddannelse, som ikke er med på positivlisten, personer, som er selvstændige
erhvervsdrivende, pensionister eller af andre grunde ikke søger ansættelse, og
personer, som er ”lavtlønnede” i betydningen årsløn under ca. 400.000 kr. (sva-
rende til ca. 33.000 kr. månedligt).
Institut for Menneskerettigheder
anfører endvidere, at det centrale menneske-
retlige spørgsmål er, om det er sagligt og proportionalt at forskelsbehandle stats-
borgerne ud fra deres karakter af højtkvalificeret og højtlønnet arbejdskraft. Insti-
tuttet påpeger, at forskelsbehandlingen/opholdsordningen begrundes med, at det
er regeringens ønske om at motivere netop den gruppe udlandsdanskere til at
tage arbejde i Danmark, fordi det vil være i Danmarks interesse. Instituttet anfører
i den forbindelse, at EMD har taget stilling til en lignende begrundelse i sagen
Hode og Abdi mod Storbritannien. Instituttet anfører, at det på baggrund af den-
ne dom – og i lyset af Biao-dommen – må anses for tvivlsomt, om EMD vil finde
det objektivt og rimeligt begrundet at forskelsbehandle på grundlag af statsborge-
rens karakter af højtkvalificeret og højtlønnet arbejdskraft. Instituttet hæfter sig i
den forbindelse ved, at EMD i Biao-dommen lagde vægt på, at Danmark var det
eneste land i Europa, der forskelsbehandlede sine statsborgere på grundlag af
varigheden af statsborgerskabet.
Institut for Menneskerettigheder
anfører ligeledes, at det ikke af lovudkastet
fremgår, om andre lande har tilsvarende regler, og at instituttet ikke er bekendt
med, at noget andet land har tilsvarende regler. Instituttet har desuden hæftet sig
ved, at der i bemærkningerne til udkastet ikke er nogen vurdering af forslagets
overensstemmelse med menneskeretten, hvorfor instituttet ikke har grundlag for
med den fornødne sikkerhed at tage stilling til, om opholdsordningen er i strid
med den internationale menneskeret. Instituttet anfører, at udgangspunktet er, at
staten kan opstille regler om familiesammenføring, men at det efter den forelig-
gende retspraksis fra EMD må anses for tvivlsomt, om EMD vil anse forskelsbe-
handlingen proportional. Instituttet anfører i den forbindelse, at det har væsentlig
betydning for den menneskeretlige vurdering, om andre lande har tilsvarende
bestemmelser eller om Danmark går enegang som tilfældet var med 28-årsreglen,
hvorfor instituttet derfor anbefaler, at der foretages en samlet menneskeretlig
vurdering af de to lovforslag, som ønskes vedtaget som følge af Biao-dommen, og
at det i den forbindelse undersøges, om andre lande har tilsvarende bestemmel-
ser om forskelsbehandling af egne statsborgere.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal indledningsvist bemærke, at der med
lovforslaget foreslås en ny opholdsordning for medfølgende familie til udlandsdan-
skere med visse beskæftigelsesmæssige kvalifikationer. Der er således tale om en
ny opholdsordning baseret på erhvervs- og beskæftigelsesmæssige hensyn. Forsla-
Side
8/14
L 163 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
get ændrer ikke ved de eksisterende familiesammenføringsregler i udlændingelo-
vens §§ 9 og 9 c.
I relation til forslagets forhold til EMRK artikel 14, skal ministeriet bemærke, at
artikel 14 i EMRK indeholder et forbud mod diskrimination på baggrund af bl.a.
køn, race, religion eller politisk eller anden overbevisning. Bestemmelsen omfatter
både forbud mod direkte og indirekte diskrimination i forhold til de rettigheder og
friheder, der er omfattet af konventionen.
Ved vurderingen af, om der i en konkret situation foreligger forskelsbehandling,
skal det vurderes, om andre personer, der befinder sig i en sammenlignelig situati-
on nyder en mere fordelagtig retsstilling, og hvis det er tilfældet, om der foreligger
en objektiv og rimelig begrundelse for forskelsbehandlingen.
Den foreslåede opholdsordning for udlandsdanskere indebærer, at danske stats-
borgere, der bor i udlandet, og som besidder særlige kvalifikationer, som Danmark
har en beskæftigelsesmæssig interesse i at tiltrække, ligesom udlændinge (uden-
landske arbejdstagere) får en særlig lempelig adgang til at få deres familie med
sig til Danmark.
Den nævnte gruppe af udlandsdanskere er som anført kendetegnet ved at besidde
særlige kvalifikationer, som Danmark har en beskæftigelsesmæssig interesse i at
tiltrække, og de kan derfor ikke sammenlignes med andre danske statsborgere,
som bor i udlandet eller i Danmark.
Det er på den baggrund Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at det
ikke udgør diskrimination i strid med artikel 14 sammenholdt med artikel 8 i
EMRK, at den foreslåede ordning alene omfatter udlandsdanskere, der opfylder
betingelserne efter beløbsordningen eller positivlisten.
Vedrørende Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom i sagen Hode and
Abdi v. the United Kingdom (no. 22341/09) bemærkes, at sagen vedrørte en regel,
hvorefter flygtninge med tidsbegrænsede (førstegangs)opholdstilladelser ikke
kunne meddeles ægtefællesammenføring, hvis ægteskabet var indgået efter flug-
ten (dvs. at ægteskabet ikke var indgået i det tidligere opholdsland). Ægtefæller til
andre udlændinge med tidsbegrænset opholdstilladelse, f.eks. arbejdstagere og
studerende, blev ikke stillet over for en betingelse om, at ægteskabet skulle være
indgået i det tidligere opholdsland.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol fandt i sagen bl.a., at flygtninge med
tidsbegrænsede (førstegangs)opholdstilladelser, der havde indgået ægteskab efter
flugten, var i en sammenlignelig situation med arbejdstagere og studerende, idet
disse normalt også blev meddelt tidsbegrænsede opholdstilladelser. Forskelsbe-
handlingen af disse grupper var således omfattet af EMRK artikel 14 sammenholdt
med artikel 8.
Side
9/14
L 163 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol bemærkede herefter, at det kan
udgøre et sagligt hensyn bag forskelsbehandling, at en stat ønsker at skabe et
incitament for visse grupper af udlændinge til at rejse til den pågældende stat, og
at staterne normalt overlades en vid skønsmargin i relation til generelle ordninger,
der er begrundet i økonomiske eller sociale hensyn. Da et sådant argument imid-
lertid ikke havde været fremført i de nationale retssager vedrørende de pågælden-
de regler, og da en britisk domstol (the Upper Tribunal, Asylum and Immigration) i
mellemtiden havde fundet, at de pågældende regler ikke kunne begrundes, fandt
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, at forskelsbehandlingen ikke var
sagligt begrundet.
Dommen vedrører således ikke spørgsmålet om, hvorvidt forskellige grupper af et
lands egne statsborgere med forskellige beskæftigelsesmæssige kvalifikationer er i
en sammenlignelig situation i relation til en erhvervsmæssigt begrundet opholds-
ordning for medfølgende familie som den foreslåede.
Som nævnt er det Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at den
gruppe af udlandsdanskere, der efter forslaget kan benytte den nye opholdsord-
ning, er kendetegnet ved at besidde særlige kvalifikationer, som Danmark har en
beskæftigelsesmæssig interesse i at tiltrække, og at de derfor ikke kan sammenlig-
nes med andre danske statsborgere, som bor i udlandet eller i Danmark.
7. Etableringen i udlandet
Aarhus Universitet
anfører, at en stilling i udlandet ofte vil medføre et fortsat
samarbejde om forskningsprojekter med hjemmemiljøet i Danmark, hvilket kan
mudre lovforslagets definition af, hvornår et udlandsophold er et udlandsophold i
forhold til hvad legitime ophold i Danmark er. Aarhus Universitet anfører endvide-
re, at det samme gælder lovforslagets udgangspunkt om, at udlandsopholdet skal
have varet mindst otte år (dog ned til to under særlige forudsætninger), da de
første år af en akademisk karriere er præget af korte ansættelser og international
mobilitet, hvorfor Aarhus Universitet kan frygte, at yngre forskere, som vi ønsker
at rekruttere tilbage til Danmark efter få år i udlandet, fortsat kan få problemer
med at få familien med til Danmark. Aarhus Universitet anbefaler derfor, at lov-
forslaget tager højde for de særlige vilkår, som gør sig gældende i forhold til den-
ne attraktive målgruppe af udlandsdanskere, så forskere i alle stadier af karrieren
vil kunne gøre brug af denne ordning.
Danmarks Rederiforening
henstiller til, at etableringskravet fortolkes fleksibelt
med større vægt på at opfylde formålet med den forslåede ordning end en rigid
fortolkning af længden af opholdet i udlandet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at det er Styrelsen for In-
ternational Rekruttering og Integration, der i første instans vil træffe afgørelse
efter den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 9 m, stk. 2. Afslag på op-
holdstilladelse vil kunne påklages til Udlændingenævnet.
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations vurdering af, hvornår en
danske statsborger er etableret i udlandet vil bero på en konkret vurdering af
samtlige momenter i sagen.
Side
10/14
L 163 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Som det fremgår af lovforslagets afsnit 3.2.1, skal der ved vurderingen af, hvornår
en dansk statsborger er ”etableret” i udlandet på den ene side lægges vægt på
formålet med ordningen, dvs. Danmarks væsentlige erhvervs- og beskæftigelses-
mæssige interesse i at kunne tiltrække højtkvalificerede udlandsdanskere, der har
et jobtilbud her i landet, og på den anden side hensynet til, at ordningen ikke bliver
en vej til at omgå de almindelige familiesammenføringsbetingelser ved f.eks. kor-
tere udlandsophold, der primært har til formål at omgå familiesammenføringsreg-
lerne. Ordningens anvendelsesområde skal på den baggrund afgrænses forholds-
vist snævert.
Som det ligeledes fremgår af lovforslagets afsnit 3.2.1, retter forslaget sig mod
danske statsborgere, der er etableret i udlandet på en sådan måde, at de under
udlandsopholdet har opbygget en sådan tilknytning uden for Danmark, at det må
anses for af væsentlig betydning for deres beslutning om eventuelt at vælge Dan-
mark som arbejdsland, at de har en lempelig adgang til at få deres udenlandske
familie med her til landet. Det vil som udgangspunkt være en forudsætning for at
anse en dansk statsborger for omfattet af ordningen, at den danske statsborger
har gennemført et længerevarende ophold i udlandet.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration vil ved vurderingen af, om
den danske statsborger er etableret i udlandet, ligeledes se på, hvor vedkommen-
de har arbejdet. Der vil i alle tilfælde være tale om en konkret vurdering med ind-
dragelse af samtlige momenter i hver enkelt sag.
Ægteskab Uden Grænser
anfører, at bemærkningerne til lovforslaget må forstås
sådan, at når en dansk statsborger har opnået ”stor tilknytning” til Danmark, så
kræver det et sted mellem 2 og 8 års ophold i udlandet, før denne tilknytning risi-
kerer ikke længere at være til stede, hvorfor Ægteskab Uden Grænser antager, at
de 2 år gælder for danske statsborgere, der kun netop havde opnået tilknytning
ved at bo 12 år i Danmark, hvorimod de 8 år gælder for danske statsborgere, der
har haft hele deres opvækst og uddannelse i Danmark.
Danes Worldwide
bemærker, at det i lovudkastet nederst på side 17 beskrives, at
Udlændingestyrelsen fortsat vil skulle vurdere, om familierne opfylder tilknyt-
ningskravet, og at Danes Worldwide ikke mener, at det er en fornuftig udnyttelse
af begrænsede ressourcer at undersøge og vurdere familiens tilknytning til Dan-
mark, hvis lovforslaget vedtages, og der således på denne baggrund kan søges om
familiesammenføring på baggrund af beløbsordningen eller positivlisten.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at der med lovforslaget
foreslås en ny opholdsordning for medfølgende familie til udlandsdanskere med
visse beskæftigelsesmæssige kvalifikationer. Der er således tale om en ny opholds-
ordning baseret på erhvervs- og beskæftigelsesmæssige hensyn. Forslaget ændrer
ikke ved de eksisterende familiesammenføringsregler i udlændingelovens §§ 9 og 9
c.
Side
11/14
L 163 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Styrelsen for International Rekruttering og Integration vil således ikke ved vurde-
ringen af, om en dansk statsborger er etableret i udlandet, se på, om den danske
statsborger og vedkommendes ægtefælle eller faste samlever opfylder tilknyt-
ningskravet efter familiesammenføringsreglerne.
I forhold til det afsnit i lovforslaget, som Danes Worldwide henviser til, skal Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet bemærke, at det omhandler inddragelse af
opholdstilladelse og den medfølgende families mulighed for i en sådan situation at
indgive ansøgning om opholdstilladelse på andet grundlag, f.eks. på baggrund af
familiesammenføring. Det præciseres i den forbindelse, at en sådan ansøgning
skal indgives til Udlændingestyrelsen, der bl.a. vil foretage en konkret vurdering af,
om tilknytningskravet er opfyldt.
Ægteskab Uden Grænser
anfører, at det vil være svært for en udlandsdansker at
vurdere, om han overhovedet kan komme i betragtning til ordningen, eller om
hans ægtefælle i stedet skal søge om ”almindelig” familiesammenføring, hvilket er
et problem, fordi ansøgningerne skal indgives til to forskellige myndigheder, og
begge typer ansøgninger er belagt med et højt gebyr. Ægteskab Uden Grænser
foreslår i den forbindelse – bl.a. henset til at en dansk statsborger kan opnå EU-
opholdsret til sin ægtefælle ved at flytte mindst 3 måneder til et andet EU-land,
hvorfor der ikke er det store misbrugspotentiale – at ordningen gøres væsentlig
mere enkel, f.eks. ved at nøjes med at konstaterer, at den danske statsborger har
været frameldt CPR i mindst 6 måneder, og at ansøgningen er indgivet i naturlig
forlængelse af den danske statsborgers returnering til Danmark.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at der med lovforslaget
foreslås en ny opholdsordning for medfølgende familie til udlandsdanskere med
visse beskæftigelsesmæssige kvalifikationer. Der er således tale om en ny opholds-
ordning baseret på erhvervs- og beskæftigelsesmæssige hensyn. Ansøgninger om
opholdstilladelse på baggrund af den foreslåede ordning skal – hvis lovforslaget
vedtages – indgives til Styrelsen for International Rekruttering og Integration. Så-
fremt en ansøger ønsker vejledning om muligheden for at søge opholdstilladelse
efter den foreslåede nye opholdsordning, kan ministeriet således henvise til at
tage kontakt til Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Ministeriet skal endvidere bemærke, at der med den foreslåede nye opholdsord-
ning ikke ændres ved de eksisterende familiesammenføringsregler. En ansøgning
om opholdstilladelse på baggrund af familiesammenføring skal således som i dag
indgives til Udlændingestyrelsen, og en ansøger, som ønsker vejledning herom,
kan tage kontakt til Udlændingestyrelsen.
8. Opholdstilladelsens længde
Aarhus Universitet
anfører at have forståelse for, at opholdstilladelsen er bundet
op på en konkret ansættelse, men påpeger i den forbindelse at ikke mindst i en
forskningskarrieres tidlige år, kan karrieren være præget af kortere ansættelser,
eller ansættelser som ændres på grund af ekstern forskningsfinansiering, hvorfor
det skaber uro om opholdet og risikerer at medføre, at udlandsdanskere, vi som
samfund ønsker at fastholde, rejser til udlandet igen, hvorfor Aarhus Universitet
foreslår, at der gives tilladelser ved korte tidsbegrænsede ansættelser, som ræk-
Side
12/14
L 163 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
ker længere ud over ansættelsesperioden end foreslået eller, at der indbygges
andre former for fleksibilitet, som kan skabe ro omkring rekrutteringen og bosæt-
telsen i Danmark.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at det er en betingelse for
at få opholdstilladelse som medfølgende familie til en udlandsdansker, at ud-
landsdanskeren har fået et jobtilbud, som ville kunne danne grundlag for opholds-
tilladelse efter positivlisten eller beløbsordningen, hvis udlandsdanskeren havde
været udlænding. Der vil derfor ikke kunne meddeles opholdstilladelse efter den
foreslåede bestemmelse for en længere periode end jobtilbuddets varighed, da
betingelserne for opholdstilladelse i så fald ikke vil være opfyldt.
9. Ophør af opholdsretten/jobsøgningsophold
Danes Worldwide
henleder endvidere opmærksomheden på, at hvis en hjem-
vendt dansk statsborger omfattet af positivlisten/beløbsordningen mister sit job,
så vil den udenlandske medfølgende ægtefælle få forlænget sin opholdstilladelse i
maksimalt seks måneder, hvorefter den tilflyttede ægtefælle som konsekvens af
lovforslaget vil blive bedt om at forlade landet igen, såfremt opholdstilladelsen
ikke er opnået på anden baggrund eller den danske statsborger ikke hurtigt finder
et nyt job, der opfylder lovforslagets krav. Danes Worldwide anfører i den forbin-
delse, at denne usikkerhed i opholdstilladelsen ikke er rimelig, og at der i Danmark
ikke må herske en retstilstand, hvor familier i den beskrevne situation, vil blive
tvunget til at pendle mellem Danmark og udland med personlige ulykke og usik-
kerhed som følge heraf.
Ægteskab Uden Grænser
anfører, at det mest væsentlige er, at opholdstilladelse
efter den foreslåede ordning vil være betinget af, at den danske statsborger til
stadighed er ansat i en stilling, der ville give mulighed for opholdstilladelse med
henblik på at arbejde i Danmark, hvis han var udlænding, hvilket svarer til, hvad
der gælder for udenlandske arbejdstagere og deres familie, men at der netop på
det punkt er en vigtig forskel på den situation, de to grupper befinder sig i. Ægte-
skab Uden Grænser anfører endvidere, at hvis en indisk ingeniør har taget sin
familie med til Danmark, og hans arbejdsgiver herefter går konkurs, så mister han
selv sin opholdstilladelse, hvorfor der ikke er grund til, at hans familie skal blive i
Danmark, hvorimod situationen er anderledes for en dansk-indisk familie, da den
danske statsborger fortsat har ret til at bo i Danmark, mens ægtefællens opholds-
tilladelse kommer i fare. Ægteskab Uden Grænser påpeger i den forbindelse bl.a.,
at da familien allerede er i Danmark, og den ene ægtefælle er dansk statsborger,
vil Danmark klart være det nærmeste land til at sikre dem mulighed for fortsat
samliv, hvorfor det i mange situationer vil være i strid med menneskerettigheder-
ne, hvis en opholdstilladelse inddrages, fordi den danske statsborger skifter til et
job med en lavere løn eller en anden stillingsbetegnelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at det er en betingelse for
at få opholdstilladelse som medfølgende familie til en udlandsdansker, at ud-
landsdanskeren har fået et jobtilbud, som ville kunne danne grundlag for opholds-
tilladelse efter positivlisten eller beløbsordningen, hvis udlandsdanskeren havde
været udlænding.
Side
13/14
L 163 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
En opholdstilladelse kan normalt forlænges, hvis de betingelser, som lå til grund
for meddelelse af opholdstilladelse, fortsat er opfyldt på tidspunktet for afgørelse
om forlængelse.
Hvis udlandsdanskeren mister sit arbejde, er en af betingelserne for den meddelte
opholdstilladelse ikke længere opfyldt.
For at fastholde den attraktive arbejdskraft, som højtkvalificerede udlandsdanske-
re udgør, lægges der med lovforslaget op til at medfølgende familie til udlands-
danskere skal kunne opholde sig i Danmark i yderligere 6 måneder, hvis udlands-
danskeren uforskyldt mister sit arbejde. Hermed får udlandsdanskeren 6 måneder
til at finde et nyt arbejde, der evt. kan danne grundlag for opholdstilladelse efter
den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 9 m, stk. 2, ligesom det giver
den medfølgende familie mulighed for at søge opholdstilladelse på andet grund-
lag, f.eks. som arbejdstager, hvis den medfølgende ægtefælle er kommet i beskæf-
tigelse, eller som familiesammenført.
Dette svarer til, hvad der i dag gælder for udenlandske arbejdstagere med op-
holdstilladelse efter positivlisten, beløbsordningen eller fast track-ordningen.
Det fremgår af lovforslagets afsnit 3.2.8, at en ansøgning om familiesammenfø-
ring efter udlændingelovens § 9 (eller § 9 c) vil skulle indgives til Udlændingestyrel-
sen. Det fremgår endvidere, at varigheden af parternes ophold i Danmark vil indgå
i Udlændingestyrelsens vurdering af, om tilknytningskravet i udlændingelovens §
9, stk. 7, er opfyldt, og at det derfor gradvist vil blive lettere for parret at opfylde
tilknytningskravet i løbet af deres ophold i Danmark. Herudover fremgår det, at en
hjemvendt dansk statsborger alt andet lige må antages hurtigere at (gen)opbygge
tilknytning til Danmark end en udlænding, der kommer til Danmark og ikke har en
forudgående tilknytning her til landet, samt at dette navnlig gælder, hvis den dan-
ske statsborger har haft en væsentlig del af sin opvækst i Danmark og under ud-
landsopholdet har bevaret en tilknytning til Danmark, der går ud over statsborger-
skabet. Endelig fremgår det, at Udlændingestyrelsen i overensstemmelse med
gældende praksis i alle tilfælde vil foretage en konkret vurdering af, om tilknyt-
ningskravet er opfyldt, hvori bl.a. indgår, hvor udlandsdanskeren har haft sin op-
vækst, hvor længe udlandsdanskeren har været udrejst og af hvilke årsager, ægte-
fællernes sproglige færdigheder, herunder hvilke(t) sprog der tales i familien, æg-
tefællernes uddannelses- eller arbejdsmæssige tilknytning til Danmark, om parrets
eventuelle børn går i skole i Danmark, og hvor parrets øvrige nære familie bor.
Side
14/14