Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 161 Bilag 3
Offentligt
1746457_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget
u u i
cft.
d k
Høringssvar om forslag til lov om ændring af udlændinge-
loven (forhøjelse af indtægtsgrænsen i beløbsordningen)
DA har modtaget forslag fremsat af Dansk Folkeparti til lov om ændring af ud-
lændingeloven, som forhøjer indtægtsgrænsen i beløbsordningen til 500.000
kr.
Det danske arbejdsmarked har en meget lav ledighed p Ca. fire pct. og en
beskæftigelse, som er steget gennem de sidste fire r.
Et stigende antal virksomheder har svært ved at finde arbejdskraft inden for
mange brancher og geografiske områder. Mangel p arbejdskraft er således
den største udfordring p arbejdsmarkedet for at skabe vækst og øget beskæf
tigelse i Danmark.
I den situation vil forslaget gøre det sværere at tiltrække og fastholde kvalifice
rede og motiverede medarbejdere i Danmark. Forslaget er derfor decideret er
hvervsuvenligt. Virksomheder i Danmark vil blive stillet dårligere i konkurrence
om den kvalificerede arbejdskraft med virksomheder uden for Danmark.
Endvidere vil forslaget ramme en gruppe udlændinge, som alle er beskæftigede
i Danmark, som er højt kvalificerede, og som i gennemsnit rligt bidrager med
62.000 kr. til det danske samfund.
Det er uforståeligt at komme til en konklusion om, at det vil stille Danmark
bedre at lukke personer i denne gruppe ude frem for at tiltrække dem.
DA kan ikke støtte forslaget.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
18.
apr
2017
DokID 101272
Jens Troldborg
/1
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Vester Voldgade 113
Tlf. 33 38 90 00
DK-1790 København V
www.da.dk
CVR 16834017
E-mail [email protected]
L 161 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1746457_0002.png
d2flSkbyDDarI
Morten Villumsen
Udlændinge- og I ntegrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Sendt til mail: Morten.Villumsen(ft.dk
24.03.2017
]-nr.: 325536
/
2385344
Høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (forhøjelse af mindstebelø
bet i beløbsordningen) L 161
Dansk Byggeri takker for muligheden for at afgive svar i ovenstående høring.
Vi henviser til Dansk Arbejdsgiverforenings høringssvar.
Venlig hilsen
Dansk Byggeri
L uise Pihl
Underdirektør
&OL{AA
Nørre Voldgade 106
1358 København K
Telefon: 72 16 00 00
CVR-nr.:26 91 11 25
www.danskbyggendk
infodanskbyggeridk
Jyske Bank:
5032 -0001028719
L 161 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1746457_0003.png
18-04-2017
EMN-201?-01715
917796
David Sembach
Høringssvar over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (for
højelse af mindstebeløbet i beløbsordningen) [161
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 15. marts 2017 fremsendt forslag
til lov om ændring at udlændingeloven (forhøjelse at mindstebeløbet i beløbs
ordningen) i høring med frist til at afgive eventuelle bemærkninger den 18. april
2017.
Danske Regioner skal bemærke, at det er væsentligt for det danske sundheds-
væsen at kunne tiltrække kvalificeret udenlandsk arbejdskraft og, at der også i
fremtiden vil være et behov for at kunne rekruttere udenlandsk sundhedsfag
ligt personale til at løse opgaver på sygehusene.
Særligt sundhedsfaglige AC’ere, underordnede læger og sygeplejersker forven
tes at blive ramt at en forhøjelse af mindstebeløbet i beløbsordningen, da disse
ofte ligger inden for det nævnte lønspænd.
Danske Regioner er opmærksom på, at der er andre ordninger end belØbsord
ningen, hvor medarbejdere kan få en særlig let adgang til at opnå opholds- og
arbejdstilladelse, fx positivlisten og forskerordningen. Det er umiddelbart ikke
muligt ud fra oplysningerne på Udlændingestyrelsens hjemmeside at vurdere,
hvorvidt disse ordninger vil kunne omfatte de sundhedsfaglige grupper, som vil
falde for en forhøjelse af beløbsgrænsen.
Danske Regioner skal yderligere bemærke, at en forhøjelse at beløbsgrænsen
kan være en udfordring i forhold til at tiltrække iværksættervirksomheder til
Danmark. Det skyldes, at en del af de iværksættervirksomheder, som flytter til
Danmark ønsker at have nøglemedarbejdere med, men at dette kan blive ud
fordret at en forhøjelse at beløbsgrænsen fordi medarbejdere i iværksætter
virksomheder typisk ikke aflønnes på dette niveau.
1
L 161 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1746457_0004.png
Med venlig hilsen
David Sembach
2
L 161 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1746457_0005.png
F
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
DK-1240 København K
Sendt p mail til [email protected]
FINANSSEIÇTORENS
ARBEJDSGIVERFORENING
Den 18. april 2017
Høring over I 161 forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(forhøjelse af mi ndstebeløbet i beløbsordningen)
-
DOK. NR.:
FAID-6-48582
SAG. NR:
FAID-6-14411
FA takker for høring af den 15. marts 2017, som FA har følgende bemærknin-
ger til:
Det er FA’s holdning, at der behov for yderligere velkvalificeret arbejdskraft i
Danmark. Dette understøttes bl.a. i Beskæftigelsesministeriets pressemedde
lelse af den 3. marts 2017 hvor det fremgår, at ledigheden i Danmark i januar
måned var p 4,2 pct.
Dette bekræftes i FA’s egne sektortal, som ligeledes viser en lav ledighed, der
senest i november 2016 blev opgjort til 2,3 pct. for medlemmer af Finansfor
bundet og til 2,2 pct. for medlemmer af forsikringsforbundet.
Dette lovforslag, som forøger beløbsgrænsen i udlændingelovens
§
9a fra
400.000 kr. til 500.000 kr., vil efter FA’s vurdering have en negativ effekt p
mængden af udenlandsk velkvalificeret arbejdskraft i Danmark, hvilket blandt
andet vil svække Danmarks konkurrenceevne og virksomhedernes rekrutte
ringsmuligheder. Og i sidste ende vil lovforslaget skade dansk jobskabelse og
dansk velfærd.
Derfor kan FA ikke støtte dette lovforslag.
Med venlig hilsen
Morten Holm Bundgaard
Juridisk Konsulent
ARErnJDSGIVERFQRENING
INANSSE4<TOREN
AM%LIGADc 7
1S43
XE3EN4A,’N P
t
÷45
39147OO
3311
766
TAPANETQK
WVF4’.EOI<
L 161 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1746457_0006.png
i
FLYGTNINGENÆVNET
Formanden
Sendt pr. e-mail til
[email protected]
Dato
inr
27,
mans
2017
17/058772-002
Sasbchand1cr
chpe
Ved e-mail af den 15. marts 2017 har Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodet Flygtnin
genævnet om eventuelle bemærkninger til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (forhø
jelse af mindstebeløbet i beløbsordningen).
I den anledning skal Flygtningenævnet meddele, at nævnet ikke
har
bemærkninger til lovforsla
get, da lovforslaget ikke vedrØrer nævnets virksomhed.
Med venlig hilsen
t2L8&
Bloch Andersen
Adelgade 11-13
1304 København K
Telefon:
+45 7226 9920
E.mail: [email protected]
Hjemmeside: wwwfln,dk
Telefax: +45 39204505
L 161 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1746457_0007.png
Nanna Grothe
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Kirsten Kvist <[email protected]>
18. april 2017 13:38
UUI
I
Udlændinge- og Integrationsudvalget
VS: Høring over L 161 forslag til lov om ændring af udlændingeloven (forhøjelse
af mindstebeløbet i beløbsordningen)
Li 61 _fremsat.pdf; 161 .hoeringsbrev.pdf
-
Det skal hermed oplyses, at FTF ikke har bemærkninger til denne høring.
Venlig hilsen
Kirsten Kvist
Sekretær
Tlf: +45 33 36 88 22
-
-
Mobil: +45 28 55 22 50
-
E-mail: kiakfff.dk
FTF
Hovedorganisation for 450.000 offentligt og privat
ansatte
Niels Hemmingsens Gade 12 1153 København K.
Tlf: +45 33 36 88 00 CVR: 62557419 E-mail:
[email protected]
www.ftf.dk
-
-
-
-
Fra: Morten Villumsen [mailto:Morten.Villumsentft.dk]
Sendt: 15. marts 2017 14:40
Til:
Emne: Høring over L 161 forslag til lov om ændring af udlændingeloven (forhøjelse af mindstebeløbet i
be 10 bso rd ni nge n)
-
Til rette vedkommende
Vedlagt fremsendes forslag til lov om ændring af udlændingeloven (forhøjelse at mindstebeløbet i beløbsordningen), som er
fremsat at Dansk Folkeparti den 15. marts 2017.
Med lovforslaget foreslås det, at beløbsordningen i udlændingelovens
§
9 a, stk. 2, nr. 2, ændres, således at mindstebeløbet i
beløbsordningen fremover hæves til fra 400.000 kr. til 500.000 kr. Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2017. For
udlændinge, der indgiver ansøgninger før den 1. juli 2017, finder de nuværende regler anvendelse. Der henvises i øvrigt til
lovforslagets bemærkninger.
Udlændinge,- og Integrationsudvalget skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest tirsdag den 18.
april 2017.
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til udvalgets sekretariat på e-mail: UUl.ft.dk
Lovforslaget sendes i høring samtidig med fremsæffelsen at lovforslaget i Folketinget.
Lovforslaget vil desuden blive lagt på Høringsportalen.
Til orientering vedlægges en fortegnelse over hørte myndigheder og organisationer
m .v.
Med venlig hilsen
Martin Henriksen,
formand
Med venlig hilsen
Morten Villumsen
Udvalgssekretær
L 161 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1746457_0008.png
Nanna Grothe
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Nella Festirstein <[email protected]>
17. marts 2017 13:25
UUI
I
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Høringssvar.
L 161
forslag til lov om ændring af udlændingeloven (forhøjelse af
mindstebeløbet i beløbsordningen)
L1 61_fremsat.pdf; Ii 61_hoeringsbrev.pdf
-
Til Udlændinge- og Integrationsudvalget
Færøernes Landsstyre har fået tilsendt i høring
“Forslag til lov om ændring at udlændingeloven (Forhøjelse
at mindstebeløbet i beløbsordningen)
Ifølge lovudkastets
§
3 skal loven ikke gælde direkte for Færøerne, men loven kan senere ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne, såfremt færøske myndigheder anmoder herom.
Færøernes Landsstyre har taget dette til efterretning og har på nuværende tidspunkt ikke andre
bemærkninger.
Venlig hilsen
Nella Festirstein
Afdelingschef
Lagmandens Kontor
Lovafdelingen
Tlf. +298 30 60 00
Direkte tlf. +298 55 80 76
v
Fra: Morten Villumsen [mailto:[email protected]
Sendt: 15. marts 2017 13:40
Til: [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Journalin hj LMS <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Hanne Lykke
Jespersen <[email protected]>
Cc:
Nanna Grothe <[email protected]>; Laura Holt Clemmensen <[email protected]>
Emne: Høring over L 161 forslag til lov om ændring af udlændingeloven (forhøjelse af mindstebeløbet i
beløbsordningen)
-
Til rette vedkommende
Vedlagt fremsendes forslag til lov om ændring af udlændingeloven (forhøjelse af mindstebeløbet i beløbsordningen), som er
fremsat af
Dansk Folkeparti den 15.
marts
2017.
L 161 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1746457_0009.png
Med lovforslaget foreslås det, at beløbsordningen i udlændingelovens
§
9 a, stk. 2, nr. 2, ændres, således at mindstebeløbet i
beløbsordningen fremover hæves til fra 400.000 kr. til 500.000 kr. Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2017. For
udlændinge, der indgiver ansøgninger før den 1. juli 2017, finder de nuværende regler anvendelse. Der henvises i øvrigt til
lovforslagets bemærkninger.
Udlændinge,- og lntegrationsudvalget skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest tirsdag den 18.
april 2017.
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til udvalgets sekretariat på e-mail: UUlft.dk
Lovforslaget sendes i høring samtidig med fremsæffelsen af lovforslaget i Folketinget.
Lovforslaget vil desuden blive lagt på Høringsportalen.
Til orientering vedlægges en fortegnelse over hørte myndigheder og organisationer
m .v.
Med venlig hilsen
Martin Henriksen,
formand
Med venlig hilsen
Morten Villumsen
Udvalgssekretær
FOLKETINGET
T
Udvalgssekretariatet
Christiansborg
DK-i 240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Dir. +45 33 37 36 17
www.ft.dk
2
L 161 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1746457_0010.png
PRIVAT
SAMMEN
ER DU
STÆRKERE
Udlændinge- og integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Sendt med mail til [email protected]
København den 18. april 2017
MSJIIk
Sagsnr.: ADM-2017-00196
Høringssvar fra HK om forslag om ændring til lov om udlændingeloven
(forhøjelse af mindstebeløbet i beløbsordn ingen) L 161
Vi skal hermed indledningsvist tilkendegive vores støtte til lovforslag L 161.
Lovforslaget vil betyde en lønforhøjelse til udlændinge, der tildeles arbejdstilla
delser efter beløbsordningen. En lønforhøjelse, der er rimelig og sagligt be
grundet.
De saglige hensyn vil vi uddybe i det følgende.
Om hvorfor beløbsgrænsen bør hæves
I udlændingeloven gælder for aflønningen af udenlandsk arbejdskraft fra lande
udenfor EU et princip om, at der skal være tale om løn- og ansættelsesvilkår
efter sædvanlige danske forhold (forarbejderne til lovens
§
9a).
I den såkaldte beløbsordning, som er én blandt flere adgangsveje for uden
landsk arbejdskraft her til landet, har det anførte princip dog reelt ikke været
praktiseret.
Arsagen er, at den fastsatte beløbsgrænse i ordningen har ligget på et langt
lavere niveau end det, som danske lønmodtagere beskæftiget med samme
type arbejde (specialistarbejdskraft) aflønnes med.
Det ses med al tydelighed ud fra lønstatistik, som givet et objektivt og repræ
sentativt billede af lønniveauer for de pågældende medarbejdergrupper.
Herunder, i skemaform, ses lønniveauer for de pågældende medarbejdergrup
per (specialistarbejdskraft), som beløbsordningen tilsigter at omfatte.
Der er tale om grupper med hhv. mellemhøjt kvalifikationsniveau (Hoved
gruppe 3) og højt kvalffikationsniveau (Hovedgruppe 2).
Endvidere ses også lønninger for medarbejdere indenfor de to hovedgrupper
specifikt beskæftiget med informations- og kommunikationsteknologi, en
gruppe som udgør størstedelen af den udenlandske arbejdskraft på området
(indsat i parentes i skemaet).
HK IPRIVAT
TELEFON ÷45 7011 4545
hkprvat@h kuk
W&dekampsgade 3
Postboks 470
DK-0900 Kgbenhavn
C
HK/DI/PRIVAT
L 161 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1746457_0011.png
Arbeidsfunktioner— hovedarunøer— lønnen er inklusiv pension
Hoved-
Overordnet beskri-
.ønniveau (it-lønni-
ntal perso
gruppe
velse
ieau)
ier
i
Ledelses- og særligt
kke tilgængeligt i netud-
90.052
betroet arbejde
aven
2
Højt kvalifikationsni-
51.364 kr. md. (53.176
68.393
veau
r. md.)
3
Mellemhøjt kvalifikati- 2.269 kr. md. (43.939
70.118
onsniveau
r. md.)
4
Kontor- og kundeset- 31.721 kr. md.
74.289
vicearbejde
5
Service- og salgsar-
6.196 kr. md.
129.228
bejde
6
Landbrug, gartneri,
8.490 kr. md.
2.301
skovbrug, fiskeri
7
Håndværkspræget ar- 33.235 kr. md.
109.190
bejde
8
Operatører, monte-
9.952 kr. md.
87.189
ring,
transport og anlæg
9
Andet arbejde (fx ma- 7.572 kr. md.
123.732
nuel
service)
10
)
Militært arbejde
0
(Kilde: Udtræk fra DKs Strukturlønsstatistik 2016, 4. kvartal netudgaven).
____________
-
Lønstatistikken viser med al tydelighed, at beløbsordningens minimumsløn på
ca. 34.000 kr. pr. måned (årligt 408.800 kc.) på ingen måde er på niveau med
lønniveauer for de medarbejdergrupper (dvs. specialistarbejdskraft i hoved
gruppe 2 og 3), som ordningen tilsigter at tiltrække.
Skulle beløbsordningen med forudgående lovændringer have åbnet for, at an
dre medarbejdergrupper (dvs, det almindelige arbejdsmarked) end specialist-
arbejdskraft (dvs, på det ikke-almindelige arbejdsmarked) skulle få adgang til
arbejdstilladelse, er det ikke noget som vi kan støtte.
Sker en aflønning af den udenlandske arbejdskraft ikke med et niveau sva
rende til det danske lønmodtagere honoreres med indenfor det pågældende
område, vil det betyde tre ting:
1)
2)
3)
At de pågældende udlændinge forskeisbehandles, dvs, aflønnes ringere
end herboende medarbejdere,
At danske lønmodtageres lønniveauer underbydes og at de pågæl
dende i et vist omfang mister deres job samt
At der bliver et reduceret indkomstgrundlag at beskatte for det danske
samfund.
2
L 161 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1746457_0012.png
Vi mener på denne baggrund, at lønnen til de udenlandske medarbejdere på
specialistområdet skal svare til den løn, som danske medarbejdere med
samme arbejdsfunktioner aflønnes med.
Dette bør som minimum ske med gennemsnitslønnen, idet at en aflønning
med andre statistiske begreber, fx kvartiler, enten vil påvirke lønniveauet for
de pågældende grupper i enten ned- eller opadgående retning.
Aflønnes med gennemsnitslønnen til de pågældende udlændinge, vil påvirk
ningen af løndannelsen for det givne område være neutralt (se også mere de
taljeret om kilden til at fastsætte lønninger på det private arbejdsmarked i Bi
lag til dette høringssvar).
En lakmusprøve på om virksomhederne virkelig hat mangel på kvalificeret ar
bejdskraft, er villigheden til at betale den løn, som er sædvanlig udtrykt ved
lønstatistikkens niveauer. ønsker man ikke at betale den markedsbestemte
løn for den udenlandske arbejdskraft, er motivet kun at ville slippe billigere.
Aflønning af udlændinge svarende til det den herboende arbejdskraft aflønnes
med, vil desuden fastholde den danske skattebase, dvs, omfanget af de ind
komster, som det offentlige kan beskatte. Dumpes lønningerne systematisk for
udenlandsk arbejdskraft, eller tildeles den udenlandske arbejdskraft særlige
skatteordninger, vil de offentlige kasser gå glip af skatteindtægter, som ellers
ville kunne indgå i finansieringen af fællesskabets udgifter.
I forlængelse af ovenstående er det et åbent spørgsmål, hvor mange uden
landske arbejdstagere der faktisk betaler skat i Danmark, og hvor meget de bi
draget med.
Således blev praksis for den såkaldte arbejdsudlejeskat lempet administrativt i
2012. Reglerne for arbejdsudlejeskat sikrer ellers, at der sker en minimumsbe
skatning af udenlandsk arbejdskraft. Under visse forudsætninger er der indført
undtagelser for betaling af arbejdsudlejeskat.
Der går almindeligvis 6 måneder før dansk skattepligt indtræder, hvor udlæn
dinge kan fastholde deres hjemlige (lave) skattepligt. I den periode kan man i
en række brancher nå at udføre mange opgaver. Desuden kan den samme
udenlandske arbejdstager senere vende tilbage, hvorefter en ny periode med
arbejde udført i Danmark og (lav) skattebetaling i hjemlandet kan påbegyndes.
En lavere skat for den udenlandske arbejdskraft betyder, at arbejdsgivere kan
nøjes med at betale en lavere løn, hvilket vil fortrænge arbejdskraft med dan
ske lønniveauer, og som betaler skat på dansk niveau.
Der skal hermed opfordres til, at denne omgåelsesmulighed i forlængelse af
lovforslaget undersøges, ved at de relevante ministerier pålægges at tilveje
bringe oplysninger og statistik. Samt der udarbejdes en jævnlig rapportering
fra SKAT om udstrækningen af skattebetalingen fra udenlandsk arbejdskraft,
3
L 161 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1746457_0013.png
herunder om det skattepotentiale, der kunne være er tale om, hvis de pågæl
dende udlændinge betalte dansk skat samt hvilket skatteprovenu, som de
kunne have betalt ud fra danske lønniveauer.
Om selve ændringerne i lovforslag L 161
At mindsteløn nen for specialistarbejdskraft (svarende til DISCO-systemets ho
vedgrupper 2 og 3) med forhøjelsen fremover i højere grad vil være på niveau
med de faktiske lønninger for tilsvarende herboende arbejdskraft, hilser vi vel
komment.
Med forslaget vil de pågældende udlændinge i højere grad få den løn, som de
i henhold lovgivningen og dens intentioner er berettiget til. Derved vil man
undgå forskelsbehandling af de pågældende udlændinge og forhindre social
dumping på de givne arbejdsområder på det danske arbejdsmarked. Og der
udover vil det føre til, at der sker en højere skattebetaling at den udbetalte løn
forudsat at skattebetalingen sker her i landet.
Vi mener dog stadig jævnfør det forudgående i høringssvar, at specialistar
bejdskraft svarende til DISCO-systemets hovedgrupper 2 og 3 bør aflønnes ef
ter lønstatistik. Herved kan gives den løn, som de tilsvarende danske medar
bejdere honoreres med, og uden at løndannelsen påvirkes.
Venlig hilsen
HKlPrivat
Morten Skov
Politisk-økonomisk konsulent
Mortenskov@hkdk
Tlf.nr. 4042-0224.
4
L 161 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1746457_0014.png
Bilag: En repræsentativ og effektiv kilde til lønfastsæftelse
Herunder oplysninger af mere teknisk karakter om hvordan lønfastsættelsen
kan foregå for den udenlandske arbejdskraft og om en relevant kilde hertil.
Lønnen for en given udenlandsk medarbejder med en oplyst arbejdsfunktion
kan meget ligetil findes ved et opslag i Dansk Arbejdsgiverforenings (DA)
Struktur-lønstatistik, hvor lønninger for mere specificerede arbejdsfunktioner
kan ses.
Opdelingen i forskellige arbejdsfunktioner følger det officielle klassifikations
system (DISCO), som også Danmarks Statistik og Eurostat anvender.
I Styrelsen for international Rekruttering og Integrations (SIRI) ansøgnings
skema til arbejdstilladelser spørges netop til ansøgerens konkrete arbejdsfunk
tion netop ud fra DISCO-klassifikationssystemet. Dels så man kan fastslå, om
det givne job er indenfor et område, som lovgivningen giver adgang til at søge
om arbejdstilladelse på. Og dels så man kan fastslå, om den tilbudte løn til
givne ansøgere befinder sig på niveau med hvad som er sædvanligt. SIRI
abonnerer, efter det oplyste, allerede på DAs Strukturlønstatistiks netudgave
for at kunne udføre den sidstnævnte opgave.
I ansøgninger i beløbsordningen er en bedømmelse af Iønniveauet dog ikke
obligatorisk, idet at den tilbudte løn ikke spiller nogen rolle, så længe den lig
ger over ordningens minimumsbeløb.
Til daglig anvendes DA’s lønstatistik til lønfastsættelse af medarbejdere i DA’s
medlemsvirksomheder. DA’s medlemsvirksomheder kan også som en service
rekvirerer udttæk fra DAs lønstaUstik for både egne medarbejdere og trække
tal for medarbejdere generelt (som i det ses i høringssvarets skema).
DA’s lønstatistik indsamles engang om året, og opdateres løbende med kvar
talsvist målte lønstigninger i arbejdsgiverorganisationens medlemsvirksomhe
der.
DA’s medlemsorganisationer beskæftiger cirka halvdelen af de beskæftigede
på det private arbejdsmarked, så DA’s lønstatistik må derfor forudsættes at
være særdeles repræsentativ og autoritativ for, hvad den sædvanlige løn på
det danske arbejdsmarked er. AlternatM vil Danmarks Statistiks lønstatistik
(som dækker bredere, men ikke er så hurtigt opdateret) kunne anvendes.
Lønstigningstakterne i DA’s lønstatistik anvendes for øvrigt til at fastsætte den
årlige satsstigningstakt, der regulerer offentlige ydelser og i prognoser hos fx
Finansministeriet og Det økonomiske Råd (Vismændene). DA’s tal nyder der
ved en høj troværdighed i brede kredse.
5
L 161 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1746457_0015.png
Landsorganisationen
i
Dan mark
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf.
Fax
Mail
3524 6000
3524 6300
[email protected]
Folketingets Ud lænd ige- og Integrationsudvalg
[email protected]
Sagsnr. 17-929
Vores ref. AGV/MBS/sea
Deres ref.
Den 6.
april 2017
LO’s høringssvar om L 167 forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(forhøjelse af mindstebeløbet i beløbsordningen)
-
LO finder, at L135 “Forslag til tov om ændring af udlændingeloven (præcisering af
22. februar 2017 kravene til aflønning efter belobsordningen)” er et bedre forslag end
nærværende forslag (Ll61) til samme ordning.
I L135 foreslås, at beløb udbetalt under beløbsordningen bør udbetales i likvide mid
ler her i landet. Dette finder LO fornuftigt, da det i nogen grad vil kunne hindre, at
beløbet på 40$.$00 kr. årligt ikke omgås på forskellig vis f i form af kost og logi
eller andre forhold, som kan være ganske uigennemsigtige.
LO finder dog samtidig, at Ll35 bør uddybes i forhold til følgende:
At samme krav tilføjes til ordningerne for fodermestre og driftsiedere (så det
ikke kun gælder beløbsordningen), da problematikken er mindst ligeså rele
vant på dette område.
At det kan være hensigtsmæssigt, at virksomheden er behjælpelig med trans
port og bolig mv, men at det skal fremgå, at dette skal være en frivillig aftale
(som ikke er indeholdt i lønnen) og at et ansættelsesforhold ikke må være be
tinget af en sådan aftale.
følges ovenstående vil misbrug/omgåelse afbeløbsordningen kunne undgås, hvilket
er det væsentligste problem og der er således tale om et bedre forslag end L161, som
er en simpel forhøjelse afbeløbsgrænsen.
Med venlig hilsen
/>f
Arne Grevsen
0
Det er os med overenskomster og faglige fællesskabet
L 161 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1746457_0016.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udtændinge- og
Integrationsministeriet
Ved brev dateret den 22. februar 2017 sendte Udlændinge- og Integrationsudval-
get lovforslag nr. L 161 af 15. marts 2017 om ændring af udlændingeloven (Forhø
jelse af mindstebelbet i beløbsordningen) i høring hos Styrelsen for International
Rekruttering og Integration.
Jeg fremsender hermed styrelsens høringssvar.
Jeg vil gøre rede for regeringens synspunkter i forhold til dette lovforslag samt
lovforslag L 135 om en præcisering af beløbsordningen ved 1. behandlingen af
lovforslagene den 27. april 2017. Regeringen vil som bekendt stemme imod begge
lovforslag.
10. april 2017
International rekruttenng
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel,
Mail
Web
CVR-nr.
61984000
[email protected]
www.uirn.dk
36977191
Sags nr.
Akt-id
2017-3007
219159
Med venlig hilsen
Inger Støjberg
Side
1/1
L 161 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1746457_0017.png
Notat
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Udtændinge- og
Integrationsministeriet
Styretsen for International
Rekruttering og Integration
31. marts 2017
Ekstern høring vedr. I 161— lovforslag om ændring af udlændingeloven (forhØ-
jelse af mindstebeløbet i beløbsordningen).
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) har modtaget Forslag
til Lov om ændring af udlændingeloven forhøjelse af mindstebeløbet i beløbs
ordningen og skal hermed benytte muligheden for at kommentere på forslaget.
Ledelsessekretariatet
2300 Kobenha’n 5
1401 København K
Tel.
Mai!
Web
CVR-nr.
7214 2000
[email protected]
wwwtiibm.dk
36977191
Det bemærkes indledningsvist, at SIRI er administrativ og sagsbehandlende myn-
dighed for opholds- og arbejdstilladelser efter bl.a. beløbsordningen.
Det fremgår af lovforslaget, at mindstebelbet i beløbsordningen skal hæves fra
400.000 kr. årligt (408.800 kr. i 2017-niveau) til 500.000 kr. årligt samt at det også
fremover skal reguleres årligt med satsreguleringsprocenten og en tilpasningspro-
cent, som indført med lov nr. 661 af 8. juni 2016, der trådte i kraft d. 10. juni
2016.
SIRI skal bemærke, at lovforslaget vil have tilsvarende virkning på fast-track ord
ningen, som blev indført med aftalen om en reform af international rekruttering,
som den daværende regering (5 og R) indgik i 2014 med V, DF, SF, LA og K. Det
skyldes, at beløbssporet på fast-track ordningen følger beløbsordningen (udlæn
dingelovens
§
9 a, stk. 2, nr. 12, litra a henviser til § 9 a, stk. 2, nr. 2).
Tekniske præciseringer
SIRI finder, at der er behov for følgende lovtekniske præcisering
i
forslaget:
Det bør,
i
forslagets overgangsbestemmelse i
§
2, præciseres om denne kun har
betydning for nye ansøgninger, der indgives efter lovens ikrafttræden, eller om
ansøgninger om forlængelse at tidligere meddelte opholdstilladelser efter beløbs
ordningen og fast-track ordningens beløbsspor også er omfattet.
Statistik om beløbsordningen og fast-track ordningen
Til brug for lovforslagets behandling kan SIRI oplyse følgende om antallet af op
holdstilladelser, beskæftigelse og aflønning efter beløbsordningen og fast-track
ordningen:
Sags nr.
Akt-id
2017 381
21380
Side
1/7
L 161 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1746457_0018.png
Antallet af opholdstilladelser på beløbsordningen har været forholdsvist stabilt i
perioden 2013-2016. Beløbsgrænsen blev hævet fra 375.000 kr. til 400.000 kr. pr.
10. juni 2016. Der kan ikke konstateres et fald i antallet af opholdstilladelser som
følge af denne ændring, I 2016 var der ganske vist et lille fald i antallet af opholds-
tilladelser givet efter beløbsordningen. Men dette skal sammenholdes med det
høje antal opholdstilladelser meddelt efter fast-track ordningen, som på det mest
brugte af dens fire spor, beløbssporet, har samme lønkrav som på beløbsordnin
gen. I 2016 blev over en tredjedel af tilladelserne på beløbsordningen givet til
personer fra Indien (ca. 42 ¾), efterfulgt af Kina (Ca. 14
%)
og USA (Ca. 11 ¾).
Tabel 1: Ophoidstilladelser og afslag efter beløbsordningen
2013
2014
2015
2016
I
2013
98
2
100
2014
2015
2016
96
4
100
Antal
Tilladelser
2.961
Afslag
56
alt
3.017
Kilde: Styrelsen for International
3.173
3.295
3.118
120
97
128
3.293
3.392
3.246
Rekruttering og Integration
96
4
100
pct.
97
3
100
LI
Muligheden for at få opholds- og arbejdstilladelse efter fast-track ordningen blev
indført med virkning fra den 1. april 2015 for certificerede virksomheder.
Størstedelen af tilladelserne på fast-track ordningens beløbsspor er
i
2016 givet til
personer fra Indien (Ca. 61 ¾), efterfulgt af USA (Ca. 10 ¾) og Kina (ca. 8
%).
Tabel 2: Opholdstilladelser og afslag efter fast-track ordningens beløbsspor
2015*
2015*
2016
-
2016
antal
Tilladelser
684
1.541
Afslag
i
4
I alt
685
1.545
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
*) Perioden 1. april 2015-31. december 2015.
100
0
100
pct.
100
0
100
SIRI har endvidere indhentet data fra jobindsats.dk til belysning af antal beskæfti
gede og fuldtidsbeskæftigede med lønindkomst i Danmark samt branchefordeling
for personer med opholdstilladelse efter beløbsordningen eller fast-track ordnin
gen. SIRI har desuden modtaget data fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrut
tering (STAR) til belysning af lØnniveauer på de to ordninger. For fast-track ord
ningens vedkommende indeholder opgørelserne alle ordningens fire spor og ikke
kun beløbssporet.
Antallet af beskæftigede personer med opholdstilladelse efter beløbsordningen
dvs, personer med registreret Iønindkomst er steget i perioden 2013-2016, fra
Ca. 5.197 i 2013 til Ca. 7.016 beskæftigede personer i 2016.
Side
2/7
L 161 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1746457_0019.png
Figur 1: Antal beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede med opholdstilladelse efter beløbsordningen,
2013-2016
Beskæftigede
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
2013
Fuldtidsbeskæftigede
8.000
6.626
I
7.000
6.000
4.744
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
2014
Beskæftigede
2015
—Fuldtidsbeskæftigede
2016
Kilde: iobindsats.dk
Anmærkning: En beskæftiget person er en person, for hvem der ifølge e-indkomst er indberettet lønindkomst
inden for året. Det kan være indkomster fra både kortere og længere ansættelsesforhold. En fuldtidsbeskæftiget
person svarer til beskæftigelse i 37 timer om ugen for hele året. Personer, der er beskæftiget i færre timer eller i
kortere perioder, summeres op for at få et samlet beskæftigelsesbidrag.
Opgørelsen kan aMge fra andre opgørelser pga. skift i metode og afrundinger.
Antallet af beskæftigede med opholdstilladelse efter fast-track ordningen er ste
get, siden ordningen er taget i brug.
Figur 2: Antal beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede med opholdstilladelse efter fast-track ordnin
gen, 2015-2016
Beskæftigede
2.000
Fuldtidsbeskæftigede
2.000
500
2015
Beskæftigede
2016
Fuldtidsbeskæftigede
Kilde: Jobindsats.dk
Anmærkning: Det er i denne figur ikke muligt at udskille belØbssporet på fast-track ordningen fra de andre spor.
En beskæftiget person er en person, for hvem der ifølge e-indkomst er indberettet lønindkomst inden for året.
Det kan være indkomster fra både kortere og længere ansættelsesforhold. En fuldtidsbeskæftiget person svarer
til beskæftigelse i 37 timer om ugen for hele året. Personer, der et beskæftiget i færre timer eller i kortere perio
der, summeres op for at få et samlet beskæftigelsesbidrag.
Opgørelsen kan afvige fra andre opgørelser pga. skift i metode og afrundinger.
Nedenfor belyses lønniveauer og brancher for personer med opholdstilladelse
efter beløbsordningen og fast-track ordningen. Som det vil fremgå, er opgørelser
ne af lønniveauer hhv, brancher af metodiske årsager foretaget på baggrund af
lidt forskellige grupper af personer. Opgørelserne af branchefordeling omfatter
alle beskæftigede personer, omregnet til fuldtidsbeskæftigede personer, og sam
me person kan ved beskæftigelse
i
flere brancher indgå flere steder. Opgørelserne
af lnniveauer omfatter kun en delmængde af beskæftigede personer, da kun
personer med lønindberetninger i mindst 3 måneder (og mindst 10 timer pr. må
ned) er medtaget, og indkomsten er herefter opregnet til årsindkomst.
Side
3/7
L 161 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1746457_0020.png
LØnniveauer
Fordelingen på lønniveauer er baseret på en opregning til årsniveau af indberettet
indkomst for personer, der har haft lonindberetninger
i
mindst 3 måneder. Ind
komsten indeholder almindelig lØnindkomst inkl, fri kost og logi, fri bil, fri telefon
mv. indberettet til skat, men indeholder som udgangspunkt ikke pension og even
tuel indkomst udbetalt i udlandet, som ved beløbsordningen og fast-track ordnin
gen i flere tilfælde udgør hele eller dele af den samlede lonpakke.
I perioden 2013-2016 er der sket en stigning i andelen at personer med lønind
komst over 500.000 kr. for personer med opholdstilladelse efter beløbsordningen
fra 53 pct. til 57 pct. (figur 3).
igur 3: Andel der tjener_over og under 500.000 kr. i perioden 2013—2016 for beløbsordningen
100%
80%
60%
40%
20%
0%
• Over 500.000 kr.
• Under 500.000 kr.
Kilde: SIRI på baggrund af særkØrsel fra STAR
Anmærkning: LØnniveauerne er opgjort pba. af opregnet årsindkomst for berørte personer, uanset hvor mange
måneder de har været beskæftiget. Dog indgår kun personer med lønindberetninger i mindst 3 måneder (og
mindst 10 timer pr. måned). opgørelsen kan afvige fra andre opgørelser pga. skift i metode.
I perioden 2015-2016’ er der sket en stigning
i
andelen af personer med lønind
komst over 500.000 kr. for personer med opholdstilladelse efter fast-track ordnin
gen fra 54 pct. til 59 pct. (figur 4).
Figur
4: Andel der tjener over og under 500.000 kr. i perioden 2015 —2016 for fast-track ordningen
100%
80%
60%
40%
20%
0%
i
Over 500,000 kr.
• Under 500.000 kr.
-I
År for beskæftigelse
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
Anmærkning: Cønniveauerne er opgjort pba. af opregnet årsindkomst for berørte per5oner, uanset hvor mange
måneder de har været beskæftiget. Dog indgår kun personer med lønindberetninger i mindst 3 mäneder (og
mindst 10 timer pr. måned). Opgørelsen kan afvige fra andre opgørelser pga. skift i metode.
Af figur 5 ses andele af personer i lØnintervaller i 2016 med opholdstilladelse efter
be 10 bso rd ni nge n.
Fast-track ordningen trådte i kraft
d.
1. april 2015
Side
4/7
L 161 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1746457_0021.png
Figur 5: Andele af personer i lønniveauer i 2016 med opholdstilladelse efter belobsordningen
25
20%L_
-.
0
,0
0
o
,0
0
0
0
0
,0
L
o
,0.
.
-
‘?
0
0
0
‘5’’
ç
‘-,“
,0
0
0
0
,0
0
,:‘
0
0
0
0
&
0
ç
0
0
0
&
:‘
0’
.‘
&
...>
-
,o•
.,,‘
-
&
0
§‘
0”
0•
&
Y
“-
&
-
,
(‘
,o
,‘
.•
o
‘‘
».
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
Anmærkning: LØnniveauerne er opgjort pba. af opregnet årsindkomst for berørte personer, uanset hvor mange
måneder de har været beskæftiget. Dog indgår kun personer med lønindberetninger i mindst 3 måneder (og
mindst 10 timer pr. måned). Opgørelsen kan afvige fra andre opgørelser pga. skift i metode.
I 2016 var cirka 15 pct. af de beskæftigede efter beløbsordningen registreret med
indkomst under 400.000 kr. Det kan for nogles vedkommende skyldes, at pension
og løn i udlandet ikke er medtaget i beregningen af indkomst.
Af figur 6 ses andele af personer i lønintervaller i 2016 med opholdstilladelse efter
hele fast-track ordningen.
Figur 6: Andele af personer Iønniveauer i 2016 med opholdstilladelse efter fast-track ordningen
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
Anmærkning: Lønniveauerne er opgjort pba. af opregnet årsindkomst for berørte personer, uanset hvor mange
måneder de har været beskæftiget. Dog indgår kun personer med lønindberetninger i mindst 3 måneder (og
mindst 10 timer pr. måned). Opgørelsen kan atvige fra andre opgørelser pga. skift i metode.
I 2016 var cirka 13 pct. af de beskæftigede efter fast-track ordningen registreret
med indkomst under 400.000 kr. Det kan for nogles vedkommende skyldes, at
Side
5/7
L 161 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1746457_0022.png
pension og løn i udlandet ikke er medtaget i beregningen
af
indkomst. Desuden
bemærkes, at det kun er beløbssporet på fast-track ordningen, der er betinget af
beløbsordningens minimumskrav til årlig lnindkomst.
Branchefordeling
Opgørelsen af branchefordeling for personer med opholdstilladelse på beløbsord
ningen er beregnet i forhold til fuldtidsbeskæftigede personer.
Af figur 7 fremgår brancheopdelingen som andele, og figuren viser udviklingen
over årene 2013-2016. Andelene er meget stabile for perioden.
Figur 7: Andele
af fuldtidsbeskæftigede personer på beløbsordningen fordelt på brancher
100%
90%
80%
70%
60%
50%
• øvrige
• Undervisning
• Hoteller og restauranter
ci
40%
30%
20%
Videnservice
• Industri
• Information og kommunikation
10%
0%
Kilde: jobindsats.dk
Anmærkning: Fordelingen på brancher er baseret på omregning til fuldtidsbeskæftigede personer. I beregninger
ne indgår alle med indkomst og ophold efter beløbsordningen uanset antallet af månedsindberetninger, ligesom
samme person kan indgå i flere brancher. Opgørelsen kan afvige
fra andre opgørelser pga. skift
i metode og
afrundingsforskelle.
Opgørelsen i figur 8 af branchefordeling for personer med opholdstilladelse på
fast-track ordningen viser, at størstedelen er beskæftiget indenfor brancherne
Videnservice og Information og kommunikation.
Figur 8: Andele af fuldtidsbeskæftigede personer på fast-track ordningen fordelt på brancher
z
100%
90%
0/
800
-«:-::
z—
169
_7%
9%
21%
24S
Z/
/7
7
i
Øvrige
70%
• Råstofindvinding
• Transport
fl
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
/
7/7
Industri
7
• Videnservice
32%
7/
/7
2015
• Information og kommunikation
2016
Side
6/7
L 161 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1746457_0023.png
Kilde: jobindsats.dk
Anmærkning: Det er i denne figur ikke muligt at udskille beløbssporet på fast-track ordningen fra de andre spor.
Fordelingen på brancher er baseret på omregning til fuldtidsbeskæftigede personer. I beregningerne indgår alle
med indkomst og ophold efter fast-track ordningen uanset antallet af månedsindberetninger, ligesom samme
person kan indgå i flere brancher. Opgørelsen kan afvige fra andre opgørelser pga. skift i metode og afrundings
forskelle.
Side
7/7
L 161 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat
1746457_0024.png
I
UDLÆNDINGENÆVNET
I
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato
Sagsnr.
2[ mars
2017
17.058295
Sagsbh..
JUJ
Udlændingenævnet har den 15. marts 2017 fra Udlændinge- og Integrationsudvalget modtaget
forslag til lov om ændring afudlændingetoven (forhøjelse afmindstebeløbet i belobsordningen)
L161 ihoring.
Udlændingenævnet
kan
oplyse, at nævnet ikke
har
bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Fomiand for Udlændingenævnet
• Adelgade 13 1304 Kabenhavn K
Telefon: 7226 9930 Fax: 3920 4505 [email protected]
I www.udln.dk