Kirkeudvalget 2016-17
L 160
Offentligt
1743831_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 5. april 2017 (KIU L 160
spørgsmål 8) bedt om
min besvarelse af spørgsmål:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvilke konsekvenser det vil have for henholds-
vis Fællesfondens budgetplanlægning og tilrettelæggelsen af de lokale kirke-
skatteprocenter såfremt lovforslaget ikke færdigbehandles, så lovforslaget kan
træde i kraft den 10. maj, jf. svar på spørgsmål 1. I forlængelse heraf bedes mi-
nisteren oplyse, hvornår forslaget senest skal træde i kraft, hvis det ikke skal
have konsekvenser for budgetplanlægningen og kirkeskatteprocenten.”
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Dokument nr.: 44284/17
Dette dokumentnr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 10. april 2017
Som redegjort for i mit svar af den 3. april 2017 på udvalgets spm. 1 (Svar på
KIU L 160
spm. 1) er det min opfattelse, at der en stor efterspørgsel fra me-
nighedsrådene i forhold til igangsættelse af de forsøgsrammer, der er beskre-
vet under trin 1 (forsøg med puljer på provstiniveau og forsøg med organise-
ring af samarbejder som selvstændig juridisk enhed) i processen for forsøgs-
rammer for 2017.
Det er derfor vigtigt for mig at forsøge at imødekomme denne efterspørgsel
hurtigst muligt.
Netop menighedsrådenes ønske om at komme i gang med forsøg så hurtigt som
muligt er baggrunden for mit forslag til ikrafttrædelsestidspunkt primo maj
2017.
Helt generelt vil det være en forudsætning for, at man pr. 1. januar 2018 kan
iværksætte forsøg, der har lokale budgetmæssige konsekvenser i 2018, at man
kommer i gang med de lokale overvejelser tidligt i den budgetproces, som fin-
der sted i perioden fra senest 15. april
15. september 2017.
Svar:
Budgetprocessen for de lokale kasser er reguleret i cirkulære nr. 10204 af 30.
november 2016 om kirke- og provstiudvalgskassernes budget, regnskab og
revision m.v. og vejledning nr. 10205 af 30. november 2016 om kirke- og prov-
stiudvalgskassernes budget, regnskab og revision m.v.
Det fremgår heraf, at provstiudvalget skal udmelde de foreløbige driftsrammer
for kirkekasser til menighedsrådene senest den 15. april.
Perioden fra senest 15. april til 15. juni kan bruges til indledende budgetsam-
råd med deltagelse af menighedsråd og provstiudvalg og til drøftelser i de en-
kelte menighedsråd.
Samtidig skal menighedsrådene i denne periode afholde et menighedsmøde,
hvor der skal redegøres for sidste års regnskab og det kommende års budget.
L 160 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have for henholdsvis Fællesfondens budgetplanlægning og tilrettelæggelsen af de lokale kirkeskatteprocenter såfremt lovforslaget ikke færdigbehandles, så lovforslaget kan træde i kraft den 10. maj, til kirkeministeren
1743831_0002.png
Menighedsrådet aflægger beretning om rådets virksomhed i det forløbne år og
orienterer om den planlagte virksomhed i det kommende år.
Menighedsrådet behandler senest den 15. juni sit budgetbidrag og indfører be-
slutning herom i beslutningsprotokollen. Menighedsrådene indberetter bud-
getbidrag for kirkekasserne i Økonomiportalen senest den 15. juni. Provstiud-
valget kan dog fastsætte en anden frist.
Når provstiudvalget har modtaget menighedsrådenes budgetbidrag, indkaldes
1-2 repræsentanter for hvert menighedsråd i provstiet til budgetsamråd. På
budgetsamrådet belyses de økonomiske forhold i provstiet, ligesom målsæt-
ninger for udgifter og ligning diskuteres i et flerårigt perspektiv.
På baggrund af budgetsamrådet fastsætter provstiudvalget den endelige drifts-
ramme og anlægsbevillingerne for de enkelte kirkekasser og for provstiud-
valgskassen. Menighedsrådene skal senest den 15. september have besked
herom. Det bemærkes, at rammebevillingen til driftsudgifter og bevilling til an-
lægsudgifter er endelig.
Menighedsrådet skal i perioden fra den 15. september til den 15. november
fordele rammebevillingen til driftsudgifter på formålskontoniveau og dermed
fastlægge budgettet for det kommende regnskabsår. Budgettet indsendes til
provstiudvalget senest den 15. november.
Dokument nr.: 44284/17
Side 2
Som oplyst i mit svar af den 3. april 2017på udvalgets spm. 1 (svar til KIU L 160
spm. 1) vil jeg meget gerne kunne imødekomme menighedsrådenes ønsker
om tre konkrete forsøgsrammer af betydning for budgetprocessen allerede fra
1. januar 2018. Ønsket om en ikrafttrædelse af loven primo maj 2017 hænger
således sammen med, at menighedsrådene bør have lejlighed til at tage stilling
til, om de vil deltage i et af disse forsøg, inden de den 15. juni skal aflevere bud-
getbidrag. Samtidig har det betydning, at menighedsrådene og provstiudvalget
i det videre budgetarbejde efter sommerferien ved, om forsøget bliver til noget.
Disse 3 konkrete forsøgsrammer er afhængig af den lokale budgetproces på
følgende måde:
1. I forsøgsrammen vedr. puljer skal menighedsrådene på budgetsamrå-
det tage stilling til puljens størrelse. Provstiudvalget udmønter puljen.
Ved forsøget nedsættes ligningen til de menighedsråd, der deltager til-
svarende som led i den almindelige budgetproces.
2. Ved bevillingssamarbejdet prioriterer menighedsrådene midler til
samarbejdet som led i den almindelige budgetproces.
3. Ved budgetsamrådsmodellen indføres der krav om, at beløb afsat til
samarbejdet vedtages af menighedsrådene på budgetsamrådet ved
stemmeflertal. Selv om man ikke som menighedsråd deltager i samar-
bejdet, er man således med til at tage stilling, da beløbet til samarbejdet
ikke efterfølgende er tilgængeligt for fordeling til menighedsrådenes
kasser.
Et ikrafttrædelsestidspunkt på den anden side af sommerferien vil således
medføre, at forsøgene under de omtalte forsøgsrammer først kan iværksættes
L 160 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have for henholdsvis Fællesfondens budgetplanlægning og tilrettelæggelsen af de lokale kirkeskatteprocenter såfremt lovforslaget ikke færdigbehandles, så lovforslaget kan træde i kraft den 10. maj, til kirkeministeren
1743831_0003.png
den 1. januar 2019. Det vil være en væsentlig forsinkelse for de menighedsråd
m.v., som har efterspurgt disse forsøg.
I forhold til fællesfondens budgetplanlægning vil en udskydelse af ikrafttrædel-
sestidspunktet for loven betyde, at udgifter, der skal afholdes af fællesfonden,
jf. lovforslagets § 11, stk. 3, bliver flyttet tilsvarende. Det skal i den forbindelse
bemærkes, at pengene hertil skal findes som led i den almindelige prioritering i
fællesfondens midler.
Dokument nr.: 44284/17
Side 3
Mette Bock
/Christina Hyldgaard Jacobsen