Folketingets Kirkeudvalg
Kirkeudvalget har ved brev af 19. april 2017 (KIU L 160 – spørgsmål 10) bedt
om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil ministeren på baggrund af de bekymringer, der blev rejst ved 1. behandling
og igen i spørgsmål 2 og 3, tage initiativ til et ændringsforslag som sikrer, at
provstier, biskopper og stiftsøvrigheder ikke kan pålægges at deltage i forsøg,
herunder at finansiere forsøg. I benægtende fald bedes ministeren være
behjælpelig med udarbejdelsen af et ændringsforslag, der sikrer dette.”
Frederiksholms Kanal 2121
Frederiksholms Kanal
1220 København K
Postboks 2123
www.km.dk
1015 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
Dokument nr.: 48481/17
Dette dokumentnr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 24. april 2017
Svar:
Af de grunde som fremgår af mine svar af den 3. april 2017 på udvalgets spm. 2
og 3 (Svar på KIU L 160 - spm. 2 og 3) agter jeg ikke at fremsætte et
ændringsforslag som ønsket af spørgeren.
I forlængelse heraf vil jeg understrege, at jeg har tillid til, at menighedsrådene
selv er de bedste til at vurdere, hvordan de mest hensigtsmæssigt får løst deres
opgaver. Og jeg er overbevist om, at vi ved at give menighedsrådene større
frihed til at organisere sig individuelt gavner grundlaget for folkekirken.
Menighedsråd kan på den måde få mere energi, luft og tid til at arbejde for
kirkens liv og vækst, hvilket kommer os alle til gode.
Jeg har ved udformningen af lovforslaget lagt afgørende vægt på at sætte
menighedsrådene ikke blot i fokus men i centrum. Menighedsrådene er de
bærende demokratiske enheder i folkekirken, og de skal have vide mulighed
for at afprøve nye måder at organisere deres opgaver – internt såvel som
eksternt – på.
Det er et af lovforslagets grundprincipper, at der gælder fuld frivillighed for
menighedsrådene. Det foreslås bl.a., at kompetencen til at beslutte, om et
menighedsråd ønsker at indgå i et forsøg, alene ligger hos det pågældende
menighedsråd. jf. lovforslagets almindelig bemærkninger afsnit 2.1. Hvis der er
menighedsråd, der ønsker at placere opgaver, kompetence og finansiering fx
hos et provstiudvalg, så skal de have mulighed for det.
Det er også lovforslagets udgangspunkt, at der skal være enighed mellem
menighedsråd og provstiudvalg om, at opgaver, kompetence og finansiering
heraf flyttes til provstiudvalget. Men der kan være tilfælde, hvor denne enighed
ikke er tilstede. Her betyder lovforslagets § 3, stk. 2 og 3, at provstiudvalgets
bliver forpligtet til at deltage i et samarbejde om flytning af opgaver,
kompetence og finansiering, hvis 30 pct. af provstiets menighedsråd ønsker
det.
Hensynet til menighedsrådene skal naturligvis afvejes over for hensynet til
provstiudvalgene. En procentsats på 30 betyder med den nuværende