Kirkeudvalget 2016-17
L 160 Bilag 10
Offentligt
1749912_0001.png
OMTRYK
Til lovforslag nr.
L 160
Folketinget 2016-17
OMTRYK
(Præcisering af indstillinger til
ændringsforslagene)
Betænkning afgivet af Kirkeudvalget den 26. april 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om forsøg i folkekirken
[af kirkeministeren (Mette Bock)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 1-4 og kirkeministeren har stillet ændringsforslag nr.
5.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts 2017 og var til 1.
behandling den 23. marts 2017. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Kirkeudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og kirkeministeren sendte den 12. december
2016 dette udkast til udvalget, jf. KIU alm. del – bilag 11.
Den 15. marts 2017 sendte kirkeministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til kirkeministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Et af udvalgets
spørgsmål og kirkeministerens svar herpå er optrykt som bi-
lag 2 i betænkningen.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med det af kirkeministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af
mindretallet stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Såfremt æn-
dringsforslag nr. 1-4 forkastes vil mindretallet redegøre for
sin indstilling til lovforslaget ved 2. behandling.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Radikale
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at de stemmer
for lovforslaget, idet S, SF og RV i flere år har arbejdet for
en modernisering af den folkekirkelige struktur og organise-
ring. Dette arbejde er der p.t. ikke flertal for i Folketinget,
men partierne ser forsøgsloven som en mulighed for menig-
hedsrådene for at afprøve nye måder at organisere sig på de-
centralt og samarbejde mere på tværs af sognegrænser om
konkrete forhold. S, SF og RV ser frem til, at der på bag-
grund af en evaluering af de enkelte forsøg foretages en sy-
stematisk erfaringsopsamling, der eventuelt kan føre til en
revision af den kirkelige lovgivning.
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Radikale
Ventre ser således forsøgsloven som et supplement til mo-
derniseringen af folkekirkens organisering, hvor der i for-
søgsloven især er fokus på at afprøve nye samarbejdsformer,
der dels kan lette menighedsrådsarbejdet, dels styrke og ud-
vikle det nære demokrati, menighedsråd, provstiudvalg og
stiftsudvalg bygger på til gavn for liv og vækst i folkekir-
ken.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
DF i udgangspunktet er positiv over for lovforslaget og in-
tentionen om at styrke menighedsrådenes frihed, men der er
omvendt nogle knaster, der gør, at DF ikke umiddelbart kan
stemme for. Det gælder specifikt de tvangsmekanismer, der
er forslaget, hvor det ellers forsøges at styrke friheden i fol-
kekirken. I § 3, stk. 2, fremgår det, at 30 pct. eller derover af
menighedsrådene i et provsti ikke blot skal kunne tvinge
provst og provstiudvalg til at deltage i et forsøg, men også
tvinge provst og provstiudvalg til at betale for forsøget. Det
finder DF er stærkt problematisk af flere grunde. Der er i
forslaget ikke lagt noget loft over, hvad provstiudvalgene
kan komme til at betale, og det kan i sidste instans betyde, at
kirkeskatten kommer til at stige på grund af ekstraudgifter
til forsøg og ekstra lønudgifter til de timer, som provsten
skal bruge på forsøgene. DF vil stort set være modstander af
AX019996
L 160 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 26. april 2017
1749912_0002.png
OMTRYK
2
enhver ordning, der betyder at kirkeskatten kan stige. DF vil
endvidere gøre opmærksom på, at provstikassen er en fæl-
leskasse for alle menighedsrådene i provstiet. Det gælder
også de menighedsråd, der under en forsøgsordning, vælger
at stå uden for forsøget. Dersom 30 pct. af menighedsrådene
tvinger provst og provstiudvalget til at være med i et forsøg
og betale for forsøget, mens de resterende 70 pct. af menig-
hedsrådene vælger at stå uden for, fordi de måske ikke bry-
der sig om forsøget, vil de 70 pct. af menighedsrådene indi-
rekte være med til at betale for de 30 pct. forsøg. Det finder
DF er uretfærdigt og usolidarisk.
Dansk Folkeparti er også modstander af, at kirkeministe-
ren ifølge § 3, stk. 4, kan tvinge biskopper og stiftsøvrighe-
der til at deltage i forsøg, hvis et eller flere menighedsråd
ønsker dette. Det er ikke tvangen, men friheden i folkekir-
ken, som skal styrkes.
Dansk Folkeparti havde håbet, at kirkeministeren havde
taget kritikken alvorligt og taget initiativ til at ændre lovfor-
slaget, men det er ikke tilfældet. DF fremsætter derfor selv
ændringsforslag om, at § 3 stk. 2-4 udgår, jf. ændringsfor-
slag nr. 2. Hvis DF’s ændringsforslag vedtages, kan Dansk
Folkeparti stemme for forslaget.
Alternativets medlemmer af udvalget bemærker, at de
stemmer for lovforslaget, da forslaget støtter op om en rum-
melig folkekirke, hvor der kommer ydereligere fokus på
nærdemokratiet, idet menighedsrådenes mulighed for at væ-
re menighedsråd på deres egen måde forbedres. ALT håber,
at dette lovforslag vil være det første af flere i arbejdet med
at modernisere folkekirken, så folkekirken i højere grad får
mulighed for at leve op til dets medlemmers forskelligartede
forventninger og forhåbninger.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
et mindretal
(DF):
Til § 3
1)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2 og 4«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
2)
Stk. 2-4 udgår.
[Fuld frivillighed for provstiudvalg, biskopper og stiftsøv-
righeder til at indgå i forsøg]
Til § 4
3)
I
stk. 1
udgår »stk. 1,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Til § 11
4)
I
stk. 2
udgår »stk. 2 og 3,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Af
kirkeministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 12
5)
I
stk. 1
ændres »den 1. maj 2017« til: »dagen efter be-
kendtgørelsen i Lovtidende«.
[Ændring af ikrafttrædelsestidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1-4
I § 3, stk. 2, lægges der med lovforslaget op til, at 30 pct.
eller derover af menighedsrådene i et provsti skal kunne
tvinge provstiudvalget til at deltage og betale for et forsøg.
Ligeså indføres der også tvang ved § 3, stk. 4, da kirkemini-
steren ved denne bestemmelse kan tvinge biskopperne og
stiftsøvrighederne til at deltage i forsøg. Tvang er uforene-
ligt med den almindelige frihedstradition, der hersker i fol-
kekirken, og de tvangsmekanismer, der lægges op til, er i
øvrigt i strid med selve ånden i lovforslaget, der netop drejer
sig om at øge friheden inden for folkekirken. Derudover vil
§ 3, stk. 2, have en økonomisk slagside, da mindst 30 pct. af
menighedsrådene ikke blot vil kunne tvinge provstiet til at
forestå forsøgene, men også til at betale af provstiets fælles-
kasse. Der er altså en stor økonomisk fordel for menigheds-
rådene i at gå sammen med andre menighedsråd, således at
de da selv slipper for at betale af egne ligningsmidler. Det
kan blive så dyrt i ekstraudgifter og ekstra provstetimer for
provstikassen, at kirkeskatten potentielt vil stige, hvilket er
meget uhensigtsmæssigt. Dersom ændringsforslaget vedta-
ges, vil det være udgiftsneutralt, da menighedsrådene selv
skal betale for deres forsøg over den kirkelige ligning.
Til nr. 5
Det foreslås, at lovforslagets ikrafttrædelsestidspunkt æn-
dres til dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Baggrunden for forslaget er, at der skal sikres ordentlig
tid til behandlingen af lovforslaget i Folketinget, herunder til
den nærmere tilrettelæggelse af Folketingets arbejde og til
den efterfølgende stadfæstelse.
Christian Langballe (DF)
nfmd.
Morten Marinus (DF) Lise Bech (DF) Ib Poulsen (DF) Dorthe Ullemose (DF)
Alex Ahrendtsen (DF) Louise Schack Elholm (V) Erling Bonnesen (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V)
L 160 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 26. april 2017
1749912_0003.png
OMTRYK
3
Anni Matthiesen (V) Bertel Haarder (V) Leif Mikkelsen (LA) Henrik Dahl (LA) Naser Khader (KF)
Flemming Møller Mortensen (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Karen J. Klint (S)
fmd.
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Schnoor (ALT) Rasmus Prehn (S) Bruno Jerup (EL) Stine Brix (EL)
Ulla Sandbæk (ALT) Carolina Magdalene Maier (ALT) Marianne Jelved (RV) Trine Torp (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 160 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 26. april 2017
1749912_0004.png
OMTRYK
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 160
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra kirkeministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
1. udkast til betænkning
Fejloprettelse
Ændringsforslag, fra kirkeministeren
2. udkast til betænkning
Ændringsforslag, fra kirkeministeren
3. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 160
Spm.nr.
1
2
3
Titel
Spm. om baggrunden for, at ikrafttrædelsesdatoen er forslået til den 1.
maj, til kirkeministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om økonomistyringen for lovforslaget, til kirkeministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om hensigtsmæssigheden i, at 30 pct. af menighedsrådene i et
provsti kan pålægge provstiudvalget at deltage og finansiere forsøg, til
kirkeministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor der indføres tvang i forhold til provst og biskops
deltagelse i forsøg, til kirkeministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at stimulere til en højere grad af ansvarlighed, hvis de pågæl-
dende forsøg blev finansieret af de enkelte menighedsråds kirkelige
ligning, til kirkeministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter (FUV)
har fået mandat til at evaluere forsøgene, til kirkeministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvordan proceduren vil være, fra et forsøg igangsættes til
evaluering af loven, til kirkeministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have for henholdsvis Fællesfon-
dens budgetplanlægning og tilrettelæggelsen af de lokale kirkeskatte-
procenter, til kirkeministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om sammensætning af og kommissorium for den påtænkte føl-
gegruppe, til kirkeministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ændringsforslag som sikrer, at provstier, biskopper og stifts-
øvrigheder ikke kan pålægges at deltage i forsøg, til kirkeministeren,
og ministerens svar herpå
4
5
6
7
8
9
10
L 160 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 26. april 2017
1749912_0005.png
OMTRYK
5
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til kirkeministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål 1 og kirkeministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S.
Spørgsmål 1
Ministeren bedes redegøre for baggrunden for, at ikrafttrædelsesdatoen er foreslået til den 1. maj og i
forlængelse heraf oplyse, om ministeren vil tage initiativ til at udskyde ikrafttrædelsesdatoen.
Svar på spm. 1
For at sikre en vis fremdrift forventes de første forsøg iværksat ved kirkeårets start 2017, hvilket forud-
sætter en relativ stram tidsplan for lovforslagets vedtagelse.
Under forudsætning af lovforslagets vedtagelse er det min hensigt umiddelbart efter lovens ikrafttræden
at udbyde et forsøgskatalog med en række forsøgsrammer, som er udarbejdet af og drøftet med en række
repræsentanter for Landsforeningen af Menighedsråd, biskopperne, Danmarks Provsteforening, stiftskon-
torcheferne i samarbejde med Kirkeministeriet. Det drejer sig om følgende forsøgsrammer:
1. Forsøgsramme vedr. placering af formålsbestemte puljer i provstiudvalgskassen.
2. Forsøgsramme vedr. organisering af samarbejder som selvstændig juridisk enhed – Bevillingssamar-
bejdet.
3. Forsøgsramme vedr. organisering af samarbejder som selvstændig juridisk enhed – Budgetsamråds-
modellen.
4. Forsøgsramme vedr. samarbejde mellem menighedsråd om fælles bygningsadministration og –vedli-
geholdelse om udlicitering af hele eller dele af opgaven til ekstern leverandør.
5. Forsøgsramme vedr. samarbejde mellem menighedsråd, hvor hele eller dele af bygningsadministrati-
onen og –vedligeholdelsen, ansvaret herfor (kompetencen) og finansiering heraf placeres i provstiet.
6. Forsøgsramme vedr. placering af visse eller alle administrative opgaver, ansvaret herfor (kompeten-
cen) og finansiering heraf i provstiet.
7. Forsøgsramme vedr. ny organisering af menighedsrådets arbejde – Fra roller til ansvar og opgaver.
8. Forsøgsramme vedr. fælles kontaktperson for flere menighedsråds personale.
Forsøgsrammerne er til brug for Kirkeudvalget beskrevet nærmere i det bilag, som vedlægges mit svar.
Nogle af forsøgsrammerne efterspørges i høj grad, og det er min vurdering, at interesserede menigheds-
råd forholdsvis hurtigt vil kunne træffe beslutning om deltagelse eller ej, jf. nedenfor om trin 1. For disse
forsøgsrammer vil det være hensigtsmæssigt med en forholdsvis kort ansøgningsfrist. Hertil kommer, at
disse forsøg er afhængige af budgetprocessen hos menighedsråd og provstiudvalg
Det er således min hensigt at udbyde de 8 forsøg, der er nævnt ovenfor, umiddelbart efterlovens ikraft-
træden.
Det er også min hensigt at fastsætte ansøgningsfristerne for disse forsøgsrammer, som udbydes i 2017,
under hensyntagen til, om forsøgsrammerne omhandler intern eller ekstern organisering, og dermed hvor-
vidt processen er afhængig af budgetprocessen. Fristerne fastsættes ligeledes under hensyntagen til for-
søgenes karakter, herunder behovet for oplysningsarbejde og tid til lokal drøftelse.
Fristerne fastsætte således på følgende måde:
1. Trin
Forsøgsrammerne 1, 2 og 3 udbydes umiddelbart efter lovens ikrafttræden med en kort ansøgnings- og
godkendelsesfrist med henblik på igangsættelse 1. januar 2018.
Iværksættelse af forsøg under disse forsøgsrammer er afhængig af budgetprocessen, hvorfor ansøg-
nings- og godkendelsesfristerne så vidt muligt bør tage højde for denne. Det betyder, at der inden som-
L 160 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 26. april 2017
1749912_0006.png
OMTRYK
6
merferien skal være tid både til menighedsrådenes drøftelse af, om de vil deltage eller ej, til menighedsrå-
denes udfyldelse af forsøgsskabelonen, der udgør ansøgningen, og til ministeriets behandling af ansøgnin-
gerne, hvor sagsbehandlingen skal være afsluttet inden udgangen af juni 2017. Jeg agter at fastsætte an-
søgningsfristen til primo juni 2017.
Det er min vurdering, at denne tidsplan er realistisk og hensigtsmæssig, da der er tale om forsøgsram-
mer, som efterspørges meget, og hvor menighedsrådene derfor forholdsvist hurtigt kan træffe beslutning
om deltagelse eller ej.
2. Trin
Forsøgsrammerne 7 og 8 udbydes ligeledes umiddelbart efter lovens ikrafttræden. Disse forsøg skal
iværksættes 1. søndag advent 2017, således at den ændrede interne organisering kan indgå i den årlige
konstituering i menighedsrådet.
Det er min hensigt at fastsætte fristerne for disse forsøg, så menighedsrådets ansøgning skal være ind-
sendt senest den 1. oktober 2017, og ministeriets godkendelse foreligger senest 1. november 2017. Med
disse ansøgningsfrister bliver der god tid til menighedsrådets interne drøftelser på menighedsrådsmøder i
august og september.
3. Trin
Forsøgsrammerne 4, 5 og 6 udbydes ligeledes umiddelbart efter lovens ikrafttræden men tænkes først
iværksat 1. januar 2019.
Begrundelsen for, at disse forsøg først igangsættes 1. januar 2019, er, at forsøg under disse forsøgsram-
mer adskiller sig væsentligt fra lovens grundlæggende forudsætninger i forhold til placering af opgaver,
kompetence og finansiering mellem niveauerne i folkekirken.
Derfor er en større oplysningsindsats og bedre tid til lokal drøftelse og planlægning både i menigheds-
råd og i provstiudvalget hensigtsmæssig, før forsøget sættes i gang.
Det er min hensigt at fastsætte ansøgningsfristen til 15. februar 2018, mens fristen for ministeriets god-
kendelse fastsættes til 1. maj 2018.
Hermed vil ministeriets godkendelse foreligge i god tid, inden menighedsrådet senest den 15. juni skal
behandle sit budgetbidrag og indføre beslutning herom i beslutningsprotokollen.
Jeg kan i den forbindelse henvise til lovforslagets bemærkninger til § 4, stk. 6, hvor det fremgår:
»Baggrunden for, at ministeren bemyndiges til at fastsætte frister i forbindelse med forsøg, herunder
iværksættelsestidspunktet for det enkelte forsøg, er netop, at der kan være stor forskel på arten af forsøg
og dermed på hvilke ansøgnings- og godkendelsesfrister, der vil være relevante. Der er bl.a. forskel på, i
hvilket omfang økonomi i forsøg er afhængig af budgetprocessen. Der er således forskel på, om forsøg
indebærer, at opgaver placeres hos en anden kirkelig myndighed eller om forsøg omhandler den interne
organisering i menighedsråd. Der vil i den forbindelse med fastsættelsen af frister blive lagt afgørende
vægt på hensynet til budgetprocessen og en sammenhæng mellem ansøgningsfrist og godkendelsesfrist.
I de tilfælde, hvor forsøg har væsentlige budgetmæssige konsekvenser, forventes kirkeministeren at
træffe afgørelse om godkendelse af forsøg senest den 1. juni i det pågældende år og dermed tage højde for
menighedsrådenes budgetplanlægning. Det fremgår således af § 2, stk. 1 og 2, i cirkulære om kirke- og
provstiudvalgskassernes budget, regnskab og revision m.v., at provstiudvalget skal udmelde de foreløbige
driftsrammer for kirkekasser til menighedsrådene senest den 15. april. Menighedsrådet behandler senest
den 15. juni budgetbidraget og indfører beslutning herom i beslutningsprotokollen. Menighedsrådene ind-
beretter budgetbidrag for kirkekasserne i Økonomiportalen senest den 15. juni. Det forudsættes således
ved den foreslåede bestemmelse, at kirkeministeren som udgangspunkt træffer afgørelse om godkendelse
af forsøg senest den 1. juni i det pågældende år, således at menighedsrådene kan indarbejde udgifterne til
forsøget i budgetbidraget.«
L 160 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 26. april 2017
1749912_0007.png
OMTRYK
7
Jeg vil orientere menighedsråd, provstiudvalg, biskopper og stiftsøvrigheder om denne besvarelse, så-
dan at de får en status på mine overvejelser om, hvilke forsøgsrammer det er hensigten at udbyde, hvis
lovforslaget vedtages.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at jeg efter drøftelse med Lovsekretariatet om tidspunktet for 2. og 3.
behandlingen af lovforslaget agter at fremsætte et ændringsforslag, således at ikrafttrædelsesdatoen ud-
skydes til den 10. maj 2017.
Bilag til svar på spm. 1
Forventet forsøgskatalog 2017
Følgende forsøgsrammer forventes at blive udbudt i 2017:
1. Forsøgsramme vedr. placering af formålsbestemte puljer i provstiudvalgskassen.
2. Forsøgsramme vedr. organisering af samarbejder som selvstændig juridisk enhed – Bevillingssamar-
bejdet.
3. Forsøgsramme vedr. organisering af samarbejder som selvstændig juridisk enhed – Budgetsamråds-
modellen.
4. Forsøgsramme vedr. samarbejde mellem menighedsråd om fælles bygningsadministration og -vedli-
geholdelse om udlicitering af hele eller dele af opgaven til ekstern leverandør.
5. Forsøgsramme vedr. samarbejde mellem menighedsråd, hvor hele eller dele af bygningsadministrati-
onen og -vedligeholdelsen, ansvaret herfor (kompetencen) og finansiering heraf placeres i provstiud-
valget.
6. Forsøgsramme vedr. placering af visse eller alle administrative opgaver, ansvaret herfor (kompeten-
cen) og finansiering heraf i provstiudvalget.
7. Forsøgsramme vedr. ny organisering af menighedsrådets arbejde – Fra roller til ansvar og opgaver.
8. Forsøgsramme vedr. fælles kontaktperson for flere menighedsråds personale.
Lovens grundlæggende præmis er frivillighed for menighedsrådene. Det er således en forudsætning for
deltagelse i forsøg, at det enkelte menighedsråd ved simpelt flertal har truffet beslutning om dette.
Formålet med forsøgsloven er at sikre en systematisk erfaringsopsamling med henblik på at sikre et va-
lidt grundlag for en evt. revision af den kirkelige lovgivning. Derfor er det en forudsætning for igangsæt-
telse af forsøg, at der i forbindelse med forsøgene foretages en evaluering. Evalueringen foretages ifølge
lovforslagets § 8 af Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter.
Der er ligeledes mulighed for, at forsøgene faciliteres både i forbindelse med idéfasen og udførelsesfa-
sen, således at der sikres en hensigtsmæssig understøttelse af de konkrete forsøg.
I forbindelse med de forsøgsrammer, der vedrører flytning af opgaver, kompetence og finansiering mel-
lem niveauer i folkekirken, vil der blive taget stilling til tilsynsforpligtelsen.
I det følgende foretages en uddybende beskrivelse af de enkelte forsøgsrammer, som forventes udbudt i
2017.
Forsøg 1-3 beskrives mere uddybende, da der forventes at blive fastsat en kortere ansøgningsfrist for
dem end for de øvrige forsøgsrammer.
Ad 1 – Forsøgsramme vedr. placering af formålsbestemte puljer i provstiudvalgskassen
En af de typer samarbejde, ministeriet har fået ansøgninger om de senere år, er puljer i provstiudvalgs-
kassen. Her ønsker man fx en pulje til strategiarbejde, en generel anlægspulje eller en kirkekalkningspul-
je. En pulje på provstiniveau kan sikre bedre prioritering af midler på tværs i provstiet og en fleksibel
udbetaling efter behov.
I denne forsøgsramme gives der mulighed for, at der i provstiudvalgskassen oprettes en eller flere for-
målsbestemte puljer, der bestyres af provstiudvalget.
L 160 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 26. april 2017
1749912_0008.png
OMTRYK
8
Puljens formål skal være defineret i en vedtægt. Formålet med puljen skal være konkret. Det er således
ikke tilstrækkeligt, at puljen skal anvendes til det kirkelige liv i sognet. Det er til gengæld tilstrækkeligt,
hvis formålet fx er markering af reformationsjubilæet eller en innovationspulje til nye initiativer, som ik-
ke var taget op i forbindelse med den ordinære budgetproces.
Puljen skal minimum være på 50.000 kr. om året for at kunne komme i betragtning som til forsøg under
denne forsøgsramme.
I forlængelse af prioriteringsarbejdet i provstiet er det muligt at prioritere bestemte områder. Ændringen
giver provstiudvalg og menighedsråd mulighed for at prioritere midlerne bedst muligt til de projekter,
som bedst understøtter provstiets målsætninger.
Puljen kan således anvendes til såvel forundersøgelser som konkrete projekter.
I den eksisterende ordning er det et krav, at den fulde bevillingsramme til drift og konkrete bevillinger
til anlægsprojekter bliver udmøntet til menighedsrådene i budgetprocessen – og dermed senest den 15.
september året før budgetåret. Det kræver, at konkrete tiltag skal være afklaret i løbet af budgetprocessen,
eller at man alternativt bliver »låst« efter forundersøgelsen, da man må afvente næste budgetproces, inden
resultatet af en forundersøgelse kan igangsættes. Det er målsætningen med forsøgsrammen at gøre denne
proces mere fleksibel, og hurtig.
Midlerne til puljen udbetales til provstiudvalgskassen. Udmøntningen til de konkrete projekter kan ske
på to måder:
1. Midlerne overføres efter ansøgning fra menighedsrådene til kirkekassen, som afholder udgifterne.
2. Udgifterne afholdes af provstiudvalgskassen.
Model 1 sikrer gennemsigtigheden i det enkelte menighedsråds regnskab, da udgiften kommer til at
fremgå sammen med alle menighedsrådets øvrige udgifter. Desuden vil det være muligt at fradrage moms
i kirkekassen – dette er (normalt) ikke muligt i provstiudvalgskassen.
Model 2 er den administrativt enkleste, da der ikke skal overføres penge mellem to kasser.
Kontoplanen for folkekirkens lokale kasser vil blive tilpasset, så den passer til begge modeller.
Hvor menighedsrådenes rammebevilling til drift og bevillinger til anlæg fastsættes af provstiudvalget, er
dette ikke tilfældet for puljen. Rammen for puljen fastsættes i stedet af menighedsrådene på budgetsamrå-
det med stemmeflertal (simpelt flertal) blandt de fremmødte menighedsrådsrepræsentanter. Det er en for-
udsætning, at mindst halvdelen af menighedsrådsrepræsentanterne er tilstede. Menighedsrådene tager alt-
så stilling til puljens størrelse.
Menighedsråd, som ikke deltager i puljesamarbejdet, skal således på budgetsamrådet være med til at
tage stilling til puljens størrelse. Provstiudvalget har ikke adgang til at ændre puljens størrelse.
Med lovforslagets § 11, stk. 2, foreslås det, at udgifter til forsøg i medfør af § 3, stk. 2 og 3, hvor opga-
ver, kompetencer og finansiering placeres hos provstiudvalget, afholdes af provstiudvalgskassen. Ved dis-
se forsøg nedsættes ligningentil de menighedsråd, der deltager, tilsvarende som led i den almindelige bud-
getproces. Det vil sige, at ved et tilsvarende aktivitetsniveau er der ikke nye ligningsmidler i spil. I den
forbindelse skal det nævnes, at det er provstiudvalget eller det besluttende budgetsamråd, som træffer be-
slutning om størrelsen på ligningsbeløbet til den enkelte kirkekasse.
Menighedsråd, som ikke ønsker at deltager i puljesamarbejdet, kan ikke tvinges til at deltage. Menig-
hedsråd som ikke deltager, skal således som del af den løbende budgetproces have tildelt midler efter den
normale proces.
Afhængigt af udbetalingsmodellen vil regnskabet for projekterne indgå i regnskabet for provstiudvalgs-
kassen eller kirkekassen.
Ad 2 og 3 – Forsøgsramme vedr. organisering af samarbejder som selvstændig juridisk enhed
hhv. bevillingssamarbejdet og budgetsamrådsmodellen
L 160 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 26. april 2017
1749912_0009.png
OMTRYK
9
Flere store samarbejder har udtrykt ønske om at kunne arbejde som en selvstændig juridisk enhed med
bl.a. eget cvr-nummer og momsregnskab, egen arbejdsgiver i FLØS samt adgang til at udarbejde budget
og regnskab i Økonomiportalen (altså en sidestilling med menighedsrådene).
Det er hensigten at udbyde to modeller, hvor menighedsrådenes overordnede ansvar for prioriteringen
af midler til samarbejdet fastholdes samtidig med, at der skabes bedre indsigt/transparens i samarbejdets
økonomi gennem selvstændigt budget og regnskab i Økonomiportalen.
Ad 2 – Bevillingssamarbejdet
Med denne forsøgsramme bliver der mulighed for, at:
1. Samarbejder med en samlet omsætning på over 1.000.000 kr. og mindst 2 årsværk kan oprettes som
selvstændig juridisk enhed i den folkekirkelige struktur. Den fastsatte størrelse på beløbet og antallet
af årsværk vil indgå som en del af evalueringen af forsøgsrammen i forhold til, om disse er hensigts-
mæssige i forhold til samarbejdernes karakter. Der er krav om en selvstændig bestyrelse for samarbej-
det. Bestyrelsen skal bestå af minimum 2/3 læge menighedsrådsmedlemmer, som repræsenterer de i
samarbejdet deltagende menighedsråd. Herudover kan præster fra de deltagende menighedsråd indgå
i bestyrelsen, ligesom sagkyndige medlemmer, der er medlemmer af folkekirken, kan indgå.
2. Menighedsrådene kan yde en driftsbevilling til samarbejder månedsvist eller kvartalsvist. Udbetalin-
gen bogføres som et samlet beløb i kirkekassens regnskab. Specifikationen sker i samarbejdets regn-
skab. Menighedsrådene udarbejder bevillingsbrevene, hvor den forventede udbetaling til samarbejdet
fastlægges. Anlægsarbejder skal fortsat godkendes af provstiudvalget og bevilges igennem et eller
flere af menighedsrådene som deltager i samarbejdet.
Menighedsrådet sikres med denne model fortsat kontrol med midlerne, men bogføring og opfølgning
gøres lettere, da der kun skal bogføres et beløb pr. udbetaling i kirkekassen.
Hvis flere menighedsråd bevilger midler til samarbejdet, er det nødvendigt at holde et eller flere koordi-
nerende møder mellem menighedsrådene, hvor økonomien fastlægges. Kirkeministeriet er indstillet på, at
finansiering fortsat kan ske via én kirkekasse, hvis det ønskes, og det vurderes mest hensigtsmæssigt af
praktiske grunde, men anbefaler, at udgiften fordeles på alle deltagende kirkekasser.
Menighedsrådet har, hvis der bliver behov for besparelser, fortsat mulighed for at ændre bevillingen til
samarbejdet. Dette vil få betydning for samarbejdets drift og kan nødvendige gøre, at samarbejdet tilpas-
ser sit budget. Ændringen vil dog i disse tilfælde være udtryk for menighedsrådets direkte prioritering. I
tilfælde af flere deltagende menighedsråd i samarbejdet, skal ændringer i bevillingen koordineres.
Samarbejdet kvalificeres til at få status som selvstændig juridisk enhed, og oprettes med eget cvr-num-
mer, eget momsregnskab, egen arbejdsgiver i FLØS m.v. Desuden får samarbejdet adgang til at udarbejde
budget og regnskab i Økonomiportalen.
Der er tale om en sidestilling med menighedsrådene på den administrative front. Provstiudvalgets kom-
petencer til at fastsætte rammer for driftsudgifter og bevillinger til anlæg berøres ikke. Repræsentanter for
samarbejdet deltager dog kun i budgetsamrådet med observatørstatus.
Det er således centralt i bevillingsmodellen, at det fortsat er menighedrådet, som prioriterer samarbej-
dets økonomi og midlerne på tværs af aktivitetsområder. Bestyrelsen for samarbejdet skal herefter udar-
bejde budget inden for rammerne af det, som menighedsrådene stiller til rådighed.
Samarbejdet skal således udarbejde budget parallelt med menighedsrådene, aflevere kvartalsrapporter
parallelt med menighedsrådene og aflevere årsregnskab parallelt med menighedsrådene.
Budgetter, kvartalsrapporter og årsregnskaber gøres tilgængelige for de deltagende menighedsråd løben-
de, så der løbende kan træffes beslutninger om samarbejdet – herunder om samarbejdet skal bruge af op-
sparede midler m.v.
L 160 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 26. april 2017
1749912_0010.png
OMTRYK
10
Regnskabet aflægges i Økonomiportalen efter samme principper som menighedsrådene. Placeringen af
regnskabet i Økonomiportalen giver samlet overblik og gør det muligt for provstiudvalget at lave sam-
menstillinger på tværs i forhold til fx kirkegårdens aktiviteter og sammenholde med andre kirkegårde in-
den for provstiet.
Regnskabet for samarbejdet offentliggøres på sogn.dk.
Ad 2 – Budgetsamrådsmodellen
Med denne forsøgsramme bliver der mulighed for, at:
1. Samarbejder med en samlet omsætning på over 1.000.000 kr. og mindst 2 årsværk tilknyttede mande-
timer kan oprettes som selvstændig juridisk enhed i den folkekirkelige struktur. Den fastsatte størrelse
på beløbet og antallet af årsværk vil indgå som en del af evalueringen af forsøgsrammen i forhold til,
om disse er hensigtsmæssige i forhold til samarbejdernes karakter. Der er krav om en selvstændig be-
styrelse for samarbejdet. Bestyrelsen skal bestå af minimum 2/3 læge menighedsrådsmedlemmer,
som repræsenterer de i samarbejdet deltagende menighedsråd. Herudover kan præster fra de deltagen-
de menighedsråd indgå i bestyrelsen, ligesom sagkyndige medlemmer, der er medlemmer af folkekir-
ken, kan indgå.
2. Der indføres krav om, at beløb afsat til samarbejdet vedtages af menighedsrådene på budgetsamrådet
ved stemmeflertal (simpelt flertal) blandt de fremmødte menighedsrådsrepræsentanter. Det er en for-
udsætning, at mindst halvdelen af menighedsrådsrepræsentanterne er tilstede. Beløbet kan herefter ik-
ke ændres af provstiudvalget – heller ikke selv om provstiudvalget fortsat har kompetencen til at fast-
sætte ligningsbeløbet til menighedsråd, provstiudvalg og evt. 5 %-midler.
Med denne forsøgsramme bliver det muligt for menighedsrådene kun at skulle forholde sig til samarbej-
dets økonomi én gang i løbet af året – i forbindelse med budgetsamrådet. Det er løbende muligt for me-
nighedsrådene at følge samarbejdets økonomi via kvartalsrapporter og årsregnskab.
Samarbejdet kvalificeres til at få status som selvstændig juridisk enhed og oprettes med eget cvr-num-
mer, eget momsregnskab, egen arbejdsgiver i FLØS m.v. Desuden får samarbejdet adgang til at udarbejde
budget og regnskab i Økonomiportalen.
Der er tale om en sidestilling med menighedsrådene på den administrative front. Det er dog kun menig-
hedsrådene, som deltager med stemmeret på budgetsamrådet. Repræsentanter fra samarbejdet kan deltage
på budgetsamrådet med taleret.
Hvor menighedsrådenes rammebevilling til drift og bevillinger til anlæg fastsættes af provstiudvalget, er
dette ikke tilfældet for samarbejdet. For samarbejdet fastsættes rammen i stedet af menighedsrådene på
budgetsamrådet. Menighedsrådene, også dem som ikke deltager i samarbejder, tager altså stilling til sam-
arbejdets økonomi på budgetsamrådet.
Der skal være stemmeflertal blandt de fremmødte menighedsrådsrepræsentanter for det fastsatte beløb,
jf. ovenfor. Selv om man ikke deltager i samarbejdet, er man med til at tage stilling, da beløbet til samar-
bejdet efterfølgende ikke er tilgængeligt for fordeling til menighedsrådenes kasser.
Provstiudvalget skal efter fastsættelse af beløbet sikre, at der kan udbetales et ligningsbeløb svarende til
det besluttede til samarbejdet. Provstiudvalget har ikke adgang til at ændre beløbets størrelse.
Menighedsråd, som ikke ønsker at deltager i samarbejdet, kan ikke tvinges til at deltage. Menighedsråd,
som ikke deltager, skal således som del af den løbende budgetproces have tildelt midler efter den normale
proces.
I tråd med lovforslagets § 11, stk. 2, nedsættes ligningen til de menighedsråd, der deltager, tilsvarende
som led i den almindelige budgetproces. Det vil sige, at ved et tilsvarende aktivitetsniveau er der ikke nye
ligningsmidler i spil. I den forbindelse skal det nævnes, at det er provstiudvalget eller det besluttende bud-
getsamråd, som træffer beslutning om størrelsen på ligningsbeløbet til den enkelte kirkekasse.
L 160 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 26. april 2017
1749912_0011.png
OMTRYK
11
Ligningsbeløbet udbetales herefter direkte til samarbejdet uden menighedsrådenes mellemkomst – me-
nighedsrådene har allerede truffet deres beslutning på budgetsamrådet.
Samarbejdet skal herefter udarbejde budget parallelt med menighedsrådene, aflevere kvartalsrapporter
parallelt med menighedsrådene og aflevere årsregnskab parallelt med menighedsrådene.
Regnskabet aflægges i Økonomiportalen efter samme principper som menighedsrådene. Placeringen af
regnskabet i Økonomiportalen giver samlet overblik og gør det muligt for provstiudvalget at lave sam-
menstillinger på tværs i forhold til fx kirkegårdens aktiviteter og sammenholde med andre kirkegårde in-
den for provstiet.
Regnskabet for samarbejdet offentliggøres på sogn.dk.
Budgetter, kvartalsrapporter og årsregnskaber gøres tilgængelige for de deltagende menighedsråd løben-
de, så de på næste budgetsamråd kan træffe en velunderbygget beslutning om samarbejdets økonomi –
herunder om samarbejdet skal bruge af opsparede midler m.v.
Ad 4
Forsøgsramme vedr. samarbejde mellem menighedsråd om fælles bygningsadministration
og -vedligeholdelse om udlicitering af hele eller dele af opgaven til ekstern leverandør
Mange menighedsråd oplever visse opgaver for tunge og tidskrævende og ønsker at placere dem i eks-
ternt regi. Dette er der allerede mulighed for i dag. Udfordringen er imidlertid, at nogle menighedsråd
ikke er bevidste om denne mulighed eller finder, at det er for besværligt at give sig i kast med. Derfor har
denne forsøgsramme til formål at synliggøre muligheden for at placere opgaver ved en ekstern leveran-
dør.
En af de opgaver, der er blevet peget på i denne forbindelse, er bygningsadministration og -vedligehol-
delse. I forsøgsrammen afprøver menighedsråd at samarbejde om udlicitering til ekstern leverandør af
hele eller dele af bygningsadministrationen og -vedligeholdelsen.
Bygningsadministration og -vedligeholdelse finansieres af de kirkelige kasser, hvilket betyder, at me-
nighedsråd kan samarbejde om at udbyde opgaven til en ekstern leverandør i medfør af § 42 a i menig-
hedsrådsloven. Hvis de ønsker det, kan samarbejdet finansieres over provstiudvalgskassen jf. § 43 a. Der
skal udarbejdes en vedtægt for samarbejdet, som skal offentliggøres på stiftets hjemmeside.
Menighedsrådene beholder det fulde ansvar (kompetencen), og det er kun selve opgaven, der placeres
ved ekstern leverandør. Ligning er altså ikke i spil i forhold til denne forsøgsramme.
Ad 5 og 6
Forsøgsrammer vedr. samarbejde mellem menighedsråd om flytning af opgaver, an-
svaret herfor (kompetencen) og finansiering til provstiudvalget
I forbindelse med kampagnen »Bort med kirkebøvlet, Bertel« er der kommet forslag om, at man ændrer
reglerne vedr. samarbejde mellem menighedsråd, således at menighedsråd får mulighed for at flytte nogle
eller alle administrative opgaver (økonomi, bygningsadministration og -vedligeholdelse og personalea-
dministrationen), ansvaret herfor (kompetencen) og finansiering til provstiudvalget, så der frigøres res-
sourcer til de kirkelige opgaver. Der er konkret blevet peget på, at det vil være relevant at kunne placere
opgaver m.v. i provstiudvalget.
Ad 5 – Forsøgsramme vedr. samarbejde mellem menighedsråd, hvor hele eller dele af bygningsadmini-
strationen og -vedligeholdelsen, ansvaret herfor (kompetencen) og finansiering heraf placeres i provstiud-
valget.
I de konkrete forsøg afprøver enkelt-menighedsråd og samarbejdende menighedsråd en organisations-
form, hvor de placerer hele eller dele af bygningsadministrationen og -vedligeholdelsen, ansvaret herfor
(kompetencen) og finansieringen heraf i provstiudvalget.
Der kan enten være tale om hele bygningsadministrationen og -vedligeholdelsen eller dele heraf, såsom:
– Kirker
– Præsteboliger
L 160 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 26. april 2017
1749912_0012.png
OMTRYK
12
– Landbrugsejendomme
– Sognegårde
– Øvrige bygninger
Med lovforslagets § 11, stk. 2, foreslås det, at udgifter til forsøg i medfør af § 3, stk. 2 og 3, hvor opga-
ver, kompetencer og finansiering placeres hos provstiudvalget, afholdes af provstiudvalgskassen. Ved dis-
se forsøg nedsættes ligningentil de menighedsråd, der deltager, tilsvarende som led i den almindelige bud-
getproces. Menighedsrådet tildeles derved ikke midler til at løfte de nævnte opgaver, da de varetages af
provstiudvalget.
Udgangspunktet for forsøg med flytning af opgaver m.v. er enighed mellem menighedsråd og provsti-
udvalg. Forsøgslovgivningen betyder dog, at provstiudvalget – ved uenighed - bliver forpligtet til at delta-
ge i forsøget, hvis mindst 30 pct. af provstiets menighedsråd ønsker at samarbejde med provstiudvalget.
Ad 6 – Forsøgsramme vedr. placering af visse eller alle administrative opgaver, ansvaret herfor (kompe-
tencen) og finansiering heraf i provstiudvalget
I de konkrete forsøg afprøver enkelt-menighedsråd og samarbejdende menighedsråd en organisations-
form, hvor menighedsrådene placerer administrative opgaver, ansvaret herfor (kompetencen) og finansie-
ring i provstiet. Det kan f.eks. være opgaver som:
– Økonomi
– Bygningsadministration og vedligeholdelse
– Personaleområdet
Hvis menighedsråd placerer alle administrative opgaver m.v. hos provstiudvalget, har menighedsrådet
alene ansvaret for de kirkelige aktiviteter og dermed også budget- og regnskabskompetence for disse.
Provstiudvalget kan ved denne model overtage arbejdsgiveransvaret for menighedsråd.
Med lovforslagets § 11, stk. 2, foreslås det, at udgifter til forsøg i medfør af § 3, stk. 2 og 3, hvor opga-
ver, kompetencer og finansiering placeres hos provstiudvalget, afholdes af provstiudvalgskassen. Ved dis-
se forsøg nedsættes ligningentil de menighedsråd, der deltager, tilsvarende som led i den almindelige bud-
getproces. Menighedsrådet tildeles derved ikke midler til at løfte de nævnte opgaver, da de varetages af
provstiudvalget. Menighedsråd har dog ansvar for budget og aflægning af regnskab for de midler, der
budgetteres til kirkelige aktiviteter, og som afholdes af kirkekassen.
Udgangspunktet for forsøg med flytning af opgaver m.v. er enighed mellem menighedsråd og provsti-
udvalg. Forsøgslovgivningen betyder dog, at provstiudvalget – ved uenighed – bliver forpligtet til at del-
tage i forsøget, hvis mindst 30 pct. af provstiets menighedsråd ønsker at samarbejde med provstiudvalget.
Ad 7 og 8 – Intern organisering af menighedsrådets opgaver
I dag indeholder menighedsrådsloven en meget stram styring af, hvordan menighedsråd skal organisere
sig internt. Der skal vælges en formand, en næstformand, en sekretær, en kasserer og en kontaktperson.
Og der skal nedsættes et kirke- og kirkegårdsudvalg og et præstegårdsudvalg, hvis man er flere menig-
hedsråd, der har fælles præst.
Internt i menighedsrådet kan der imidlertid være stor forskel på, hvor de enkelte medlemmers interesser
og faglighed ligger, hvorfor det er relevant at undersøge, om man kan skabe større fleksibilitet i forhold til
den interne organisering i de enkelte menighedsråd.
Ad 7 – Forsøgsramme vedr. ny organisering af menighedsrådets arbejde – Fra roller til ansvar og opga-
ver
Med denne forsøgsramme bliver det muligt for menighedsrådene at vælge mellem følgende modeller
for en interne organisering:
A) Bestyrelsesmodellen med professionel forvaltning
L 160 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 26. april 2017
1749912_0013.png
OMTRYK
13
Modellen forudsætter en administrativ ledelse/forvaltning, som gennemfører menighedsrådets beslut-
ninger. Formandsposten og næstformandsposten bibeholdes. Herudover er det frivilligt, hvor menigheds-
rådet placerer opgaverne, som ligger under menighedsrådet ansvar. Denne model giver menighedsrådene
mulighed for at f.eks. kontaktperson, sekretær, kirkeværge, kasserer ikke skal vælges, men at opgaverne i
stedet placeres, som menighedsrådet ønsker. Den administrative ledelse refererer til formanden for me-
nighedsrådet.
Modellen kan forbedre praksis i store sogne, hvor de mange enkeltmandsposter i menighedsrådet skyg-
ger for, at menighedsrådet træffer de politiske beslutninger, som gennemføres af medarbejdere.
B) Bestyrelsesmodel med arbejdende udvalg.
I bestyrelsesmodellen med arbejdende udvalg anvender menighedsrådet udvalg til at tage ansvaret for/
udføre opgaverne vedrørende udvalgte områder inden for menighedsrådets opgaver/ansvar. Det kan være
nedsættelse af et eller flere udvalg, herunder bl.a. administrationsudvalg (evt. delt op i økonomiudvalg og
personaleudvalg) og kirkeudvalg.
Forenklingen i forhold til den nuværende lovgivning er, at udvalgene under menighedsrådene bidrager
til at løse opgaverne i fællesskab, og at det fx er et personaleudvalg/forretningsudvalg og ikke en enkelt
kontaktperson, der står alene med opgaverne med fx mange ansatte/arbejdspladser.
Modellen tilgodeser, at menighedsrådsmedlemmerne kan blive medlem af de udvalg, som de finder
mest interessante. Det vil sige, at menighedsrådsmedlemmer potentielt set kan blive friholdt for specifik-
ke opgaver og ansvar.
I denne model kan det afprøves, hvor meget kompetence menighedsrådet vil og kan delegere til et ud-
valg.
Det samlede menighedsråd fastsætter budgetrammen for de enkelte udvalg. Hvert udvalg har kompeten-
cen for sit område. Det er fortsat det samlede menighedsråd, der aflægger regnskab.
C) Formands/næstformandsmodellen
Formands/næstformandsmodellen er en model for mindre menighedsråd i små sogne, hvor de samlede
opgaver er af meget lille omfang. Menighedsrådet har ansvaret for de områder, som i dag reguleres af
roller/funktioner, men de konkrete opgaver, som ansvaret medfører, udføres af formand/næstformand.
Forenklingen sker ved, at to enkeltpersoner kan varetage de meget få opgaver, det lille sogn har. Et ek-
sempel er fx, at de samlede opgaver omkring sekretær, kirkeværge mm. kan være af så begrænset om-
fang, at det ikke giver mening, at der skal vælges til disse poster. De øvrige menighedsrådsmedlemmer
kan i stedet anvende deres ressourcer på at få kirkens liv og vækst på dagsordenen.
Målgruppe:
Nogle sogne har allerede en praksis, som svarer til de ovennævnte modeller. Målet er at skabe mulighed
for at undgå dispensationer og lovliggøre denne praksis, men også at gøre modellerne tilgængelige for
sogne, der ikke selv har haft idéerne og overskuddet til at tilrettelægge arbejdet på en anden måde end
lovgivningens hovedmodel.
Herudover vil der være menighedsråd, hvor lovgivning passer med den lokale praksis. De er ikke umid-
delbart i målgruppen.
Ad 8 – Forsøgsramme vedr. fælles kontaktperson for flere menighedsråds personale
I konkrete forsøg under denne forsøgsramme afprøves en model, hvor et menighedsråd vælger en kon-
taktperson, som efter aftale med andre menighedsråd også er kontaktperson for deres ansatte. Denne kon-
taktperson varetager kontaktpersonens opgaver på vegne af de enkelte menighedsråd. Det betyder, at de
øvrige menighedsråd ikke behøver at vælge en kontaktperson, men at de enkelte menighedsråd fortsat har
ansvaret for deres ansatte.
L 160 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 26. april 2017
1749912_0014.png
OMTRYK
14
Menighedsrådene samarbejder i konkrete forsøg under denne forsøgsramme ikke om personale, men har
fortsat hver deres personale. Dermed kan en kontaktperson, der er valgt i et af menighedsrådene, udfylde
funktionen for flere menighedsråds personale.
I forsøgsrammen er der fokus på den funktion (opgaven), som kontaktpersonen har i forhold til persona-
leledelsen, og ikke på rollen som arbejdsgiver (kompetencen), som stadig ligger hos hvert menighedsråd.