Retsudvalget 2016-17
L 16 Bilag 1
Offentligt
1671956_0001.png
Civilafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. september 2016
Formueretskontoret
Louise Hauberg Wilhelm-
sen
2016-7010-0148
2062334
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar om forslag til lov om ændring af lov om tinglysning, lov
om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder
m.v., lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og forskellige
andre love (Ændring af reglerne for tinglysning og realkreditbelåning
vedrørende visse tele-, og energiforsynings- og vandforsyningsvirk-
somheder)
1. Høringen
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 25. august 2016 til den 21.
september 2016 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, Tinglysningsretten,
byretterne, Advokatrådet, Advokatsamfundet, Andelsnet ApS, Antennefor-
eningen Vejen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Til-
lægspension (ATP), Aura Fiber, Barablu, Bolignet A/S, Bolignetforenin-
gen, Bolignet-Aarhus F.M.B.A, Boxer TV ApS, Brancheforeningen for Bi-
ogas, Brancheforeningen Digitale Medier, Bredbånd Nord, Bredbåndsfore-
ningen Primanet, Bredbåndsforeningen Vestdjursnet.dk, Børsmæglerfore-
ningen, Canal Digital Danmark A/S, Cepos, CEVEA, Cirque Bredbånd
A/S, Colt, Comflex, Companymobile (Unotel), ComX Networks A/S, Co-
penhagen Business School (Juridisk Institut), CorpNordic Denmark A/S,
CSC Danmark A/S, Danish Venture Capital and Private Equity Associa-
tion, Dansk Gasteknisk Center, Dansk Gas Forening, Danmarks National-
bank, Danmarks Radio, Dansk Aktionærforening, Dansk Beredskabskom-
munikation A/S, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk
El-forbund (DEF), Dansk Energi, Dansk Erhverv, Datatilsynet, Den Dan-
ske Dommerforening, Den Danske Finansanalytikerforening, Dansk Fjern-
varme, Den Danske Fondsmæglerforening, Dansk Handel & Service,
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 16 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Dansk Industri, Dansk Inkassobrancheforening, Dansk Internet Forum,
Dansk IT, Dansk Kredit Råd, Dansk Net, Dansk Pantebrevsforening,
Dansk Told & Skatteforbund, Danske Advokater, Danske eWIRE A/S,
Danske Regioner, Den Danske Landinspektør Forening, DI Digital, Dom-
merfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, DONG Energy, DSB, Ejen-
domsforeningen Danmark, Ejendomsmæglernes Landsorganisation, Energi
Danmark A/S, Energi Fyn, Energi Nord A/S, Energi Viborg Elnet A/S,
EnergiMidt, Energinet.dk, Energitilsynet, E.ON Danmark A/S, Er-
hvervsankenævnet, Everlove, Facilicom A/S, FasCom A/S, Fiberby, Fi-
nans og Leasing, Finanshuset I Fredensborg, Finansiel Stabilitet A/S, Fi-
nanssektorens Arbejdsgiverforening, Firstcom A/S, Finansrådet, Fonet,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Pantefoge-
der i Danmark, Foreningen af J.A.K. Pengeinstitutter, FRR - Foreningen af
Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Fore-
ningen Danske Antenneanlæg, Forsikring & Pension, Forsyning Helsingør
Elnet A/S, Frederikshavn Forsyning A/S, Føroya Tele, FaaborgVest AF,
Galten Elværk, Garantifonden for indskydere og investorer, GEV Net A/S,
Gigabit, Glentevejs Antennelaug, Global Connect A/S, Global Crossing,
HEF, Hiper, Hi3G Denmark ApS, HK Landsklubben Danmarks Domstole,
HMN Naturgas, HTSi – Erhvervsorganisationen, HOFOR A/S, Hånd-
værksrådet, IBM Danmark, ICE.NET/net1, Investeringsforeningsrådet, In-
vesteringsfondsbranchen, IT-branchen, KommuneKredit, Kommunernes
Landsforening (KL), KRAKA, Kviknet, Københavns Universitet (Juridisk
Fakultet), Landbrugsraadet, Landbrug & Fødevarer, Landsbyggefonden,
Landsskatteretten, LEF Net A/S, Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes
Dyrtidsfond (LD), Midtfyns Elforsyning A.m.b.A., Mineraloliebranchefor-
eningen, Mira Internet, NEF, Nature Energy (NGF), Net1, Netgroup A/S,
Netteam A/S, Nianet A/S, NKE-Elnet A/S, NM Net ApS, NOE Net A/S,
Nord Energi Net A/S, Nordby AF, Nordic Connect, NRGi, Nyfors Net
A/S, Orange FT Group, Parknet, Pengeinstitutankenævnet, Perspektiv
Bredbånd, Praktiserende Landinspektørers Forening, RAH – Energi til Ve-
stjylland, Realkreditankenævnet, Realkreditforeningen, Realkreditrådet,
Redsppot ApS, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombudsmanden på
Færøerne. Sammenslutning af Lokale Radio- og TV-stationer, Samvirken-
de Energi- og Miljøkontorer, Seas-NVE, SRF – Skattefaglig forening, Syd
Energi (Stofa), Syddansk Universitet (Juridisk Institut), TDC A/S, Telean-
kenævnet, Teleindustrien, Telia, Telenor A/S, Tele Greenland A/S, Tellio,
Teracom, Tre-For, TV2/Danmark A/S, TV3 A/S, Universal Telecom, Ver-
do, Vest Net A/S, Vestforsyning Net A/S, Vestjyske Net A/S, Viptel ApS,
Waoo!, Østjysk Energi, Østkraft Net A/S, Aalborg Universitet (Juridisk In-
stitut), Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
2
L 16 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Østre Landsret, Vestre Landsret, byretterne, Sø- og Handelsretten,
Tinglysningsretten, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme,
DANVA, Datatilsynet, Domstolsstyrelsen, DSB, Energitilsynet, Facili-
com A/S, Finans og Leasing, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgi-
verforening, Forbrugerombudsmanden, Grønlands Selvstyre, Glo-
balConnect, IBM Danmark Aps, KL, Landbrug og Fødevarer, Næst-
ved Kommune, Praktiserende Landinspektørers Forening (PLF), Re-
alkreditforeningen, Realkreditrådet, Rigsombudsmanden på Færøer-
ne, SRF Skattefaglig forening
og
Teleindustrien
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Justitsministeriets, Erhvervs- og Vækstministeriets og Energi-, Forsynings-
og Klimaministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
2. Høringssvarene
2.1. Generelt
Østre Landsret, Vestre Landsret, byretterne, Sø- og Handelsretten,
Tinglysningsretten, Datatilsynet, Domstolsstyrelsen, DSB, Energitilsy-
net, Facilicom A/S, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forbru-
gerombudsmanden, Grønlands Selvstyre, IBM Danmark Aps, Prakti-
serende Landinspektørers Forening (PLF), Rigsombudsmanden på
Færøerne
og
SRF Skattefaglig forening
har ikke bemærkninger til for-
slaget.
Danske Vandværker, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, Finansrådet,
Landbrug og Fødevarer, GlobalConnect, Realkreditforeningen, Real-
kreditrådet
og
Teleindustrien
hilser lovforslaget velkommen.
Teleindu-
strien
og
GlobalConnect
anfører endvidere, at lovforslaget ses som et vi-
sionært og vigtigt skridt mod et forbedret grundlag for at finansiere og der-
med udbygge infrastrukturen i Danmark til generel gavn for det danske
samfund.
Realkreditrådet
anfører endvidere, at forslaget betyder, at real-
kreditinstitutterne får mulighed for at finansiere den digitale infrastruktur
med klarhed over pantets omfang.
Dansk Energi
vurderer, at forslaget i
dets helhed skaber den fornødne sikkerhed om eksisterende real-kredit-
belåning i el- og energiforsyningssektoren.
Dansk Energi
vurderer samti-
dig, at udkastet til lovforslag skaber udmærkede rammer for fremtidig real-
3
L 16 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
kreditbelåning inden for både energiforsyningssektoren og telesektoren.
Finansrådet
og
Realkreditforeningen
bemærker i forhold til de bekendt-
gørelsesændringer, som lovforslaget giver anledning til, at de håber, at re-
alkreditbranchen vil blive involveret i arbejdet hermed.
Det kan bekræftes, at de relevante interessenter vil blive inddraget i sæd-
vanligt omfang i forbindelse med udarbejdelse af de bekendtgørelsesæn-
dringer, som lovforslaget giver anledning til.
De øvrige bemærkninger er noteret.
2.2. Definition af tele-, energiforsynings- og vandforsyningsvirksomhe-
der
Dansk Fjernvarme
bemærker, at det er vigtigt, at den foreslåede § 37 a
får et bredt anvendelsesområde, og finder det derfor vigtigt at få bekræftet,
at definitionen af begrebet ”energiforsyningsvirksomhed” kan rumme de
kollektive varmeforsyningsanlæg, der i dag er omfattet af varmeforsy-
ningsloven.
Det kan bekræftes, at begrebet ”energiforsyningsvirksomhed” kan rumme
de kollektive varmeforsyningsanlæg, der i dag er omfattet af varmeforsy-
ningsloven, herunder kollektive varmeforsyningsanlæg, der driver virk-
somhed med lagring af opvarmet vand eller damp. Det er i den forbindelse
præciseret, at eksempelvis lager- og opgraderingsvirksomhed er omfattet
af begrebet ”energiforsyningsvirksomhed”, som anvendt i lovforslagets §
37 a, jf. nærmere lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.2.
KL
og
Næstved Kommune
ønsker, at borgerinitiativer, lokalråd, bylaug,
antenneforeninger mv. gives adgang til at etablere realkreditfinansierede
og pantbare lokale net. Høringsparterne bemærker videre, at lovforslaget
bidrager til at fastholde den vertikale integration på telemarkedet, og anbe-
faler, at man får et klart og umisforståeligt lovgrundlag, der adskiller infra-
struktur og software (vertikal segregering).
Det kan oplyses, at lovforslaget indebærer, at borgerinitiativer, lokalråd,
bylaug, antenneforeninger mv. kan etablere lokale net, som kan pantsættes
og gøres til genstand for realkreditbelåning, hvis disse foreninger mv. kan
anses som værende erhvervsmæssige udbydere af elektroniske kommunika-
tionsnet- eller tjenester. Det vil sige, at dette skal være deres hovedvirk-
4
L 16 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
somhed eller en selvstændig del af virksomheden. Derudover skal disse
foreninger mv. eje fast ejendom, der er indrettet med henblik på at dirigere
datatrafik i elektroniske kommunikationsnet. Hvorvidt givne borgerinitiati-
ver, lokalråd, bylaug, antenneforeninger mv. lever op til kravene i lovfor-
slaget beror på en konkret vurdering. Det bemærkes, at spørgsmål om
konkurrencemæssige effekter som følge af vertikal integration på telemar-
kedet henhører under den sektor-specifikke konkurrenceregulering af tele-
markedet. Denne håndteres af telemyndigheden i Erhvervsstyrelsen, som
vurderer konkurrencesituationen på telemarkederne – og om nødvendigt
pålægger forpligtelser – ved de regelmæssige markedsundersøgelser.
2.3. Ændringer i tinglysningsloven
Dansk Byggeri
og
Finans og Leasing
har ikke bemærkninger til nærvæ-
rende lovforslag, men opfordrer Justitsministeriet til at se nærmere på ting-
lysningslovens § 38. Høringsparterne anfører, at det ikke er muligt i dag at
tilbyde leasing af forskellige forbedringer af en fast ejendom, så som lade-
standere til elbiler, solcelleanlæg og kølingsløsninger til f.eks. serverrum
og bygninger, da disse installationer oftest fastmonteres og indlægges i
bygningerne og dermed bliver omfattet af et tinglyst pantebrev i ejendom-
men efter tinglysningslovens § 38.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke berører tinglysningslovens § 38. Hø-
ringsparternes synspunkter er i øvrigt noteret.
DANVA
anfører, at det ikke er optimalt, at den foreslåede § 37 a ikke om-
fatter en pumpestation, der ligger på en matrikel, som ikke er ejet af sel-
skabet, men hvor selskabet har en tinglyst ret til placeringen. Det er hø-
ringspartens indtryk, at der findes mange sådanne situationer. Denne pro-
blemstilling gør sig også gældende for bassiner.
Den foreslåede § 37 a finder anvendelse på rør, kabler, antenner eller lig-
nende, som forbinder flere faste ejendomme ejet af en tele-, vandforsy-
nings-, eller energiforsyningsvirksomhed. Som anført i lovforslagets al-
mindelige bemærkninger pkt. 4.1.1.1, findes der ikke i dansk ret en defini-
tion af fast ejendom i tinglysningslovens forstand. Udgangspunktet er, at
jordarealer og bygninger på arealerne er fast ejendom, mens fysiske gen-
stande er løsøre. Som anført i lovforslagets almindelige bemærkninger pkt.
3.2.4.1, kan en pumpe udgøre en fast ejendom. Vurderingen af, om dette er
tilfældet, vil afhænge af pumpens karakter, herunder om pumpen er be-
stemt til varig forbliven på stedet. Rør, kabler, antenner eller lignende,
5
L 16 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
som løber mellem en pumpe, som udgør en fast ejendom, og en anden fast
ejendom, der begge er ejet af en vandforsyningsvirksomhed, vil være om-
fattet af den foreslåede § 37 a i tinglysningsloven. Det gælder også i situa-
tioner, hvor den pumpe, som udgør en fast ejendom, er beliggende på en
lejet grund. Det bemærkes endvidere, at som det nærmere er beskrevet i
lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 4.1.1.3.2, kan rør, kabler, an-
tenner eller lignende, som løber fra en fast ejendom til et forbrugssted, væ-
re omfattet af den gældende § 37 i tinglysningsloven.
DANVA
opfordrer til, at det eksplicit bør fremgå af bemærkningerne til
lovforslaget, at ledninger, der ligger mellem en pumpestation og et (regn-
vands)bassin tilhørende forsyningsselskabet, også er omfattet af pantet.
Som anført ovenfor finder den foreslåede § 37 a anvendelse på faste ejen-
domme ejet af tele-, vandforsynings- og energiforsyningsvirksomheder.
Vurderingen af, om et bassin er en fast ejendom, vil afhænge af bassinets
karakter, herunder om bassinet er bestemt til varig forbliven på stedet,
hvilket bl.a. kan konstateres ved installationen eller størrelsen af konstruk-
tionen. Høringssvaret har dog givet anledning til at præcisere, at opsam-
lingsbassiner kan være omfattet af begrebet fast ejendom, jf. nærmere lov-
forslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.2.5.1.
KL
anfører, at ledninger fra forsyningsvirksomhedens ejendom og ud til
kunderne (stikledninger og forsyningsledninger) også bør indgå i pantet,
som långiveren kan søge sikring i.
Der kan henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 4.1.1.3.2,
hvoraf det fremgår, at et tinglyst pantebrev i eksempelvis en pumpestation
som udgangspunkt vurderes at omfatte den infrastruktur (rør, kabler, an-
tenner eller lignende), som ikke forbinder flere faste ejendomme ejet af den
samme forsyningsvirksomhed, men har entydig driftsmæssig tilknytning til
én konkret ejendom. Dermed kan rør, kabler, antenner eller lignende ejet
af erhvervsvirksomheden, som løber mellem en fast ejendom ejet af virk-
somheden og en slutbruger/kunde, være omfattet af en panteret i ejendom-
men i medfør af den gældende bestemmelse i tinglysningslovens § 37.
KL
anfører, at reguleringen bør afspejle forsyningens reelle værdi, således
at værdier i form af ledninger under veje også er omfattet. Det drejer sig
om stikledninger og forsyningsledninger på ikke matrikuleret areal, som
forsyningerne ikke ejer.
6
L 16 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Der kan i den forbindelse henvises til, at det fremgår af lovforslagets al-
mindelige bemærkninger pkt. 4.3.1.3, at rør, kabler, antenner eller lignen-
de, som forbinder faste ejendomme ejet af en af de omfattede virksomhe-
der, og som løber gennem en fremmed ejendom, vil kunne være omfattet af
pantet i de faste ejendomme efter den foreslåede § 37 a. På samme måde
kan rør, kabler, antenner eller lignende, som løber under umatrikulerede
veje ejet af kommuner, være omfattet af pantet efter den foreslåede § 37 a.
Der findes ikke anledning til at præcisere dette yderligere i lovforslaget.
Landbrug og Fødevarer
støtter tilføjelsen af § 37 a i tinglysningsloven
og de tilhørende bemærkninger men anfører, at det af bemærkningerne til
bestemmelsen bør fremgå, at det ikke er hensigten med lovforslaget at æn-
dre i den eksisterende praksis vedrørende tinglysningslovens § 37.
Det bemærkes, at det allerede fremgår af lovforslagets almindelige be-
mærkninger pkt. 4.3.1.3, at det ikke er sigtet, at den foreslåede § 37 a skal
have betydning for fortolkningen af den almindelige bestemmelse i tinglys-
ningslovens § 37.
2.4. Ændringer i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.
Teleindustrien
bemærker, at det er anført sidst i lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 5.3.1.1 i relation til regler for værdifastsættelse, at ”der
med telemarkedet er tale om et segment, der er præget af hastig teknolo-
gisk udvikling, og hvor der er begrænsede erfaringer med salg af aktiver-
ne”. Høringsparten gør opmærksom på, at det ikke er korrekt, idet der si-
den liberaliseringen af telemarkedet har været gennemført mange køb og
salg af selskaber, som også har omfattet fysiske faciliteter og netinfrastruk-
tur.
Det bemærkes, at det i lovforslaget omtalte erfaringsgrundlag vedrører
virksomhedshandler, hvor virksomhedens aktiver har været en del af hand-
len. Der er således ikke tale om ren ejendomshandel. Realkreditinstitutter
yder lån mod pant i fast ejendom. For at vurdere den risiko, som er for-
bundet med lånet, er det væsentligt at kunne vurdere en ejendoms værdi i
en række forskellige situationer, for eksempel ved salg i en nedbrudssitua-
tion, herunder på en tvangsauktion, og derved den ultimative risiko, som
instituttet påtager sig. Da det eksisterende erfarings- og datagrundlag pri-
mært vedrører virksomhedshandler og ikke rene ejendomshandler, er erfa-
ringsgrundlaget til brug for realkreditinstitutternes værdiansættelse ikke
på nuværende tidspunkt så veludviklet, som det er for så vidt angår andre
7
L 16 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
aktiver. Dette skal sammen med den omstændighed, at der er tale om et
segment præget af hastig teknologisk udvikling, indgå i realkreditinstitut-
ternes værdiansættelse og ved fastsættelse af løbetid og amortiseringspro-
fil, der skal tage hensyn til aktuel risiko for ændringer i markedsforhold el-
ler strukturændringer samt pantets forventede værdiforringelse. Ovenstå-
ende er præciseret i lovforslaget, jf. nærmere lovforslagets almindelige be-
mærkninger pkt. 5.3.1.1.
Realkreditrådet
bemærker, at ejendomme ejet af en energi- eller vandfor-
syningsvirksomhed, jf. den foreslåede § 37 a, i forhold til realkreditbelå-
ning og værdiansættelse til brug for belåningen kan være omfattet af kate-
gorien industri- og håndværksejendomme eller af kategorien ejendomme
til brug for energiforsyningsvirksomhed. Rådet går ud fra, at denne be-
mærkning ikke ændrer på, at denne type ejendomme efter omstændighe-
derne tillige kan værdiansættes efter § 22 om specielle ejendomstyper i
SDO-værdiansættelsesbekendtgørelsen.
Det kan i den forbindelse oplyses, at anvendelsesområdet for § 22 i be-
kendtgørelse om værdiansættelse af pant og lån i fast ejendom som stilles
til sikkerhed for udstedelse af særligt dækkede realkreditobligationer og
særligt dækkede obligationer ikke er begrænset til ejendomme omfattet af
ejendomskategorien kollektiv energiforsyning (ejendomme til brug for
energiforsyningsvirksomhed). Lovforslaget ændrer ikke ved dette. § 22
gælder således for alle specielle ejendomstyper, der er særligt indrettet, og
som meget sjældent eller aldrig omsættes eller udlejes, hvorfor der ikke er
et marked med markedsleje, driftsudgifter og afkastprocenter.
8