Til lovforslag nr.
L 158
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 18. maj 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Ændring af sanktionerne på køre-hvile-tids-området m.v.)
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 1 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts 2017 og var til 1.
behandling den 30. marts 2017. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transport-, Bygnings- og
Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transport-, bygnings- og boligministeren
sendte den 5. december 2016 dette udkast til udvalget, jf.
TRU alm. del – bilag 98. Den 20. marts 2017 sendte trans-
port-, bygnings- og boligministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til transport-, bygnings-
og boligministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet og So-
cialistisk Folkeparti
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet og So-
cialistisk Folkeparti tilslutter sig L 158, idet partierne bakker
op om den tilpasning af sanktionerne på køre-hvile-tids-om-
rådet, lovforslaget sikrer. Partierne hilser med tilfredshed
velkommen, at ændringerne er sket i tæt samarbejde og dia-
log med de berørte brancheorganisationer og fagforeninger,
og understreger samtidig, at denne form for dialog og re-
spekt for de berørte parter er god og nødvendig praksis, når
der laves lovforslag.
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Al-
ternativet og Socialistisk Folkeparti
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Al-
ternativet og Socialistisk Folkeparti har noteret sig, at der
stadig udestår en klar og tydelig retningstilkendegivelse, når
det omhandler det stadig større problem med ulovlige hvil i
førerhusene i relation til det regulære ugehvil på mindst 45
timer. Bl.a. opleves det stadig oftere, at udenlandske chauf-
fører »slår lejr« på danske rastepladser, hvor de overnatter
ulovligt i deres førerhus i flere dage, mens de i visse tilfælde
»fisker« efter nye ture i Danmark. Partierne konstaterer, at
artikel 8, nr. 8, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 561/2006 om harmonisering af visse sociale be-
stemmelser inden for vejtransport m.m. (køre-hvile-tids-for-
ordningen) lyder:
»8. Daglige hviletider og reducerede ugentlige hviletider,
der tages borte fra hjemstedet, kan tilbringes i køretøjet, hvis
dette er udstyret med passende sovefaciliteter til hver fører,
og køretøjet holder stille.«
På den baggrund konkluderer partierne, at når køre-hvile-
tids-forordningen specifikt nævner daglige og reducerede
hviletider til afholdelse i køretøjet, må det det implicit bety-
de, at det regulære ugehvil (på mindst 45 timer) ikke kan el-
ler må holdes i køretøjet. Lovgivningen er altså klar og be-
kræftes af ministeren i svaret på L 158, spørgsmål 9. Partier-
ne er derfor optaget af, at en lagt stærkere håndhævelse og
sanktionering på dette område igangsættes.
På denne baggrund pålægger partierne – der udgør et
klart flertal i Folketinget – regeringen at drage omsorg for,
AX020134