Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 157 Bilag 29
Offentligt
1762172_0001.png
Fra:
Sjøqvist, Per [mailto:[email protected]]
Sendt:
25. maj 2017 00:06
Til:
Signe Draabe Bruunsgaard <[email protected]>
Cc:
ERU | Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget <[email protected]>
Emne:
Re: SV: Ministerens kommentar til jeres præsentation fra foretrædet
Kære Signe
1. Ad § 7, nr. 41
Jeg noterer, at Erhvervsministeriets embedsmænd/ministeren ikke har svaret på mit spørgsmål om,
hvorvidt de 4 fravalgsmuligheder, Coop tilbyder*, er i orden efter lovforslaget? Det vil jeg gerne have et
klart og letforståeligt svar på.
Hvis svaret er nej, vil jeg gerne have et klart og letforståeligt svar på, HVORFOR de ikke anses for
tilstrækkelige?
*
De 4 muligheder for fravalg af medlemsregistering af et varekøb, Coop kan tilbyde, er følgende:
At medlemmet melder sig ud af medlemsprogrammet.
At medlemmet foretager sit varekøb med allerede hævede kontanter eller med et ikke tilknyttet
betalingskort uden samtidig indlæsning af medlemskortet.
At medlemmet undlader at få et kombineret medlems- og betalingskort (fysisk såvel som digitalt)
og i stedet øjes ed et ”re t” edle skort, og at edle
et foretager sit varekøb
på normal
måde med kontanter eller et Dankort uden samtidig indlæsning af medlemskortet.
At medlemmet bruger sit kombinerede medlems- og betalingskort til en kontanthævning i kassen
(1. transaktion) og derefter foretager sit varekøb kontant med de netop hævede kontanter (2.
transaktion) uden samtidig indlæsning af medlemskortet.
2. Ad § 124a, stk. 4
Jeg vil gerne have et klart og letforståeligt svar på, HVORFOR Erhvervsministeriets
embedsmænd/ministeren - i stedet for at foreslå en liberalisering af de rent danske særregler - nu (i
forslaget til § 124a, stk. 4) foreslår en skærpelse og udvidelse af det hidtidige forbud i
betalingstjenestelovens § 85, stk. 3, mod betalingstjenesteudbydernes (bankernes) brug af betalings- og
købsdata til også at gælde for forretningernes (detailhandlens) brug af disse data i alle tilfælde, hvor et
medlemskort til et loyalitetsprogram og et betalingskort af praktiske og brugervenlige grunde er samlet
sammen i samme stykke plastik eller samme digitale app?
Den foreslåede skærpelse i lovforslagets § 124a, stk. 4, er gift for idegrundlaget, funktionen,
brugervenligheden og digitaliseringen af alle danske loyalitetsprogrammer, inklusive Coops hæderkronede
medlemsprogram, som stedse har været og fortsat er indrettet i overensstemmelse med de 1,6 mio.
medlemmers interesser og ønsker.
Det vil være interessant for ministeren at vide, at både Coops fysiske medlemskort og Coops nye
banebrydende digitale medlemskort (Coops medlemsapp), der netop den 19. maj 2017 har modtaget
Publikumsprisen ved Danish Internet Awards, vil blive ramt og stærkt generet af den foreslåede skærpelse.
Skærpelsen i § 124a, stk. 4, er ude af takt med regeringens udtalte ambitioner om fortsat digitalisering. Og
L 157 - 2016-17 - Bilag 29: Henvendelse af 25/5-17 fra COOP Danmark A/S
det er vores indtryk, at man i Erhvervsministeriets departement ikke fuldt ud har fået belyst og dermed
heller ikke fuldt har forstået konsekvenserne af det i § 124a, stk. 4, foreslåede, skærpede forbud.
Vi har den 23. maj 2017 foreslået en simpel løsning på problemet, nemlig at man afgrænser
anvendelsesområdet for § 124a, stk. 4, på fuldstændig på samme letforståelige og logiske måde, som
man har gjort med bestemmelsen i § 124.
Vi håber på, at man faktisk vil lytte til, hvad vi siger.
Venlig hilsen
Per Sjøqvist
Senioradvokat
Coop