Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 153 Bilag 8
Offentligt
1751040_0001.png
Til lovforslag nr.
L 153
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 2. maj 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Mulighed for i en krisesituation at afvise asylansøgere ved grænsen)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts 2017 og var til 1.
behandling den 23. marts 2017. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integra-
tionsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 19. januar 2017 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del – bilag 103. Den 15. marts 2017 sendte udlændin-
ge- og integrationsministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Samrådsspørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren til mundtlig besvarelse, som denne har
besvaret i et samråd med udvalget den 3. april 2017.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 64 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren og udenrigsministeren til skriftlig besva-
relse, som disse har besvaret.
Optryk af materiale
Som bilag 2 til betænkningen er optrykt et uddrag af
Flygtningenævnets formandskabs beretning 2015, som ud-
lændinge- og integrationsministeren henviser til i svaret på
spm. 29.
3. Udtalelse fra udvalget
Udvalget forventer, at regeringen orienterer Folketinget,
såfremt regeringen gør brug af lovforslagets mulighed for i
en krisesituation at afvise asylansøgere ved grænsen (nød-
bremsen).
4. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor-
slaget. DF fik nødbremsen ind i finanslovsaftalen for 2017.
Nødbremsen er et nødvendigt værn imod en voldsom til-
strømning ind i Danmark. Men DF ønsker at gå videre og
indføre et generelt asylstop i Danmark.
Danmark er udfordret af en tiltagende splittelse i samfun-
det, som skaber stor frustration i den danske befolkning.
Indvandringen og asyltilstrømningen har nået et omfang,
som gør, at man med rette kan sætte spørgsmålstegn ved,
om Danmark i fremtiden kan hænge sammen som en sprog-
lig og kulturel enhed. Hvis udviklingen skal vendes, skal der
handles nu. Der er heldigvis vedtaget mange udlændingepo-
litiske stramninger, men det er langt fra tilstrækkeligt. På
den baggrund er der behov for yderligere tiltag, og da Dansk
Folkeparti mener, at den nuværende tilstrømning er for
voldsom, anbefaler Dansk Folkeparti ministeren at sikre, at
nødbremsen træder i kraft, når lovforslaget er vedtaget og
stadfæstet.
Et
mindretal
i udvalget (S) indstiller lovforslaget til
ved-
tagelse.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 1
og 2 og imod ændringsforslag nr. 3.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL, ALT og RV) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens, Alternativets og Radikale Venstres med-
lemmer af udvalget kan ikke støtte lovforslaget. Lovforsla-
get er uklart formuleret, med hensyn til hvornår Dublinfor-
AX020012
L 153 - 2016-17 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 2. maj 2017
1751040_0002.png
2
ordningen kan siges at være ophørt med at fungere. Det fin-
der Enhedslisten, Alternativet og Radikale Venstre utilfreds-
stillende.
På det mere principielle plan er det Enhedslistens, Alter-
nativets og Radikale Venstres opfattelse, at en så vidtgående
beslutning som at aktivere en såkaldt nødbremse ikke bør
overlades til regeringen, men i givet fald bør træffes af Fol-
ketinget i en konkret situation. EL, ALT og RV mener ikke,
at uledsagede børn uden videre skal kunne afvises ved græn-
sen som følge af »nødbremsen«. Lovforslaget er et helt for-
kert politisk signal til de lande, der omgiver os, i en tid, hvor
der mere end på noget tidspunkt siden anden verdenskrig er
brug for, at landene i fællesskab finder en løsning på de in-
ternationale flygtningeproblemer, som ikke løses, hvis alle
lande beslutter at afvise flygtninge ved grænsen.
Et
tredje mindretal
i udvalget (SF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.
Socialistisk Folkeparties medlemmer af udvalget er enige
i intentionen om at kunne iværksætte en såkaldt nødbremse,
så asylansøgere afvises, hvis Dublinsystemet er brudt sam-
men, og hvis det danske samfund er truet af et uforholds-
mæssigt stort pres på grænserne.
SF bemærker, at regeringen i bemærkningerne til lovfor-
slaget lægger stor vægt på folkeretten og Danmarks folkeret-
lige forpligtelser, som kan suspenderes, hvis statens eksi-
stens eller velfærd er truet. Det har desværre under udvalgs-
behandlingen ikke været muligt at få klarhed over, hvornår
Dublinsystemet må siges at være brudt sammen, og hvornår
statens eksistens og velfærd kan siges at være truet. Regerin-
gen har leveret en række svar, der lyder som et ekko af hin-
anden: Det må bero på en konkret vurdering!
Javist, alt må bero på en konkret vurdering, men når Fol-
ketinget, som med dette lovforsalg overfører en meget gen-
nemgribende bemyndigelse til ministeren, bør der i det
mindste være opstillet nogle kriterier og/eller procedurer for
brug af bemyndigelsen. Det har regeringen ikke ønsket, og
SF har derfor stillet ændringsforslag, hvor der opstilles krav
inspireret af den norske ordning, samtidig med at regeringen
skal rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn før en ak-
tivering af nødbremsen. En udløsning af nødbremsen vil ha-
ve store konesekvenser i vort forhold til andre lande og er
derfor en udenrigspolitisk beslutning af større rækkevidde.
Socialistisk Folkeparti mener ikke, at nødbremsen bør in-
volvere uledsagede børn. Det er uforståeligt, at regeringen er
helt kold over for, at det kan få alvorlige konsekvenser hvis
børn kan sendes tilbage til lande, hvor der angiveligt ikke er
sikkerhed for en ordentlig behandling. Vi har derfor stillet et
ændringsforslag, så bemyndigelsen ikke omfatter uledsage-
de børn.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(S, EL, ALT og
RV):
1)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 28, stk. 7,
indsættes efter
»Udlændinge- og integrationsministeren kan«: »efter at have
rådført sig med Det Udenrigspolitiske Nævn«
[Rådføring med Det Udenrigspolitiske Nævn]
2)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 28, stk. 7,
indsættes efter
»som er omfattet af Dublinforordningen«:
», hvis
1) antallet af personer, der ankommer til Danmark, og
som påberåber sig at være omfattet af § 7, er ekstraor-
dinært højt,
2) kapaciteten til at modtage yderligere flygtninge i Dan-
mark er udfordret,
3) andre muligheder for at modtage flygtninge har vist sig
utilstrækkelige, herunder iværksættelse af beredskabs-
planer, mobilisering af relevante myndigheder og ud-
tømmelse af mulighederne for særlige hasteprocedurer
i det eksisterende regelværk.«
[Kriterier for anvendelse af nødbremsen]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(EL, ALT og
RV):
3)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring i
§ 28, stk. 8,
ind-
sættes efter stk. 8:
»Stk. 9.
Uledsagede mindreårige, som påberåber sig at
være omfattet af § 7, kan ikke afvises efter stk. 7.«
Stk. 7, som bliver stk. 9, bliver herefter stk. 10.
[Undtagelse for uledsagede mindreårige]
Bemærkninger
Til nr. 1
En beslutning om at anvende nødbremsen er af vidtræk-
kende karakter. Regeringen bør derfor som i andre sager af
større udenrigspolitisk rækkevidde rådføre sig med Det
Udenrigspolitiske Nævn, inden beslutningen træffes. Det
Udenrigspolitiske Nævn kan samles med kort varsel på alle
tider af året. Det er en proces, som er ubureaukratisk og
fleksibel. Der er ikke tale om en formel indhentning af sam-
tykke fra Folketinget i form af beslutningsforslag eller ha-
stelovgivning, som kræver, at Folketinget indkaldes. Traditi-
onelt har regeringen rådført sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn i en række sager, uden at det har hindret regeringens
mulighed for at handle hurtigt, når der er behov for det.
Til nr. 2
Ministeren har i svar på spørgsmål 5 angivet, at nød-
bremsen vil kunne aktiveres, »hvis samtlige medlemsstater
er ophørt med at overholde Dublinprocedurerne. Betingel-
L 153 - 2016-17 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 2. maj 2017
1751040_0003.png
3
serne vil omvendt ikke være opfyldt, hvis der alene er tale
om, at enkelte medlemsstater ikke lever op til deres forplig-
telser«. Ministeren ønsker imidlertid ikke at være konkret i
forhold til, hvilke kriterier der skal være opfyldt, før nød-
bremsen kan aktiveres, som man f.eks. har valgt i Norge (jf.
svar på spørgsmål 16). Forslagsstillerne har vanskeligt ved
at forestille sig, at en beslutning kan tages uden at forholde
sig til som minimum de tre kriterier, der er opstillet i æn-
dringsforslaget. Ændringsforslaget stiller ikke absolutte krav
i forhold til vurderingen. Det er således fortsat op til mini-
steren at vurdere belastningen. Ministeren vil dog skulle be-
grunde beslutningen med inddragelse af de tre kriterier.
Til nr. 3
Det er nødvendigt at udvise særlige hensyn over for uled-
sagede flygtningebørn. Det er derfor ikke rimeligt at inddra-
ge denne gruppe ved en generel afvisning ved grænsen, hvor
der ikke sikkerhed for, at et andet sikkert lands myndigheder
tager hånd om barnet, da det må antages, at myndighederne
også her er under pres. Dublinforordningens beskyttelse af
mindreårige, som er oplistet i svar på spørgsmål 23, skal
derfor fortsat gælde, selv om regeringen måtte vælge at an-
vende nødbremsen i forhold til flygtninge generelt.
Martin Henriksen (DF)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF)
Morten Marinus (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Jakob Engel-Schmidt (V)
Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA) Naser Khader (KF)
Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Rune Lund (EL) Roger Matthisen (ALT) Josephine Fock (ALT) Lotte Rod (RV)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 153 - 2016-17 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 2. maj 2017
1751040_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 153
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministe-
ren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Notat om visse folkeretlige spørgsmål vedr. nødret som ansvarsfri-
hedsgrund i folkeretten, fra udlændinge- og integrationsministeren
5
1. udkast til betænkning
6
Supplerende høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integra-
tionsministeren
7
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 153
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om vurdering af barnets tarv i en situation, hvor et uledsaget
barn ikke nødvendigvis har slægtninge i Danmark, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om en vurdering af et uledsaget mindreårigt barns tarv, til ud-
lændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om et barn overgives til de sociale myndigheder, hvis et uledsa-
get barn afvises ved grænsen, til udlændinge- og integrationsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om det betyder noget for iværksættelsen af nødbremsen, hvis
Tyskland er udfordret på håndtering af flygtninge m.v., til udlændin-
ge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan en vurdering af, at Dublinsamarbejdet ikke funge-
rer, vil blive foretaget m.v., til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan og efter hvilke kriterier en krise i lovforslagets for-
stand defineres, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om Dublinforordningen vil være ude af kraft, hvis vore nabo-
lande ikke løfter opgaven med håndtering af flygtninge, til udlændin-
ge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange asylansøgere der skal søge mod Danmark, før
man iværksætter nødbremsen, til udlændinge- og integrationsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om Dublinforordningen reelt fungerer i dag m.v., til udlændin-
ge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren agter at iværksætte nødbremsen hurtigst muligt,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke elementer der skal være tilstede, før nødbremsen kan
aktiveres m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministe-
rens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
L 153 - 2016-17 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 2. maj 2017
1751040_0005.png
5
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Spm., om ministeren som eksempel vil opridse et par scenarier, hvor
ministeren kan forestille sig, at nødbremsen aktiveres, til udlændinge-
og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad ministeren vil gøre for at sikre, at børnekonventionen
ikke overtrædes m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at uledsagede flygtningebørn
ikke bliver kastebold imellem forskellige EU-lande m.v., til udlændin-
ge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil sikre, at afviste asylbørn bliver overdraget til
en myndighedsperson i et andet EU-land, til udlændinge- og integrati-
onsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor den danske regering ikke har været lige så udførlig
om kriterierne for at udløse nødbremsen, som man er i Norge, til ud-
lændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er villig til at opsætte klare kriterier for at udløse
nødbremsen i stil med de kriterier, der er opstillet i den tilsvarende
norske model, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre uledsagede børns tarv m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan det defineres, at Dublinforordningen ikke fungerer
m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvilke restriktioner der er for aktivering af nødbremsen
m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om det er den siddende minister, der foretager vurderingen af,
om der er behov for at aktivere nødbremsen m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er indstillet på at søge Folketingets tilslutning,
hvis der er behov for at aktivere nødbremsen m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om Dublinforordningen gælder for uledsagede flygtningebørn,
der i forordningen betragtes som særlig sårbare personer, til udlændin-
ge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om en oversigt over de retsregler, et uledsaget flygtningebarn
har for nuværende, og de retsregler, der forandres med nødbremsen
m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, med hvilken begrundelse et uledsaget flygtningebarn ikke i
L 153 betragtes som en særlig sårbar person m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om mindreårige flygtningebørn, der for nuværende rejser alene
og søger asyl i et EU-land, men siden rejser videre til andet land, skal
have deres sag behandlet i det land, hvor den mindreårige aktuelt op-
holder sig m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministe-
rens svar herpå
L 153 - 2016-17 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 2. maj 2017
1751040_0006.png
6
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Spm., om der er andre domsafsigelser/konventioner, der beskytter et
uledsaget flygtningebarn mod udsendelse m.v., til udlændinge- og in-
tegrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan en tænkt afvisning på grænsen vil blive gennemført
m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om der er EU-lande, som Danmark ikke tilbagesender et uledsa-
get flygtningebarn til m.v., til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange uledsagede flygtningebørn Danmark har modta-
get i årene 2014, 2015, 2016 m.v., til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om en statistik over antal modtagne uledsagede flygtningebørn i
Sverige, Norge, Finland og Danmark i årene 2014, 2015 og 2016, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om antallet af uledsagede flygtningebørn, der i 2015 og 2016 har
fået deres anmodning om asyl afvist, til udlændinge- og integrations-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om regeringen med lovforslaget på baggrund af en folkeretlig
vurdering kan fastslå, at Danmark ikke længere er forpligtet til at følge
procedurerne i Dublinforordningen m.v., til udlændinge- og integrati-
onsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om situationen i august/september 2015 ville have udløst denne
mulighed for at afvise ved grænsen, til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om der er procedurer for, hvordan Europa-Kommissionen og
Det Europæiske Råd skal forholde sig, i tilfælde af at procedurerne i
Dublinforordningen ikke overholdes m.v., til udlændinge- og integra-
tionsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om der er adskillige eksempler på, at Dublintilbagesendelser er
blevet suspenderet til specifikke lande for at beskytte asylansøgere
m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om Danmark i fremtiden vil kunne benytte nødbremsen, selv
om lande grænsende op til Danmark opretholder deres procedurer un-
der Dublinforordningen m.v., til udlændinge- og integrationsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke specifikke procedurer under Schengenreglerne rege-
ringen påtænker at anvende i en situation, hvor der genindføres mid-
lertidig grænsekontrol m.v., til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke økonomiske og administrative konsekvenser en ud-
løsning af nødbremsen forventes at have for politiet i danske lufthavne
og havne m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om Danmark aktivt vil arbejde for, at nødretssituationen kan
ophæves, hvis nødbremsen bliver aktiveret m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå
L 153 - 2016-17 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 2. maj 2017
1751040_0007.png
7
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
Spm. om en redegørelse, der forholder sig til, om L 153 sikrer over-
holdelse af børnekonventionens artikel 3 m.v., til udlændinge- og inte-
grationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om brug af nødbremsen vil være en udenrigspolitisk beslutning
af større rækkevidde m.v., til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om en vedtagelse af dette lovforslag vil indebære, at udlændin-
ge- og integrationsministeren får hjemmel til uden at konsultere Fol-
ketinget at beslutte, at der foreligger en situation, hvor asylansøgere
skal afvises ved grænsen m.v., til udlændinge- og integrationsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om et lignende forslag indgik i det lovforberedende arbejde til
udlændingeloven i 1982 m.v., til udlændinge- og integrationsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om forskellen på de nuværende regler og reglerne efter nød-
bremsen i forhold til børnekonventionens status samt barnets tarv, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad der har forrang: Børnekonventionen og barnets tarv el-
ler de indskærpede afvisningsregler ved aktivering af nødbremsen, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om uledsagede børn vil få en asylbehandling ved aktivering af
nødbremsen for at undersøge deres beskyttelsesbehov, til udlændinge-
og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor ministeren ønsker at indhente en generel bemyndi-
gelse til at kunne aktivere den såkaldte nødbremse ved grænsen ved at
ændre udlændingeloven, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om regeringen i en krisesituation har mulighed for hurtigt at sø-
ge Folketingets tilslutning til at afvise asylansøgere ved grænsen, og at
det således ikke på forhånd, inden en eventuel krisesituation opstår, er
nødvendigt at ændre udlændingeloven for at give udlændinge- og inte-
grationsministeren en generel bemyndigelse til at aktivere nødbrem-
sen, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om Udlændinge- og Integrationsministeriet i forbindelse med
udarbejdelsen af lovforslaget har undersøgt andre muligheder for at
aktivere den såkaldte nødbremse, til udlændinge- og integrationsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren i en konkret krisesituation vil søge Folketingets
tilslutning til at aktivere den såkaldte nødbremse, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er bekendt med, om der findes dokumentation
for, at en 10-årig pige er rejst alene gennem Europa og er ankommet
alene til Danmark m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om de børn, som Udlændingestyrelsen betragter som »uledsage-
de mindreårige asylansøgere«, reelt kan have rejst gennem Europa
L 153 - 2016-17 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 2. maj 2017
1751040_0008.png
8
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
med andre m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om ministeren har dokumentation for, at en 10-årig pige er rejst
helt alene, altså uden ældre søskende eller andre voksne m.v., til ud-
lændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om nødbremsen alene vil blive brugt under nødretslignende for-
hold m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om nødbremsen alene vil blive brugt under nødretslignende for-
hold og dermed for at beskytte »en essentiel interesse mod en alvorlig
og umiddelbar fare« m.v., til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om det allerede i dag er muligt at gøre det, som L 153 lægger op
til m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvad der i givet fald er nødvendigt i dag for at gennemføre
samme indgreb uden L 153, til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om at tage kontakt til øvrige medlemsstater samt Europa-Kom-
missionen for at afklare, om Dublinsamarbejdet er ophørt med at fun-
gere m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvor væsentlig en forsinkelse ministeren vurderer at det vil
være at orientere Folketinget om, at et indgreb i form af brug af nød-
bremsen er nært forestående, til udlændinge- og integrationsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om der er eksempler på, at Danmark har henvist til ønsket om at
beskytte »en essentiel interesse mod en alvorlig og umiddelbare fare«,
til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan forestille sig en situation, hvor det er nød-
vendigt at beskytte Danmark mod »en essentiel og umiddelbar fare«,
hvor det ikke vil være passende at orientere Det Udenrigspolitiske
Nævn, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor stor en forsinkelse orienteringen af Det Udenrigspoliti-
ske Nævn normalt regnes for at være m.v., til udenrigsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om en anvendelse af nødret, hvor »staten ikke ifalder ansvar«
under en forpligtelse, som Folketinget har givet sit samtykke til, bør
forelægges Folketinget m.v., til udenrigsministeren, og ministerens
svar herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 153
Samråds-
Titel
spm.nr.
A
Samrådsspm. om procedurerne for aktivering af nødbremsen m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren
L 153 - 2016-17 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 2. maj 2017
1751040_0009.png
9
Bilag 2
Uddrag fra Flygtningenævnets formandskabs beretning 2015, side 52-53
Optrykt efter ønske fra S, jf. ministerens svar på L 153 – spm. 29.
3.3.2 Uledsagede mindreårige – Dublinforordningens artikler 6 og 8
Nævnet
stadfæstede
i
april 2015
Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende overførsel til
Storbritanni-
en
af en uledsaget mindreårig statsborger fra Marokko. Dansk Flygtningehjælp havde som begrundelse
for, at klagerens asylsag skulle behandles i Danmark, blandt andet henvist til, at den opholdstilladelse,
som klageren angiveligt blev meddelt i Storbritannien, var udløbet, hvorfor Udlændingestyrelsens afgø-
relse måtte stride imod barnets tarv, samt at det ikke efter EU-domstolens afgørelse i sagen M. A. and
Others vs. UK (C-648/11) synes muligt at overføre en uledsaget mindreårig som følge af en accept i hen-
hold til Dublinforordningens artikel 12, men derimod udelukkende en accept efter forordningens artikel
18, stk. 1, litra d.
Flygtningenævnet
udtalte: »I den foreliggende sag har nævnet lagt til grund, at klage-
ren er uledsaget mindreårig og derfor er omfattet af de garantier, der findes i Dublinforordningens artikel
6. Nævnet har endvidere lagt til grund, at klageren dels har fået endeligt afslag på asyl, dels har fået ud-
stedt en opholdstilladelse i Storbritannien (»discretionary leave«), der udløb
i efteråret
2014 og dermed
mindre end to år før, klageren indgav sin ansøgning om asyl i Danmark, og at han ikke har forladt med-
lemsstaternes område efter udløbet af sin opholdstilladelse. Flygtningenævnet finder på denne baggrund,
at Storbritannien er forpligtet til at modtage klageren, jf. forordningens bestemmelser. Storbritannien er
dermed ansvarlig for at behandle klagerens ansøgning om international beskyttelse. Det bemærkes her-
ved, at Storbritannien
i foråret
2015 har accepteret at modtage klageren. Flygtningenævnet finder ikke
grundlag for at tilsidesætte Udlændingestyrelsens vurdering af, at der ikke foreligger sådanne særlige hen-
syn, herunder af humanitær karakter, at asylansøgningen bør behandles i Danmark, jf. forordningens arti-
kel 17. Det bemærkes herved, at klageren er en dreng, som ifølge sin forklaring til oplysnings- og motivs-
amtalen i Udlændingestyrelsen er sund og rask. Det af Dansk Flygtningehjælp oplyste om, at klageren i
Storbritannien frygter familiemedlemmer til sin kæreste, kan ikke føre til en ændret vurdering heraf.
Flygtningenævnet skal herved bemærke, at klageren må henvises til at rette henvendelse til de britiske
myndigheder herom, idet disse må antages at kunne og ville behandle en sådan henvendelse. Det forhold,
at klageren er uledsaget mindreårig asylansøger i Danmark, samt hensynet til barnets tarv kan ikke føre til
en ændret vurdering. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at klageren har fået behandlet sin asylsag i Stor-
britannien og fået endeligt afslag på denne
i foråret
2012, men at han blev meddelt opholdstilladelse i
form af »discretionary leave« med udløb
i efteråret
2014, samt at Storbritannien
i foråret
2015 acceptere-
de at modtage klageren, jf. Dublinforordningens artikel 12, stk. 4. Hensynet til barnets tarv kan således
ikke i sig selv begrunde, at klageren – imod formålet med Dublinforordningen – skulle være berettiget til
en helt ny realitetsbehandling af sin ansøgning om international beskyttelse. Hertil kommer, at EU-dom-
stolen den 6. juni 2013 i sagen M. A. and Others vs. UK (C-648/11) har afvist, at artikel 6, stk. 2, i Dub-
linforordning nr. 343/2003, som i sit indhold tilsvarende findes i Dublinforordningens artikel 8, stk. 4,
indebærer, at en uledsaget mindreårig, der for så vidt angår realiteten har fået afslag på sin asylansøgning
i en første medlemsstat, derefter kan tvinge en anden medlemsstat til at behandle en asylansøgning (præ-
mis 63). På den baggrund skal Flygtningenævnet meddele, at nævnet efter en gennemgang af sagen ikke
finder grundlag for at omgøre Udlændingestyrelsens afgørelse, jf. udlændingelovens § 48a, stk.1, 1. pkt.,
jf. § 29a, stk. 1, jf. Dublinforordningen.« Stor/2015/1.