Kulturudvalget 2016-17
L 152 Bilag 1
Offentligt
1733380_0001.png
Lovforslag nr.
L 152
Folketinget 2016-17
Fremsat den 15. marts 2017 af Kulturministeren (Mette Bock)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om mediestøtte
(Tilskud til nyhedsmedier i grænselandet)
§1
I lov nr. 1604 af 26. december 2013 om mediestøtte
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Det gælder dog ikke nyhedsmedier, der henvender sig til
det danske mindretal i Sydslesvig eller det tyske mindretal i
Sønderjylland.«
2.
I
§ 15
ændres »Kulturstyrelsen« til »Slots- og Kultursty-
relsen«.
3.
§ 21
ophæves.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
AK001239
Kulturmin., j.nr. 17/00963
L 152 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1733380_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Hovedformålet med lovforslaget er at sikre, at der kan ydes
støtte til nyhedsmedier i grænselandet, som henvender sig til
det danske mindretal i Sydslesvig eller det tyske mindretal i
Sønderjylland – uanset omfanget af anden offentlig støtte.
Folketingets Kulturudvalg afgav den 9. november 2016 be-
retning om utilsigtet virkning af lov om mediestøtte. Det
fremgår af beretningen, at det ikke har været hensigten med
mediestøttelovens bestemmelse om, at der ikke kan ydes til-
skud til nyhedsmedier, der ejes helt eller delvis af offentligt
finansierede selskaber el.lign., at afskære medier i grænse-
landet fra at modtage mediestøtte.
Det fremgår endvidere af beretningen, at der i udvalget er
fuld tilslutning til at gennemføre en præcisering af medie-
støtteloven, således at det sikres, at bl.a. Flensborg Avis ik-
ke udelukkes fra at modtage mediestøtte fremover på grund
af sine finansieringsforhold.
Lovforslaget indeholder en præcisering af den gældende be-
stemmelse om, at der ikke kan ydes støtte til et nyhedsme-
die, såfremt den offentlige støtte udgør 50 pct. eller mere af
den samlede drift, således at nyhedsmedier, der henvender
sig til det danske mindretal i Sydslesvig eller det tyske min-
dretal i Sønderjylland, ikke er omfattet af bestemmelsen.
Endvidere indeholder lovforslaget en redaktionel ændring
som følge af, at Kulturstyrelsen ved en sammenlægning med
Styrelsen for Slotte og Kulturejendomme pr. 1. januar 2016
har skiftet navn til Slots- og Kulturstyrelsen.
Endelig ophæver lovforslaget den gældende § 21, hvoraf det
fremgår, at kulturministeren fremsætter forslag om revision
af loven senest i folketingsåret 2016-2017.
2. Hovedpunkter i lovforslaget
2.1. Tilskud til nyhedsmedier der henvender sig til det dan-
ske mindretal i Sydslesvig eller det tyske mindretal i Sønder-
jylland
2.1.1. Gældende ret
Ifølge § 2 i lov nr. 1604 af 26. december 2013 om medie-
støtte kan der ikke ydes tilskud til nyhedsmedier, der ejes
helt eller delvist af offentlige institutioner eller af offentligt
finansierede selskaber eller lignende. Et selskab betragtes i
denne sammenhæng som offentligt finansieret, såfremt den
offentlige støtte – herunder licensmidler – udgør 50 pct. el-
ler mere af den samlede drift.
2.1.2. Kulturministeriets overvejelser
Det har vist sig, at Flensborg Avis, der henvender sig til det
danske mindretal i Sydslesvig, modtager offentlig støtte i et
sådant omfang, at nyhedsmediet ikke vil kunne modtage
mediestøtte på baggrund af ordlyden af den gældende § 2.
Tilsvarende modtager Der Nordschleswiger offentlig støtte
via Bund Deutscher Nordschleswiger.
Der har historisk set været opbakning til at støtte det danske
mindretal i Sydslesvig, og Danmark har siden 1920 ydet til-
skud til mindretallet, hvoraf hovedparten af den økonomiske
støtte i dag ydes gennem Sydslesvigudvalget.
Denne opbakning er for så vidt angår tilskud til nyhedsme-
dier kommet til udtryk i bl.a. Folketingets Kulturudvalgs be-
retning af 9. november 2016 om utilsigtet virkning af lov
om mediestøtte, hvor udvalget bemærker, at det ikke har
været hensigten med reglerne at afskære medier i grænselan-
det, som f.eks. Flensborg Avis, fra at modtage mediestøtte,
selvom den offentlige støtte udgør 50 pct. eller mere af den
samlede drift, da disse medier er med til at opfylde medie-
støttelovens formål om at fremme et alsidigt og mangfoldigt
udbud af nyheder af samfundsmæssig og kulturel karakter
med henblik på styrkelse af det danske demokrati og den de-
mokratiske debat i Danmark.
For så vidt angår det tyske mindretal i Sønderjylland har
Danmark historisk ført en aktiv linje med hensyn til at frem-
me beskyttelsen af nationale mindretal og har internationale
forpligtelser på området. Danmark har bl.a. underskrevet
Europarådets rammekonvention om beskyttelse af nationale
mindretal, der bl.a. skal sikre bevarelse og udvikling af de
nationale mindretals kultur og identitet samt garantere be-
stemte frihedsrettigheder i forhold til bl.a. nyhedsmedier.
I lyset af dette vurderes det hensigtsmæssigt at sikre, at ny-
hedsmedier, der henvender sig til det danske mindretal i
Sydslesvig eller det tyske mindretal i Sønderjylland, fremo-
ver kan modtage støtte – uanset omfanget af anden offentlig
finansiering. I overensstemmelse med almindelige princip-
per for tilskudsforvaltning er det dog ikke hensigten at give
de omhandlede nyhedsmedier mulighed for at opnå medie-
støtte til dækning af de omkostninger, der er støtteberettiget
i henhold til mediestøtteloven, i det omfang de samme om-
kostninger måtte være dækket via andre offentlige tilskud,
hvilket det forudsættes, at Medienævnet påser som led i
nævnets tilskudsadministration.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at kravet om, at der ikke kan ydes støtte til ny-
hedsmedier, der ejes helt eller delvis af offentlige institutio-
ner eller af offentligt finansierede selskaber eller lignende,
ikke skal gælde for nyhedsmedier, der henvender sig til det
danske mindretal i Sydslesvig eller det tyske mindretal i
Sønderjylland.
Den foreslåede ændring vil i dag kun få betydning for så
vidt angår Flensborg Avis og Der Nordschleswiger. Det er
ikke udelukket, at nye tilsvarende nyhedsmedier kan blive
L 152 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1733380_0003.png
3
omfattet af den foreslåede bestemmelses anvendelsesområ-
de.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det of-
fentlige
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske og admini-
strative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske og admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for bor-
gerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Den gældende mediestøtteordning er godkendt af EU-Kom-
missionen den 20. november 2013 i henhold til EU’s stats-
støtteregler. Kulturministeriet har forelagt lovforslaget for
EU-Kommissionen, som har oplyst, at lovforslaget udgør en
ændring af den eksisterende mediestøtteordning, som ikke
kræver notifikation som ny støtte, da ændringen ikke påvir-
ker mediestøtteordningens forenelighed med det indre mar-
ked.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 9. januar 2017
til 6. februar 2017 været i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
105.dk, Advokatrådet, Agenda, Aktionæren, Aller Media
A/S, Altinget.dk, Arbejderen, Arkitekturforum, ARTIST-
JOURNALIST, ATLAS Magasin, Avisen Kommunen, Av-
isen.dk, Berlingske, Berlingske Media, BFE, Bias, Bladpul-
jens Fordelingsudvalg, Bonnier Publications A/S, Born-
holms Tidende Brain Food, BT, BygTek, Børsen, Casablan-
ca, COIN, Computerworld, CSR, Dagbladet Holstebro-Stru-
er-Lemvig, Dagbladet Licitationen, Dagbladet Ringkøbing-
Skjern, DAGBLADET/Frederiksborg Amts Avis, Dagens
Byggeri, Dagens Medicin, DAILY POST, Dansk Annoncør-
forening (DAF), Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk IT,
Dansk Journalistforbund, Danske Advokater, Danske Me-
dier, Danske Mediers Forum, Danske Regioner, Dan-
Watch.dk, Den Korte Avis, DENFRI, Der Nordschleswiger,
Det nye DOXA, Det nye Zetland, dknyt ApS, Egmont Inter-
national Holding A/S, Ekstra Bladet, Erhvervsfilosofi.dk,
Erhvervsstyrelsen, Fagbladet 3F, Fagbladet FOA, Fagbladet
Folkeskolen ApS, Filmmagasinet Ekko, Finans, Flensborg
Avis, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Danske Kultur-
tidsskrifter, Foreningen af Danske Lokale Ugeaviser, Frede-
riksborg Amts Avis, Friktion – magasin for køn, krop og
kultur, Fyens Stiftstidende, Fyns Amt Avis, Føljeton, Glo-
balnyt, GOLDBERG, HavneFront, Helsingør Dagblad, Her-
ning Folkeblad, Horsens Folkeblad, IDG Danmark, Infor-
mation, Ingeniøren, Innovationsforum, InsideBusiness, IT-
Branchen, JP/Politikens Hus, JydskeVestkysten, Jyllands
Posten, Jysk Fynske Medier, KidsNews, Kjerteminde Avis,
Kommunen, Kommunernes Landsforening (KL), Koncen-
trat, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Korrespondenter-
ne, Kreativitet & Kommunikation, Kristeligt Dagblad,
Landbrugsavisen, Licitationen – Byggeriets Dagblad, Lim-
fjord Plus, Lolland-Falsters Folketidende, Magasinet KBH,
Mandag Morgen, Medienævnet, MetroXpress A/S, Midtjyl-
lands Avis, Minartikel.dk, Modkraft.dk, Morsø Folkeblad,
Motormagasinet, Multimedieforeningen, mydailyspace,
Neo, Netavisen Pio, Netudgaven.dk, newsbreak.dk, Nordjy-
ske Medier, Nordjyske Stiftstidende, Nordvestnyt, Numbers
Talk To Me, Ny Netavis, Nyforskning.dk, Nyhedsmagasinet
Critico, Nyhedsmagasinet Danske Kommuner, Opinionen,
Out & About, Papercut Issues som nyhedsplatform, Politi-
ken, Projekt ABC, Qvark, Randers Amtsavis, Rigsrevisio-
nen, Ryk Verden News, Samsø Posten, Silkeborg Nyt, Sjæl-
landske Medier, Skive Folkeblad, Slots- og Kulturstyrelsen,
Socialfremtid.dk, Substans, Søndagsavisen A/S, Sønder-
borgNYT – gratis lokale nyheder, The Copenhagen Post,
The Murmur, Third Ear, TV-Kalundborg.dk, Tyskland.
Watch, Uddannelsesnyheder.dk, Udfordringen, Vejle Amts
Folkeblad, Version2, Viborg Stifts Folkeblad, Vildnis,
Watch Medier, Weekendavisen, www.danwatch.dk, Your
Danish Life, the expat magazine, Zaman Iskandinavya,
Økonomisk Ugebrev og Århus Stiftstidende.
L 152 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1733380_0004.png
4
9. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er- Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Administrative konsekvenser for Ingen
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Forholdet til EU-retten
Positive konsekvenser/mindreudgif- Negative konsekvenser/merudgif-
ter
ter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Den eksisterende mediestøtteordning er statsstøttegodkendt af EU-
Kommissionen. Kommissionen har oplyst, at den foreslåede ændring
af ordningen ikke kræver notifikation efter statsstøttereglerne, da æn-
dringen ikke påvirker støtteordningens forenelighed med det indre
marked.
Overimplementering af EU-retli-
JA
NEJ
ge minimumsforpligtelser
X
Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i for-
hold til bestemmelsen henvises til afsnit 2.1. i de almindeli-
ge bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 15 i lov om mediestøtte, at Kulturstyrelsen
stiller sekretariatsbetjening til rådighed for Medienævnet.
Det foreslås, at ”Kulturstyrelsen” ændres til ”Slots- og Kul-
turstyrelsen” i bestemmelsen, idet der er tale om en redak-
tionel ændring som følge af oprettelsen af Slots- og Kultur-
styrelsen pr. 1. januar 2016.
Til nr. 3
Det fremgår af § 21 i lov om mediestøtte, at kulturministe-
ren fremsætter forslag om revision af loven senest i folke-
tingsåret 2016-17. Det fremgår af bemærkningerne til be-
stemmelsen, at det er hensigten, at der senest tre år efter ord-
ningens ikrafttræden politisk tages stilling til, om der er be-
hov for at revidere ordningen ud fra erfaringerne med admi-
nistrationen af lovens tilskudsordninger, herunder også den
teknologiske indvirken på medieområdet samt udviklingen i
markedet og medieforbruget. Til brug for den politiske stil-
lingtagen gennemføres der ifølge bemærkningerne en evalu-
ering af de i loven omfattede tilskudsordninger med henblik
på en vurdering af, hvorvidt loven fungerer efter hensigten,
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ifølge § 2 i lov om mediestøtte kan tilskud efter loven ikke
ydes til nyhedsmedier, der ejes helt eller delvis af offentlige
institutioner eller af offentligt finansierede selskaber eller
lignende. Ifølge bemærkningerne til bestemmelsen betragtes
et selskab som offentligt finansieret, såfremt den offentlige
støtte – herunder licensmidler – udgør 50 pct. eller mere af
den samlede drift.
Det foreslås, at kravet i lovens § 2 ikke skal gælde for ny-
hedsmedier, der henvender sig til det danske mindretal i
Sydslesvig eller det tyske mindretal i Sønderjylland. Det vil
betyde, at sådanne nyhedsmedier ikke udelukkes fra at mod-
tage mediestøtte på grund af deres eventuelle finansiering
ved anden offentlig støtte. Det er dog ikke hensigten at give
de omhandlede nyhedsmedier mulighed for at opnå medie-
støtte til dækning af de omkostninger, der er støtteberettiget
i henhold til mediestøtteloven, i det omfang de samme om-
kostninger måtte være dækket af andre offentlige tilskud.
L 152 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1733380_0005.png
5
samt om dele af loven eventuelt har medført uhensigtsmæs-
sige virkninger. Bl.a. er der ikke i loven indført et udgiver-
loft i ordningen. Ved evalueringen af loven vil det blive vur-
deret, hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt at fastsætte et
sådant loft.
Der er på denne baggrund i efteråret 2015 gennemført en
kortlægning af erfaringerne med administrationen af ordnin-
gen samt af udviklingen i mediemarkedet, -teknologien og -
forbruget mm. i form af en høring af Medienævnet og me-
diebranchen. Det fremgår af kortlægningen af mediestøtte-
ordningen, at det overordnede formål med ordningen synes
opnået, idet der dog på baggrund af kortlægningen kan over-
vejes justeringer af regelgrundlaget.
Regeringen har imidlertid besluttet, at mediestøtteordningen
– bl.a. som følge af konvergensudviklingen – bliver en del
af regeringens samlede oplæg til den næste mediepolitiske
aftale, jf. regeringsgrundlaget af 27. november 2016. Det be-
mærkes, at den gældende mediepolitiske aftale udløber med
udgangen af 2018.
På denne baggrund foreslås revisionsbestemmelsen i medie-
støtteloven ophævet.
Til § 2
Bestemmelsen fastsætter lovens ikrafttrædelsestidspunkt.
Loven træder i kraft den 1. juli 2017. Loven får således virk-
ning for Medienævnets tildeling af mediestøtte efter ikraft-
trædelsestidspunktet.
Til § 3
Det fastslås i bestemmelsen, at loven ikke gælder for Færø-
erne og Grønland.
L 152 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1733380_0006.png
6
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§ 1.
I lov nr. 1604 af 26. december 2013 foretages følgende æn-
dringer:
1.
I
§ 2, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Det gælder dog ikke
nyhedsmedier, der henvender sig til det danske mindretal i
Sydslesvig eller det tyske mindretal i Sønderjylland.«
2.
I
§ 15
ændres »Kulturstyrelsen« til »Slots- og Kultursty-
relsen«.
3.
§ 21
ophæves.
§ 2.
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
§ 3.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
§ 2.
Tilskud efter denne lov kan ikke ydes til nyhedsmedier,
der ejes helt eller delvis af offentlige institutioner eller af of-
fentligt finansierede selskaber el. lign.
§ 15.
Kulturstyrelsen stiller sekretariatsbetjening til rådighed
for nævnet.
§ 21.
Kulturministeren fremsætter forslag om revision af lo-
ven senest i folketingsåret 2016-17.