Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 151
Offentligt
1748752_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2016 - 8264
Doknr.
468524
Dato
27-04-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 4. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 11 (L 151) til børne- og socialministeren, som hermed besvares ende-
ligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 11:
”Kan ministeren uddybe, hvilke klagemuligheder en borger, der har købt
socialpæda-
gogisk ledsagelse af sit døgntilbud, har efter forbruger- og markedsføringslovgivnin-
gen, herunder hvilke dokumentationskrav der almindeligvis gælder for forbrugere, som
klager?”
Svar:
Som anført i mit foreløbige svar af 19. april 2017, har jeg indhentet bidrag til besvarel-
sen fra Erhvervsministeriet, da spørgsmålet vedrører lovgivning på Erhvervsministeri-
ets område. Erhvervsministeriet har oplyst følgende:
”Der gælder ingen særlige dokumentationskrav i forbindelse med den første fase (me-
diationsfasen) i det offentlige forbrugerklagesystem, idet mediering mellem forbruger
og erhvervsdriveende foretages på grundlag af parternes egne oplysninger.
Forbrugeren vil som udgangspunkt blive bedt om at dokumentere, hvilken ydelse for-
brugeren har købt, til hvilken pris, hvornår og af hvem, hvis sagen indbringes for For-
brugerklagenævnet. Forbrugeren skal endvidere være i stand til at dokumentere,
hvornår forbrugeren har reklameret over eventuelle fejl ved ydelsen over for den er-
hvervsdrivende. Bestrider den erhvervsdrivende ikke forbrugerens oplysninger, læg-
ger Forbrugerklagenævnet som udgangspunkt forbrugerens oplysninger til grund, selv
om forbrugeren ikke skulle være i stand til at dokumentere sin udlægning af sagen.
I forhold til markedsføringsloven kan Erhvervsministeriet oplyse, at loven finder an-
vendelse på offentlig virksomhed i det omfang, der udbydes varer og tjenesteydelser
på markedet. Virksomheder omfattet af markedsføringsloven skal blandt andet agere i
overensstemmelse med god skik og deres markedsføring må ikke vildlede forbruger-
ne. Oplever man som forbruger, at en virksomhed ikke lever op til markedsføringslo-
vens krav, kan man klage til Forbrugerombudsmanden. Forbrugerombudsmanden er
en uafhængig myndighed, der fører tilsyn med, at virksomheder overholder markeds-
føringsloven og anden forbrugerbeskyttende lovgivning. Der gælder ingen særlige
dokumentationskrav i forbindelse med klager til Forbrugerombudsmanden om mang-
lende overholdelse af markedsføringsloven.
L 151 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 11: MFU spm. om, hvilke klagemuligheder en borger, der har købt socialpædagogisk ledsagelse af sit døgntilbud, har efter forbruger- og markedsføringslovgivningen, til børne- og socialministeren
Der henvises i øvrigt til
besvarelsen af spørgsmål 10.”
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2