Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 150 Bilag 7
Offentligt
1747323_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Sagsnr.
2016-8264
Doknr.
Dato
25-04-2017
Ændringsforslag til L 150
Hermed fremsendes ændringsforslag til ovennævnte lovforslag.
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om rets-
sikkerhed og administration på det sociale område
Af
børne- og socialministeren
Til § 1
1)
I den under
nr. 6
foreslåede affattelse af
§ 95, stk. 3, 3. pkt.,
ændres »1. pkt.« til:
»2. pkt.«.
[Præcisering af, at den foreslåede øvre grænse på 48 timer om ugen skal gælde for
de nærtstående tilsammen]
Til § 2
2)
I den under
nr. 6
foreslåede affattelse af
§ 18 f, stk. 2 og 5-9,
ændres »foreninger
og virksomheder« til: »foreninger og private virksomheder«.
[Ensretning af formuleringerne]
3)
I den under
nr. 6
foreslåede affattelse af
§ 18 g, stk. 3,
ændres »årsbudgetterne
samt« til: »årsbudgetterne, samt«.
[Præcisering af, at børne- og socialministeren har hjemmel til at fastsætte regler om
revision og indsendelse af årsregnskab]
4)
I den under
nr. 6
foreslåede affattelse af
§ 18 h, stk. 2, nr. 2,
ændres »foreningen
eller virksomheden« til: »foreningen eller den private virksomhed«.
[Ensretning af formulering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved lovforslagets § 1, nr. 6, er foreslået, at servicelovens § 95, stk. 3, ændres såle-
des, at der indføres en øvre ugentlig grænse for det antal timer, hvori en nærtstående,
der fungerer som hjælper for borgeren med funktionsnedsættelse, og som samtidig er
modtager af tilskuddet til ansættelse af hjælpere og dermed arbejdsgiver og arbejds-
leder for hjælperne, kan varetage pasningsopgaven i forhold til borgeren. I § 95,
stk.
L 150 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra børne-og socialministeren
1747323_0002.png
3, 3. pkt., foreslås det, at grænsen på 48 timer om ugen skal gælde for de nærtståen-
de tilsammen, hvilket skal medvirke til at sikre, at borgeren modtager hjælp i overens-
stemmelse med kommunalbestyrelsens bevilling.
I formuleringen af den foreslåede lovændring af § 95, stk. 3, 3. pkt., er der fejlagtigt
henvist til 1. pkt. Henvisningen skal rettelig være til 2. pkt.
I ændringsforslaget er fejlen korrigeret, således at grænsen på 48 timer om ugen skal
gælde for de nærtstående tilsammen.
Der er alene tale om en præcisering. Ændringsforslaget medfører ikke indholdsmæs-
sige ændringer.
Til nr. 2
Ved lovforslagets § 2, nr. 6, er foreslået at indsætte et nyt kapitel 3 a om godkendelse
af og tilsyn med foreninger og private virksomheder, der varetager arbejdsgiverfunkti-
oner i ordninger efter §§ 95 og 96 i lov om social service.
Herunder er foreslået i en ny § 18 f, at socialtilsynet kun efter § 18 b, stk. 1, godkende
foreninger og private virksomheder omfattet af § 18 a, der er oprettet som fonde, og
som er undtaget fra lov om fonde og visse foreninger og lov om erhvervsdrivende
fonde, hvis foreningen eller virksomheden er lovligt etableret som en fond.
I ændringsforslaget ensrettes formuleringerne i § 18 f, stk. 2 og 5-9, således at der
ikke kan opstå tvivl om, at bestemmelserne finder anvendelse for foreninger og private
virksomheder.
Der er alene tale om en ensretning af formuleringerne. Ændringsforslaget medfører
ikke indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 3
Ved lovforslagets § 2, nr. 6, er foreslået at indsætte et nyt kapitel 3 a om godkendelse
af og tilsyn med foreninger og private virksomheder, der varetager arbejdsgiverfunkti-
oner i ordninger efter §§ 95 og 96 i lov om social service.
Herunder er foreslået en ny § 18 g, stk. 3, hvorefter socialministeren kan fastsætte
nærmere regler om udarbejdelse, indsendelse og godkendelse af årsbudget, herunder
om frister for indsendelse af årsbudget til socialtilsynet og af årsbudgetterne. Det
fremgår endvidere, at ministeren også kan fastsætte regler om revision og indsendel-
se af årsregnskab.
I ændringsforslaget præciseres det, at ministeren har selvstændig hjemmel i bestem-
melsen til at fastsætte regler om revision og indsendelse af årsregnskab.
Der er alene tale om en præcisering. Ændringsforslaget medfører ikke indholdsmæs-
sige ændringer.
Til nr. 4
Ved lovforslagets § 2, nr. 6, er foreslået at indsætte et nyt kapitel 3 a om godkendelse
af og tilsyn med foreninger og private virksomheder, der varetager arbejdsgiverfunkti-
oner i ordninger efter §§ 95 og 96 i lov om social service.
Herunder er foreslået en ny § 18 h, stk. 2, nr. 2, der omhandler foreningen eller den
private virksomheds pligt til efter anmodning at give socialtilsynet oplysninger om,
hvilke kommuner der har truffet afgørelse om hjælp efter servicelovens §§ 95 eller 96,
til de borgere, foreningen eller virksomheden har indgået aftale med, jf. §§ 9-9 b i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale område.
I ændringsforslaget ensrettes formuleringen således, at der ikke opstår tvivl om, at
foreningen eller den private virksomhed efter anmodning skal give oplysninger om
2
L 150 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra børne-og socialministeren
1747323_0003.png
hvilke kommuner, der har ansvar for at yde hjælp til de borgere, som foreningen eller
den private virksomhed virksomheden har indgået aftale med.
Der er alene tale om en ensretning af formuleringen. Ændringsforslaget medfører ikke
indholdsmæssige ændringer.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
3