Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 150 Bilag 17
Offentligt
1758222_0001.png
ketingets
Socia
ludva
lg
Christiansborg
t74A
København
K.
Fol
f6f$kette!
Den
17.
maj
2OI7
Vedrørende lovforslag
L
150, ændring
af
regler
om
merudgiftsydelse
efter
servicelo-
vens 5
100.
l-ovforslag
nr.
L
].50
indeholder
en
tiltrængt
forenkling
af merudgiftsydelsen, som har
været
Ønsket af såvel
kommuner som handicaporganisationer.
Forenklingen
indebærer
dog
også,
at
nogle borgere
vil
blive
overkompenseret,
mens
andre
vil
blive underkompenseret.
Derfor
vil
der
påhvile
kommunerne
et
særligt ansvar, når
det om
nogen
tid
er glemt,
at
forenklingen
er
Ønsker
af blandt andre dem
selv,
der
ikke pludselig breder
sig en
kommunal forargelse over,
at
ikke
blot
underkompensation men
også
overkompen-
sation
kan
forekomme.
Tilsvarende
vil
handicaporganisationerne leve
op
til
deres ansvar og
informere
med-
lemmer og andre
om,
at
risikoen
for
underkompensation
er
en
konsekvens
af
den
forenkling,
som
også
er
i
borgernes
interesse.
Det
er
i
øvrigt
Muskelsvindfondens
vurdering,
at
da
merudgifter og dermed
merud-
giftsydelsen
kan
variere over
et
livsforløb,
vil
der
være
en
tendens
til,
at
over-
og
underkompensation over
tid vil
udligne hinanden.
Det
skæmmer
imidlertid
et
eller
fornuftigt
forslag, at
der
indføres krav om dokumen-
tation
for
merudgifter,
når de
overstiger
2500
kr.
pr.
måned,
hvor der
ellers og
hidtil
kun
har
været
krav
om
sandsvnliggørqlse.
Med
skærpelsen
af
dette
krav
vil
en
del
af gevinsten
ved
lovforslagets
forenkling
bli-
ve modvirket
af
markant
Øget
administration
for
ca.
\5% af
borgernes vedkommen-
de,
fordi
hvert
eneste
lillebitte
bilag pludselig
vil få en betydning
for
ydelsen
stØrrel-
se.
Vi,
der
har
arbejdet med merudgiftsydelsen
i
praksis, kan bevidne,
at
en
merud-
giftsydelse
er
sammensat
af
rigtig
mange små
enkeltudgifter.
Hvilket
også
kan
be-
Muskelsvindfonden
.
Kongsvang
Attå
23
.
8000
Aarhus
C
.
Tlf.
+45
8948
2222
.
Fax
+45
8948
2212
.
musketsvindfonden.dk
L 150 - 2016-17 - Bilag 17: Henvendelse af 17/5-17 fra Muskelsvindfonden
1758222_0002.png
kræftes
af
at
beregninger
af
merudgiftsydelse
af
selv
beskeden stØrrelse
ofte
hai
fyldt
12-14
tætskrevne
A4-sider.
trods af at der
kun har
været
krav
om
sandsynliggØrelse
har
kommunernes for-
valtning
af reglerne
ingen
måde
været
en gavebod.
Det helt grundlæggende
problem
er,
at
merudgiftsydelsen er
en
fremadrettet
ydelse,
der
skal
dække
merudgifter
i
den kommende periode,
mens
dokumentation
i
sagens
natur
kun
kan ske
bagudrettet.
Dokumentationskravet
er
derfor
ikke i overensstemmelse med
de helt
grundlæggen-
de principper
for
merudgiftsydelsen, som
for
eksemepel er
formuleret
i den gælden-
de Vejledning,
punkt
23,
hvoraf det fremgår,
at
merudgiftsydelsen skal"give modta-
geren
af
merudgiftsydelsen mulighed
for
selv
at
tilrettelægge,
hvorledes den bevilge-
de ydelse skal anvendes, så hans
eller
hendes
behov bedst kan
dækkes"
og
videre
skal
vaere
en
"beregning aver
omfanget of
de behov,
som borgeren
efter
al sondsynlighed
vilfå,
og
hvad det medfører af
merudgifter".
Dette
vil
navnlig være
et
stort
problem
for
de borgere,
for
eksempel 18-årige, der
for
første
gang
opnår
en bevilling
af
merudgiftsydelse,
for
de kan
i sagens
natur
ikke
do-
kumentere
noget som
helst.
lsær
personer med kognitive
vanskeligheder
vil
betydelige
vanskeligheder
ved
at
kompensation
for
deres handicapbetingede
merudgifter.
Problemet
med
dokumentation er
også,
at
merudgifter
ikke
altid
lader
sig
dokumen-
tere,
selv
om
det
er
indiskutabelt, at udgiften
afholdes.
Dette gælder ikke mindst udgifter
til
befordring,
der oftest
beregnes
med
udgangs-
punkt
Skatterådets
takst,
og som erfaringsmæssigt
er
den største udgiftspost
i
mer-
udgiftsydelser over 2.500 kr. pr.
måned.
Når
ministeren skriver i sin
besvarelse
af
spørgsmål
nr.
36,
at
udskrift af en
kørebog
kan
være
"relevant",
og
tilsvarende i
sin
besvarelse
af
spørgsmål
nr. 35
nævner
"ud-
giftsbilag
for
brændstofforbrug",
er
det
jo
indlysende,
at
kørebogen
forudsætter,
at
kørslen har
fundet
sted først,
og
at
udgiften
til
brændstof
skal afholdes,
før
man
kan
et
bilag.
Merudgiftsydelsen
vil derfor
ændre karakter
til
en
bagudrettet
ydelse, der
stiller
sto-
re
likviditetskrav
til
den
enkelte
borger, som adskillige borgere med merudgiftsydelse
ikke har
nogen
som helst mulighed
for
at
honorere.
L 150 - 2016-17 - Bilag 17: Henvendelse af 17/5-17 fra Muskelsvindfonden
1758222_0003.png
Ministeren
kan
derfor
ikke
have
ret
i
bemærkningen
i
besvarelsen
af
spørgsmål
nr.
34, at
"dokumentationskravet vil
ikke medføre forsinkelse i udbetalingen".
Muskelsvindfonden
opfordrer derfor
Folketinget
til
genoverveje denne
del
af
lov-
forslaget,
dels
fordi
den større
administrative
byrde
er
uforholdsmæssigt
stor
for
bå-
de borgere
og
kommuner,
dels
fordi
det
ikke i
praksis
vil være
muligt at dokumentere
de
mange
store
og små
enkeltudgifter, som
mennesker
med
handicap
er
nødt
til
at
afholde
med baggrund
i deres
fun'ktionsnedsættelse.