Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 150 Bilag 11
Offentligt
1753162_0001.png
Folketi
ngets
Socia
I
udva lg
Christiansborg
124A
København
fUf$kette!
*rr*rrru,noro*orn
fifi
K.
Den 7.
maj2017
Vedrørende lovforslag
L
L50. 14 ugers
varsel af indgribende
afgØrelser.
Lovforslag
nr.
L
L50 indeholder
en
ordning med
et
minimumsvarsel på L4 uger
for
visse
kommunale
afgØrelser
om frakendelse
eller
nedsættelse
af
hjælp
efter
service-
loven.
Forslaget
har sin baggrund
i
beslutningsforslag
B
36
fra
sidste
folketingssamling, hvor
Dansk
Folkeparti
fik
tilslutning
til
et forslag om at
give
"opsættende uirhni*g
i
kNsg;x'-
:is$ls.r
t*r
h*rger*
m*S hirn$i**p,
rJsr
ksr {'ii*t
{r*t*g*t
*li*r
***lsi*t
hjmip-
r*iv
r}{:t
'}*rr
$*
ll-.s
d
*
*
*
*
i
kk*
h.:
r
i'*
rb**
r*t
s
i
*
f
n k
Ni
*
n
s*'N
rt
*".
I
L.r
Der blev
rejst
forskellige indvendinger
mod dette
forslag,
hvoraf
nogle
af
dem
var
relevante, om end
der
næppe
kan
tænkes
nogen løsning, uden
at
relevante
indven-
dinger
kan
fremføres.
lndvendingerne
førte
imidlertid
til,
at Socialministeriet
udtænkte
den ordning,
der
nu
indgår i lovforslag nr.
L
150.
Muskelsvindfonden
har
været
fuldt
ud
tilfreds
med den foreslåede ordning, men
er
derfor så
meget
desto mere
forundret over
at
læse ministerens
besvarelse
af
spØrgsmål 45.
Det
fremgår
heraf,
at
borgeren ikke kan undlade
at
indrette
sig
efter
kommuner,s
afgørelse, selv
om
den har
opsat
virkning
i
14
uger,
"herunder
for
eksempel
opsige
hjælperne
i
en
ordning efter
servicelovens
5
96".
Med denne forståelse
af
bestemmelsen,
der
med ministerens
besvarelse
nu
indgår
som en
del af
lovens
forarbejder,
berøves
forslaget
stort
set
enhver effekt,
dels
fordi
de opsagte
hjælpere hermed vil være nødt
til
at
søge nye
jobs og
kan
allerede
have
fået
nye
jobs,
når
Ankestyrelsen
eventuelt
giver borgeren
medhold i
løbet
af
L4 uger,
dels
fordi
det er marginalt
hvad
der
opnås med
et
14 ugers
varsel, når handicaphjæl-
peren
i
forvejen
har et vist
opsigelsesvarsel.
Muskelsvindfonden
.
Kongsvang
Att6
23
.
8000
Aarhus
C
.
Tlf.
+45
8948
2222
.
Fax
+45
8948
2212
,
muskelsvindfonden.dk
L 150 - 2016-17 - Bilag 11: Henvendelse af 7/5-17 fra Muskelsvindfonden
1753162_0002.png
Situationen
for
en borger, der frakendes eller
får
forringet
sin
hjælp,
og
som
efterføl-
gende
får
medhold
i
sin
klagesag,
kan
derfor
være
stærkt forringet,
idet
borgeren
herefter vil være nødt
til
at
opbygge og
oplære
et nyt
hjælperhold helt
forfra.
Dette
er
i
strid
med
selve
formåiet
med lovforslaget,
hvorefter
borgerens
situation
ikke
skal
forringes
som
følge af
en
kommunal afgørelse,
der efterfølgende
ændres af Ankesty-
relsen.
Det
er
samtidig en sandsynlig
situation, at
hjælpere
decideret vil ophøre
i løbet
af
de
14
uger,
fordi
de
hurtigt finder
et
nyt
job,
og
det vil
for
borgeren være
særdeles van-
skeligt
at rekruttere
nye
hjælpere,
der
kun
kan
tilbydes
ansættelse
i den
resterende
del
af
1-4
ugers
perioden.
Det
vil være indgribende
for
borgeren i den
i
forvejen
bela-
stende
ventetid at
skulle
oplære
nye hjaelpere
med henblik
en
måske begrænset
a
nsættelsesperiode.
Det
er
en
almindelig erfaring
hos
borgere med
hjælp
efter
servicelovens
g
96,
at
der
kan
nogen
tid
før
nye hjælpere
er
fuldt
oplærte,
og
i
den
periode
vil
borgerens
aktivitetsniveau være
begrænset,
fordi
der
er
opgaver, som
den nye hjælper
endnu
ikke kan udføre,
ellersom
den nye
hjælper
ihvertfald
udfører
langsommere
end
en
oplært
hjælper ville
gØre.
Med den forståelse
af
den foreslåede
ordning,
som
ministeren har præsenteret i
be-
svarelsen af
spgrgsmål 45,
og
som berøver
den
foreslåede
ordning
enhver mening, er
det
Muskelsvindfondens
vurdering,
at
det
oprindelige
forslag,
som
på initiativ
af
Dansk
Folkeparti blev
vedtaget enstemmigt af Folketinget langt
bedre
vil
kunne
løse
problemet
med
forkerte
kommunale afgørelser end den
ordning, der
nu indgår
i
lov-
forslag
L
150.
I
bedste
fald
vil
den foreslåede
ordning
medføre
en
marginal
forbedring
for
nogle
personer med
for
eksempel hjælp
efter
servicelovens
5
96,
men
sandsynligvis
vil
der
reelt
ikke
være
nogen
forskel på
den
kommende og den
hidtidige
retstilstand,
som
Folketinget ellers
Ønskede
at
ændre.
Muskelsvindfonden
opfordrer
derfor
Folketingets
Socialudvalg
til
enten at
præcisere,
at der
ikke
skal
tages
skridt
til
at
effektuere den kommunale
afgørelse,
før
Ankesty-
relsens afgørelse
er
truffet,
eller
at
vende tilbage
til
udgangspunktet,
som
er
Dansk
Folkepartis beslutningsforslag nr.
B
36
fra folketingsåret
201511,6.
Udvikl
i
ngschef,
M
uskelsvindfonden