NOTAT
Dato
J. nr.
2015 - 1315
Udkast til ændringsforslag til forslag til lov om etablering af en ny
jernbane til Aalborg Lufthavn med tilhørende anlæg
Ændringsforslag
Af transport- og bygningsministeren, tiltrådt af et […]
Til § 1
1)
I
§ 1, stk. 1,
indsættes efter ”tilhørende anlæg”: ”samt at fastsætte et
ibrugtagningstidspunkt herfor”
[Bemyndigelse til at fastsætte tidspunkt for anlæggets ibrugtagning]
Bemærkninger
Til nr. 1
En ny jernbane til Aalborg Lufthavn skal ibrugtages efter udrulningen af et
nyt signalprogram i området. Det skyldes, at sikringsanlæg skal ombygges i
forbindelse med udrulningen af signalprogrammet. Ved at koordinere ibrug-
tagningen af den ny jernbane med udrulningen af signalprogrammet sikres det,
at udgifter til sikringsanlæg kun afholdes én gang, hvormed en væsentlig fordy-
relse af projektet forhindres. I det fremsatte forslag til lov om etablering af en
ny jernbane til Aalborg Lufthavn med tilhørende anlæg af 5. oktober 2016
fremgår det, at jernbanen ibrugtages i 2019, hvilket er baseret på den på davæ-
rende tidspunkt forudsatte tidsplan for signalprogrammet med udrulning i
2019 i det relevante område. Banedanmark har i forlængelse af lovforslagets
fremsættelse måtte justere tidsplanen for signalprogrammets udrulning. Den
nye tidsplan indebærer, at signalprogrammets udrulning i området udskydes til
2020. Dette medfører, at ibrugtagningen af den ny jernbane til Aalborg Luft-
havn ligeledes må udskydes til 2020. Det forventes således, at anlægget
af jernbanen til Aalborg Lufthavn finder sted i årene 2016-2020 med ibrugtag-
ning af jernbanen i 2020. Et lovbestemt ibrugtagningstidspunkt vil være uhen-
sigtsmæssigt for det videre arbejde med anlæg af jernbanen. Med ændringsfor-
slaget bemyndiges transport- og bygningsministeren derfor til at fastsætte
ibrugtagningstidspunktet for den ny bane ved en bekendtgørelse.