Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
L 15 Bilag 1
Offentligt
1672823_0001.png
26-08-2016
Notat
Høringsnotat om udkast til forslag til lov om etablering af en ny
jernbane til Aalborg Lufthavn med tilhørende anlæg
1. Hørte myndigheder, organisationer mv.
Et udkast til forslag til
lov om
etablering af en ny jernbane til Aal-
borg Lufthavn med tilhørende anlæg
blev den 8. juli 2016 sendt i hø-
ring hos de i bilag 1 nævnte myndigheder, organisationer mv. Lovforslaget
har desuden været offentliggjort på høringsportalen.
Høringsfristen udløb den 15. august 2016. Banedanmark har modtaget 19
høringssvar. De modtagne høringssvar er vedlagt som bilag til høringsnota-
tet.
Banedanmark har modtaget høringssvar fra:
3f
Arriva
Dansk Byggeri
Dansk Energi
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk Metal
Danske Handicaporganisationer (DH)
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
FOA
HMN GasNet P/S (Tidl. HMN Narturgas)
Håndværksrådet
Nord Energi Fibernet A/S
Nordjyllands Historiske Museum
Nordjyllands Trafikselskab
Rådet for bæredygtig trafik
Sydtrafik
Voerbjerglund Haveselskab
Aalborg Lufthavn
I det følgende gennemgås de væsentligste emner fra høringssvarene. Hø-
ringssvarene er gennemgået i hovedtræk, og derfor er ikke alle forhold i
høringssvarene kommenteret.
Banedanmarks kommentarer til høringssvarene er anført i kursiv.
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
4187993
Telefax
[email protected]
www.bane.dk
Journalnr.
Notat
Side 1(11)
L 15 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1672823_0002.png
2. Høringssvarene
2.1.
Generelle bemærkninger
Arriva, Dansk Byggeri, Dansk Metal, FOA, HMN GasNet P/S (Tidl.
HMN Narturgas), Håndværksrådet, Nordjyllands Trafikselskab, Syd-
trafik
har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES), Aalborg Lufthavn,
Dansk Metal er positive
overfor lovforslaget.
Der er kun få bemærkninger til forslaget om etablering af en ny jernbane
til Aalborg Lufthavn med tilhørende anlæg. Det gælder følgende:
Rådet for Bæredygtig Trafik (RBT),
ønsker at stationen fra starten byg-
ges til at kunne betjene længere tog (300 meter i stedet for kun 180 me-
ter) for begge perronspor. Endvidere bør perronen laves med en bredde,
der giver mulighed for venteskur og hastigheden bør kunne være på
mindst 100 km/t.
Endvidere mener RBT, at togbetjeningen bør udvides med en mere lokal
betjening af lufthavnen af hensyn ikke kun til flykunder, men også for de
ansatte i lufthavnen. Således bør der også køre nærbanetog hver halve
time til og fra lufthavnen.
Banedanmark bemærker, at perronerne anlægges, så de
passer til eksiste-
rende 180 meter lange tog. Det kan ikke afvises, at der vil ske en udvikling
på materielområdet, som vil betyde, at der fremadrettet skal køres med
længere tog i landsdelstrafikken. Banen anlægges derfor på en måde, som
ikke forhindrer eller besværliggør en evt. senere udvidelse af perronerne.
Der etableres ikke ekstra brede perroner i forbindelse med anlægget af
banen. Det er ikke nødvendigt at gøre perronerne ekstra brede for at kun-
ne etablere ventefaciliteter for enden af perronen.
Da der er tale om en kort stikbane, som udgår fra Lindholm Station, vil
toget skulle standse mindre end 3 kilometer fra Aalborg Lufthavn. Den kor-
te afstand mellem Lindholm station og lufthavnen betyder, at gevinsterne
ved at kunne opnå en hastighed på 100 km/t på strækningen ikke er store
nok til at opveje omkostningerne i form af nødvendige ekstra anlægsudgif-
ter.
Vedrørende forslaget om nærbanetog, kan Banedanmark oplyse, at lokale
tog fra Skørping planlægges efter aftale mellem staten og Region Nordjyl-
land at køre sammenbundet med togene til Skagen og Hirtshals og derfor
ikke kan køre til lufthavnen.
Hvis togene fra Skørping i stedet skulle køre til lufthavnen, ville det forøge
belastningen mellem Aalborg og Lindholm med 2 tog mere i timen, hvilket
Side 2(11)
L 15 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1672823_0003.png
vil medføre en mere presset køreplan. Det er således ikke umuligt at køre
flere tog til lufthavnen, hvis dette senere hen besluttes, men det vil belaste
infrastrukturen mere mellem Aalborg og Lindholm og kan medføre behov
for yderligere udbygninger som nævnt i høringssvaret. Yderligere udbyg-
ninger indgår ikke i projektet om en ny bane til Aalborg Lufthavn.
Dansk Industri
støtter banebetjening af Aalborg Lufthavn som bidrager
til, at der skabes et stærkt trafikalt knudepunkt i det nordjyske, og at det
er afgørende, at skiftet mellem de forskellige transportformer kan ske så
gnidningsfrit som muligt, for eksempel ved at placere den kommende sta-
tion placeres så tæt som muligt på lufthavnsterminalen samt trafikforplad-
sen, hvor der er stoppesteder for bustrafikken. Derudover mener DI, at
det er vigtigt, at køreplanen tilrettelægges, så der er et effektivt samspil
med både de øvrige regionale togforbindelser og landsdelstrafikken, og at
der generelt er et stærkt fokus på at minimere de trafikale gener for både
tog- og vejtrafikken.
Banedanmark bemærker, at perronen er placeret så tæt på lufthavnster-
minalen og trafikforpladsen som muligt. Beslutning om køreplan træffes
uafhængigt af dette lovforslag.
Danske handicaporganisationer
gør opmærksom på, at det er vigtigt,
at den europæiske togstandard for tilgængelighed for personer med handi-
cap (TSI-PRM) overholdes i forbindelse med anlægsplanerne og anlægsar-
bejdet af bane og anlæg.
Banedanmark er forpligtede til at overholde EU-retlige TSI-krav, hvorfor
det indgår i projektet, at TSI-PRM overholdes.
Dansk Erhverv og Haveforeningen Voerbjerglund
påpeger, at det
fremgår af Banedanmarks fagnotat om samfundsøkonomien i en ny bane til
Aalborg Lufthavn, at det ikke er rentabelt at etablere banen bl.a., idet den
samfundsmæssige nutidsværdi er -280 mio. kr., og den interne rente er
0,3 pct. i stedet for de 4 pct., der normalt er retningsgivende for et pro-
jekts rentabilitet.
Banedanmark kan bekræfte uddraget af fagnotatet.
Haveforeningen Voerbjerglund
og
Nordjyllands Historiske Museum
ytrer begge bekymring for, at de beskyttelsesmæssige hensyn efter natur-
beskyttelsesloven og bevaringsmæssige hensyn efter museumsloven for så
vidt angår arealer, der er nødvendige for gennemførelsen af anlægget, va-
retages af Transport- og Bygningsministeren.
Det er en anvendt praksis i forbindelse med anlægslove, at beskyttelses-
mæssige hensyn efter naturbeskyttelsesloven og bevaringsmæssige hen-
syn efter museumsloven varetages af Transport- og Bygningsministeren.
Banedanmark vil som ansvarlig myndighed overholde de rammer, der
fremgår af anlægsloven, og vil i detailprojektering have et tæt samarbejde
med kommunen og andre relevante myndigheder om de berørte områder.
Side 3(11)
L 15 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1672823_0004.png
2.2.
Ledningsomlægninger
Dansk Ledningsejerforum (DFL)/ Dansk Energi
bemærker, at det er
væsentligt for ledningsejere, og ligeledes for Banedanmark, at det på et så
tidligt tidspunkt som muligt afklares hvorvidt, og i hvilket omfang, arbej-
derne med elektrificering og opgradering nødvendiggør påvisning, sikring
eller flytning af de forsyningsledninger, som befinder sig i banearealet eller
på anden måde berøres af projektet.
DLF skal derfor opfordre til, at der, så snart tilstrækkeligt projektmateriale
foreligger, indkaldes til ledningsejermøde med henblik på at afklare disse
problemstillinger og indarbejde dem i projektgrundlag og detailplanlægning
på så tidligt et tidspunkt som muligt.
I denne forbindelse har Nord Energi Fibernet A/S gjort opmærksom på, at
de ikke fik tilsendt høringen af lovforslaget, og at jernbaneprojektet kryd-
ser deres fibernetledninger.
Banedanmark er enig i, at det så tidligt som muligt i projektet skal afkla-
res, hvilke påvirkninger baneprojektet har for berørte ledningsejere. Der vil
derfor i detailprojekteringen være en tæt dialog mellem Banedanmark og
ledningsejerne.
Banedanmark har taget telefonisk kontakt til Nord Energi Fibernet A/S og
meddelt, at Banedanmark i detailprojekteringen vil tage kontakt til dem i
forbindelse med Banedanmarks arbejder.
2.3.
Øvrige bemærkninger
Haveforeningen Voerbjerglund
bemærker, at den ny bane vil medføre
store gener for kolonihaveforeningen ved at 26 kolonihavehuse fremover
vil ligge mellem den nye og den gamle bane og dermed ikke være attrakti-
ve og dermed bør have erstatning.
Haveforeningen Voerbjerglund bemærker, at den ny vejbro vil give mere
støj i området og dermed bør medføre støjbeskyttelse. Haveforeningen vil
blive generet af store arbejdskøretøjer i anlægsperioden for broen over
Lindholm Å, hvis ikke der anlægges en midlertidig bro over Lindholm Å.
Haveforeningen Voerbjerglund bemærker desuden, at banen berører § 3-
områder, fredskov og en losseplads registreret i klasse V2.
Haveforeningen Voerbjerglund har endvidere genfremsendt deres hørings-
svar fra ”2. høringsfase”.
Side 4(11)
L 15 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1672823_0005.png
Banedanmark vil i detailprojekteringen have en tæt kontakt med koloniha-
veforeningen om alle de arbejder, der skal foregå på arealer i og omkring
foreningen.
Med hensyn til gener og kompensation vil en eventuel erstatningsudmåling
for dels gene og dels eksproprierede arealer blive fastsat af Ekspropriati-
onskommissionen.
Generelt bemærkes, at der ikke gives erstatning for værdiforringelser, men
krav i forhold til en eventuel værdiforringelse kan indbringes for Ekspropri-
ationskommissionen.
Med hensyn til støjbeskyttelse af kolonihaveforeningen bemærkes det, at
støjniveauet ikke vil være over den fastsatte grænseværdi, jf. miljøredegø-
relsen.
Vedrørende beskyttelse af § 3-områder, fredskov og dyrearter skal Ba-
nedanmark overholde de EU-retlige forpligtigelser i bl.a. fuglebeskyttelses-
direktivet og habitatdirektivet. Heri fremgår, som også nævnt i anlægslo-
ven, at Banedanmark skal foretage forskellige forebyggende foranstaltnin-
ger bl.a. ved ikke at fælde eventuelle flagermusegnede træer i flagermuse-
nes yngleperiode eller etablere faunapassager, så de biologiske spred-
ningskorridorer bevares.
I forbindelse med § 3-områder og fredskovsarealer, vil Banedanmark lige-
ledes overholde den gældende praksis på området og etablere erstatnings-
natur og –skov i det omfang det er muligt.
Banedanmarks fagnotat om naturforhold redegør nærmere for de forhold,
der skal varetages. Fagnotatet findes på Banedanmarks hjemmeside.
Banedanmark er opmærksom på lossepladsen og håndteringen af denne,
hvilket fremgår af miljøredegørelsen og relevante fagnotater, som findes
på Banedanmarks hjemmeside.
For så vidt angår anlæg af bro over Lindholm Å vil der blive anlagt en inte-
rimsbro i anlægsfasen, jf. anlægsbeskrivelsen.
Det bemærkes i øvrigt, at Banedanmarks kommentarer til de afgivne hø-
ringssvar i ”2. høringsfase” kan findes på Banedanmarks hjemmeside.
3. Lovforslaget
Det fremsatte lovforslag svarer med enkelte redaktionelle ændringer og
præciseringer til det lovforslag, der blev sendt i høring.
Side 5(11)
L 15 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1672823_0006.png
Bilag 1
Udkast til lovforslag blev den 8.juli 2016 sendt i høring hos:
Advokatsamfundet
Air Greenland A/S
Akademikernes Centralorganisation (AC)
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro
AOPA
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Arbejdsmiljørådet for Luftfart
Arriva Danmark A/S
Arriva Tog A/S
Atlantic Airways A/S
BAT
BAT-Kartellet
Billund Lufthavn
Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik
Brancheforeningen Dansk Luftfart
Brancheforeningen Danske Advokater
Cabin Union Denmark
CBRN-Instituttet
Centralorganisationen af 2010 (CO2010)
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU)
CFL Cargo Danmark ApS
Dalpa
Danish Business Travel Association
Side 6(11)
L 15 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1672823_0007.png
Danmarks Frie AutoCampere
Danmarks Jurist- og Økonomforbund (DJØF)
Danmarks Naturfredningsforening
Danmarks Rejsebureau Forening
Danmarks Sportsfiskerforbund
DANSAM
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
Dansk Byggeri
Dansk Cyklistforbund
Dansk Ejendomsmæglerforening
Dansk Energi
Dansk Erhverv – Høringssager
Dansk Erhvervsfremme
Dansk Fjernvarme
Dansk Flyvelederforening
Dansk Handicap Forbund
Dansk Industri (DI)
Dansk Jernbaneforbund
Dansk Ledningsejerforum
Dansk Metal
Dansk Motorflyverunion
Dansk Ornitologisk Forening
Dansk Transport og Logistik – DTL
Dansk UL Flyve Union
Dansk Vand- og Spildevandsforening
Side 7(11)
L 15 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1672823_0008.png
Dansk Vejforening
Danske Boligadvokater
Danske Busvognmænd
Danske Handicaporganisationer
Danske Regioner
Danske Speditører
Danske Svæveflyverunion
DB Schenker Rail Scandinavia A/S
De Ledende Landinspektører (Mølbak i 2016)
Den Danske Landinspektørforening
Det Centrale Handicapråd
DI Transport
DONG Energy
Energinet.dk
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Esbjerg Lufthavn
Fagligt Fælles Forbund – 3F
Forenede Danske Motorejere - FDM
Flyvebranchens Personaleunion
FOA
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Foreningen af Rejsearrangører i Danmark
Friluftsrådet
Fritidshusejernes Landsforening
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd
Side 8(11)
L 15 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1672823_0009.png
Grundejeren.dk
Grønlands Lufthavnsvæsen
Hector Rail AB
HK Trafik og Jernbane
HMN Naturgas I/S
Håndværksrådet
Ingeniørforeningen (IDA)
Institut for miljø, samfund og rumlig forandring – Roskilde Universitet
Institut for planlægning – Aalborg Universitet
ITD
Jettime
Karup Lufthavn
Kommunal Teknisk Chefforening
Kommunal Vejteknisk Forening
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte
Kongelig Dansk Aeroklub
KZ & Veteranfly Klubben
Københavns Lufthavne A/S
Københavns Universitet – Institut for geografi og Naturforvaltning
Landbrug og Fødevarer
Landdistrikternes Fællesråd
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark
Landsforeningen af Menighedsråd
Landsorganisationen i Danmark (LO)
Ledernes Hovedorganisation
Side 9(11)
L 15 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1672823_0010.png
Midtjyske Jernbaner
Midttrafik
Movia
NOAH-Trafik
Nordjyllands Trafikselskab
Nordjyske Jernbaner
Offentligt Ansattes Organisationer (OAO)
Parcelhusejernes Landsforening
Primera Air Scandinavien
Regionstog
Rådet for Bæredygtig Trafik
Rådet for Sikker Trafik
SAS Region Danmark
Scandinavian Airlines System
SEAS NVE
Serviceforbundet
Starair
Sun Air
Sydtrafik
Sønderborg Lufthavn
Teknisk Landsforbund
Teknologisk Institut
Thomas Cook Airlines Scandinavia A/S
Trafikforbundet
Trafikselskaberne i Danmark
Side 10(11)
L 15 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1672823_0011.png
Videncentret for landbrug
Aalborg Lufthavn
Aalborg Universitet – Sektion for Geoinformatik og Arealforvaltning
Aarhus Lufthavn
Aalborg Kommune
Kolonihaveforbundet
Haveselskabet Voerbjerglun
H/F Åblink
Nordjyllands historiske museum
Side 11(11)