Det er rigtigt, at det her lovforslag handler om at sikre anlægget af en ny jernbane til Aalborg Lufthavn.
Det er sådan set en rigtig god og positiv historie, vi har gang i her.
Sagen er jo den, at det i en årrække har været sådan, at man lige lidt udenfor Lindholm Station havde en klargøringsstation stående, som medførte en hel masse larm for de naboer, der boede i området.
Jeg har været forbi flere gange og har prøvet at få den her klargøringsstation flyttet.
Det har været en stor sag i de nordjyske medier, hvor man har tænkt:
Hvordan kan det være, at DSB har en sådan klargøringsstation stående så tæt på privat beboelse?
Hvad har det så med en jernbane til lufthavnen at gøre?
Jo, det skal jeg fortælle jer.
Sagen er den, at man på et tidspunkt tænkte:
Kunne man måske forestille sig, at den her klargøringsstation, hvor det larmer meget, når togene bliver rengjort, kunne flyttes ud til Aalborg Lufthavn, hvor der jo i forvejen er relativt meget støj fra fly og andet?
Hvis man gjorde det, kunne man også få anlagt en jernbane, ligesom der tidligere har været.
Så var der en jernbanestrækning derud, og det ville jo kunne betyde, at man også kunne få den store gevinst i forhold til mere sammenhængende trafik, som man også kender fra f.eks.
Københavns Lufthavn, hvor man i 1998 åbnede en station i Københavns Lufthavn.
Så det er et godt eksempel på politik, når det er bedst, nemlig at man har nogle udfordringer og nogle problemer, som man sådan set bruger til at skabe nye muligheder.
Ikke alene får man flyttet en klargøringsstation, der larmer og støjer i Lindholm, men man får altså også skabt en ny jernbanestrækning ud til Aalborg Lufthavn, som jo helt sikkert vil medføre et kæmpe løft i det passagergrundlag, der er i forhold til Aalborg Lufthavn.
Kritikere har sagt, om det ikke var lige så nemt bare at tage en bus til lufthavnen, eller om man ikke kunne tage sin bil eller noget andet.
Jeg tror, der er rigtig mange af de kritikere, der har været, der har kigget lidt på, at det er folk i Aalborgområdet, der tager til Aalborg Lufthavn.
Men det, der sådan set er hele konceptet her, er, at vi skal se den store vigtige jernbanestrækning for os, som går fra København i øst til Aalborg i nordvest, og at man altså der får en strækning, hvor der er to vigtige lufthavne i begge ender.
Så på hele strækningen, hvad enten man står i Odense, i Vejle eller i Aarhus, kan man vælge at køre enten østpå eller nordvestpå, og så er der altså adgang til en lufthavn, hvor man kan flyve ud i verden.
Aalborg Lufthavn har jo etableret et samarbejde med bl.a.
lufthavnen i Amsterdam, hvor der er flyforbindelser til stort set hele verden.
Aalborg Lufthavn har altså med denne nye togforbindelse sikret sig en endnu bedre mulighed for at blive en vigtig international lufthavn – også for Danmark og for hele den strækning, der er her, og det vil betyde, at man vil kunne trække endnu flere passagerer til, end man allerede dygtigt har gjort i Aalborg Lufthavn.
Aalborg Lufthavn er en af de lufthavne i Danmark, som har haft mest vækst, hvis ikke
den
lufthavn, som har haft allerstørst vækst, og ved at få den her togforbindelse vil man styrke det yderligere.
Det er klart, at denne udvikling bliver endnu bedre, når man med den forhåbentlig snart kommende tredje Limfjordsforbindelse også får adgang til at have mortorvejsforbindelse meget mere direkte til lufthavnen.
Der er altså et kæmpe potentiale i den her forbindelse, og det vil sikre det, man med et frækt teknisk ord kalder intermobilitet, og det er noget, vi lægger meget vægt på i transportordførerkredsen, nemlig at der skal være en mere sammenhængende trafik, trafikmulighederne skal kunne løfte hinanden og hjælpe hinanden.
Vi har også set, hvor meget det har virket i København, hvor 20.000 passagerer årligt bruger togforbindelsen ud til Københavns Lufthavn.
Det kan ikke sammenlignes med Aalborg , men det vil stadig væk i lille størrelsesorden kunne løfte rigtig, rigtig meget.
Det har så været fremme i debatten, at nogle har spurgt:
Jamen er det ikke bare et hold kæft-bolsje, som Nordjylland har fået i stedet for at få den tredje Limfjordsforbindelse?
Det er det jo på ingen måde.
Vi skal være opmærksomme på, at det her meget, meget brede forlig tilbage fra 21.
marts 2013, som ligger bag det her, jo altså er aftalt mellem samtlige partier i Folketinget undtagen Enhedslisten.
Der er det aftalt, at vi skal have tog til lufthavnen i Aalborg.
Det er de samme partier, som også ønsker at fremme, at vi skal have en tredje Limfjordsforbindelse, så de har ikke haft nogen interesse i at modarbejde det projekt.
Det er den ene ting.
Den anden ting er, at det beløb, der skal bruges på at lave den nye jernbaneforbindelse, er noget i retning af en firetyvendedel af den udgift, der ville være i forbindelse med en tredje Limfjordsforbindelse.
Så det er jo ikke sådan, at hvis man droppede det her projekt, kunne man bruge de penge på at lave en tredje Limfjordsforbindelse.
Det var, hvad jeg kunne nå at sige i den her vigtige sag.
Jeg ville gerne have gjort endnu mere ud af alle de mange vigtige argumenter, der er i den her sag, for det er et rigtig godt forslag, og som socialdemokratisk ordfører er jeg rigtig glad for, at vi støtter det her forslag.
Jeg har lovet på vegne af Det Radikale Venstre at tilkendegive, at de også støtter forslaget.