Retsudvalget 2016-17, Retsudvalget 2016-17, Retsudvalget 2016-17
L 149 Bilag 7, L 149 A Bilag 7, L 149 B Bilag 7
Offentligt
1759623_0001.png
Til lovforslag nr.
L 149
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 11. maj 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om Bruxelles I-forordningen
m.v. og forskellige andre love
(Ændring af reglerne for lægdommere, gennemførelse af værnetingsaftalekonventionen m.v.)
[af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af ud-
valget har stillet ændringsforslag nr. 1, 2 og 4, justitsmini-
steren har stillet ændringsforslag nr. 3, og Socialdemokrati-
ets medlemmer af udvalget og Dansk Folkepartis medlem-
mer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 5 til lovforsla-
get.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts 2017 og var til 1.
behandling den 21. marts 2017. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 22. december
2016 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 99.
Den 15. marts 2017 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af IA) vil
stemme for ændringsforslaget om deling af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller
det under A og det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) vil ved 3. behandling stem-
me hverken for eller imod det under A nævnte lovforslag og
vil stemme hverken for eller imod det af justitsministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for de af
mindretallet stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller
det under B nævnte forslag til
vedtagelse uændret.
Mindre-
tallet vil stemme hverken for eller imod det af S og DF stil-
lede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT og SF) vil ved 3. be-
handling stemme hverken for eller imod det under A nævnte
lovforslag og vil stemme hverken for eller imod det af ju-
stitsministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme for de af EL stillede ændringsforslag. Mindretallet
indstiller det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med
det stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (IA) vil ved 3. behandling
stemme hverken for eller imod det under A og det under B
nævnte lovforslag.
4. Politiske bemærkninger
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at lov-
forslaget indeholder en række forbedringer, som Enhedsli-
sten er positivt indstillet over for.
Enhedslisten bemærker dog til den del af lovforslaget,
som handler om, at kredsen af personer, som er udelukket
fra at være lægdommere, skal udvides til også at omfatte
gejstlige i alle trossamfund, uanset om disse er anerkendte,
godkendte eller ikke er godkendte, at Enhedslisten grund-
læggende ikke mener, at der skal være en begrænsning, så
f.eks. præster som religiøse personer ikke kan være lægdom-
mere.
På den ene side indebærer lovforslaget en parallelitet, så-
dan at man skaber lige betingelser for alle gejstlige i alle
trossamfund, hvilket taler for at støtte forslaget. Omvendt er
AX020139
L 149a - 2016-17 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 11. maj 2017
1759623_0002.png
2
det en parallelitet, som betyder, at gruppen af gejstlige bli-
ver udvidet, og det er jo faktisk en forkert retning i forhold
til at udvide antallet af gejstlige, som ikke kan være læg-
dommere, når Enhedslisten grundlæggende ikke mener, at
gejstlige ikke skal have mulighed for at være lægdommere i
dag.
Enhedslistens position er derfor at undlade at stemme om
den del af lovforslaget. Derfor har Enhedslisten stillet æn-
dringsforslag om deling af lovforslaget, så denne del af lov-
forslaget udskilles, og Enhedslisten kan få lov til at undlade
at stemme om denne del.
Enhedslisten ser grundlæggende positivt på muligheden
for at hæve aldersgrænsen yderligere fra 75 til 80 år. En-
hedslisten ønsker dog i første omgang, at det vurderes og
drøftes, hvad konsekvensen er ved at hæve aldersgrænsen
fra 70 til 75 år, herunder hvilke initiativer der bør iværksæt-
tes for at modvirke en eventuel yderligere skævvridning i al-
derssammensætningen for lægdommere. En sådan drøftelse,
som Enhedslisten ønsker, bør efter Enhedslistens opfattelse
føres, med henblik på at diskutere muligheden for at sætte
aldersgrænsen yderligere op til den næste domsmandsperio-
de.
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for be-
tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i
udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige udvalg
med undtagelse af IA):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Ændring
af reglerne for lægdommere)« omfattende § 1, nr. 3, § 12,
stk. 1 og 3, og § 13.
B.
»Forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om
Bruxelles I-forordningen m.v. og forskellige andre love
(Ændring af reglerne for lægdommere, gennemførelse af
værnetingsaftalekonventionen m.v.)« omfattende § 1, nr. 1,
2 og 4-14, og §§ 2-11, § 12, stk. 1 og 2, og § 13.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 12
2)
Stk. 1
affattes således:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.«
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, DF, V, LA, RV
og KF):
3)
Stk. 3, 1. pkt.,
affattes således:
»Retsplejelovens § 70, nr. 1-4, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 3, finder ikke anvendelse på personer, som er
optaget på en grundliste, der er gældende ved lovens ikraft-
træden.«
[Ændring af anvendelsesområdet for lovens overgangsbe-
stemmelse]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige udvalg
med undtagelse af IA):
Til § 13
4)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 13
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.«
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
Af et
mindretal
(S og DF), tiltrådt af et
mindretal
(V, LA,
ALT, RV, SF og KF):
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 1
5)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 69
ændres
»fylder 75 år« til: »fylder 80 år«.
[Aldersgrænsen for lægdommere hæves fra 70 år til 80 år]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at lovforslaget deles i to
separate lovforslag, således at den del, der vedrører udvidel-
sen af personkredsen af gejstlige, der ikke kan være læg-
dommere, udskilles i et selvstændigt lovforslag, der kan
stemmes om separat.
Til nr. 2 og 4
Ændringsforslagene er konsekvenser af deling af lovfor-
slaget.
Til nr. 3
Det foreslås, at overgangsbestemmelsen i lovforslagets §
12, stk. 3, nyaffattes, således at det fremgår af bestemmel-
sen, at det alene er retsplejelovens § 70, nr. 1-4, der ikke fin-
der anvendelse på personer, som er optaget på en grundliste,
der er gældende ved lovens ikrafttræden. For disse personer
finder de hidtil gældende regler anvendelse. Der er på tids-
punktet for lovens ikrafttræden udtaget grundlister for perio-
den fra den 1. januar 2016 til den 31. december 2019.
L 149a - 2016-17 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 11. maj 2017
1759623_0003.png
3
Forslaget indebærer, at den foreslåede bestemmelse i
retsplejelovens § 70, nr. 5, hvorved udelukkelsen af gejstlige
i folkekirken og de anerkendte trossamfund fra at være næv-
ning eller domsmand udvides til at omfatte gejstlige i alle
trossamfund, uanset om disse er anerkendt, godkendt eller
ikkegodkendt, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, finder anvendelse
fra det tidspunkt, hvor loven træder i kraft. Det betyder, at
gejstlige, der efter gældende regler ikke er udelukket fra at
være nævning eller domsmand, og som måtte være optaget
på en grundliste, herefter ikke vil kunne fortsætte deres
hverv.
Det vil være op til landsretspræsidenterne at fortage de
fornødne berigtigelser af grundlisterne, som forslaget måtte
give anledning til, jf. retsplejelovens § 77.
Til nr. 5
Det foreslås at hæve aldersgrænsen for lægdommere fra
70 år til 80 år. Efter de gældende regler vil en person, der er
fyldt 66 år ikke kunne optages på grundlisten i en ny grund-
listeperiode.
Hvis ændringsforslaget vedtages, betyder det, at en per-
son ikke vil kunne optages på grundlisten, hvis den pågæl-
dende er fyldt 76 år ved begyndelsen af en grundlisteperio-
de.
Dansk Folkeparti ønsker at afskaffe aldersgrænsen helt,
da en persons evne til at være domsmand snarere end et hen-
syn til alderen, bør være afgørende.
Dansk Folkeparti stiller imidlertid sammen med Social-
demokratiet ændringsforslaget, der hæver aldersgrænsen til
80 år, da dette er et klart skridt i den rigtige retning.
Peter Skaarup (DF)
fmd.
Peter Kofod Poulsen (DF) Susanne Eilersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Tilde Bork (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V)
Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Michael Aastrup Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA)
Naser Khader (KF) Simon Kollerup (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Mette Reissmann (S) Mogens Jensen (S)
nfmd.
Rasmus Prehn (S) Trine Bramsen (S) Kaare Dybvad (S) Rune Lund (EL) Søren Søndergaard (EL)
Carolina Magdalene Maier (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Zenia Stampe (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 149a - 2016-17 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 11. maj 2017
1759623_0004.png
4
Bilag
Oversigt over bilag vedrørende L 149
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag, fra justitsministeren
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 149
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om ministeren kan redegøre for sin holdning til, at lovforslaget
deles i to separate lovforslag, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå