Høringsnotat – Udkast til lov om ændring af lov om bygningsfredning og bevaring af
bygninger og bymiljøer (Bevaring af særlige kulturarvsmæssige samlinger).
Dansk Folkeparti fremsatte den 14. marts 2017 et udkast til lov om ændring af lov om bygningsfredning og
bevaring af bygninger og bymiljøer (Bevaring af særlige kulturarvsmæssige samlinger). Samtidig blev
lovforslaget sendt i høring den 15. marts 2017.
Dansk Folkeparti har udarbejdet lovforslaget, hvormed kulturministeren pålægges at sørge for, at flere
fagligheder end kun den arkitektfaglige bliver inddraget i Det Særlige Bygningssyn. Samtidig får
kulturministeren mulighed for at gå mod Det Særlige Bygningssyns indstilling og tillade en nedrivning af en
fredet bygning, hvis bygningen samtidig fungerer som et statsligt eller statsanerkendt museum, og hensynet
til bevaringen af museets samling vurderes at have større kulturarvsmæssig værdi end selve bygningen.
Høringsfristen udløb den 19. april 2017.
Ved fristens udløb var der indkommet 17 høringssvar fra hhv. Kommunernes Landsforening, DOCOMOMO
Danmark, Kulturministeriet, Arkitektskolen Aarhus, Kunstakademiets Skoler for Arkitektur, Design og
Konservering (KADK), BYFO og Historiske Huse, privatpersonerne Mads Kampmann, Marcus Fenger
Sættem Mandal og Malthe Skytte Nordentoft Nielsen, Det Særlige Bygningssyn, Akademiraadet,
Byggeskadefonden vedr. bygningsfornyelse,
Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur, ICOMOS
Danmark,
Dansk Byggeri,
Arkitektforeningen, Europa Nostra Danmark, Organisationen Danske Museer,
samt Foreningen til Gamle Bygningers Bevaring.
I det følgende redegøres for hovedsynspunkterne i de modtagne høringssvar. Bemærkninger, der ikke
vedrører lovforslaget, gengives ikke. De to svar, der alene går på, at der ikke er bemærkninger til
lovforslaget, er markeret med kursiv ovenfor.
Justeringer af lovforslaget
Den offentlige høring har ikke givet anledning til justeringer af lovforslaget.
Generelt om ændring af Det Særlige Bygningssyns sammensætning.
DOCOMOMO Danmark bemærker, at den foreslåede ændring af den faglige sammensætning af Det Særlige
Bygningssyn er overflødig, idet den gældende lov allerede rummer mulighed for forandring af
bygningssynets sammensætning. En nuanceret faglig rådgivning er altid relevant, men da Det Særlige
Bygningssyn varetager en rådgivende funktion i forhold til spørgsmål vedrørende bygningsfredning,
forekommer det indlysende at den arkitektfaglige ekspertise er centralt repræsenteret i synet.
Kulturministeriet finder det relevant, at der tilgodeses flere fagligheder i Det Særlige Bygningssyn. Det vil
dog være hensigtsmæssigt at præcisere i bestemmelsen, at bygningssynet udvides til 13 medlemmer, og at
det ekstra medlem udpeges af en museumsfaglig organisation.
Arkitektskolen i Aarhus finder, at det strider mod armslængdeprincippet, hvis de indstillingsberettigede
organisationers udpegning af medlemmer til Det Særlige Bygningssyn ikke anerkendes. Det er de
indstillingsberettigede organisationers ret at udpege personer, som efter deres vurdering repræsenterer dem
bedst. At 8 ud af 12 medlemmer i det nuværende Bygningssyn har en arkitektfaglig baggrund er et tilfælde,
der kan ændre sig i den efterfølgende periode.
1