Beskæftigelsesudvalget 2016-17
L 147
Offentligt
1756489_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
15. maj 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. maj 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 5
(jf. L 147) som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 5:
J.nr.
16/09431
”Hvilken
forpligtelse har kommunerne til at vejlede borgere, når en social ydelse
stoppes, f.eks. i forbindelse med, at man når folkepensionsalderen, og hvad er ræk-
kevidden af denne vejledningsforpligtelse?”
Svar:
Borgere, der får en ydelse stoppet, som der ikke er ret til at få udbetalt efter opnåel-
se af folkepensionsalderen, vil i begrundelsen for afgørelsen få oplyst, at ydelsen
ikke længere kan udbetales, da den pågældende har nået folkepensionsalderen.
Det følger af den almindelige vejledningspligt efter forvaltningsloven, at Udbeta-
ling Danmark i konkrete situationer fortsat er forpligtet til at vejlede borgere om
muligheden for at ansøge om folkepension og om konsekvenserne af at undlade at
søge.
Det følger endvidere af retssikkerhedsloven (§ 5 i lov om retssikkerhed og admini-
stration på det sociale område om helhedsorienteret hjælp og vejledning), at kom-
munen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at
afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken. Kommunen skal behandle an-
søgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at
give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning.
Kommunen skal desuden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en
anden myndighed eller efter anden lovgivning. Det kan fx omfatte muligheden for
at søge om folkepension i Udbetaling Danmark.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen