Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Finn Sørensen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
8. maj 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. marts 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 3
(jf. L 147), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Søren-
sen (EL).
Spørgsmål nr. 3:
J.nr.
16/09431
”Kan
ministeren bekræfte, at konsekvenserne af kalenderårsmodellen med hensyn
til modregning af for sen udbetaling af efterløn m.m. er som beskrevet i Ældresa-
gens supplerende høringssvar af 17. marts 2017, jf. L 147
–
bilag 4?”
Svar:
Jeg er enig i de konsekvenser af reglerne, som Ældre Sagen beskriver.
Social pension er en forsørgelsesydelse, som afhænger af de aktuelle forhold. For
indtægternes vedkommende vil det sige kalenderåret, og for nye pensionister er det
perioden fra overgang til pension til udløbet af kalenderåret.
Det er derfor korrekt, at det ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter kalender-
årsmodellen er afgørende, hvornår en indkomst er til rådighed/udbetales og indgår i
den personlige indkomst ifølge SKAT’s Indkomstregister, og ikke hvornår retten til
denne indkomst er erhvervet. Det er i overensstemmelse med, at folkepension er
en forsørgelsesydelse. Indtægtsgrundlaget er således afhængigt af, hvorledes ind-
komsten skattemæssigt er registreret i Indkomstregistret.
Det indebærer, at efterløn, feriepenge og tilbagebetalte efterlønsbidrag, der udbeta-
les efter overgang til folkepension, vil indgå i indtægtsgrundlaget for beregning af
social pension. Tilsvarende kan forekomme for andre indtægtstyper, der fremgår af
Indkomstregistret.
Der henvises i øvrigt til min samtidige besvarelse af spørgsmål 4 vedrørende lov-
forslaget.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen