Beskæftigelsesudvalget 2016-17
L 147 Bilag 9
Offentligt
1755497_0001.png
Til lovforslag nr.
L 147
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 17. maj 2017
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social pension og lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
(Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, opsat pension m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæf-
tigelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 5 og 7. So-
ciademokratiets og Dansk Folkepartis medlemmer af udval-
get har stillet ændringsforslag nr. 3, 4, 6, 8 og 10. Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1, 2 og 9.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2017 og var til
1. behandling den 21. marts 2017. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 25.
november 2016 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del –
bilag 61. Den 28. februar 2017 sendte beskæftigelsesmini-
steren de indkomne høringssvar og et notat herom til udval-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra Ældre Sagen.
Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommen-
teret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]
[Svar på spørgsmål nr. 5-8 er optrykt som bilag 2 til betænk-
ningen. ]
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af<>:
Til titlen
1)
Undertitlen affattes således:
»(Opsat pension m.v.)«
[Konsekvensændring]
Til § 1
2)
Nr. 2
udgår.
DokumentId
Journalnummer
L 147 - 2016-17 - Bilag 9: 2. udkast til betænkning
1755497_0002.png
2
[Udbetaling Danmarks pligt til at udsende meddelelse om
ret til folkepension opretholdes]
Af et
mindretal
(S og DF), tiltrådt af<>:
3)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 29, stk. 1,
indsættes som
nr. 8:
»8) Ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter nr. 1 bort-
ses fra tilbagebetalte efterløns- og fleksydelsesbi-
drag.««
[Ændring af indtægtsgrundlaget for pensionstillæg m.v.]
4)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 32 a, stk. 1,
indsættes som
nr. 7:
»7) Ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter nr. 1 bort-
ses fra tilbagebetalte efterløns- og fleksydelsesbi-
drag.««
[Ændring af indtægtsgrundlaget for førtidspension]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af<>:
5)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 33, stk. 1, 1. pkt.
indsættes efter »er opfyldt«: », jf.
dog 2. pkt. og stk. 9««
[Teknisk ændring]
Af et
mindretal
(S og DF), tiltrådt af<>:
6)
I den under
nr. 10
foreslåede affattelse af
§ 33, stk. 1,
2. pkt.,
ændres »tredje«: til »femte«.
[Udvidelse af periode med tilbagevirkende kraft]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af<>:
7)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 33
indsættes som
stk. 9:
»Stk. 9.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
udbetaling af folkepension med tilbagevirkende kraft fra den
1. i måneden efter opnåelse af folkepensionsalderen, når an-
søger har været forhindret i at indgive ansøgning om folke-
pension på grund af egen alvorlige sygdom fra opnåelse af
folkepensionsalderen.««
[Dispensation ved sygdom]
Af et
mindretal
(S og DF), tiltrådt af<>:
Til § 2
8)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 25, stk. 1,
indsættes som
nr. 7:
»7) Ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter nr. 1 bort-
ses fra tilbagebetalte efterløns- og fleksydelsesbi-
drag.««
[Ændring af indtægtsgrundlaget for førtidspension m.v.]
Til § 3
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af<>:
9)
Stk. 2
udgår.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
[Konsekvensændring]
Af et
mindretal
(S og DF), tiltrådt af<>:
10)
Som
stk. 4
indsættes:
»Stk. 4.
Lovens § 1, nr. 01 og nr. 02, samt lovens § 2, nr.
01 har tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2015.«
[Ændring af indtægtsgrundlaget med tilbagevirkende kraft]
Bemærkninger
Til nr. 1, 2 og 9
Formålet med ændringsforslagene er at fastholde den nu-
værende forpligtelse for Udbetaling Danmark til skriftligt og
i god tid at oplyse borgerne om deres ret til at søge folke-
pension. Det fremsatte forslag om at ophæve denne forplig-
telse savner enhver saglig begrundelse. Det rammer en udsat
gruppe borgere, som sjældent eller aldrig benytter sig af in-
ternettet. De jævnlige forhøjelser af pensionsalderen skaber
tvivl i befolkningen om, hvad den enkelte faktiske pensions-
alder er, også af den grund skal der være en oplysningspligt
ved hjælp af et medie, som tilgår alle. Besparelsen ved for-
slaget er mikroskopisk og vil sandsynligvis slet ikke blive
realiseret, da ændringen ifølge Udbetaling Danmark vil
medføre mange flere klagesager.
Til nr. 3
Når et medlem af en arbejdsløshedskasse når folkepensi-
onsalderen, skal arbejdsløshedskassen automatisk tilbagebe-
tale efterlønsbidrag, hvis medlemmet ikke har gjort brug af
efterlønsordningen eller har optjent ret til skattefri præmie.
Hvis tilbagebetalingen af bidragene sker efter overgang til
folkepension, vil de indgå i indtægtsgrundlaget, og kan med-
føre en nedsættelse af folkepensionens pensionstillæg og an-
dre tillæg. Hvis tilbagebetalingen sker før overgang til fol-
kepension, kan det medføre en nedsættelse af en eventuel
ægtefælles eller samlevers pension. Tilbagebetaling af bi-
dragene påvirker ikke grundbeløbet, da de ikke indgår i ind-
tægtsgrundlaget som indtægt ved personligt arbejde. Tilsva-
rende skal Udbetaling Danmark af egen drift betale fleksy-
delsesbidrag tilbage til en person, der har indbetalt fleksy-
delsesbidrag og som har nået folkepensionsalderen uden at
have fået fleksydelse. Udbetaling Danmark har dog tilrette-
lagt administrationen således, at tilbagebetalingen sker før
personen overgår til at modtage folkepension, der udbetales
med virkning fra den 1. i måneden efter opnåelse af folke-
pensionsalderen. Udbetalingen påvirker derfor ikke folke-
pensionen.
Da tilbagebetalte efterløns- og fleksydelsesbidrag ikke
kan anses som en naturlig forlængelse af lønindtægten, er
det ikke rimeligt, at tilbagebetaling af efterløns- og fleksy-
delsesbidrag skal indgå i indtægtsgrundlaget for folkepen-
L 147 - 2016-17 - Bilag 9: 2. udkast til betænkning
1755497_0003.png
3
sion, og dermed eventuelt stille pensionisten økonomisk rin-
gere, end hvis pågældende ikke havde betalt bidrag til ord-
ningen. Det foreslås derfor, at tilbagebetalte efterløns- og
fleksydelsesbidrag ikke skal indgå i indtægtsgrundlaget for
beregning af pensionstillæg m.v.
Forslagets økonomiske og administrative konsekvenser
Det vurderes på baggrund af foreliggende indkomstop-
lysninger, at ca. 700 pensionister om året får tilbagebetalt
efterløns- og fleksydelsesbidrag efter tilkendelsen af pen-
sion. Heraf er langt hovedparten folkepensionister. Det til-
bagebetalte beløb til de ca. 700 pensionister skønnes i gen-
nemsnit at udgøre knap 50.000 kr. per pensionist. Friholdes
beløbet fra indtægtsgrundlaget for social pension, vurderes
det at medføre ydelsesmæssige merudgifter for 6,2 mio. kr.
årligt, svarende til knap 3 mio. kr. efter skat og tilbageløb.
Der påløber en yderligere ydelsesmæssig merudgift på
12,4 mio. kr. det første år, idet reglerne ændres med tilbage-
virkende kraft fra 2015.
Hertil følger endvidere administrative konsekvenser for
Udbetaling Danmark på 0,6 mio. kr. til omkostninger til
sagsbehandling af de sager, der skal genoptages i 2017. De
administrative merudgifter vedrører en opgavevaretagelse
som Udbetaling Danmark har overtaget fra kommunerne og
reguleres dermed i kommunernes administrationsbidrag til
Udbetaling Danmark.
Ændringsforslaget skønnes således at medføre direkte of-
fentlige merudgifter til social pension på 19,2 mio. kr. i
2017 og 6,2 mio. kr. i 2018 og frem, jf. nedenstående tabel.
Tabel: Økonomiske konsekvenser af at friholde tilbage-
betalt efterlønsbidrag fra indtægtsgrundlaget for social pen-
sion
Mio. kr. 2017-priser
2017
2018
2019 2020
Stat
18,6
6,2
6,2
6,2
Kommuner
0,6
0,0
0,0
0,0
Regioner
0,0
0,0
0,0
0,0
I alt
19,2
6,2
6,2
6,2
Anm. : Reglerne ændres med tilbagevirkende fra 2015
hvor kalenderårsmodellen blev indført, hvorfor der påløber
en yderligere merudgift det første år.
De samlede økonomiske konsekvenser for kommunerne
af ændringsforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
Til nr. 4
Indbetalte efterløns- og fleksydelsesbidrag kan efter an-
modning betales tilbage kontant, hvis personen får tilkendt
førtidspension efter lov om social pension. Beløbet indgår i
dette tilfælde ikke i den skattepligtige indkomst og påvirker
derfor ikke indtægtsgrundlaget for førtidspensionen.
Skattepligtige efterløns- og fleksydelsesbidrag, der tilba-
gebetales til pensionistens ægtefælle eller samlever, vil ind-
gå i indtægtsgrundlaget for førtidspensionen, og kan derfor
medføre en nedsættelse af førtidspensionen.
Da tilbagebetalte efterløns- og fleksydelsesbidrag ikke
kan anses en naturlig forlængelse af lønindtægten, er det ik-
ke rimeligt, at tilbagebetaling af efterløns- og fleksydelses-
bidrag skal indgå i indtægtsgrundlaget for førtidspension, og
dermed eventuelt stille pensionisten økonomisk ringere, end
hvis pågældendes ægtefælle eller samlever ikke havde betalt
bidrag til ordningen. Det foreslås derfor, at tilbagebetalte ef-
terløns- og fleksydelsesbidrag ikke skal indgå i indtægts-
grundlaget for beregning af førtidspension. Der henvises i
øvrigt til bemærkninger til nr. 3.
Til nr. 5 og 7
Efter lovens § 33, stk. 1, 1. pkt., udbetales folkepensio-
nen månedsvis bagud fra den 1. i måneden efter, at der er
ansøgt om folkepension, og lovens betingelser er opfyldt.
I lovforslagets § 1, nr. 10, foreslås, at folkepension kan
udbetales med tilbagevirkende kraft fra den 1. i måneden ef-
ter opnåelse af folkepensionsalderen, hvis ansøgning om fol-
kepension modtages i Udbetaling Danmark senest den 10. i
den tredje måned efter opnåelse af folkepensionsalderen.
Det skønnes dog rimeligt, at personer, som på grund af
alvorlig sygdom ikke får søgt om folkepension i tide, får en
udvidet mulighed for at ansøge om folkepension med tilba-
gevirkende kraft.
Det foreslås derfor, at beskæftigelsesministeren får be-
myndigelse til at fastsætte regler om udbetaling af folkepen-
sion med tilbagevirkende kraft fra den 1. i måneden efter
opnåelse af folkepensionsalderen, når ansøger har været for-
hindret i at indgive ansøgning om folkepension på grund af
egen alvorlige sygdom fra opnåelse af folkepensionsalderen.
Det er hensigten, at denne bemyndigelse anvendes til at
fastsætte nærmere betingelser for at anvende den udvidede
mulighed for at indgive ansøgning om folkepension med til-
bagevirkende kraft, når ansøger har været forhindret i at ind-
give ansøgning på grund af egen alvorlige sygdom. Det er
hensigten, at der i bekendtgørelsen vil blive fastsat krav om,
at sygdommen har været af en så alvorlig karakter, at syg-
dommen i det væsentlige har begrænset borgerens mulighed
for selv at ansøge om eller anmode andre om hjælp til at an-
søge om folkepension i perioden indtil ansøgning indgives.
Borgeren skal som udgangspunkt kunne verificere dette ved
dokumentation fra hospital eller fra egen læge. Det er endvi-
dere hensigten at fastsætte som betingelse, at når ansøger ik-
ke længere er forhindret i at indgive ansøgning om folke-
pension på grund af egen alvorlige sygdom, er ansøgningen
omfattet af reglerne i lovens § 33, stk. 1, dvs. at ansøgning
om folkepension efter forslaget, skal modtages i Udbetaling
Danmark senest den 10. i den femte måned efter dette tids-
punkt, for at der kan udbetales folkepension med tilbagevir-
kende kraft fra den første i måneden efter opnåelse af folke-
pensionsalderen.
Der forslås endvidere en lovteknisk ændring. Hovedreg-
len om, at der ikke kan udbetales folkepension, før der er
ansøgt herom, fremgår af lovens § 33, stk. 1, 1. pkt. De fore-
slåede undtagelser hertil om muligheden for at udbetale fol-
kepension med tilbagevirkende kraft fremgår af den foreslå-
ede § 33. stk. 1, 2 pkt. og den foreslåede § 33, stk. 9.
Forslagets økonomiske og administrative konsekvenser
Ændringsforslaget vurderes ikke at medføre yderligere
økonomiske og administrative konsekvenser.
L 147 - 2016-17 - Bilag 9: 2. udkast til betænkning
1755497_0004.png
4
Til nr. 6
I lovforslaget er det foreslået, at folkepension kan udbeta-
les med tilbagevirkende kraft fra den 1. i måneden efter op-
nåelse af folkepensionsalderen, hvis ansøgning om folke-
pension modtages i Udbetaling Danmark senest den 10. i
den tredie måned efter opnåelse af folkepensionsalderen.
Det foreslås at forbedre denne mulighed ved at forlænge
fristen med 2 måneder, således at folkepension kan udbeta-
les med tilbagevirkende kraft fra den 1. i måneden efter op-
nåelse af folkepensionsalderen, hvis ansøgning om folke-
pension modtages i Udbetaling Danmark senest den 10. i
den femte måned efter opnåelse af folkepensionsalderen.
Forslagets økonomiske og administrative konsekvenser
Ændringsforslaget vurderes ikke at medføre yderligere
økonomiske og administrative konsekvenser.
Til nr. 8
Efterløns- og fleksydelsesbidrag kan efter anmodning be-
tales tilbage kontant, hvis personen får tilkendt førtidspen-
sion efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. Beløbet indgår i dette tilfæl-
de ikke i den skattepligtige indkomst, og påvirker derfor ik-
ke indtægtsgrundlaget for førtidspensionen.
Skattepligtige efterløns- og fleksydelsesbidrag, der tilba-
gebetales til pensionistens ægtefælle eller samlever vil indgå
i indtægtsgrundlaget for førtidspensionen, og kan derfor
medføre en nedsættelse af førtidspensionen.
Da tilbagebetalte efterløns- og fleksydelsesbidrag ikke
kan anses en naturlig forlængelse af lønindtægten, er det ik-
ke rimeligt, at tilbagebetaling af efterløns- og fleksydelses-
bidrag skal indgå i indtægtsgrundlaget for førtidspensionen,
og dermed eventuelt stille pensionisten økonomisk ringere,
end hvis pågældendes ægtefælle eller samlever ikke havde
betalt bidrag til ordningen. Det foreslås derfor, at tilbagebe-
talte efterløns- og fleksydelsesbidrag ikke skal indgå i ind-
tægtsgrundlaget for beregning af førtidspension. Der henvi-
ses i øvrigt til bemærkninger til nr. 3.
Til nr. 10
Ved lov nr. 574 af 10. juni 2014 om anvendelse af ind-
komstregisteret ved indtægtsregulering af social pension og
boligstøtte m.v. blev der med virkning fra 1. januar 2015
indført nye regler om beregning af social pension (kalende-
rårsmodellen). En utilsigtet konsekvens heraf har været, at
tilbagebetalte efterløns- og fleksydelsesbidrag i forbindelse
med ovegang til folkepension kunne indgå indtægtsgrundla-
get for folkepension, og dermed medføre en nedsættelse af
pensionen. Det skønnes ikke rimeligt, at tilbagebetaling af
efterløns- og fleksydelsesbidrag indgår i indtægtsgrundlaget
og dermed eventuelt stiller pensionisten økonomisk ringere,
end hvis pågældendes ikke havde betalt bidrag til ordningen.
Det foreslås derfor, at forslagets § 1, nr. 01 og nr. 02, samt
lovens § 2, nr. 01, om ikke at medtage tilbagebetalte efter-
løns- og fleksydelsesbidrag i indtægtsgrundlaget får tilbage-
virkende kraft fra 1. januar 2015.
Bent Bøgsted (DF)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Klaus Markussen (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V)
Carl Holst (V) Anni Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl (LA) Merete Scheelsbeck (KF)
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne Laustsen (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S) Leif Lahn Jensen (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested (EL) Christian Juhl (EL)
Finn Sørensen (EL) Josephine Fock (ALT) Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 147 - 2016-17 - Bilag 9: 2. udkast til betænkning
1755497_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 147
gsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 17/3-17 fra Ældre Sagen
Udkast til revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Udkast til betænkning
Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 147
Spm.nr.
1
2
3
Titel
Spm. om at Datatilsynet ikke er opført i notatet som høringspart, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentarer til henvendelse fra Ældre Sagen, til beskæfti-
gelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at bekræfte, at konsekvenserne af kalenderårsmodellen med
hensyn til modregning af for sen udbetaling af efterløn m.m. er som
beskrevet i Ældresagens supplerende høringssvar, til beskæftigelses-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad ministeren konkret vil gøre for at løse det problem,
som Ældresagen har påpeget i sommeren 2016, og som Ældresagen
påpeger igen i sit supplerende høringssvar , til beskæftigelsesministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilken forpligtelse kommunerne har til at vejlede borgere,
når en social ydelse stoppes, til beskæftigelsesministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om man automatisk overgår til folkepension når man når folke-
pensionsalderen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar her-
Spm. om der fortsat skal søges om opsat pension, til beskæftigelsesmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om indtægtsgrundlaget for folkepension, til beskæftigelsesmini-
steren, og ministerens svar herpå
4
5
6
7
8