Beskæftigelsesudvalget 2016-17
L 147 Bilag 1
Offentligt
1732355_0001.png
LIGESTILLLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Februar 2017
L147
J.nr. 2016-8386
Forslag til lov om ændring af lov om social pension og
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og al-
mindelig førtidspension m.v. (Ændrede regler om
meddelelse om ret til folkepension, opsat pension mv)
Myndighed/Afsender
Lovens ikrafttrædelsesdato
Kontaktperson
Telefon
E-mail
Beskæftigelsesministeriet
1. juli 2017
Elisabeth Pilegaard
72 21 76 77
[email protected]
Baggrund for loven
Ændrede regler om meddelelse om ret til folkepension, herunder opsat pension
Med den nugældende retstilstand er der uklarhed om, hvem der skal have medde-
lelse om ret til folkepension ved fast bopæl i udlandet. Der kan fx være spørgsmål
om, hvorvidt der skal foreligge en vis sandsynlighed for, at den pågældende vil væ-
re berettiget til folkepension, og der kan være tilfælde, hvor det er umuligt eller
uforholdsmæssigt vanskeligt at finde frem til den pågældendes adresse.
Efter regeringens opfattelse er der behov for en klar retstilstand. Desuden er det re-
geringens opfattelse, at pligten til at sende skriftlige meddelelser om muligheden
for at søge folkepension, som blev indføjet i loven i 1978, ikke længere er tidsva-
rende.
Den særlige meddelelsespligt på folkepensionsområdet medfører administrative og
økonomiske omkostninger for Udbetaling Danmark, og ordningen er vanskelig at
forsvare i en tid, hvor der er mange andre muligheder for at holde sig orienteret om
retten til folkepension og for at modtage vejledning.
For at undgå unødigt bureaukrati og for at klargøre retstilstanden på området fore-
slår regeringen at ophæve pligten til at sende meddelelse om ret til folkepension i
rimelig tid, inden den pågældende når pensionsalderen. Det er alene folkepensions-
alderen, der er afgørende for, hvornår den enkelte kan indgive ansøgning om folke-
pension – dvs. der er tale om enkle regler, hvorved alle fortsat har mulighed for at
indgive en ansøgning og overgå rettidigt til folkepension.
I tilknytning hertil foreslås det, at Udbetaling Danmark heller ikke skal udsende
oplysninger om muligheden for at opsætte folkepensionen. I stedet foreslås regler-
ne om opsat pension forbedret, således at der vil kunne ydes opsat pension med til-
bagevirkende kraft til de folkepensionister, som har opfyldt beskæftigelseskravet.
L 147 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Borgerne, der arbejder i tilstrækkeligt omfang, kan efter forslaget nøjes med at ind-
give ansøgning om opsat pension, når de rent faktisk ønsker at overgå til folkepen-
sion.
Udbetaling Danmark udbetaler folkepension månedsvis bagud fra den 1. i måneden
efter, at der er ansøgt om folkepension, og lovens betingelser er opfyldt.
I tilknytning til forslaget om at ophæve meddelelsespligten foreslås, at folkepensi-
onen kan udbetales med tilbagevirkende kraft fra den 1. i måneden efter opnåelse
af folkepensionsalderen, hvis ansøgning om folkepension er modtaget i Udbetaling
Danmark senest den 10. i den tredje måned efter opnåelse af folkepensionsalderen.
Herved vil den person, der, ved første mulige udbetaling af folkepension, konstate-
rer, at der ikke automatisk udbetales folkepension, kunne nå at indgive ansøgning
herom og få udbetalt folkepension med virkning fra den 1. i måneden efter opnåel-
se af folkepensionsalderen.
Præcisering af reglerne om den periodemæssige opgørelse af indtægtsgrundlaget
Social pension beregnes på grundlag af den skattemæssige forskudsopgørelse og
årsopgørelse. Hvis der skal der ske en periodisering af indtægtsgrundlaget over ka-
lenderåret, henføres indkomster, der indgår i indkomstregistreret, til den måned,
som de i indkomstregistret skattemæssigt henføres til. Indkomster, der ikke indgår i
indkomstregisteret, forudsættes ligeligt fordelte over kalenderåret.
Det er forudsat, men ikke eksplicit anført i lov om social pension, at opgørelsen af
indtægtsgrundlaget for beregning af social pension skal baseres på skattemåneden,
dvs. den måned indkomsten skattemæssigt henføres til. Dette er typisk den måned,
hvor indkomsten er til disposition og ikke fx den periode, som indtægten vedrører.
De administrative gevinster m.v. ved kalenderårsmodellen ville blive væsentligt
reduceret, hvis der ikke var denne forudsatte tætte sammenhæng mellem indkomst-
opgørelsen til brug for beregning af skat og social pension. Det foreslås derfor i lo-
ven præciseret, at de enkelte indkomster i indtægtsgrundlaget for social pension
henføres til den måned og det år, som de skattemæssigt henføres til.
Præcisering af reglerne om omregning og efterregulering af pension
Ved lov nr. 574 af 10. juni 2014 om anvendelse af indkomstregisteret ved indtægts-
regulering af social pension og boligstøtte m.v. blev der med virkning for 2015 ind-
ført nye regler om beregning af social pension (kalenderårsmodelen). Lovens ho-
vedformål var at effektivisere og forenkle ydelsesadministrationen, at forbedre mu-
lighederne for digital selvbetjening og at muliggøre en mere præcis og korrekt ind-
tægtsregulering af social pension.
Det har vist sig, at der er usikkerhed med hensyn til, om de gældende bestemmelser
i § 42 i lov om social pension om tilbagebetaling af pension, hvis en pensionist har
tilsidesat sin oplysningspligt eller i øvrigt mod bedre vidende uberettiget har mod-
taget pension, finder anvendelse i forbindelse med omregning af pensionen i løbet
af kalenderåret, og ved den årlige endelige efterregulering af pensionen for det for-
udgående kalenderår. Det foreslås præciseret i loven, at § 42 ikke finder anvendel-
se med mindre, der er tale om omregning og efterregulering på grund af ændringer
af personlige forhold.
2
L 147 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Lovforslagets formål
Formålet med lovforslaget er at klargøre retstilstanden og undgå unødigt bureau-
krati i forhold til Udbetaling Danmarks pligt efter gældende regler til at sende
meddelelse om ret til folkepension - herunder oplyse om muligheden for at opsætte
folkepension, i rimelig tid, inden den pågældende når folkepensionsalderen. Her-
udover forbedres reglerne om opsat pension, og der gives mulig for folkepension
med tilbagevirkende kraft i en kort periode efter opnåelse af folkepensionsalder.
Endelig præciseres regler om den periodemæssige opgørelse af indtægtsgrundlaget
og reglerne om omregning og efterregulering af pension.
Den primære målgruppe for lovforslaget
Målgruppen for lovforslaget er:
Alle borgere, der når folkepensionsalderen fra den 1. september 2017, og skal
søge om folkepension eller opsat pension
Alle borgere, der modtager pension, ift. reglerne for omregning og efterregule-
ring.
De sekundære målgrupper for lovforslaget
De sekundære målgrupper for lovforslaget er:
Kommuner
Udbetaling Danmark
Samlet vurdering
Lovforslaget er i forhold til målgruppen kønsneutralt.
Lovforslaget påvirker således ikke eksisterende forskelle eller rettigheder. Forsla-
get påvirker således ikke de strukturer, der stiller mænd og kvinder forskelligt.
Det skønnes derfor, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vur-
dering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
3